Supplementen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-03 15:27

Ik had gehoord (let wel: is dus geen onderzoek geweest) dat er in de voeding wel wat Vitamine E zat en dat dat wel voldoende was voor Nederlands Warmbloed maar dat dat te weinig was voor de Quarters Verward

Groetjes, Gisela

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 15:53

Ik zou zowiezo heel goed oppassen met wat voor voedingssupplement je voert. Ik heb in het verleden ook wel het één en ander gevoerd, tot hele dure Amerikaanse mengseltjes aan toe, maar er weinig resultaat mee gehad.
Door omstandigheden was Dot heel erg afgevallen en ik wilde iets bijvoeren om haar wat beter op gewicht te laten komen. Maar er zijn dus zelfs middelen in de handel (zoals Weight Builder, ook bij de paardendrogist te koop, waar je toch zulke 'gezonde' dingen kunt kopen) waar DIERLIJKE bestanddelen in verwerkt zijn, en dit is dus HEEL SLECHT voor je paard! Gelukkig kwam ik daar achter voordat ik het kocht.

Momenteel krijgt ze muesli (Havens Sportmengeling) en Lucerne'hooi' met een héle grote scheut maiskiemolie voor wat extra 'volume', en één keer per dag een tabletje Silicea D12 ter voorkoming van hoefzweren. Tot slot krijgt ze om de dag gekookte lijnzaad door d'r voer tegen zand. Mijn ervaring is dat dit beter werkt dan een kuurtje sandclear af en toe (en het is een stuk goedkoper ook). Ik heb een shet die super zand gevoelig is, en met lijnzaad gaat'ie perfect! En het is nog goed voor de vacht ook!

Solanos
Berichten: 191
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 16:15

Ik geef ook "de natuurlijke weg" en daar doet ze het prima op. Haar vacht ligt mooi en heeft een mooie glans, zelfs nu in de winter. Daarbij krijgt ze lucerne omdat ze een stofallergie heeft en geen hooi krijgt. Sinds zeer kort krijgt ze, vooral als het erg vriest, wat kruidenmuesli erbij, met name voor de luchtwegen. Verder geeft ik niets. Zolang ze gezond blijft, levenslustig is en een goede conditie heeft, wil ik ook niets bijgeven. Anders zie ik door de bomen het bos niet meer.
Als je zoveel dingen door elkaar geeft, werkt elk product dan afzonderlijk nog wel zo goed? Wat is jullie mening hierover? Groetjes.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 16:26

Mijn bijvoegingen zijn er ook op gericht om bepaalde gezondsheidszaken te ondersteunen en zijn goed bij elkaar gezocht qua versterkende c.q. ondersteunende werking.
Maar ook om de maaltijd van een paard wat afwisseling te geven,
wij eten toch ook niet alle dagen hetzelfde Bloos
Ik voer 's zomers duidelijk anders dan 's winters.

Een voer kan nog zo goed in balans zijn. Je hebt ook te maken met wat je als ruwvoer geeft. De meeste mensen laten dit niet testen op wat er daadwerkelijk inzit en dus kan je paard iets te kort komen c.q. te veel binnenkrijgen.

Ik kreeg van de week nog een kompliment dat ze zo glommen, ondanks de 4 cm haar die er op zit, die nu langzamerhand los begint te komen Frusty

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 19:39

Sugarmiss schreef:
Mijn bijvoegingen zijn er ook op gericht om bepaalde gezondsheidszaken te ondersteunen en zijn goed bij elkaar gezocht qua versterkende c.q. ondersteunende werking.


Ik denk dat je het daar ook in zoeken moet en niet zomaar moet strooien met van alles.
Digger ( Haha! nog ff wennen) krijgt nu een Opkikker-kuur+ zeewier+ lijnzaadolie, hij zit wat minder in zijn vel en moet ff een aanzetje hebben.
Maar straks gaat hij naar brok, slobber, lucerne, biohooi en wilgentakken Extreme duivel zonder toevoegingen want daar moet hij in principe voldoende aan hebben.

Ik heb ooit bij de makers van Subli gezeten (het enige voer met een europees keurmerk) en die zeiden dat alle muesli's, kruidenbrok, etc alleen maar wordt gemaakt omdat er vraag uit de markt voor is. Mensen willen het aan hun paarden voeren en meer geld betalen maar in een brok zit alles wat een paard nodig heeft. Of klap ik nu uit de school Lips are sealed Bloos

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 19:56

Nee hoor dat is algemeen bekend Haha! , en het ergste is; ze verteren het ook nog eens veel minder dan gewone brok. Dus Muesli is duurder en je hebt minder opbrengst van wat je voert. Maar ze vinden het wel lekker Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 21:04

Van wessum zei toen dat een paard ong 1 mg vitamine E per 100 kg lichaamsgewicht nodig heeft. Dat zou voor mijn paard dus zo'n 550 mg zijn. In de meeste voeders zit er per kg maar 100 mg in. Aangezien ik er dus echt geen 5,5 kg krachtvoer in ga proppen zal ik dat dus op een andere manier moeten doen. Maar bv in equisanum western zit er weer wel 500 mg per kg in en een laag eiwitgehalte dus dat is al ietsie beter.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 21:30

cornelie schreef:
Maar bv in equisanum western zit er weer wel 500 mg per kg in en een laag eiwitgehalte dus dat is al ietsie beter.


Equisanum ken ik wel maar hebben ze daar ook een westernstroming in??

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 21:39

Ja maar wel voor paarden die in training zijn, want er zit behoorlijk wat haver in (IMO).

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 21:40

Sugarmiss schreef:
Ja maar wel voor paarden die in training zijn, want er zit behoorlijk wat haver in (IMO).

ik kan er niks over vinden op hun site Verward

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 21:41

vera"]
[quote="Sugarmiss schreef:
Ja maar wel voor paarden die in training zijn, want er zit behoorlijk wat haver in (IMO).

ik kan er niks over vinden op hun site Verward
[/quote]
sorry, kijk met mijn neus Haha! Bloos Clown

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 21:43

Sugarmiss schreef:
Ja maar wel voor paarden die in training zijn, want er zit behoorlijk wat haver in (IMO).

Haver zie ik niet staan bij de samenstelling (of kijk ik weer met mijn neus? Verward

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 21:47

cornelie schreef:
Van wessum zei toen dat een paard ong 1 mg vitamine E per 100 kg lichaamsgewicht nodig heeft. Dat zou voor mijn paard dus zo'n 550 mg zijn. In de meeste voeders zit er per kg maar 100 mg in. Aangezien ik er dus echt geen 5,5 kg krachtvoer in ga proppen zal ik dat dus op een andere manier moeten doen. Maar bv in equisanum western zit er weer wel 500 mg per kg in en een laag eiwitgehalte dus dat is al ietsie beter.

Het Vit.E gehalte is bij al hun voerders nagenoeg gelijk; 250 I.E. Het is dus niet zo dat het bij hun westernvoer hoger ligt.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 21:50

Citaat:
Speciaal voor de wedstrijd quarter-horses die behoefte hebben aan royaal energie, weinig eiwit en veel zetmeel en suikers voor een directe omzetting in energie.


Haver dus Haha!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 00:10


Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 00:27

Welk type Fyto voer je, Jos? En waarom?

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 08:24

Ik heb de tip ook van Jos gekregen. Ik voer Fyto Gold na een heel uitvoerig voedingsadvies van de mensen van Garvo.
Mandy is eiwitgevoelig en ik kreeg het advies een voer met meer vet te geven. Bij inspanning wordt eerst de vetvoorraad aangesproken en treed spierbevangenheid minder snel op. Ze werd in het najaar ook alweer snel dunner en dat is ook gestopt. Ze ziet er voor de winter erg goed uit.
Dit jaar is voor ons de test, meestal als het gras weer begint te groeien. Of bij extreme stress, en die komt er ook aan(We hebben namelijk Carys verkocht en er wordt gezocht naar een nieuwe pony).
Carys krijgt Fyto Form, die wordt al dik van de lucht.
Ik kan jullie aanraden een voedingsadvies van Garvo op te vragen. Erg duidelijk en zeer uitgebreid.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 08:32

fyto gold.

dat is toen destijds aangeraden door de maker van het produkt.

ik ben met dit voer begonnen voor charlie.
welsh cob, altijd honger en altijd te dik. en daardoor moeite met rijden
dus moeilijk te voeren.
op advies van de maker, moest ik hem 3 kilo fyto geven en weinig hooi, en dan dus echt weinig Knipoog stro mocht hij wel eten ik hoefde niet bang te zijn voor koliek.
zijn theorie is: een paard blijft eten tot hij ale ingredienten die hij nodig heeft op heeft.
in het hooi van tegenwoordig is veel te eenzijdig, met als gevolg dat een paard blijft dooreten.
in fyto zitten alle ingredienten die ze nodig hebben, lekker bij elkaar in 1 zak Haha!

ik voer al mijn paarden 3 kilo fyto en dan wat hooi, en ze staan op stro.

oja nog wel leuk om te weten.
een oude les pony van mij was 2 jaar geleden hoefbevangen, echt heel erg . ik moest haar 5 kilo fyto geven en geen hooi.
later is dit weer terug gebracht tot een normaal rantsoen 1kilo met hooi

zo goed Vera

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 08:46

Vraagje:
Hebben de mensen welke supplementen voeren wel eens nageteld wat hun paard dagelijks via de normale brok en ruwvoer binnenkrijgt?
Ik doe dat dus wel voordat ik evt. ga bijvoeren, vooral vit E kan je heel snel overvoeren.
Dat is ook geen in wateroplosbare vitamine die ze uitplassen, vit. E moet door de lever afgebroken worden.
Op het moment dat je daar teveel van voert krijgt de lever zoveel voor zijn kiezen wb de vit. E dat hij niet meer toekomt aan zijn gewone dagelijkse portie afvalstoffen in het bloed. Kortom, je bent langzaam je paard aan het vergiftigen.
Ik zelf heb een tijdje voergehad waarbij mijn sportpaard eigenlijk wat vit. E tekort kwam, maar na een korte zoektocht ben ik van fabrikant overgestapt.
Ik heb nu brok welke een paar centen per kg goedkoper is maar wèl alles heeft wat mijn paard nodig heeft.
Verder geef ik Ozep alleen een zelfgemaakt mengsel van knof, foenegriek en zeewier, zo houd ik de doorbloeding van de huid optimaal en zou het bloed iets zuiverder worden, dit doe ik alleen omdat hij erg snel mok heeft.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 09:02

Hoi vera, ik voer nu geen equisanum omdat het heir moeilijk te krijgen is. Over ong 3 weken komt pavo met een nieuwe lijn op de markt. Met lagere eiwit gehaltes en hoger vit E dus misschien is dat wat. Verder staat er 24 uur per dag zo'n mega grote ronde hooibaal voor zijn stal waar hij naar behoeve van kan eten. (de voorkant van zijn stal bestaat uit een voerhek) Ik sta op een biologisch bedrijf en er zijn hier ong 5 soorten hooi, van zeer arm tot zeer rijk. Tja, als ik zie dat hij wat te rijk hooi krijgt, pak ik de heftruck en zet ik er een minder rijke baal voor etc etc. Ook lust meneer niet al het hooi, dat hij er niet zo dol op is vind ik niet erg maar helemaal niet eten is wat gortig. Verder heeft hij ook nog wat stro om op te knabbelen. (potstal van 3 x 5 m). De dagen dat ik niks doe met hem krijgt hij ook zeker geen krachtvoer bij. Als ik wel wat doe en hij heeft flink gewerkt krijgt hij een schep krachtvoer. Sinds begin december sta ik hier nu en het bevalt me eigenlijk prima. Hij lijkt het met deze voercombinatie zelfs beter te doen dan op de vorige stal waar hij 3 x per dag een klein beetje hooi kreeg en 1,5 kg krachtvoer per dag. Hij glimt gigantisch en zijn hoeven worden steeds mooier.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 10:44

cornelie schreef:
Van wessum zei toen dat een paard ong 1 mg vitamine E per 100 kg lichaamsgewicht nodig heeft. Dat zou voor mijn paard dus zo'n 550 mg zijn.


Verward 1 mg vit.E per 100 kg paard en dan 550 mg nodig hebben? Jeetje, wat is dat voor paard van 55.000 kg? }> Ik denk dat je 5,5 mg bedoelt of is één van de andere gegevens niet goed? Nerd

=^.,.^=

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 12:03

oeps, 100 mg per 100 kg lichaamsgewicht Lachen

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 14:15

Haha! OK, dan snap ik 't beter

=^.,.^=

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 19:44

Jos schreef:
fyto gold.
zo goed Vera


Ja Jos, dank je wel Haha!
Ik vind voeren namelijk altijd heel interessant, het heeft een behoorlijke impact op de gezondheid van je paard.
Hoe meer je daarover weet, hoe beter het resultaat.
Deze kennis zit bij ons allemaal en daardoor is het leuk om te weten waarom je voor iets hebt gekozen en of het ook het gewenste resultaat heeft.

Wij hebben gekozen voor Subli. Ik was een paar jaar geleden op Deurne en het viel mij op dat alle paarden er daar fantastisch uitzagen ondanks dat het februari/maart was. Dat is over het algemeen toch de minste tijd met rui en zo. De Opperstalmeester vertelde me dat ze iets van de Boerenbont organisatie voerde en dat ze heel wat merken hadden afgewerkt en hier zeer tevreden over waren. Het zei mij niks maar het gaf een opvallend resultaat.

Toen ik voor Pony Express bij Subli zat vertelde ze me dat ze Deurne ook van brok voorzagen. Bleek het te worden uitgeleverd door Boerenbont en Welkoop Haha! Toen ik hun verhaal hoorde over de samenstelling en filosofie ben ik overgestapt op dit voer.
Ze doen het er super op, glimmen tegen je op en maken een hele gezonde indruk.

Toen Fuego in de zomer wat minder in zijn vel zat (in de wei, zonder bijvoeren) gaf mijn voerhandel het advies om Havens te voeren maar dat gaf voor ons niet het resultaat wat Subli wel geeft.
Pppfff, wat een verhaal he! Gaaaap Knipoog
Ze moeten alleen eens wat aan hun site doen want dat is vooral niet duidelijk

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 22:24

Hier het voederadvies van Equisanum wat ik had aangevraagd.
NAAM : ENTERPRISE EIGENAAR : Vera Wayper NR.
RAS : Quarter GW 20 -2 -03
LEEFTIJD : 2 JAAR TRAINING : licht
STOKM. : 145 CM. UUR/DAG : 0
GEWICHT : 400 KG. WEDSTR. : 0 PER MAAND
GESL. : Hengst DISCIPLINE: Western

BEHOEFTE ENERGIE : 8130 VEP
BEHOEFTE EIWIT : 690 gr.VREP

VOEDINGSADVIES PER DAG :

KRACHTVOER: 4,00 KG. EQUI SANUM WESTERN
KG. EQUI
0 KG. KUILVOER
RUWVOER : 8 KG. HOOI
minimaal 2 KG. VOERSTRO

Conform de laatste voedernormen van het Centraal VeevoederBureau,
voldoet het bovenvermelde dagrantsoen naast energie, eiwit en droge stof ( +/- 2 % v.h. Lich.gew.! ),
ook volledig aan de behoefte van uw paard, ten aanzien van:

* AMINOZUREN
* CALCIUM & FOSFOR
* MINERALEN EN SPORENELEMENTEN

Bovendien voorziet een rantsoen met EQUI-SANUM, HET VOLLEDIG VOEDER,
uw paard dagelijks van:
VITAMINEN A : 60148 IE
VITAMINEN D : 8020 IE.
VITAMINEN E : 992 Mg
BIOTINE : 4008 Mcg.

PS. WEEG OOK HET RUWVOEDER-RANTSOEN EENS NA !!

LET WEL ! ; 1 maatschep muesli = 0,9 kg. Terwijl struktuur mix nog lichter is.
Opmerkingen: Enterprise zit nu volop in de jeugd groei en blijft dat tot 3 jaar daarna langzaam af
bouwen naar 2 kg. EQUI SANUM WESTERN en 5 kg. Hooi en 5 kg. Gezond tarwestro. Veel succes.

Ik voer hem nu ook 4 kilo en hooi komt ook overeen. Ik voer alleen geen stro. Wel grappig allemaal Haha!