Risico's aankoop (Quarter) veulen, graag antwoord!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88916
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 22:09

Met zo'n truck die jij hebt ga je het zelfs nog leuk vinden Lachen

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 22:11

ja en als het erg ver blijven we gewoon onderweg rgens slapen

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-03 22:11

Jos schreef:
uit veenendaal 139.3 km en 1 uur 21 min.
geldrop 26,3 en 2 uur en 10 min Haha!

als je gaat western rijden dan wen je van zelf aan die afstanden *LOL*


Eén uur en 21 minuten? Dat is ook niks! Op naar Friesland! Haha!
Ik wil denk ik sowieso aanstaand weekend naar Oosterwolde komen en tja, eigenlijk zit ik ieder weekend minstens vier uur in de auto (heen en terug), dus ik ben de afstanden wel gewend. Maar net iets meer dan een uur en een kwartier is heel erg goed te doen

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 22:22

Jos, Silva is een vrouw hoor Tong uitsteken

En Silva rijdt hem niet, Anneke de Jong rijdt hem Lachen

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 22:55

Romkabouter schreef:
Jos, Silva is een vrouw hoor Tong uitsteken


Misschien bedoelt ze met 'hij' 't paard, dus gewoon niet zo handig neergezet Knipoog

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 23:03

Sugarmiss schreef:
Als iemand nog $$ over heeft: in de AQHA-files is eea precies terug te vinden Lachen


dat heb ik gedaan Cool zie mijn eerder bericht
GGB heeft 15 halter punten
zijn vader en grootvader punten in alles van reining tot barrelrace

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 08:11

Romkabouter schreef:
Jos, Silva is een vrouw hoor Tong uitsteken


weet ik, ik ook Haha! Verward

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 15:31

Blaze"]
[quote="gera schreef:
Wat denken jullie van Generals Golden Boy? (is de papa)
Ik moet wel zeggen dat ik eigenlijk op zoek was naar een reiner, maar ik daar toch op ben teruggekomen. Ik wil nu inderdaad een allrounder. Ik wil namelijk alles uitproberen, van endurance tot pleasure, van reining tot misschien een beetje cutting en dan heb ik toch een veelzijdig paard nodig.


Wanneer ben je terug gekomen van je keuze?? toe bleek dat general de vader is?? Cool
je maakt wat vader betreft de perfecte keuze(misschien wist je dat al)
weet niet of je cowsense moet verwachten maar voor de rest zit er alles in
hunter*pleasure*reining*trail en zelfs barrelrace.
de vader van general deed alles *de vader van de moeder deed alles* en zijn opa was helemaal super performence 251 punten en halter 113
Dus wat dat betreft ligt je keuse alleen maar goed.
Maar de moeder heeft ook nog wat te zeggen.
[/quote]

Precies,de moeder heeft misschien nog wel meer te vertellen!Maar goed hier zijn al discussies over geweest!Let bij je keuze ook op de moeder,zorg dat ze zelf gepresteerd heeft of van een presterende hengst is,zo heb je nog meer kans dat jou veulen ook een reining -allround-prospect word!
De bouw van een veulen kan je alleen beoordelen tot ze een paar weken oud zij,daarna gaan ze teveel jojo-en en word dat dus weer meer een gok wbt overbouwt zijn.
Die kennis is een beetje raar,jammer dat jou ouders juist hem zijn tegen gekomen met z´n vreemde mening,wat een bullshit!!!Hij maakt niet echt reclame voor de KWPN-wereld! Haha!
Succes!

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 15:44

gera schreef:
Natuurlijk komen er foto's als het eenmaal zover is... ook al mocht het over drie jaar pas zover zijn..

