Hij is er... hij is er .... (zadel)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vhnele
Berichten: 126
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 00:20

Huertecilla schreef:
:)*


Als het zadel van zichzelf voor een goed vrije ruggegraat zorgt dan is juíst bij een boomloos zadel een pad met inlages geen goed idee Doordat er geen verdelend draagvlak op de inlages rust, maar er een been dwars overheen steekt krijg je hierdoor punten met een hogere druk.
Even goed naar kijken en over nadenken: NIET AUTOMATISCH een pad met ruggegraatvrijheid onder elk boomloos zadel leggen omdat dit voor een paar types nodig is.


Dit begrijp ik eigenlijk niet zo goed. Dus als je een zadel met ruggegraatvrijheid hebt dan zal je meer drukpunten krijgen als je een pad met ruggegraadvrijheid zou gebruiken? Wil dit dan ook zeggen dat als je een pad met ruggegraatvrijheid zou gebruiken onder een zadel met boom dit eigenlijk ook niet goed is. Ik zou eerder denken dat als je een pad zonder ruggegraadvrijheid gebruikt onder een zadel, die wel al voor vrijheid zorgt, je juist terug druk op de ruggegraat brengt doordat alles gelijkmatig naar beneden wordt gedrukt. Mij is immers altijd verteld om mijn pad goed in de kamer te trekken van mijn zadel zodat er geen pad op de ruggegraat zou liggen om zo de ruggegraat te ontlasten.

vhnele
Berichten: 126
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 00:32

SmithsGirl schreef:
Ik rijd nu met een gewone pad onder mijn boomloze zadel, en ook hierbij is Banjers ruggegraat mooi droog... dus dat houdt in dat Banjers ruggegraat mooi vrij is, ook zonder pad met speciale inlages... Knipoog


Ik rij met een grandeurpad en de ruggegraat is ook altijd droog maar nu merkte ik toen ik een wit laken onder mijn zadel en grandeurpad plaatste dat het deel waar ik zit de ruggegraat mooi wit staat afgetekend (je kan wel prachtig mijn billen en dij zien lopen in het stof. (was wel even schrikken Knipoog ) maar voor die aftekening, ik denk bij het zadel ter hoogte van de pommel zag ik een zwarte (ja mijn paardjes staan 24/7 op de weide en zijn dus blijkbaar toch niet zo proper na hun poetsbeurt Bloos! ) streep juist op de plaats van de ruggegraat en naast de ruggegraat bleef alles daar mooi wit. Zou dit willen zeggen dat er ter hoogte van de schoft te weinig plaats is? Mijn paard heeft niet echt een hoge schoft (dacht ik toch, want wat is hoog?) (hij is half connemara, half warmbloed). Ik heb dan nogmaals getest (met een vers wit laken) op een ander paard met in ieder geval een veel lagere schoft en hier hetzelfde beeld een zwarte streep over de ruggegraat en dan een witte lijn met langs weerzijden mijn billen. Nog iemand met dit beeld en wat kan ik eraan doen om de druk vanvoor weg te nemen van de ruggegraat?

DubbelFun

Berichten: 88837
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 15:21

De diskussie over wel of niet pad met inlagen lijkt me beter geschikt in dit item [HK] Ervaringen met boomloze zadels anders gaan we hier weer erg off-topic. Ik kan niet splitten naar een bestand topic dus best plaats je daar je reactie nogmaals.

vhnele
Berichten: 126
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 22:21

Sugarmiss schreef:
De diskussie over wel of niet pad met inlagen lijkt me beter geschikt in dit item [HK] Ervaringen met boomloze zadels anders gaan we hier weer erg off-topic. Ik kan niet splitten naar een bestand topic dus best plaats je daar je reactie nogmaals.
Sorry je hebt gelijk, maar hoe kom ik daar binnen?

Een ander vraagje: zou je een foto van de onderzijde van je BM en een van de singel en stijgbeugel ophanging kunnen maken? Vraag mij af hoe deze eruit zien?
Kan je eigenlijk met zo een knop ook gewoon dresuur rijden of zit die knop dan in de weg van je handen?

DubbelFun

Berichten: 88837
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-04 10:34

Voor HK heb ik je een PB gestuurd.

Hier de onderkant van het zadel, lekker wollig Haha!
Hij lijkt erg smal aan de voorkant, maar dat rekt dus mee bij een breder paard.
Afbeelding

Hier 2 foto's van de singelophanging:
De bevestiging van de singel is dus van stevig webband wat aan de voor en achterboog van het zadel is vastgemaakt. Hierdoor ontstaat een gelijkmatige drukverdeling. Het leren flapje dient als bescherming.
De steigbeugelophanging zit aan de voorboog vast en loopt dus niet - zoals bij de BareFoot- over de rug. Dit beantwoord misschien ook meteen jouw vraag over het zwarte randje Haha!

Afbeelding
Afbeelding

Of je dressuur kunt rijden met zo'n knop?? Hij zal niet meer in de weg zitten dan bij mensen met een normaal westernzadel. Je houdt je handen bij western nu eenmaal iets anders als bij dressuur. Als je een lagere knop/voorboog wilt kun je kiezen voor een ander model zadel.

Ik rijd altijd met 1 hand, dus heb ik er geen last van Haha!
________________________________________________
[EA-TK] WN: Toklat CoolBack pad

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 17:53

Ziet er solide en schoftontlastend uit die ophanging SM. Je zal er echter inderdaad wel een pad met ruggegraatvrijheid onder moeten hebben.

Of je dressuur kan rijden ligt dat niet méér aan de regels dan aan het zadel

Overigens zal die knop niet in de weg zitten met dressuur, eerder buiten.
Zit er verder toch hoofdzakelijk voor de sier op?! Een koei zal je er niet mee af kunnen remmen Haha!

