hulp gezocht lessen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88896
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 20:00

Ja beslist Go-West, een aanrader. Ik zie haar ook graag jureren.

BlazeBars
Berichten: 90
Geregistreerd: 30-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 22:33

Citaat:
Op 2001-08-02 17:12, schreef Sonja:
"Beter westernrijden", blauw boekje met bokkend paard op de voorkant schijnt een goede te zijn. Ik heb het meteen gekocht op aanraden van m'n vorige instructrice, maar ik snapte er geen bal van. Alleen wel aardig om te lezen over de verschillende onderdelen, maar alle oefeningen en "oplossingen" die erin staan Verward ......
Een heleboel dingen zeggen me nog steeds weinig, enkele ondertussen wat meer. Maar zelf heb ik er geen bal aan gehad, want er druist weer zoooo veel regelrecht in tegen wat ik geleerd heb....
Ben er ondertussen ook achter dat ik verschillende (lees: veel) dingen veeeeeel te snel erin geramd heb gekregen en dat m'n basis voor nog geen ene meter deugt.

Inmiddels heb ik hopelijk een leuke instructeur gevonden, waar ik binnenkort mee ga kennismaken. Ik hoop dat hij me de basis op een nette manier bij kan brengen. Terug naar af dus! Ben heel benieuwd, ik hoop dat het er alleen maar leuker op wordt!
Heb de laatste weken alleen maar heel rustig gereden, laat rollbacks, stops en spinns nu lekker uit m'n hoofd, en wacht op wat komen gaat. Heb er helemaal zin in!!!



is het echt waar????????hebben mijn veel te harde berichten toch niet ook een heeeeeeeelllllll klein beetje je ogen geopend?????????????
Lovers Lovers Lovers Lovers Lovers Lovers Lovers Lovers Lovers Lovers

BlazeBars
Berichten: 90
Geregistreerd: 30-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 22:38

GO WEST is een heel mooi en goed geschreven boek maar je hebt er maar kort iets aan,of je moet exact de stijl overnemen van de ruiter uit het boek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 22:43

Mede jouw berichten wel ja. Het had wat mij betreft wat vriendelijker gemogen, zoals anderen het me verteld hebben, maar je hebt er wel een bijdrage aan geleverd.
Ik ben ook ontzettend benieuwd hoe het gaat als ik nu ga lessen bij iemand die er meer verstand van heeft dan m'n vorige instructrice.

Maar weet je wat het is, je maakt ergens globaal kennis mee, komt in aanraking met iemand die doet of ze er alles vanaf weet, en gelooft dat. Noem me maar een goedgelovige truttebol, maar ik ben er met twee voetjes en open oogjes ingetuind.....

Laatst kwam ik op m'n nieuwe stal (ik sta dus ook niet meer bij haar op stal) een andere westernruiter tegen, die op Madenpolder rijdt. Nou kun je van die stal zeggen wat je wilt, ieder z'n mening en stijl, maar dat meisje heeft 'n hoop ervaring en is bij veel wedstrijden geweest.
Ze vroeg bij wie ik gelest had, en toen ik vertelde dat zij (die "instructrice") me verteld had dat ze NL-kampioen reining en pleasure was geweest met haar quarter, had ze zoiets van "he, ziet dat paard er zus en zo uit??? En is het een hele hete??" Ze wist om wie het ging, en meldde me dat zij slechts 1 keer gestart had, en dat ze bij de pleasure meteen in het midden moest gaan staan omdat het gewoon niet ging met die gifkikker van d'r. Haar man startte op dezelfde wedstrijd dat paard in de reining (springruiter die 't wel effe zou doen....) en kwam niet verder dan z'n tweede cirkel in snelle galop voor hij de ring weinig eervol mocht verlaten.....

Ik kan je vertellen dat ik wel zo vreselijk gevloekt en getierd hebt, dat zelfs Blaze ervan zou verbleken......
Wat heb ik me ka uu tee gevoeld zeg, zeker ten opzichte van m'n paardje, dat alles maar braaf gepikt heeft en steeds haar volledige inzet getoond heeft.....

Ik heb een enorme handicap als ik nu ga lessen, want ik moet nu 25 jaar dressuur achter me laten, en erger: ruim een half jaar totaal verkeerd aangeleerde western.
Er zaten ook goede elementen bij hoor, volgens mij is de basis die ik bv voor de jog gelegd heb best in orde. Maar de rest..... ik hou m'n hart vast wat Jan ervan vindt......

Na m'n vakantie (over twee weken, lekker met de paarden naar de Drunense Duinen Lovers back home to good old Brabant..... --> dat wordt weer heimwee als ik naar huis terug moet....) gaan we lessen. Ik hou jullie op de hoogte!!!

