Spierbevangen/maandagziekte/tying up/enz

Moderators: goldenarrow, Animal

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Dune

Spierbevangen/maandagziekte/tying up/enz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-03 23:27

Iedereen weet dat bovenstaande gevallen voor kunnen komen bij elk paardenras. Maar hoe zit het nu bij de Quarters, paints en noem maar op, wat betreft deze vervelende aandoeningen? Zijn de spiermassa's van deze rassen er nu gevoeliger voor? Kan me iig goed voorstellen dat je deze paarden echt goed warm moet rijden alvorens met het zware werk te beginnen. Ben erg benieuwd naar jullie reakties.

Greetz Mirriam

PROFIEL IS AANGEPAST, NU MET FOTO'S!!!!

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 07:09

Hoi,

Ik heb zelf al 8 jaar een quarter. Zij is twee jaar terug voor het eerst spierbevangenheid geraakt. Wel meerdere keren achter elkaar en niet de acute vorm. Zij was toen al 15. Daarvoor echt nooit last gehad.
Een andere quarter bij ons op stal heeft een acute aanval gehad nadat ze behoorlijk zwaar werd getraind. Helaas was dit paardje dit nog niet gewend en dus werd ze spierbevangen. Heel logisch eigenlijk. Sinds die eerste aanval, nu een jaar geleden, heeft ze er geen last meer van gehad.
Ik heb ook gehoord dat quarters er gevoeliger voor zouden zijn. Ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar het bewijs heb ik nog niet gezien. En goed warmrijden zou iets vanzelfsprekends moeten zijn voor iedereen die op een paard rijdt... Haha!

Groetjes, Nancy

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 09:19

mijn paard heeft op dit moment "maandagziekte" Verdrietig helaas...
ze heeft een maandje bij iemand anders op de wei gestaan en die heeft haar minder voer gegeven dan wat ik altijd geef, eenmaal terug gekomen krijgt ze weer haar "normale" rantsoen en PATS 2 weken later komt de maandagziekte om de hoek kijken Boos!
gelukkig was ik er nog vroeg bij en heb ik meteen de dierenarts laten komen. nu mogen we gelukkig alweer stappen en vanaf volgende week mag ik haar alweer een beetje longeren, alleen stap en een beetje draven. we gaan het héél langzaam weer opbouwen, als je dat te snel doet dan kun je je paard schaden voor de rest van zijn/haar leven.
de dierenarts vertelde mij dat quarters en shetlanders, haflingers enz... er gevoeliger voor zijn omdat zij meer spiermassa bezitten als een "gewone" KWPNer.
ÉÉN advies, doe het aub rustig aan als je paard dit heeft, ze willen wel meer doen, die van mij tenminste wel, die is zo maf als een mandje als ze van stal komt, maar je moet ze echt tegen zichzelf beschermen anders lopen ze zich helemaal naar de pietgijs en kan je er niks meer mee.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie