westernzadel passen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-04 23:32

is een hele goeie tip jah! En in de buurt is iemand met een westernzadel dus ik zal t eens aan haar vragen. Thx!

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 23:32

Wat ook vaak met een westernzadel het geval is, is dat het uit zichzelf al niet veel schuift,zelfs als de singel nog niet echt vast zit moet je zowat op kunnen stijgen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 23:33

Ligt er ook weer aan hoe je opstijgt Knipoog

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 23:35

Zeg toch zowat!!! Knipoog Haha!

Als ik opstijg zakt het waarschijnlijk ook naar onder,maar een licht grietje als m'n dochter lukt het wel.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 23:41

ook leuk voor het boktkamp

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-04 00:18

Jos schreef:
ook leuk voor het boktkamp

uhm.. huh?? Haha!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 04:25

Erg boeiend onderwerp. Ik ben blij dat ik als Belg een zadelpasser kan laten komen van een winkel zonder dat ik aankoopverplichting heb. Ik zal er dan ook handig misbruik van maken Haha! Wel jammer dat in NL je vrijwel nergens nog een gratis service kan krijgen, zelfs voor vervoer van DA moeten jullie betalen Bloos!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 08:55

Tja, maar een autootje rijdt ook niet gratis hier Lachen

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 12:02

heb een vraagje,ik heb niet het hele topic door gelezen dus misschien is dit al eens beantwoord.maarja Cool

Als ik nu een zadel ga kopen wat niet kan worden gepast,hoe moet ik dan te werk gaan?
Aangezien de euro en de dollar lekker staan ga ik dus een zadel bestellen in amerika.De waarschijnlijkheid is groot dat ik een fqhb nodig heb.
Maarja zeker is niets Verward
Of zijn er ook ervaren mensen die zadels verkopen en er alles vanaf weten die op mijn paard een zadel komen passen terwijl men weet dat ik bij hun geen zadel koop???

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 12:05

Ja, ik betaal dan alleen de 'consult' kosten van 30 euro.

DubbelFun

Berichten: 88930
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 12:10

Idd iemand langs laten komen die een maatboom heeft (zo'n draadgevalletje of een chique van ijzerstaven) en daar de maat mee laten bepalen.
Al blijf je dan nog met de verschillende benamingen zitten die fabrikanten aan hun bomen meegeven (die dus niet standaard een maat aangeeft)

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 12:36

Dat klopt ja, de crates die ik nu heb voor pride was er 1 uit 14 met allen als boommaat full. Want met helaas alleen de juiste breedte ben je er niet, de boom moet dan ook nog weer de juiste welving hebben etc. Maar je kan het altijd weer verkopen als het niet past Lachen

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 12:45

tja met dit heb ik weinig Cool Armour-Tex, BL Pro Reiner of Bullhide Saddlesmith "Loomis Reiner"en Armour-Tex, Futurity Cutter.maar een van deze gaat het wel worden dus nu maar eens opzoeken wat het is Cool

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 12:47

Tja, dan nog zal alleen de boommaat niks zeggen. Of je moet in nederland deze zadels gaan passen en dan het type bestellen dat goed ligt. Scheelt mooi weer een paar euri.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 13:05

ok,maar in principe heb ik de keuze uit 3 bomen full*semi en quarter het verschil is 1/4 inch per boom (Gullet)

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 13:09

Je kan ook alvast vragen hoeveel rock het zadel heeft, en hoe lang het is.

DubbelFun

Berichten: 88930
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 13:15

In de gullet zit wel iets meer verschil dan een 1/4". Een Quarter loopt van 5 tot 6" een semi- van 6,5 tot 7,5" en een full van 8 tot 9,5"
Dit is ook afhankelijk hoeveel 'flare' het zadel heeft (hoeveel de uiteinden van de gullit naar buiten staan). Goedkopere zadels wijzen vaak recht naar voren en knijpen dus de schouders af.
De 'rock' is sterk afhankelijk van merk tree wat gebruikt is en teveel rock is voor een paard net zo pijnlijk als te weinig.

06csma
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: Oosterstreek (Fr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 13:20

Ga er niet vanuit dat een zadel wat een jaar geleden gebouwd is met boom X nu nog op de zelfde bomen gebouwd word.
Ik weet niet of het bij jullie bekend is dat Circle Y op de fles is een dat deze de treemaker die veel van hun bomen maakte maar ook de bomen voor veel andere zadel fabrieken mee gezogen heeft in de ondergang.dus nu zijn er heelveel van deze fabrikanten op zoek naar nieuwe treemakers (ben zelf net terug) waar zij proberen het zelfde type boom te laten maken waar zij dat bepaalde type op maakten,
Datis vrijwel niet mogelijk gebleken ,men neemt dandiegene die er het dichtste bij komt.
Endit gebeurd met regelmaat in Amerika.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 16:07

Sugarmiss schreef:
In de gullet zit wel iets meer verschil dan een 1/4". Een Quarter loopt van 5 tot 6" een semi- van 6,5 tot 7,5" en een full van 8 tot 9,5"
Dit is ook afhankelijk hoeveel 'flare' het zadel heeft (hoeveel de uiteinden van de gullit naar buiten staan). Goedkopere zadels wijzen vaak recht naar voren en knijpen dus de schouders af.
De 'rock' is sterk afhankelijk van merk tree wat gebruikt is en teveel rock is voor een paard net zo pijnlijk als te weinig.

tja dat ligt eraan waar je de info vandaan hebt Cool
klopt die van mij of die van jou????? ik weet het echt niet.

