Reining nivo versus dressuur nivo

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 10:02

Vraagje tussendoor.........

In hoeverre ben je in je voordeel als je van dressuur overstapt naar Western. Ik bedoel dus, bv ik stap over van Engels naar Western en tegelijkertijd met mij zou er iemand beginnen met paardrijden en toevallig meteen western. Ben ik dan in mijn voordeel dat ik al kan rijden (nou ja.......Knipoog ) of werk het juist tegen omdat ik mijzelf moet "omscholen" en de anders dus zonder paarden baggage begint.

Ik kom regelmatig op een "gemengde" manege. Engels en western dus. En ik wil gewoon om te proeven een keer een western les. Ik rijd 's winters dressuur en 's zomers endurance.
Ik ben gewoon heel benieuwd in hoeverre ik "last " ga hebben van mijn dressuur gewoontes. Hoewel ik in de western lessen ook mensen zie lichtrijden!! Dat kan ik ook al....Knipoog

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 10:03

O ja, en dan even de vergelijking met niveau's....ik rijd L1. Dus in welk western niveau zou ik in stappen?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 11:03

Roos1 schreef:
Het rijden op 1 hand vind ik vergelijkbaar met rijden met stang en trens. Dus ja als je op 1 hand start op open niveau vind ik dat bijna vergelijkbaar met Z-dressuur niveau.

Nou, dit ben ik niet helemaal met je eens hoor Knipoog Open, 1 hand kan bv pleasure zijn. Dan rijd je in principe 'gewoon' over de hoefslag en laat je stap, draf en galop zien. Een Z-proef daarentegen heeft nog wissels, appuyementen, veel overgangen, zijgangen en noem het allemaal maar op.

Maar ik vind dat ook instructie zeer belangrijk is. Daar heb je ook in beide disciplines goed en slechte van. Ik heb zowel engels als western instructie gehad waarbij ik vooral aan die voorkant moest zitten. Maar ik heb ook western en nu engelse instructie gehad waarbij je juist weer netjes van achter naar voren moest rijden. En juist nu met mijn engelse instructrice merk ik dat als er op een goede manier gereden wordt je paard automatisch van voren steeds lichter zal worden etc, wat ook weer zeer gunstig is voor het westernrijden. ( maar dat had net zo goed een goede western instructie mij kunnen leren )

En nu zal ik nog wel weer een knuppel in het hoenderhok gooien Schijnheilig
Maar over het algemeen vind ik een engelse instructie rijtechnisch beter onderlegd dan een western instructie.

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 14:09

cornelie schreef:
En nu zal ik nog wel weer een knuppel in het hoenderhok gooien Schijnheilig
Maar over het algemeen vind ik een engelse instructie rijtechnisch beter onderlegd dan een western instructie.


OK dan! Cool (spreekt voor zich)

Maakt ook verder niet uit, laat dit a.u.b. niet lijden tot een welles-nietes discussie. Maar wat ik ervaren heb met engels en western les is idd dat bij engelse les (en dan wel voornamelijk privé les op je eigen paard) er meer op technische dingetjes wordt geïnstrueerd...

Groepsles op een manegepaard is zowiezo bij allebei de diciplines alleen voor je eigen houding en de figuurtjes... En dan wordt er vaak al helemaal niet gekeken naar de (slepende) achterhand van het paard...

Yessy

Berichten: 23039
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 16:31

Jorie schreef:
O ja, en dan even de vergelijking met niveau's....ik rijd L1. Dus in welk western niveau zou ik in stappen?

Toen ik stopte met dressuur (b niveau was dat ongeveer) had ik echt het idee dat ik helemaal opnieuw moest beginnen. M'n hele houding moest omgegooid worden en ook de manier waarop je de hulpen geeft. Het enige echte voordeel dat je hebt, is dat je weet hoe je met paarden om moet gaan, en dat je een goed evenwicht hebt denk ik Lachen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 16:34

Ter vergelijk...ik rij amateurklasse horsemanship en pleasure en Lanna liep zichzelf een maand of wat geleden fluitend, zonder proef oefenen, met twee hoeven in haar neus naar de tweede plaats en een zeer dik winstpunt in de L (167 punten) (op westernhulpen dat wel Lachen )

Ik had nog een dressuurstartkaart en had voor de grap ingeschreven, maar ik rij al zeker een jaar geen dressuur meer Knipoog

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 17:41

cornelie schreef:

En nu zal ik nog wel weer een knuppel in het hoenderhok gooien Schijnheilig
Maar over het algemeen vind ik een engelse instructie rijtechnisch beter onderlegd dan een western instructie.


