[WN] Bokkers vóór of tegen één NK

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind jij van één groot Nederland NK

Poll eindigt op

Vóór, mits alle rassen ook hun eigen NK houden op dezelfde show.
Geen stemmen
Vóór, 1 NK voor alle rassen en andere niet-WRAN onderdelen (HUS, HALTER etc) hun eigen NK op dezelfde show.
Geen stemmen
TEGEN (alles houden zoals het nu is).
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

crazycactus

Re: Bokkers vóór of tegen één NK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:02

Dat is idd een heel leuk idee, maar wat als je bijvoorbeeld en kampioen bent bij de quarters en bij de wran..... (bijv. pleasure...)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 12:24

Dan zou er dus eerst een WRAN-NK moeten komen zonder QPA's. Lijkt me ook niet de bedoeling.
@Rina: een kwestie van ergens waarde aan hechten:
óf punten op een QPA-show, maar geen NK,
óf het NK-lint en eens een keer geen punten.

Overigens vrees ik dat er nu 2 discussies door elkaar heen gaan lopen, gezien de inhoud van dit en het andere topic.

Rom..... !!! (mergen )

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:42

Optie 2

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:52

ik begrijp dat de niet-wran-onderdelen dan per ras apart worden uitgeschreven bij optie 2? de halter bijvoorbeeld?

ik begrijp bij optie 1 dat er dan ook rij-onderdelen apart voor qpa worden uitgeschreven?

(oftewel, ik begrijp het niet helemaal )

mijn voorkeur gaat uit naar een gezamenlijk NK en aparte halterclasses per ras, als dat optie 2 is dan kies ik optie 2...
Zou wel grappig zijn als er bij de cutting bijv wat haflingers zouden starten

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:56

Wat is er op tegen dat Haflingers bij de cutting starten? Dat gebeurt al hoor en bij cutting ben je ook niet afhankelijk van de rasverenigingen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 14:32

dan begrijp je me verkeerd, ik vind dat juist erg leuk dat dat kan!
ik heb ze echter nog nooit gezien, maar ik heb wat wedstrijden gemist van het jaar....

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 14:53

Jammer, ze doen niet onder voor de andere paarden hoor. Is bovendien een enorm leuk gezicht (ik zie het niet als bakvulling hoor, integendeel). Hoop ze nog vaak tegen te komen.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:30

Dance schreef:
Wat is er op tegen dat Haflingers bij de cutting starten? Dat gebeurt al hoor en bij cutting ben je ook niet afhankelijk van de rasverenigingen.

Nog nooit een haf gezien die cutting deed Wel als cornerman of turnback.
Bij de AQHA cutting ben je wel afhankelijk van ras .Bij de NCHA niet.
En er is niets mis met een haf in de cutting,ben alleen bang dat je het verschil tussen de koeien en het paard niet meer ziet
PS cutting met een Tinker is helemaal erg met dat zwart/witte melk vee wat te vaak wordt gebruikt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:33

Dat heet van te voren indekken Blaze. Dat met die tinker. Daarmee ontneem je mensen de mogelijkheid om even lekker terug te hakken. Das niet lief

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:36

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:43

Sugarmiss schreef:
@Rina: een kwestie van ergens waarde aan hechten:
óf punten op een QPA-show, maar geen NK,
óf het NK-lint en eens een keer geen punten.

ja dat klopt maar ik gok dat er dan een heleboel zullen zijn die gaan voor de punten en niet voor dat NK lintje. helemaal gezien alle discussies die er nu al gaande zijn over de startgelden enz enz.

want ga nou eens na, als je zou moeten kiezen voor een X wedstrijd waar je punten kan halen en 20 euro per start moet betalen of naar het NK waar je ook 20 euro moet betalen en geen punten krijgt.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:51

Die keuze moet helemaal niet gemaakt worden.

Punten zijn belangrijk voor de rassen dus die wedstrijden moet je houden op dezelfde tijd dat je een NK houd

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 16:21

Blaze schreef:
Die keuze moet helemaal niet gemaakt worden.

