grootse verschil tussen western en engels rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88808
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:11

Nee je zoekt het te diep Haha!
Die doorsnee ruiter die dácht te kunnen rijden kan het eigenlijk alleen maar op de verkeerde manier en dús kan hij niet met een goed western gereden paard overweg.

Signe

Berichten: 5815
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:22

Een goede ruiter kan elke stijl zijn paard rijden. Hetzelfde paard dus. De basis is namelijk helemaal hetzelfde. Het eindplaatje is wat anders. Ik werk ook aan oprichting, als ik mijn paard kan oprichten, heeft hij zijn achterhand eronder. Als dresuur ruiter zou je je paard van voren ook los moeten kunnen laten.

Als ik een verschil zou noemen is dat het verschil in tonen van de gangen die op de wedstrijden gevraagd worden. Een uitgestrekte draf is heel wat anders dan een extended jog, hoewel de basis weer in hetzelfde ligt.

Maar wat er gevraagd wordt om te laten zien is bij lange na niet hetzelfde als wat er in de praktijk wordt gedaan en geleerd. Nog veel te vaak wordt er gereden naar wat men 'zien' wil in plaats van wat het paard nodig heeft om beter te gaan lopen. Zelfstandig, ontspannen, nagevelijk, met impuls, verzameld, op lichte hulpen en met vreugde.

Boeddha zei: Pas als de beseft dat je niet leeft besef je dat je niet kan sterven.

Pas als je beseft dat je niet kunt rijden merk je hoe eenvoudig het eigenlijk is..

sliding
Berichten: 1973
Geregistreerd: 13-04-06
Woonplaats: Woldendorp

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:23

Romkabouter schreef:
Mooi kort omschreven, maar helaas naar mijn mening niet waar Knipoog
- methode van sturen: ok, neckreining is idd anders. Maar rijden op trens niet.
- gebruik van gewicht kan sowieso op meerdere manieren. Ook in het engelse rijden
- bij western "sterker" gebruik van wijken voor druk? Wat bedoel je met "sterker" ?
- signaalrijden is ook in de dressuur normaal, en veel westernrijders doet het niet.

Voor mij blijven er eigenlijk altijd maar 2 rijtechnisch verschillen: de mate van oprichting en de mate van impuls.
En zelfs dat is niet zozeer rijtechnisch, maar meer rastypisch ontstaan.

Ik kom uiteraard weer op hetzelfde als waar ik altijd op uitkom: het blijft paardrijden Lachen

En ik ben blij dat er steeds meer mensen dit hetzelfde gaan zien Lachen


Citaat:
jessiejanes schreef:
- EN misschien wel het allerbelangerijkste: bij de juiste reactie van het paard neem je druk weg! (signaalhulpen)


En dan zou ik eens naar een clinic van Anky gaan ( probeer het eens Cool ). Zij vertelt dus precies het zelfde. Haha!

Citaat:
jessiejanes schreef:
@Rom: Nou, ik ben het dus ook he-le-maal niet met je eens, vooral bovenstaande vind ik het grootste verschil.


Ik ben het (hoe is het mogelijk Nagelbijten / Gniffelen ) juist helemaal eens met @Rom.
Citaat:
jessiejanes schreef
Laat jij in een dressuurles maar eens een boogje in de teugel ,als je paard nageeft, dan zal je het horen! Haha! Knipoog
En hoe wil jij dan verklaren, dat als je een " engelse" ruiter op een KLAAR westernpaard zet ineens het stuur kwijt is en het allemaal zo moeilijk gaat??
Dan zijn er toch echt " dingen" anders!
Western is duidelijk anders, anders kunnen we al die termen gewoon " weggooien" en het idd allemaal " paardrijden" noemen!


En of je nu met een "boogje" in je teugel (met toch lichte aanleuning!) western rijd of met zo licht mogelijk aanleuning dressuur dat moet wat druk aangaat geen verschil maken.
Het probleem is vooral dat er nogal wat ruiters zijn die dit niet begrijpen of "voelen".
Het hangt er dus ook vanaf welke "engelse" ruiter je op dat klare western paard zet. Knipoog

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:30

Anky vind ik niet echt een vertegenwoordig van de doorsnee " engels" rijstijl-ruiters.
Anky rijdt idd met signaal hulpen, dat maakt haar ook oa. ook zo goed! Knipoog Tong uitsteken

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:31

DubbelDun schreef:
Nee je zoekt het te diep Haha!
Die doorsnee ruiter die dácht te kunnen rijden kan het eigenlijk alleen maar op de verkeerde manier en dús kan hij niet met een goed western gereden paard overweg.

