Wat voer jij en waarom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-03 17:26

Oke, het volgende heb ik berekend:
Wij voeren (Lucerne, brok en slobber bij elkaar opgeteld) het volgende aan een opgroeiende 2 jarige (als ik het allemaal goed heb berekend Haha! )
Even de Highlights genomen:

Ruwe eiwit: 809 gr.
Biotine: 1,32 gr
Vit. E: 726 mg

Kan nergens het Ruwe eiwit maximum vinden wat een paard mag hebben.
Biotine moet zijn: 15 mg per dag
Vit.E moet zijn: 2000 - 2500 mg/dag

Kortom; of het hooi en kuil moet dit aanvullen (lijkt me zeeer onwaarschijnlijk) of ik moet gaan aanvullen met supplementen.....

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-03 18:46

Interessant lijstje:
Biotine: (Vit. H) Vetgebruik, huid, hoeven, spiercellen, bloedsuikerspiegel.
Calcium: Botten, gebit, zenuwen, bloedstolling, spieren.
Chloride: Zuren-basen evenwicht, maagzuur, ontgifting.
Choline: Vetgebruik, lever, galblaas, zenuwen.
Fluor: Botten, gebit, vruchtbaarheid, groei.
Foliumzuur :Eiwitstofwisseling, rode bloedlichaampjes, celkernen.
Fosfor :Stofwisseling van de cellen, celenergie, gespierdheid, botten, tanden, nierfuncties, zenuwreactie, hersencellen.
Jodium :Celenergie, vetverbranding, vitaliteit.
Kalium :Vochthuishouding, zenuwreactie, groei, ontgifting van de hersenen.
Koper :Benutten van ijzer, enzymen, kleur van de huid.
Magnesium: Immuniteit, vorming van enzymen, zenuwen.
Mangaan :Vorming van enzymen, benutten van vitaminen en vet.
Myo-Inositol: Zenuwen, Huid, vertering, beenmerg, spieren.
Natrium :Vochthuishouding, zuren-basen evenwicht.
Niacine: Bloedsomloop, vet-, stofwisseling van eiwit- en koolhydraten.
Selenium :Immuniteit, groei, zuurstofvoorziening, gezichtsvermogen.
Vitamine A :Slijmvlies, ogen, bloed, spijsverteringssappen, celkernen.
Vitamine B1: Zenuwen, groei, darmwerking.
Vitamine B2 :Stofwisseling van vet-, eiwit- en koolhydraten, ademen van de cellen.
Vitamine B6 :Eiwitstofwisseling, rode bloedlichaampjes, afweersysteem.
Vitamine B12 Slapenenuwen, stofwisseling van vet-, eiwit- en koolhydraten.
Vitamine C :Immuniteit, vorming van hormonen, bindweefsel, calcium en ijzer stofwisseling, herstel van wonden.
Vitamine D: Botten, tanden, zenuwen, hartspier, doorbloeding.
Vitamine E :Immuniteit van de cellen, hartspier, doorbloeding.
Vitamine K :Stollen van het bloed, opbouw van botten.
IJzer :Aanmaak van bloedkleurstof, zuurstof transport, ademen van de cellen.
Zink :Enzymen, bindweefsel, koolhydraten stofwisseling, immuniteit.

DubbelFun

Berichten: 88696
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 19:56

Dan ken ik mensen die wat meer Kalium zouden moeten eten Lachen

Wat knap dat ze dat allemaal in één multivit tabletje krijgen Knipoog

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-03 20:06

Sugarmiss schreef:
Dan ken ik mensen die wat meer Kalium zouden moeten eten Lachen


Whoehahahahaha!!!!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 20:40

vera schreef:
Oke, het volgende heb ik berekend:
Wij voeren (Lucerne, brok en slobber bij elkaar opgeteld) het volgende aan een opgroeiende 2 jarige (als ik het allemaal goed heb berekend Haha! )
Even de Highlights genomen:

Ruwe eiwit: 809 gr.
Biotine: 1,32 gr
Vit. E: 726 mg

Kan nergens het Ruwe eiwit maximum vinden wat een paard mag hebben.
Biotine moet zijn: 15 mg per dag
Vit.E moet zijn: 2000 - 2500 mg/dag

Kortom; of het hooi en kuil moet dit aanvullen (lijkt me zeeer onwaarschijnlijk) of ik moet gaan aanvullen met supplementen.....


hoi,

ben je dan uitgegaan v. een ''gewone'' brok?

ik heb nog even gekeken naar het ruw eiwit maximum... kon het zo gauw niet vinden... maar wel zag ik uit een voorbeeld tabel, dat ze voor een twenter uitgaan, die bijv. alleen hooi & brok krijgt, dat ze 4,5 kg. hooi zou krijgen.
klopt dat met jouw berekening?

De tabel is wat lastig over te typen Knipoog er komen weer allerlei toelichtingen aan te pas ... over bijv. de weide...beweging... leeftijd... welk soort krachtvoer etc. Scheve mond

Trouwens; grappig lijstje Knipoog en iets duidelijker dan het groene boekje... da's echt een studie op zich Gaaaap

als ik bijv. uit jouw lijstje '' zink'' in het boekje kijk , staat er:

'Zink heeft een duidelijke functie bij de bouw, het in stand houden en goed functioneren van de huid. Verder is zink een bestanddeel van enzymen, die de zuurstofoverdracht regelen en die een rol spelen in de eiwit- en koolhydraatstofwisseling.
Gebreksverschijnselen uiten zich in huidafwijkingen (parakeratose) en haaruitval.
De zinkbehoefte van het paard is niet bekend, maar wordt in analogie met andere diersoorten op ongeveer 30-50 mg. per kg. droge stof geschat (tabel 10).
De behoefte neemt sterk toe bij wondherstel. Veel eiwit, kalk of fytaat doet ook de behoefte stijgen. Fytaat is vooral aanwezig in granen en graanprodukten.
Een overmaat zink wordt door een paard goed verdragen.'

Wel grappig.. want het komt overeen met jouw lijstje, alleen is bovenstaand iets lastiger te lezen Haha!

groetjes

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-03 20:53

Colinda schreef:
ben je dan uitgegaan v. een ''gewone'' brok?:

Dat is dan de sportbrok van Subli welke ik heb gebruikt voor mijn berekening.
Waar koop je zo'n groen boekje??

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 00:56

Hoi,

Ik heb dit boekje bij Divoza gekocht... in het nieuwe boek staat ie te koop voor 18,15 euro, pagina 122.

Heb je inmiddels al een idee wat je nu gaat voeren... of wil je op de sportbrok blijven....?

groetjes

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-03 09:56

Ik weet het nog niet precies omdat ik eerst alle waardes wil uitrekenen van de diverse voeders. En we hadden net een nieuwe aanvulling van de Sportbrok gehad dus dat moet eerst wel op. Aangezien Bailey zondag een maand in training gaat bij Dineke Jonker, zal de ton wel niet zo heeeel snel leeg zijn (125 kg) Haha!

Weer een antwoord van een voedingsdeskundige:
Ik kan vanaf hier niet de kwaliteit en de soorten van je ruwvoer beoordelen. Ik geef je graag de situatie die naar mijn idee ideaal is om je Quarter weer in goede conditie te brengen.

Om je Quarter weer op gewicht te krijgen, kun je een koolhydraat-rijk voer gaan verstrekken. Die koolhydraten zorgen ervoor dat je Quarter vetten gaan aanzetten. Veel (makkelijk opneembare) koolhydraten vindt je in kuilvoer, snijmais, maar ook gewoon in granen, of graanrijke brokken. Beter is het echter om te zorgen dat hij spieren gaat aanzetten (vlees), dit duurt wat langer dan er vet op krijgen, maar het is dan ook duurzamer en beter.