Gedeeltelijk waar Tong uitsteken
Er zijn veel meer engelse instructeurs dan western instructeurs (Al zou je vermoeden dat dan anders is Haha! Cool ) derhalve logischer wijze heb je dan ook meer goede engelse instructeurs (in aantal) dan Western instructeurs.Maar tevens heb je ook weer meer slechte engelse instructeurs dan western instructeurs (in aantal)

voor degenen die het niet snappen Tong uitsteken
voor elke 100 engelse instucteurs zijn er maar 10 western instructeurs.
Als 10% slecht is dan zijn er 10 slechte engelse instructeurs en 1 slechte western instructeur.

stormpje
Berichten: 103
Geregistreerd: 24-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 19:51

Wat we denk ik niet moeten vergeten is dat heel veel Western instructie ooit als dresuurruiter/amazone heeft gereden vaak wordt pas later de overstap naar de Western sport gemaakt!

Ook las ik nog een leuk stukje over Anky en Rieky in de paard en sport,wel toepasselijk voor dit Topic vond ik ,
Ik heb het even voor jullie overgenomen,


Onze nationale dressuurvedette reed op Krack C een demonstratie en gaf samen met Rieky Young een clinic western riding.Rieky`s paarden zijn tot in de puntjes afgericht en reageren op de zachtste hulpen ,ook die van de stem.De dames hielden de toeschouwers aan hun stoel gekluisterd en brachten het verhaal op gevatte wijze.Anky`s verhaal over de voor en nadelen van een zadelknop;tijdens een eerdere clinic werd een van Rieky`s hengsten wat heet in de galop.Ik fluisterde zachtjes 'hoo',zoals ik dat gewend ben bij mijn eigen paarden.Hierop maakte de hengst een slidingstop en ik kende in een keer de nadelen van een zadelknop.Het kampioens duo concludeerde dat het, ook in de westernsport allemaal om dressuur draait.


Zo,het is nu wel duidelijk dus er kan een slotje op dit Topic Haha! Knipoog Haha! Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 19:56

haha niks slotje, er komen nog steeds leuke antwoorden....
heeft Rieky niet eerste een jaar of tig dressuur gereden trouwens Lachen

stormpje
Berichten: 103
Geregistreerd: 24-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 20:06

Anya schreef:
haha niks slotje, er komen nog steeds leuke antwoorden....
heeft Rieky niet eerste een jaar of tig dressuur gereden trouwens Lachen



Volgens mij lest ze nog steeds bij Anky, Tong uitsteken

Anky is even gestopt bij haar ivm met de zadelknop en haar zwangerschap!! Haha!

Grapje natuurlijk,ja idd Rieky heeft volgens mij Z dressur bij de pony`s en paarden gereden!

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 20:28

Nu zou je makkelijk het topic nog iets moeilijker kunnen gaan maken door te opperen (naar aanleiding van Rieky en Anky) dat er een onderscheid gemaakt kan worden in de stijl van western rijden.En dat mensen met een dressuur achtergrond tegen een western instructeur aanlopen die deze niet handhaaft in zijn instructie.derhalve zal dat een obstructie zijn in het constructief overgaan van stijlen Cool
Laatst bijgewerkt door Rob_H op 19-09-04 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 20:31

Nou Blaze, bij deze geopperd dan Lachen
Ik denk dat het gedeeltelijk zo is.. dat je een deel van die stijl ook altijd meeneemt. 10 jaar dressuur rijden is nooit zomaar weg...

Ik kan mij bijvoorbeeld herinneren dat Rieky tijdens een demonstratie vertelde dat ze haar paarden liever wat ronder reed en met enige stelling, terwijl andere juist veel meer aandacht besteden aan recht maken en houden...
Ik kan het me helaas niet meer exact herinneren, wie heeft die demo ook gezien (was vorig jaar bij wran-nk of quarter-nk )....?