Quarter Horse Bar or Semi Quarter Horse Bar (usually 6 1/2" for semi - 6 3/4" for regular gullet)is by far the most common tree. It is for the medium back, decent wither and often mixed blood descent (1/2 Arab, Appendix or other mixes). Most of our saddles are semi qh/qh bars.

The FQHB tree (usually 7" gullet) is often used for the "Bulldog" Quarter Horse or horses with broad backs and sometimes mutton-withered Quarter Horses.

Arab saddles are for Arabians they have a shorter (usually 6 1/2" - 6 3/4" width) gullet.

Gaited horse bars have a higher gullet for high withered horses.
Haflinger saddles (7 1/2" gullet) are great for Haflingers or short backed mutton withered horses.

Draft Horse bars (8 1/4" gullet), are for the large Draft Horses.

DubbelFun

Berichten: 88930
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 16:24

Zoals gezegd het is maar net wie de info verstrekt. Zolang er geen standaardisatie is kan elke fabrikaat zijn eigen 'regels' vaststellen.

Ik ga uit van de 'ouderwetse' standaard, waarin een Quarter nog niet zo breed was en het meest gebruikte rijpaard. Toen hadden alle zadels een Quarterhorse bar. Toen later de Quarter breder werd en er op andere rassen ook aan westernrijden werd gedaan is de boommaat iets breder geworden en 'semi' gaan heetten. Voor de doorgeschoten 'bullen' en de echt grote drafts is de Full op de markt gekomen.

Dit alles heeft te maken met de vorm van de bars (het dakje) NIET met de gullet. Natuurlijk is het logisch dat een smal paard meestal geen brede schouders heeft en een fors paard dus wel. Dus is er wel een onderlinge 'balans' in de breedte van bars en de gullet.

Overigens is een arab-tree korter in de lengte van de bars niet breder of smaller in de gullet. Er zijn genoeg arabs die behoorlijk breed in de schouders zijn met toch een ovale romp, die hebben tesamen met de korte rug met veel 'rock' vaak een groot pasprobleem.

Gaited horses (gangenpaarden) hebben extra ruimte in de flares nodig omdat deze paarden extreem hun schouders bewegen én wat meer ruimte in de gullethoogte omdat ze hun hals hoger dragen tijdens het 'pacen' (en dus idd meer schoft hebben).
Dit soort zadels is heel geschikt voor 'onze' WPN'ers met hun hogere schoften.

Ga eens bij een grote zaak kijken en zet 5 semi's naast elkaar en meet dan de gullet eens op van diverse merken. Je zult versteld staan van de verschillen.

06csma
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: Oosterstreek (Fr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 16:31

Let dan ook even op de lining(voering van de skirt)ook daarzijn nog al wat verschillen,die zeker bij gebruik andere maat zal geven(los dit niet op met een nog dikkere pad)

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 16:35

Sugarmiss schreef:
Ga eens bij een grote zaak kijken en zet 5 semi's naast elkaar en meet dan de gullet eens op van diverse merken. Je zult versteld staan van de verschillen.

ja dat geeft men inderdaad ook aan dat er geen standarisatie is

maar de gullet meten kan volgens hen alleen als je een kale boom hebt.
nouja kom er wel achter wat ik op die zwarte moet gaan gebruiken.
wil zo weinig mogelijk risico lopen maar de prijzen in amerka zijn wel erg interessant Cool

DubbelFun

Berichten: 88930
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 16:47

Natuurlijk meet je de gullet het best als hij 'kaal' is, maar als ze allemaal met leer/bont bekleed zijn blijft de meting gelijk.
Ik meet altijd aan de binnenkant ter hoogte van de concho's/tie's en dan het bont/fleece goed indrukken tot je echt tegen de boom aan zit.

Kijk Jos eens lief aan, misschien mag je haar OF eens proberen. Scheelt een hoop pasproblemen en je zit een stuk 'veiliger' bij eigen import.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-04 19:58

wat is nou een OF? Zie het erg vaak gebruikt worden, maar heb geen flauw idee wat t is..

DubbelFun

Berichten: 88930
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 20:32

Een OF is een Ortho-Flex. Ik heb er één en Jos dus ook Lachen . Er zijn ongeveer 5 van deze zadels in Nederland.

Het bijzondere aan deze zadels is dat ze niet met de vaste boom op de rug liggen, maar dat onder de boom (bars of tree) flexibele panelen zijn aangebracht die op de rug liggen. Deze panelen volgen de beweging van de rug en knellen dus niet.
Hier zie je hoe het systeem werkt. Dit voorbeeld is van een engels zadel, maar bij western is het ong. gelijk.

Ook een OF heeft een bepaalde gulletmaat, dus hij past niet bij alle paarden. Maar die van mij heeft op zeer veel verschillend gebouwde paarden gelegen en ik ben er nog maar één tegengekomen waar hij niet goed op lag vanwege een te korte rug van het paard.