kruising-quarter-stamboek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38702
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 16:01

NOU JA, dat schiet me echt verkeerd, we komen met argumenten, ieder heeft een eigen mening MAAR om daarom zo to reageren!! Maak je argumenten dan HARD! Ipv met een gaapende smiley te komen!!!!!!!!!!!! Extreme duivel Boos!

Je kan je paard registreren als je dat wilt, dmv een paardenpaspoort of wat dan ook.

Ik krijg het idee dat het je meer gaat over het feit dat je paard een halve Quarter is dan een leuk dier wat toevallig een paard is. Anders reageer je niet zo!

Ontopic; hoe zie je dat dan....een stamboek voor QH X Welsh, stamboek voor QH X New Forrest, stamboek voor QH x Haflinger, stamboek voor QH X Fries, stamboek voor....do i need to go on? Rassen zijn onstaan door het kruizen van allerlei rassen die toevallig/geplanned bij elkaar zijn gekomen. Daar gaan jaren overheen, ook nog eens jaren eer zo'n (toen nog niet) ras stabiel blijft op die kernmerken wat dat "nog geen ras" een ras maakt.

Wat jij bezit is een leuk, lief paard waar je toevallig de combinatie van weet. Als je het graag wil laat je 'm registreren. Daarom zei ik al, als het je zo dwars zit koop dan een ras paard Knipoog

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 16:03

Ik vind dat zoiets geen stamboek kan heten. Wel een registratieboek, ik kan me wel voorstellen dat je graag de afstamming wilt weten.
Het is toch voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Je paard geen papieren? Richt je er toch iets voor op, gelijk meer waard!

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-03 16:16

nou zeg, zo bedoel ik het allemaal niet.
Ik kan me gewoon heel goed vinden in de regels van bv het Half Quarter Horse Registry. Ik heb helemaal geen winst-belag op het oog, ik hou ontzettend veel van mijn paarden en ben een enorme liefhebber.
Het lijkt hier een ja-nee spelltje te worden . Ik heb mijn argumenten aangevoerd en jullie die van jullie en we zijn het niet met mekaar eens.
Even goede vrienden!
Het heeft alleen geen zin om de hele tijd de zelfde argumenten te blijven herhalen.
Op dit moment heb ik 2 ruinen thuis. Er zit een verhuizing aan te komen bij ons en dan heb ik meer ruimte en wil ik er graag een merrie bij kopen.
Powell bevalt me erg goed, de merrie zal ik waarschijnlijk op dezelfde plek gaan kopen, ook met het oog op de kosten.
Als ik die nou een keer als western-liefhebber wil laten dekken door een quarter wil ik daar graag een papiertje bij hebben. En dat is puur gevoelsmatig voor mij. Ik heb het gevoel dat het dan een "echter" paard is en dat het wat meer toekomst heeft.
Beetje duidelijker zo?
enne... ik zal geen gapende smiley meer plaatsen... behalve als ik moe ben dan.....

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 16:24

Je paard wordt er niet echter door!!!!!! Dat bedoel ik nou juist. Een paard zonder papier kan een veel geweldiger paard zijn dan eentje met.
Papieren zijn geen garantie voor een gelukkig paarden/mensen leven. Een leuk paard zijn wel!
En met winstbejag bedoel ik de mensen die door een stamboek op te richten, daar geld aan willen verdienen. Straks richten ze nog iets op voor paarden met een scheve staart! Ik vind die amerikanen af en toe echt NUTS! Voor alle kleuren wordt wat opgericht om maar ergens bij te horen.
Bonnigje, jij hebt juist een heel leuk en een heel mooi paardje. Laat je niet wijsmaken dat hij nog leuker wordt met een papiertje erbij. Als je dat echt denkt, maken wij hier op Bokt een heel mooi papier voor je!!!!

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-03 16:30

JJaaaaaaahhhhh, die wil ik wel een!!
Een bokt-registratie!

Maar dan nog......
(Powell heeft trouwens papieren, daar gaat het dus niet om)
het blijft prettig als je kan bewijzen dat er bv geen sprake is van inteelt, ziekten en andere zaken en dat je kan zien wie de ouders zijn...

Dolores

Berichten: 97
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 16:34

Er wordt hier gepraat over een stamboeksysteem en een mogelijk registratiesysteem, de één bedoelt dit, de ander dat. Vandaar de verwarring.

Ik kan me goed voorstellen dat een stamboek zuiver moet blijven (kom ik aan: heb kruizing half tinker/half appaloosa...paard is opgenomen in het stamboek van Irish Cop Frusty moet eigenlijk dus ook niet kunnen, maar ala)
Aan de andere kant kan ik me ook voorstellen dat, als ik een merrie heb en ik wil daar een goede hengst opzetten, en er komt een leuk veulen uit, dat ik op dat veulen wel papieren wil hebben. Dit hoeven dus géén stamboekpapieren te zijn, maar deze papieren moeten wel vermelden van welke papa en mama mijn veulen afkomen.

Nu kan je zeggen: doe het dekkingsbewijs erbij en type zelf een leuk papiertje in elkaar, maar iets 'officieels' geeft mij dan toch zeker de voorkeur.
En dat papiertje heeft dus alleen als bedoeling om in de gaten te kunnen houden uit welke ouders je paard komt en als je er dan mee gaat fokken, wat dan de beste combinatie qua hengst zou zijn om erop te zetten. Ook voor toekomstige kopers. Is toch leuk om te weten dat de papa een 'echte' dit of dat is. Heeft niets met winstbejag te maken, heeft alles met de geschiedinis van jouw paardje te maken. Thats all.

En verder: Geen Ruziemaken!!!! Tis bijna weekend! Haha!
Laatst bijgewerkt door Dolores op 14-02-03 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-03 16:43

Dat heb je effe lekker samengevat Dolores!