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:37

Huertecilla"]
Overigens zal die knop niet in de weg zitten met dressuur, eerder buiten.
Zit er verder toch hoofdzakelijk voor de sier op?! Een koei zal je er niet mee af kunnen remmen Haha!
[/quote]
[quote="Sugarmiss schreef:
Ik rijd altijd met 1 hand, dus heb ik er geen last van


Die knop is er dus ook om je met je andere hand aan vast te houden

DubbelFun

Berichten: 88837
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-04 19:59

Dat doe ik ook regelmatig Haha!

Uriah

Berichten: 1677
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: beilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 18:25

IK Cool de aanstichter van dit eindeloze Topic,kan nu eindelijk zeggen ,JA ik ga er nu ECHT eentje bestellen!!!! Lachen

Nou ben ik benieuwd Sugarmiss hoeveel jij voor dit zadel hebt betaald,of had je dat al ergens gezet? hoe heet jouwn tooling errug mooi!

Ik denk dat ik in iedergeval voor de reiner ga .

DubbelFun

Berichten: 88837
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 19:19


Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 20:45

Sugarmiss schreef:
Verzending was $60 per boot of $120 met vliegtuig. Aan invoer/BTW kwam er € 360 bij.

Ouch!!!! heb net mijn zadel uit Zuid-Frankrijk binnen: 40 Euro verzendkosten, geen invoer/BTW, met drie dagen voor de deur. Maar goed, tis geen Western en boomloze BM, nee en díe moet uit de E.E.U.U. komen helaas. Nog een geluk dat het voordeel van de dollarkoers het invoernadeel opheft OK dan!
Maarreh was/is een Continental uit Duitsland of een American Flex (eveneens) geen alternatief? Sponsor je ook gelijk die leipe bommergooiers daar niet

DubbelFun

Berichten: 88837
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 20:55

De Continental is niet boomloos en dus geen optie en de American Flex is een nep-Ortho-flex en die heb ik al(maar dan de echte Haha! )
En wat zal ik me druk maken over de bommengooiers als de bommen zelf van Nederlandse makelij zouden kunnen zijn Cool

Als er een vergelijkbaar boomloos zadel in Europa te vinden zou zijn geweest, was die zeker in de aanschafoverweging meegenomen.
Maar die is er gewoonweg niet.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 22:58

Sugarmiss schreef:
De Continental is niet boomloos ....

en een BM>>>> Ok, is een kwestie van definitie.

Citaat:
Als er een vergelijkbaar boomloos zadel in Europa te vinden zou zijn geweest, was die zeker in de aanschafoverweging meegenomen.
Maar die is er gewoonweg niet.


lisa_pluisje
Berichten: 1354
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 13:24

waar heb je die foto,s neegezet
Ik knap haast van nieuwsgierigheid.
Groetjes Lisa

DubbelFun

Berichten: 88837
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 13:39


Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48601
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 19:41

jammer van dat rode kruisje op die laatste foto... nu weten we nog niet hoe je eruit ziet... Haha! Tong uitsteken

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 15:46

Heb je het zadel eigenlijk al gewogen? Compleet met riemen, singel, beugels en het goede pad? Ben benieuwd

DubbelFun

Berichten: 88837
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 16:31

Net gedaan HC (your wish is my command) Haha! en kompleet met de zwarte gel pad weegt het geheel 11,5 kg.
Dat is toch een stukje 'vriendelijker' dan mijn OF van 17 kg Schijnheilig

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 22:05

Netjes OK dan!

De OF valt me overigens ook niet tegen hoor, ik bedoel compleet met singel, fenders en beugels is 20 kilo ook normaal en dit ding heeft nog eens een knap mechanisme ook

vhnele
Berichten: 126
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 23:16

Sugarmiss schreef:
Net gedaan HC (your wish is my command) Haha! en kompleet met de zwarte gel pad weegt het geheel 11,5 kg.
Is dat een zwarte gelpad die je bij het zadel kocht en is dit een met ruggegraatvrijheid?

DubbelFun

Berichten: 88837
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 10:06

Deze zwarte gelpad had ik al een tijdje voor dat de BM er was en hij heeft idd ruggegraatvrijheid.
Hier kun je het goed zien.
Afbeelding

Overigens heb ik nu voor Missy een andere pad gekocht, speciaal voor paarden met een iets ingezakte rug, een zgn swayback-pad. Deze pad is in het midden iets dikker als aan beide zijden, zodat het zadel wat vlakker lijkt liggen en minder 'knakt' in het midden. Ik merk nu dat ik ook wat meer ruimte tussen buik en fork heb. Clown
Afbeelding

vhnele
Berichten: 126
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 21:10

van welk merk is die gelpad en waar kan je die kopen? Moet die nog in een hoes op leg je hem zo op je paard?

DubbelFun

Berichten: 88837
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 23:48

Er staat geen merk op en hij komt van Ebay. Er hoeft geen hoes om. De onderkant is van een katoenachtige stof.
Om te zorgen dat die dus niet vuil wordt leg ik altijd mijn Dixie er onder.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 17:23

Hmmmm..... da's een idee Kan ik mijn onmogelijke eisen-combi mee oplossen. Leg ik een Mattes-lamsvachtkussen dat alleen onder de panelen zit óp een dun katoenen schabrack dat ook onder de zweetbladen valt. Beiden met anatomische bovenlijn en ruggegraatvrijheid.

Uriah

Berichten: 1677
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: beilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 17:24

ik heb zojuist een DTR Bob marshall besteld,hij komt over circa 7 tot 10 dagen

Ik ben helemaal in mn nopjes!!!!!!!!!!!!!! ik reed namelijk al een halfjaar zonder zadel dat gaat vervelen!