het voer dat nu het best bij je Quarter past om hem in gewicht te laten toenemen zonder dat hij zelf vet wordt, moet naar mijn idee juist laag in koolhydraten zitten, en om spieren aan te zetten heeft hij een compleet eiwit nodig: alle benodigde aminozuren in de juiste hoeveelheid en verhouding. Als het voer goed in balans is dan zal hij er naar enkele tijd (paar weken) meer spieren, vlees, van gaan aanzetten. Binnen het assortiment van Fyto Horse is Fyto Gold of Fyto Parade hiervoor geschikt. Voor beide geldt dat je de eerste tijd 3 tot 4kg krachtvoer verstrekt per dag. Heb geen angst dat 'ie er vet of wild van wordt; bij een voer met weinig koolhydraten gebeurt dat niet. Zodra hij weer goed in zijn vel zit kun je met 2,5 tot 3kg per dag uit de voeten

Het ruwvoer:
liever geen kuilvoer, maar juist een kilo of 5 hooi per dag (stengelig, uit een correct bemeste weide), Daarnaast als boxmateriaal bij voorkeur stro. Als je ander boxmateriaal gebruikt dan raad ik je aan om 's nachts een klein plakje stro naast het hooi in de ruif te doen. Het is belangrijk dat je Quarter zijn darmen gevuld kan houden ' s nachts met veel vezels. Geen wortelen, groente of bieten, etc.


Ik hoop dat je hier iets mee kunt, in iedergeval veel succes!!

Met vriendelijke groeten,

FYTO HORSE,
August Offenberg
www.garvo.nl/fytohorse

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 22:15

hoi,

yep... zit best wat in, wat ie zegt... Knipoog

De site v. Fyto horse ken ik, Jos voert ze geloof ik, ook v. hun?!

Lijkt me best goed... overigens een leuke & informatieve site.

Weet jij wat hun voer kost?

groetjes

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 22:53

Colinda schreef:
Sugarmiss; waarom weet ik niet, maar schijnt idd wel te kloppen, dat quarters in zekere zin 'sobere' paarden zijn, maar toch wel duidelijk een energie rijk voer nodig hebben, met laag eiwit.
Misschien ''verbranden'' ze sneller?


Klopt ook wel Jolanda... Een Quarter (en mag ik daar de Paint ook even bij noemen Haha! ) heeft in verhouding meer spiermassa dan een 'gemiddeld' ander paard. Deze extra spiermassa heeft dus ook extra brandstof nodig. Vergelijk het maar met een bodybuilder... die wil je écht niet in de kost hebben!

Ik volg het hier nu allemaal een beetje, en begin toch te denken dat ik er misschien slim aan doe toch eens over te stappen op ander voer... Dot groeit nog zo en heeft duidelijk meer nodig dan wat ze nu krijgt, en dat is al 4 kilo! (plus nog wat lucerne). Dat Equisanum van jou beviel goed in die twee weken dat ze bij jou was (ik neem tenminste aan dat je haar dat gaf?). Waar haal jij dat?

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 01:15

Francis; dan zou je Dhr. J. Wensink even moeten bellen, hij levert Equisanum v.a. een bepaalde hoeveelheid... maar als ie in je buurt zit, komt ie misschien ook voor een aantal zakken p. mnd.

zijn tel.nr. 06-53723716

En idd... Dot kreeg v. Equisanum, de '' endurance'' , dit is voor jonge, opgroeiende paarden, tot zo'n 3 jr.
Vaak kon ik dus met 2,5 jr. al over op basis voer.
Verder heb je nog de ''veulen'' muesli, maar die is weer te rijk...

Ik vindt het nog steeds jammer... want ik heb echt meer als 6 jr. Equisanum gevoerd, aan allerlei verschillende soorten paarden;
fjorden, arabieren, fries, kwpn-er, tinkers, tuigpaarden, quarters... en dan idd ook jonge paarden, hengsten, veulens, fokmerries...
Echt nooit problemen gehad.... goeie kwaliteit en zeer ''constant'' Pling

behalve dan dat die stomme tut v. mij (colinda) giga VET wordt
verschillende keren heb ik gekeken naar de samenstelling, om te kijken of ik haar op een andere muesli (maar wel v. Equisanum) kon zetten...
Ik las het e.e.a. van Vera en zou nu haast gaan denken dat misschien de ''western'' dan een optie is....
Maar dat wil je natuurlijk graag geloven, als je eenmaal goede ervaringen met iets had... Knipoog

ach... we zien het wel...