Punten zijn belangrijk voor de rassen dus die wedstrijden moet je houden op dezelfde tijd dat je een NK houd

Ja, zo was het bedoeld inderdaad.

Blaze, die Tinker kun je toch met rode strikjes versieren om ze van dat zwart/bonte vee te onderscheiden. Rood zou ook nog eens aanstekelijk werken op dat vee, dus het wordt dan extra spannend.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 16:27

Dance schreef:

Blaze, die Tinker kun je toch met rode strikjes versieren om ze van dat zwart/bonte vee te onderscheiden. Rood zou ook nog eens aanstekelijk werken op dat vee, dus het wordt dan extra spannend.

Dat zou kunnen alleen heb ik in nederland en omstreken nog geen Tinker gezien met cowsense.
Dat wil niet zeggen dat ze(Haf of Tinker) niet kunnen meedoen met cutting.

Maar ja je mag ook met een falabella proberen een oxer van 1.80m te bedwingen(erover heen niet eronder door)

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 16:49

Ik kies:optie 1,dit zou al een stap voorwaarts zijn ,in het idee van de federatie.(1NK, met behoud van de identeit van de aangesloten verenigingen)

optie 2 is een ideaal,misschien nadat optie 1 gerealiseerd is ,wat nog ver weg ligt en waarschijnlijk nooit mogelijk zal worden ivm. de regels van de amerikaanse stamboeken.Mij lijkt het wel een mooie show ,waar maar 1 enige en echte Nederlands Kampioen is ;voor de rij-onderdelen ,dan he!

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 17:20

Even over koeien en koudbloeds... Mijn haf heeft cowsense en is niet bang van koeien en cut ze ook, vind ie prachtig.

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 18:17

volgens mij kunnen we voorlopig blijven dromen van optie 2...
Maar zeg nooit nooit...
Ook al weet ik dat de meeste dromen bedrog zijn...........
Ik blijf gewoon dromen.....

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 09:29

Wingpearl, volgens mijn is het geen kwestie van dromen. Bij verenigingen bepalen uiteindelijk de leden daarvan, hoe het uiteindelijk zal gaan geschieden. Het blijven dromen hebben wij dan uiteindelijk zelf in de hand. Als onze tak van sport, een serieuze tak van sport moet gaan worden, kunnen wij leden, in mijn beleving hier sturing aan gaan geven.
Met een topic als deze in de hand, kunnen wij voor de komende leden vergaderingen, vast mailen met de diverse organisaties, om duidelijkheid te krijgen, waar nou de eventuele pijn zit, om het één en ander niet samen te doen. Daarna kunnen wij vast stellen, of deze uitleg hier over kant nog wal raakt, dan wel niet hun tegen die tijd een zware AVL te bezorgen.
Mijn inziens moet een beetje voorzitter toch goed naar zijn leden toe, kunnen uitleggen waarom het niet samen doen, beter is. Uiteindelijk kan ik deze uitslag wel inkoppen, en deze zal niks te maken hebben met, een basis te leggen voor een goed georganiseerde belangenbehartiging van alle paardrijders in Nederland die de westernsport beoefenen. Als wij willen dat er structuur komt binnen deze tak van sport, ligt die bal bij ons leden.
Tal van andere paarden sport gerichte, geven al wel een goede gezamenlijke structuur, aan BV paardrijopleidingen. Hierdoor vergroot je de kans, dat ruiters die nu nog BV op een manege paard rijden, door stromen naar de wedstrijd sport.