Ik weet dat je aan een veulen evenveel uitgeeft als aan een driejarig paard en dat je dan misschien wat minder risico loopt, maar je moet ook niet weglopen voor risico's, die zijn er namelijk altijd. Je paard kan ook als hij vijf is ergens aan vast blijven zitten, een lompe actie uithalen of zijn pezen openhalen aan het prikkeldraad, laat ik maar zeggen.
Het goede van een veulen is naast het feit dat je helemaal met hem opgroeit en op een gegeven moment helemaal op elkaar ingespeeld bent dat de kosten een beetje verdeeld worden over de jaren heen. Een beetje een redelijk driejarig paard betaal je toch wel 6000-8000 euro voor.
Het paardje waar ik een oogje op heb die wordt echter wel 1.57m of misschien nog enkele centimeters hoger. Op zich moet dat geen probleem opleveren, lijkt me, want op de manege heb ik ook altijd op paarden gereden, maar ik heb wel korte beentjes. Dat ik wat leniger zou moeten worden voor het opstijgen dat is alleen maar goed, maar hoe zou het staan? Eigenlijk denk ik dat het moet lukken, ik van 1.71m op een paardje van, zeg maar, 1.58m hoog, maar adviseren jullie mij een kleiner paard te nemen? Ik vind kleine paarden absoluut wel leuk, maar aan de andere kant, wat is nou een verschil in stokmaat van 10 centimeter? Een klein paard is leuk, maar dan moet hij ook weer niet te klein zijn..


Als ik het goed lees weet je nu al dat het veulen 1.57 0f hoger word?Je wilt reining-allround rijden?Misschien toch zoeken naar een paard die wat kleiner blijft!
Ik lees ook dat je niet zo´n hoge prestaties verwacht van je paard,is een 3-jarige dan niet beter in prijs-kwaliteit verhouding?hoef je al die risco´´s niet te nemen en je kan meteen rijden!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 15:47

Het gaat toch om de bouw van je paard Verward
Ik zie niet echt waarom een paard dan kleiner zou moeten zijn dan 1.57 Verward

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 15:49

Ze zeggen dat kleine paarden sneller en wendbaarder zijn.. net zoals ze in de barrel race voornamelijk kleine paarden gebruiken. Maar ik vind 1.57m wel een nette maat, ook vanaf de Engelse maatstaven gezien. Ik mocht op de manege (toen reed ik dus wel Engels) op mijn zestiende niet meer op paarden onder de 1.55m rijden.. In de western is het anders, dat weet ik, maar 1.57m noem ik nog niet echt groot...

DubbelFun

Berichten: 88916
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 15:56

De gemiddelde quarter haalt de 1,55 niet, dus met 1,57 zit je al boven gemiddeld. Lachen

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 15:58

Dat weet ik ja, ik was dus een beetje bang dat je dan bij wedstrijden niet toegelaten zou worden, maar dat is onzin natuurlijk, want mensen die op een KWPN-er oid starten komen meestal ook boven de 1.55m uit (de paarden dan he Haha! )
Ik weet dat ik korte beentjes heb, dus ik hoop dat ik er niet uit ga zien als een rookworst op een paard Haha! maar het zal vast wel iets meevallen. Pleasurepaarden zijn meestal wat groter en dat vind ik er altijd erg netjes uitzien!

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:28

Anders kom je gewoon een keer kijken naar onze Raci, die is ook aan de grote kant zeker voor een quarter (ik denk iets van 1.55m) en dan heb je 'vergelijkingsmateriaal'. Haha!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 17:11

Ik wil Raci sowieso snel een keer zien, dus dan kan ik meteen vergelijken... Afgesproken! *LOL*

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 23:27

Nog ff op verzoek om rare vehalen over Golden Boy de wereld uit te helpen:

Golden Boy is tiptop in orde en heeft in Eibergen uitstekend gepresteerd. De enige reden waarom Anneke in Oosterwolde niet start is omdat ze daar zelf jury is Lachen
Anneke traint er op een andere manier mee dan er tot nu toe mee werd getraind. Dit gaat zeer voorspoedig.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 23:30

Dank je, Romkabouter, ik wilde het namelijk ook net melden. Ze start trouwens wel op het NK, wat ook iedereen mag weten, en wel in de hunter en de pleasure!

western

Berichten: 165
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 00:16

hoi gera,

Als ik jou was zou ik toch voor een ruim 2 jarige gaan. Knipoog *LOL*

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 08:24

Romkabouter schreef:
Nog ff op verzoek om rare vehalen over Golden Boy de wereld uit te helpen:

Golden Boy is tiptop in orde en heeft in Eibergen uitstekend gepresteerd. De enige reden waarom Anneke in Oosterwolde niet start is omdat ze daar zelf jury is Lachen
Anneke traint er op een andere manier mee dan er tot nu toe mee werd getraind. Dit gaat zeer voorspoedig.