Wat dus vervelend is, is dat Equisanum zelf moeilijk te bereiken is (zowel per tel. als per email), anders had ik zoiets nog kunnen voorleggen... Scheve mond

groetjes

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 10:18

Ik kan op internet geen werkende site vinden van Equisanum, maar ik begreep dat jij wel een lijst met samenstellingen hebt. Zou je dat voer van Equisanum niet kunnen vergelijken met de Fyto Gold van Fytohorse? Dit lijkt me dan ook een goed alternatief, en het is ook makkelijker te krijgen (Barneveld en Ede).

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 11:02

Colinda schreef:
Weet jij wat hun voer kost?


Heb gebeld met leveranciers van Fyto horse, en Fyto Gold kost €11.40 per 20 kilo. Niet het goedkoopste voer dus... maar goed, als het goed is...

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 14:03

Nou, ik heb dus maar twee zakken Fyto Gold besteld (kost bij deze €11,-) en ga daar dan maandag mee beginnen... ik ben benieuwd... Wel aardig wat duurder dan wat ik nu voer, maar goed, als ze het er beter op doet en ik kan uiteindelijk minder gaan voeren...
Heb ook nog met een andere voerleverancier gebeld en die adviseerde Dodsen & Horrel Mare and Youngstock, samen met een ander iets, weet de naam zo niet meer ook van D&H, een ruwvoervervanger. Maar dat voer kost dus €16 per zak! Als ik dan ook de helft zou kunnen voeren, ok... maar dat vind ik toch wel héél prijzig!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-03 20:53

Aangezien een Quarter een sober ras is, kunnen die uit weinig voer toch veel energie halen.
Daarom adviseer ik de Basis-sportbrok of de Muesli zonder Haver (evt in combinatie) de hoeveelheid is erg individueel maar als richtlijn kan aangehouden worden 0.50-0.75 kg per 100 kg lichaamsgewicht.
Stuur je adres even door dan kan ik je een folder toesturen met alle gehaltes van onze paardenvoeders.

Met vr gr,
Bart Minten, Havens Paardenvoeders


Zo, het advies van HAVENS, beetje magertjes maar komt ook weer op hetzelfde neer als de rest.

Ik verbaas met toch over het verschil in de waardes van alle soorten voer. Verward

Ik kwam wel op de site van Equisanum....ook bij de waarden.
Spannend, ben benieuwd hoet Dot het gaat doen op Fyto. Heb je trouwens gezien dat ze ook een banner hebben hier op de site, toevalliggg Haha!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 21:26

vera ; idd.... die waardes...viel mij ook al op,ja Knipoog

verder heb ik Equisanum ff vergeleken met Fyto...

wat ik jammer vindt, is dat bij de waardes v. Fytohorse de zetmeel & suikers niet bijstaan... kan het dus niet checken of dit iets voor Colinda zou zijn Scheve mond
dan zou ik evt. ook een voedingsadvies kunnen vragen...

Tevens vindt ik Fytohorse best prijzig ja... Equisanum is dan weer wat goedkoper...

Colinda staat dus op dit moment op de muesli z. haver, nu 2 dgn. dus ff afwachten nog...
vandaag gereden & liep heerlijk iig Cool

groetjes

DubbelFun

Berichten: 88696
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 21:34

Citaat:
maar als richtlijn kan aangehouden worden 0.50-0.75 kg per 100 kg lichaamsgewicht.


Dat zou voor Sugar op 2 tot 3 kg per dag komen. Nou die krijgt ze mooi niet Haha!
Draak is nu al fit zat Boos!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-03 21:36

Sugarmiss schreef:
Citaat:
maar als richtlijn kan aangehouden worden 0.50-0.75 kg per 100 kg lichaamsgewicht.