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 20:35

Ik maak heel misschien volgend jaar met mijn paardje (die dan beleerd gaat worden) de overstap naar dressuur weer. Van dressuur naar western en weer terug... Tja Waarom?... Omdat er voor mij op dat gebied meer mogelijkheden zijn op dressuurgebied. Bv. mijn paardje staat aan een lange weg ong. in het midden op een privestalltje en aan de ene uiteinde van die weg is een stal waar ze regelmatig wedstrijdjes hebben en aan het andere uiteinde van de weg is een ponyclub waar ze ook regelmatig wedstrijdjes hebben en daarbij komt dat, voor zover ik weet, er maar één mobile westerninstructrice in de buurt is. Weinig keus dus en aan dressuur instructrices een overvloedje dus dat vind ik ook weer iets om dan mee te nemen in mijn overweging. Voor Daytje maakt het niet uit want die heeft nog een dressuuur nog een western zadel op haar rug gehad...

Blaze wat ben je weer aan het puzzelen met moeilijke woordjes! hahaha!

stormpje
Berichten: 103
Geregistreerd: 24-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 21:08

Blaze schreef:
Nu zou je makkelijk het topic nog iets moeilijker kunnen gaan maken door te opperen (naar aanleiding van Rieky en Anky) dat er een onderscheid gemaakt kan worden in de stijl van western rijden.En dat mensen met een dressuur achtergrond tegen een western instructeur aanlopen die deze niet handhaaft in zijn instructie.derhalve zal dat een obstructie zijn in het constructief overgaan van stijlen Cool



Ik geloof dat ik je en beetje begrijp vandaag Nerd !!Je heb idd gelijk Blaze maaaaaar,,is dit ook niet het geval in de dressuur sport kijk maar hoeveel verschillende systemen er gebruikt worden daar om toch het zelfde doel te bereiken.

Dit is denk ik met western niet anders iedereen werkt volgens een systeem (en instructie ) die hem of haar het beste past!

DubbelFun

Berichten: 88835
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 21:10

Blaze schreef:
.En dat mensen met een dressuur achtergrond tegen een western instructeur aanlopen die deze niet handhaaft in zijn instructie.derhalve zal dat een obstructie zijn in het constructief overgaan van stijlen Cool
Volgens mij zijn er ook puur westernmensen die aanlopen tegen dit fenomeen bij het wisselen van trainer Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 22:31

Persoonlijk maak ik altijd een 2-deling in instructie: degene die bezig is met rijkunstjes en degene die bezig is met rijkunst Haha! ( ongeacht de discipline )

Spirited
Berichten: 2
Geregistreerd: 20-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 01:05

Ik heb met veel belangstelling deze topic gelezen en ben verbaasd over jullie westernruiters. Ikzelf rijd zz licht dressuur en heb weleens op de quarter van een vriend van mij gereden. Dit paard was trouwens perfect getraind en een pattern rijden was daarom ook helemaal niet moeilijk. Leuk zelfs. Hij mocht van mij een keertje op mijn wedstrijdpaard rijden, en hij kon nog geen rechte lijn maken laat staan het paard een wissel laten maken. Nu moet ik er wel bij zeggen dat hij nog nooit dressuur had gereden.
Mijn oordeel een goede dressuurruiter western laten rijden gaat nog net maar laat nooit een Cowboy op je dressuurpaard een dressuurproef rijden. Ten eerste ziet het er niet uit, ten tweede heb je twee dagen de tijd nodig om je paard weer op orde te krijgen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 07:19

Welkom op bokt Spirited.... Lachen

Ik had dat nu juist anders om.. De eerste keer dat ik op een eveneens zeer goed getrainde quarter mocht kon ik geen rechte lijn rijden, wisselde het paard om de pas en dook een spin in, waar ik niet meer uit kwam Lachen

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 08:15

Ik volg de redenering van Blaze: er zijn mi niet zoveel goede westerninstructeurs beschikbaar als je dit vergelijkt met dressuurinstructeurs en wat mij betreft (let op: persoonlijk mening!!) kan ik de westerninstructeurs die een verhaal rijtechnisch kunnen onderbouwen op 1 hand tellen.

Hoe dat precies zit binnen de dressuur weet ik niet, maar binnen de western heb je zoveel verschillende rijstijlen. Als je de ene stijl gewend bent, krijg je bij een paard dat volgens een andere stijl is gereden bijna niks voor mekaar.

Roos1

Berichten: 363
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 09:13

Citaat:
Mijn oordeel een goede dressuurruiter western laten rijden gaat nog net maar laat nooit een Cowboy op je dressuurpaard een dressuurproef rijden. Ten eerste ziet het er niet uit, ten tweede heb je twee dagen de tijd nodig om je paard weer op orde te krijgen.