Het is tijd dat alle verenigingen die wij rijk zijn, gaan samenwerken, om landelijk het één en ander van de grond te krijgen, zodat de westernsport de toekomst krijgt die deze verdiend.
Ik begrijp dat verenigingen willen waken voor de belangen van hun leden die deze rijk zijn, dat doet de Wran ook, maar dan wel met een oog gericht de toekomst in dus met visie.
Alleen door de krachten te bundelen, kan het wat gaan worden. Leden hebben de kracht in handen, om dit te bewerkstelligen, vele zijn er al immers lid van de diverse verenigingen die wij rijk zijn. Dus ik wil als lid van diverse verenigingen, nou wel is horen en met name van de NQHA, welke gedachten gang er aan ten grond slag ligt, geen aansluiting te willen bij de Federatie. Voor als nu hou ik het erop, nu ik mijn beter heb kunnen inleven wat de Federatie voor doel heeft, dat deze het aanzien van onze tak van sport voor de toekomst tegenhoud.

Vr Gr Peter

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 09:36

Nou aan die woorden van Peter kan ik niets toevoegen. Want het draait echt allemaal om samenwerking. Ik heb bijvoorbeeld aan een plaatselijke krant geprobeerd uit te leggen waarom wij in Nederland twee NK's hebben. Het probleem is: eigelijk kan ik dat niet. Zeker niet in Nederland waar zelfs de twee elkaar vroeger uitsluitende paardensportverenigingen (de katholieken en de protestanten) elkaar uiteindelijk toch hebben gevonden in de KNHS. En dat was een fusie. Geeneens een samenwerking in een federatief verband.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 10:13

Maar wat houdt dit nu tegen???

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 10:19

vera schreef:
Maar wat houdt dit nu tegen???

Wij eigelijk zelf, de leden van de diverse verenigingen.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 10:33

PeterV schreef:
Wij eigelijk zelf, de leden van de diverse verenigingen.

Wat vreemd dan toch dat wij er hier op Bokt redelijk eensgezinds over denken en de werkelijkheid heel anders is???

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 10:36

ik denk dat als je het zo regelt dat iemand niet op de (jaar)vergadering hoeft te zijn maar bijvoorbeeld via email kan duidelijk maken wat hij wil
er zo duidelijk is wat iedereen wil

nu beslissen een paar mensen die de moeite nemen op zo'n vergadering te zijn wat de richting is van de vereniging

en dat hoeft helemaal dus niet te zijn wat het gross wil!!!!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 11:03

Anya schreef:
Nou aan die woorden van Peter kan ik niets toevoegen. Want het draait echt allemaal om samenwerking. Ik heb bijvoorbeeld aan een plaatselijke krant geprobeerd uit te leggen waarom wij in Nederland twee NK's hebben. Het probleem is: eigelijk kan ik dat niet. Zeker niet in Nederland waar zelfs de twee elkaar vroeger uitsluitende paardensportverenigingen (de katholieken en de protestanten) elkaar uiteindelijk toch hebben gevonden in de KNHS. En dat was een fusie. Geeneens een samenwerking in een federatief verband.
Die vergelijking gaat niet helemaal op; de katholieke en protestante ruitersportverenigingen hadden in principe hetzelfde doel en konden daarom makkelijk samensmelten.
De WRAN en de [western]rassenverenigingen hebben echter verschillende uitgangspunten: De doelstelling van de WRAN is de promotie en bevordering van de westernsport in NL.
De NQHA, DPHC en ApHCH [excuses als ik de afkortingen fout neerzet] hebben als doelstelling de promotie van respectievelijk Quarterhorse, Painthorse en Amerikaanse Appaloosa en de belangenbehartiging van eigenaren van de paarden.
Eigenlijk is het organiseren van westernwedstrijden het enige dat ze gemeen hebben met elkaar....

Een fusie tussen de verschillende clubs lijkt me dus een onmogelijkheid, maar ik vind het niet meer dan logisch dat de verenigingen samenwerking zoeken op de vlakken waar de gemeenschappelijke doelen samenvallen.

Ergo: Hoera voor één gemeenschappelijk georganiseerd NK, inclusief de quarters, maar met afzonderlijke classes voor de rasverenigingen. Optie 1, geloof ik?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 11:10

neeee, WB, dat is optie 2!