Dat zou voor Sugar op 2 tot 3 kg per dag komen. Nou die krijgt ze mooi niet Haha!
Draak is nu al fit zat Boos!

Ja grappig dat ze dan schrijven dat een Quarter een sober ras is...... Knipoog

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 23:36

misschien is fyto iets duurder, maar ik geef er niks anders meer bij.
ik train ze bijna elke dag, of ze rijden in de les. en ze zien er goed uit.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 16:46

Colinda schreef:
Tevens vindt ik Fytohorse best prijzig ja... Equisanum is dan weer wat goedkoper...

Nou Jolanda, dat scheelt dus nagenoeg niks, want voor de Fyto Gold moet ik €11 betalen en voor de Equisanum zou ik €10.83 moeten betalen...

Wat betreft dat voedings advies van Havens, daar sta ik een beetje van te kijken. Heb jij alleen verteld dat het voor een Quarter is Vera, of ook dat'ie wat extra aan moet komen. Toen ik Dot n.l. zo mager had, heb ik ze ook gebeld, en de man die ik toen aan de telefoon kreeg adviseerde me de Derby, voor extra energy. Dat is dus het 'rijkste' voer wat ze hebben, en Muesli zonder haver is juist het 'soberste'. Daar krijgt m'n shet een paar handjes per dag van... Nu krijgt ze Sportmengeling en dat zit er tussen in...(en heeft ze als ze groeit dus nog net niet genoeg aan de 4 kilo die ze krijgt...)
Pffff... 't is wat... dat voeren! Verward

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-03 20:57

Ja dat heb ik gezegd, 2 jarige Quarter hengst die een beetje achter is en extra nodig heeft. Cool

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 23:22

Sjuimpje schreef:
Ik voer Havens Derby Compact,
ik ben sinds een paar maanden overgestapt, voorheen voerde ik Equiral.
Dat werd echter steeds stoffiger en in eerste instantie ben ik dat toen gaan voeren omdat er geen afvalproducten van bijv. de suikerwinindustrie inzat, toen Pavo het heeft overgenomen is dat er dus wel ingekomen.


Hoezo, dus wel ingekomen?? Verward
Lekkere uitspraak! Kun je die hardmaken?
Ik heb hierover nl met mensen van Pavo/Equiral gesproken (deden voerproeven bij ons op stal).
Het mag dan nu wel 1 bedrijf zijn (Stimulan/Nutreco), maar er zijn nog steeds 2 verschillende fabrieken en het productieproces wordt ook strikt gescheiden gehouden!
In Pavo worden dus wel 'reststoffen' zoals zemelen e.d gebruikt, maar in de Equiral dus absoluut niet.
Ik ben juist om deze reden van de Pavo naar Equiral overgestapt!

Dus voortaan niet zomaar zulke uitspraken doen! Boos!

DubbelFun

Berichten: 88696
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 23:41

Ik wist niet dat zemelen reststoffen waren?

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 02:01

Djilan schreef:
Het mag dan nu wel 1 bedrijf zijn (Stimulan/Nutreco), maar er zijn nog steeds 2 verschillende fabrieken en het productieproces wordt ook strikt gescheiden gehouden!


tja.. .dat werd mij dus ook wel verteld, door de ''pavo'' meneer, die ook Equiral levert...
Maar inmiddels heb ik ook wat ''vragen'' gesteld hier & daar...
schijnt idd ook waar te zijn dat de ''man met de kennis'' mét het concept weg is & nu werkt bij "Hartog" Scheve mond

en dat laatste vindt ik toch een beetje ''tricky''... wie weet... en wordt het allemaal idd ''strikt'' gescheiden gehouden, maar kan me voorstellen dat mensen (zoals o.a. ikzelf) twijfels krijgen.....

Het blijft idd moeilijk... wat is goed en wat niet....

ik ga dit nu eens een aantal maanden proberen en dan zien we wel weer...


groetjes