Gerjanne
Berichten: 65
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Heerde Gld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-01 00:16

veel succes Sonja, en een leuke vakantie gewenst, Slapen Slapen

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-01 14:23

Dit berichtje in het bijzonder voor Sonja. Jij hebt het over 25 jaar "Engelse" achtergrond. Dat is helemaal niet zo verkeerd. Zelf ben ik inmiddels van het Western afgestapt. Voor mij is het gewoon te "moeilijk" in het bijzonder omdat elke instructeur / instructrice bij dezelfde oefeningen er een andere uitleg aan geeft. Voor mij is Go West de basis. Antje Holtappel legt alles duidelijk uit over verdeling van je gewichts- teugel- en beenhulp. Momenteel heb ik les volgens de ideeen van Emiel Voest, freestyle dus. De freestyle methode sluit goed aan op het boek "Go West".
Nu een betere uitleg van mijn begrip "moeilijk". Als je "Engelse les" hebt, hebben de meeste mensen dezelfde basis. Of je nu bij de een of de ander rijd de verschillen zijn niet gigantisch groot. Bij "Western" instructeurs / instructrices kan de uitleg lijnrecht tegenover elkaar staan. Het is dan goed om een beetje stevig in je schoenen te staan en niet alles klakkeloos aannemen. Mijn idee is dat een aantal "Engelse" methode best goed in elkaar zit.

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-01 01:22

Citaat:
leren rijden met behulpvan video en/of boeken is heel moeilijk,zeker voor een beginnende ruiter(je denkt dat je snapt wat ze schrijven of laten zien maar in de praktijk is het heel moeilijk zelf in te schatten of dat wat je doet correct is.in het begin is een instructeur niet te missen,zelfs al zeg je later dat dat wat je hebt geleerd niet volledig bij jouw stijl past.geen probleem,op het moment dat je weet hoe je iets dat met in een boek leest of op een video ziet in de praktijk moet toepassen ga je een eigen stijl leren.op dat moment onthoud je van andere trainers alleen dat wat je wilt gebruiken in jouw stijl.


Ben ik helemaal met Blaze eens.
Je kunt vooral in het begin niet zonder trainer. (eeerhm, eigenlijk vind ik dat je nooit zonder trainer kan, hoe goed je ook bent, omdat er anders toch slechte dingetjes in je rijstijl kunnen sluipen)

However, les hebben EN boeken lezen is natuurlijk altijd het beste.

"Beter Western Rijden" (ISBN 90 213 2612 4) vind ik een heel interessant boek, maar de beginnende western ruiter heeft waarschijnlijk meer aan:
"Basisboek Western Riding" (ISBN 90 384 1154 5) dit is geschreven door Rieky Burgmeyer & Josephine Spruijt. Het eerste deel van het boek bevat algemene info over westernriding en het tweede deel bevat een stap voor stap omschreven basis training. Het is simpel geschreven met veel duidelijke fotoos en begint bij het begin.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-01 12:56

[***], gezellig, eindelijk iemand uit de buurt!!! Ik zit in Epe!!! Ik rij ook western, heb inmiddels 4 paarden (oh...effe opscheppen, hahahhaha) twee merries met twee veulens van dit jaar. Twee Paints staan er bij mijn vriendinnetje (en tevens trainster), twee Quarters heb ik thuis. Als de veulens afgespeend zijn, komt het Paintveulen lekker hier bij me thuis om daar de eerste 3 jaar van zijn leven te genieten van weide en zijn basis- opvoeding. Ik kan je best eens opzoeken om je de eerste grondbeginselen te vertellen. Waar zit je ergens? Mail me anders even prive of per prive- bericht....

Gerjanne
Berichten: 65
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Heerde Gld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-01 16:12

ik heb je een pb gestuurd,
mensen bedankt voor de tips.
ik blijf zeker komen op deze pagina, en jullie horen wel hoe alles gaat.
(als je dat interessant vidnt tenminste)

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-01 19:38

Hoi [***], de mail met kaartje is onderweg. Dus dan zie ik je woensdag waarschijnlijk? Uh.. flying high, kom jij dan ook EINDELIJK eens een keertje naar pride en zijn nieuwe onderkomen kijken ? Pling

suusje

Berichten: 4
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Oosterhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 10:47

hoi allemaal ,
ik zal mezelf ook even voorstellen,ik heet suzanne
en ik ben bijrijster van lois bekenden van deze site hebben hier vast wel meer over gehoord zijn baasje heet natascha.
wij rijden dus ook western ( echt tof )
en natascha heeft ook 1x p 2 weken prive les dit kost 50- dan komt ze gewoon naar jou locatie toe ik weet niet waar heerde ligt?
want mischien rekent ze ook nog benzine geldt .
maar schrijf eens met natascha die kan het je wel vertellen.
ze is nu op vakantie voor twee weken (
en is lois 2 weken voor mij echt leuk he Lachen )
maar mishcien houdt ze deze site wel bij.

veel sucses

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 10:56

Als ik op de reacties af moet gaan, is er weinig hoop voor de beginners. Maar allemaal moeten we toch bij de bodem beginnen, bij judo krijg je toch ook niet meteen de bruine band uitgereikt? En om even op Blaze's woorden terug te komen: op een manegeknol kun je niks bereiken? Nou, da's lekker dan, dan kom ik dus nooit van de grond... Blaze, niet iedereen kan zich de luxe van een eigen paard (direct) veroorloven. Sommige mensen blijven tijden op manegepaarden rijden, omdat een eigen er gewoon nog niet inzit. EN DAT BETEKENT NIET DAT ZE NIET SERIEUS ZIJN!! Ennehhh.... probeer toch nog eens een buitenritje. Lekker door het bos knetteren, ziet je paard ook nog eens wat anders dan de wanden van de bak. De boog kan niet altijd gespannen zijn....