Dit zijn jou woorden, ik heb het maar wat taktischer gebracht.. Nagelbijten / Gniffelen

DubbelFun

Berichten: 88808
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:34

En vergeet niet dat anky van 2 walletjes eet tegenwoordig (a.i. dat ze ook western rijdt). Dus kun je je afvragen; maakt ze die overstap zo makkelijk omdat er dus niet zoveel verschil is als menigeen wil doen geloven.

@JJ: tact is not my middle name Knipoog

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:02

jessiejanes schreef:
Laat jij in een dressuurles maar eens een boogje in de teugel ,als je paard nageeft, dan zal je het horen! Haha! Knipoog

Daar is in de duitse klassieke dressuur zelfs een oefening voor Knipoog
Ik weet helaas de correcte term even niet.

jessiejanes schreef:
En hoe wil jij dan verklaren, dat als je een " engelse" ruiter op een KLAAR westernpaard zet ineens het stuur kwijt is en het allemaal zo moeilijk gaat??

Nou, volgens mij reed mevrouw van Grunsven toch behoorlijk gemakkelijk weg op het paard van mevrouw Young hoor Knipoog
Afgezien van de oefeningen die verschillend zijn, zoals een spin cq stop Lachen

Komt nog bij dat als je een dressuurruiter die niet is gewend neckreining te doen op een paard zet wat dat wel gewend is, dat inderdaad voor wat aanloopproblemen kan zorgen.

Voor de rest zijn er onzettend veel mensen die zo overstappen Ja
Als iemand dat niet kan, zegt dat misschien meer over de manier waarom er les is gekregen dan de dressuur an-sich.

Citaat:
kunnen we al die termen gewoon " weggooien" en het idd allemaal " paardrijden" noemen!

Lijkt me een uitstekend idee Lachen

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:03

jessiejanes schreef:
DUS, de doorsnee engelse ruiter (die eigenlijk wel dacht te kunnen rijden) komt niet zomaar vanzelf weg met een klaar-getraind westernpaard. DUS dan zou er toch iets anders moeten zijn in de hulpen!..? \

Verder nergens om, maar de doorsnee westernruiter lukt dat ook niet Haha!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:07

jessiejanes schreef:
Anky vind ik niet echt een vertegenwoordig van de doorsnee " engels" rijstijl-ruiters.
Anky rijdt idd met signaal hulpen, dat maakt haar ook oa. ook zo goed! Knipoog Tong uitsteken

Dus volgens jouw rijdt Anky western? Ook prima Lachen
Als Anky met signaalhulpen rijdt, waarom zou dat dan niet gelden voor heel veel andere engelse ruiters?
Ik zie ook heel veel doorsnee westernruiters dat niet doen.......

Allemaal prima, maar het is dus niet een verschil western-engels, maar meer een verschil tussen rijstijlen Lachen

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:11

Romkabouter schreef:
Nou, volgens mij reed mevrouw van Grunsven toch behoorlijk gemakkelijk weg op het paard van mevrouw Young hoor Knipoog Afgezien van de oefeningen die verschillend zijn, zoals een spin cq stop Lachen
Mevr v Grunsven is dus een uitzondering wbt signaal hulpen en daarnaast heeft ze laatste jaren wel vaker eens een paardje van Mevr Young "geprobeert". Knipoog
Dus niet echt een voorbeeld van het grote gros doorsnee ruiters...

En idd niet alleen Anky rijdt met signaalhulpen,er zijn inderdaad meer grand prix ruiters, die dat doen.

Lekker he,de boel een beetje stangen! Tong uitsteken Knipoog

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:13

Romkabouter schreef:
Dus volgens jouw rijdt Anky western? Ook prima Lachen

dat zijn jou woorden!
maar Ank mag best wat meer western gaan rijden van mij, hoor! Nagelbijten / Gniffelen

DubbelFun

Berichten: 88808
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:14

Nog even en ze start reining Knipoog

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:19

jessiejanes schreef:
En idd niet alleen Anky rijdt met signaalhulpen,er zijn inderdaad meer grand prix ruiters, die dat doen.

Lekker he,de boel een beetje stangen! Tong uitsteken Knipoog

Ze hebben in de Grand Prix gewoon allemaal het verkeerde zdel op Nors opkijken

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:20

jessiejanes schreef:
dat zijn jou woorden!

Nee hoor, jij koppelt singaalrijden aan western. Ik niet Knipoog
Als Anky dus volgens jouw met signaalrijden rijdt, zeg je dus dat ze western rijdt Tong uitsteken

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:49

lekker he, de boel stangen! Tong uitsteken

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:49

Mijn enige doel in het leven Cool
Maar ik meen wel wat ik zeg Knipoog

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 22:04

Nee ze bedoelt dat Anky echt western gaat rijden, reining om precies te zijn. Ik begreep dat zd zelfs de volgende olympische zomerspelen wil starten (dan is het demonstratie sport). Stond een tijdje geleden op de nieuwspagina.

Backup

Berichten: 1404
Geregistreerd: 06-10-07
Woonplaats: Nabij Leeuwarden

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 09:24

Ik vind anky geen goed voorbeeld
zij rijd nm al een hele tijd western,( les bij riecky ) dus is zeker geen ruiter die er nu voor het eerst opstapt

Ik had haar eerste keer wel eens willen zien.

Nee ik ben het met JJ eens!!!

Western rijden is de kunst van het weglaten
We hebben het hier niet over het trainen van een jongpaard
De vraag is : wat is het verschil tussen western en dressuur

En dressuur is echt hoe je het ook went of keert, rijden met constante druk,zowel teugels als benen..................

En bij western word toch door de meeste intructeurs ( en ik heb al 15 verschillende gehad ) gezegd bij het gewenste resultaat, teugels loslaten of been weg ..............

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 09:33

troi schreef:
Nee ze bedoelt dat Anky echt western gaat rijden, reining om precies te zijn. Ik begreep dat zd zelfs de volgende olympische zomerspelen wil starten (dan is het demonstratie sport). Stond een tijdje geleden op de nieuwspagina.

Ja, dat weet toch iedereen al Verward

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 09:37

Backup schreef:
En dressuur is echt hoe je het ook went of keert, rijden met constante druk,zowel teugels als benen..................

En dat is dus pertinent niet waar Cool

Backup schreef:
En bij western word toch door de meeste intructeurs ( en ik heb al 15 verschillende gehad ) gezegd bij het gewenste resultaat, teugels loslaten of been weg ..............

Dat zeg je heel goed, de "meeste" Haha!

En waar hoort het constant bumpen in de line up dan bij wat je nog wel eens voorbij ziet komen Verward
Dat is dan zeker ook dressuur, constant bumpen om het paard te laten stilstaan Verward

mystery1980
Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 09:39

ik vind de sfeer bij het westernrijden vooral ook heel anders dan bij de dressuur. Op dressuurwedstrijden is het allemaal haat en nijt bij western is het vaak gemoedelijker en wil men elkaar ook nog wel eens helpen.
Qua rijden is het verschil volgens mij veel minder groot en de verschillen in het rijden hebben jullie wel genoemd volgens mij.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:31

Boogje in de teugel heet überstreichen en elke goede ruiter weet dat dat een basisbeweging is bij het trainen, alleen toon je het niet op wedstrijd. Als een paard nageeft, geef ik overdreven na aan het paard zeg maar, of dat nu bij een onervaren paard is, of een paard wat veel kan. Want, ze moeten namelijk élke oefening kunnen doen op enkel zit en been, en dan nog op hoogstens onderhoudende hulpen en zeker niet op constante beendruk of zo.

Mij zie je dus in de praktijk vaak met 1 of 2 boogjes, ik streef ook naar wenden door de buitenteugel tegen de hals te leggen, ik geef 1 keer been en dan niet meer tot de impuls verslapt.

IMO bestaat er geen enkel verschil (naast gevraagde ofening, en houding wat vooral met het oorspronkelijke doel van de sport te maken heeft), een paard blijft een paard en die reageert zoals hij voorgeprogrammeerd is!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:45

Dank poes voor de juiste term Haha!
Ik was in de war met durchlassigkeit en kon niet meer op het woord komen Knipoog

Signe

Berichten: 5815
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:50

Bloos ehh wat zijn signaalhulpen? Bloos

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Re: grootse verschil tussen western en engels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:48

Romkabouter schreef:
Als Anky dus volgens jouw met signaalrijden rijdt, zeg je dus dat ze western rijdt Tong uitsteken


Dat doet ze inderdaad Knipoog de eerste keer dat ik haar daar les in heb zien krijgen ligt inmiddels al ruim 11 jaar achter ons.

En als er een beetje op was gelet ,had je kunnen lezen in het kranten artikel wat pas over Anky verschenen is ,dat het juist de western BASIS is die ze moeilijk vindt!
Dus daar gaat de theorie de deur uit dat het allemaal het zelfde is en dat de ruiters die iets anders beweren slecht les hebben gehad zo als zo vaak hier direct wordt geopperd! Cool Cool Haha!

Ik ben wel blij dat ik langzaam begin te lezen dat er meer mensen net als jessiejanes wel weten waar de verschillen zitten. De les kwaliteit gaat dus eindelijk omhoog! Dat is een goede ontwikkeling!!!

Stangen is my middle name Extreme duivel Knipoog Haha!