Ik ken een cowboy die prima op mijn dressuurpaard wegrijd Cool

stormpje
Berichten: 103
Geregistreerd: 24-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 09:14

Voor engelese instructie is er een (meerdere) opleiding te volgen om de kennis goed en onderbouwd over te brengen.(Niet iedere instructie heeft die opleidingen gevolgd natuurlijk!!)

Maar wat is er voor de western instructie volgens mij helemaal niets!



Dan de volgende vraag wanneer mag iemand zich een instructeur noemen??

DubbelFun

Berichten: 88835
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 09:39

Welkom Spirit
Spirited schreef:
Hij mocht van mij een keertje op mijn wedstrijdpaard rijden, en hij kon nog geen rechte lijn maken.

Zegt dit iets over de ruiter of over een paard wat niet op eigen benen kan lopen Knipoog

WormBoy
Berichten: 260
Geregistreerd: 06-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 09:52

Jorie schreef:
In hoeverre ben je in je voordeel als je van dressuur overstapt naar Western. Ik bedoel dus, bv ik stap over van Engels naar Western en tegelijkertijd met mij zou er iemand beginnen met paardrijden en toevallig meteen western. Ben ik dan in mijn voordeel dat ik al kan rijden (nou ja.......Knipoog ) of werk het juist tegen omdat ik mijzelf moet "omscholen" en de anders dus zonder paarden baggage begint.

We gaan wel een beetje off-topic, maar ik wil hier toch wel iets over zeggen Haha! . Wat ik bij ons gezien heb, hangt het er erg vanaf HOE je Engels geleerd hebt. De mensen die gewend zijn veel met de teugels te doen en continu aandrijven, gaan het zeker moeilijk krijgen (mogelijk wel moeilijker dan mensen die nog nooit hebben gereden). Maar de mensen die gewend zijn om op hun zit te werken, en ook zonder zadel en/of zonder hoofdstel kunnen rijden, is het veel makkelijker, en die maken de overstap zonder veel problemen. Dan is er ook nog zoiets als talent natuurlijk ...

Overigens zal je als Engelse ruiter wel het voordeel boven een echte beginner hebben dat je met paarden om kan gaan, en (hopelijk) de bewegingen van het paard kunnen volgen.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 09:57

Spirited schreef:
Ik heb met veel belangstelling deze topic gelezen en ben verbaasd over jullie westernruiters. Ikzelf rijd zz licht dressuur en heb weleens op de quarter van een vriend van mij gereden. Dit paard was trouwens perfect getraind en een pattern rijden was daarom ook helemaal niet moeilijk. Leuk zelfs. Hij mocht van mij een keertje op mijn wedstrijdpaard rijden, en hij kon nog geen rechte lijn maken laat staan het paard een wissel laten maken. Nu moet ik er wel bij zeggen dat hij nog nooit dressuur had gereden.
Mijn oordeel een goede dressuurruiter western laten rijden gaat nog net maar laat nooit een Cowboy op je dressuurpaard een dressuurproef rijden. Ten eerste ziet het er niet uit, ten tweede heb je twee dagen de tijd nodig om je paard weer op orde te krijgen.


Welkom! (leuke binnenkomer trouwens Haha! )

Maar hoe verklaar je dan dat er paarden zijn die beide disciplines beheersen? Mijn eerste westernlessen waren op een paard dat ook op redelijk niveau had gedressuurd! Dus misschien zegt jouw voorbeeld meer over het paard dan over de ruiter. Of allebei. Maar om nou te stellen dat je nooit een cowboy op een dressuurpaard kan laten rijden en andersom wel... >;)

WormBoy
Berichten: 260
Geregistreerd: 06-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 09:57

Spirited schreef:
Mijn oordeel een goede dressuurruiter western laten rijden gaat nog net maar laat nooit een Cowboy op je dressuurpaard een dressuurproef rijden.

Mijn oordeel: bij recreatief rijden en relaxte paarden kun je wel ruiters laten switchen. Maar een dressuurruiter op een scherpe quarter, kan net zo fout gaan als een cowboy op een scherp dressuurpaard. Natuurlijk vooral afhankelijk van het aanpassingsvermogen van de ruiter .