Ik zal met grote belangstelling naar hun kijken op de NK en naar volgend jaar........... Schijnheilig .

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 09:36

Sugarmiss schreef:
De gemiddelde quarter haalt de 1,55 niet, dus met 1,57 zit je al boven gemiddeld. Lachen

Toch als ik naar de foto's kijk in de Quarter of in de Horse & Rider dan zie ik in Amerika allemaal mega quarters Verward
Of zouden de mensen daar zo klein zijn Bloos!

DubbelFun

Berichten: 88916
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 09:44

Ik denk eerder dat de foto's vanuit een bepaalde hoek genomen zijn om ze groter te doen lijken. Overigens is het maar net welk type je ziet, veel hunters/pleasurepaarden zijn vaak wel groter.

Mac

Berichten: 11654
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 09:48

Sugarmiss schreef:
Ik denk eerder dat de foto's vanuit een bepaalde hoek genomen zijn om ze groter te doen lijken. Overigens is het maar net welk type je ziet, veel hunters/pleasurepaarden zijn vaak wel groter.

Of ze zijn "bulky", waardoor de ruiter ook anders op zijn/haar paard zit.

Overigens is de gemiddelde Amerikaan(se) toch wel duidelijk veel kleiner dan de gemiddelde Nederland(se). Het valt mij steeds weer op hoe ik met mijn zeer gemiddelde NL 1.75 in N-A boven iedereen uittoren.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 17:05

western schreef:
hoi gera,

Als ik jou was zou ik toch voor een ruim 2 jarige gaan. Knipoog *LOL*


Ik vind haar werkelijk prachtig, maar ze is te prijzig voor me..

WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 22:36

gera schreef:
Ze zeggen dat kleine paarden sneller en wendbaarder zijn.. net zoals ze in de barrel race voornamelijk kleine paarden gebruiken. Maar ik vind 1.57m wel een nette maat, ook vanaf de Engelse maatstaven gezien. Ik mocht op de manege (toen reed ik dus wel Engels) op mijn zestiende niet meer op paarden onder de 1.55m rijden.. In de western is het anders, dat weet ik, maar 1.57m noem ik nog niet echt groot...


1.57 is ook niet groot ! Mijn quarter is boven de 160 dit zie je trouwens veel bij de barrel racers. Hier in Nederland niet (maar de meeste barrel racers hier rijden ook niet op quarters), maar in de rest van Europa wel...Ook de Reining-paarden in Italie op de stal waar ik stond waren redelijk groot. Ik denk niet dat kleinere paarden wendbaarder zijn, tenminste niet als je Buck ziet draaien...Martha Josey's Orange Smash is 165 cm en haalt vele prijzen binnen in de barrel race..

Ook denk ik dat het kopen van een veulen ook veel voordelen heeft;
niet alleen qua prijs, maar ook omdat je hem van jongs af aan al vanalles kunt leren...zo'n beestje wat altijd in de hand is geweest is meestal een stuk gemakkelijker met inrijden dan eentje die met 2 jaar van het land is geplukt. Ook bepaal je zelf wat en hoeveel je hem voert; nu weet je zeker dat hij een goede ondergrond heeft en bijv. zijn wormenkuren altijd op tijd heeft gehad...
Succes met jouw veulen, hoe ik het zo hoor lijkt hij me een goed vooruitzicht OK dan!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-03 12:52

Hierbij twee foto's van Anneke de Jong in Eibergen met Generals Golden Boy. Ze werd derde!

Afbeelding

Afbeelding