Vooroordelen afstammelingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 14:48

Als ik mijn verhaal nog verder door ga trekken, ben ik nog wel een paar dagen bezig met schrijven Haha! Haha! en ik denk bijna dat dit boekwerk dan niet gepubliceerd kan gaan worden op bokt.
Maar ik ben blij dat je begrepen hebt waar ik heen wilde
groetjes, Tiny

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 14:53

Eigenschappen van generaties terug tellen niet mee, reken maar van wel!

http://www.thoroughbredchampions.com/ga ... passer.htm :

But perhaps the most influential presence in the youngster’s royal pedigree would be two-time Horse of the Year Equipoise, who sired Tom Fool’s 2nd dam, Alpoise. Although Equipoise was a full four generations back in the pedigree of Buckpasser, he apparently handed down many of his traits to the colt. Equipoise, nicknamed "The Chocolate Soldier" by his fans because of his perfect balance and symmetry, was plagued by a chronic quarter crack throughout his career which, ironically, was the same affliction that Buckpasser would struggle with throughout his own career. Always a gentlemen, Equipoise won more than half of his 51 lifetime starts, and among those was the 1933 Suburban Handicap, a family tradition carried on by not only Tom Fool, but by Buckpasser as well.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38825
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 17:07

Gisela"]
Ods, je zei dat natuurlijk zowel vader als moeder telt. Dat is dus exact wat ik ook in mijn eerste reactie op dit onderwerp neer heb gezet. Omdat alleen bloedlijnen van de Sire genoemd werden. Groetjes, Gisela
[/quote]

Sorry Gisela, ik heb er dan "overheen" gelezen, (ik hou niet zo van "dubbel" reageren Knipoog )

[quote="Gisela"]
Goohhhh, da's toevallig, dat is mijn meest favourite combinatie
[/quote]
Bloos Haha! Was, inderdaad, HEEL toevallig Haha!

[quote="Himyar schreef:
Dit onderzoek zegt sowieso niets, want hoe weet je nou hoe het veulen had geweest als het gewoon bij de eigen moeder was opgegroeid? Het is toch geen vergelijk op deze manier?? Je hebt net zo goed flegmatieke Volbloeden, sommigen doen het goed op de baan, sommigen niet. En soms de ene keer wel en de andere keer niet. Hyperion is hiervan een voorbeeld. Volbloeden verschillen in temperament, karakter en uiterlijk behoorlijk van elkaar. Net zoals dit het geval is bij Quarter horses.

Toch zegt het wel veel zo'n onderzoek. Een veulen neemt gedrag en gedragingen over van zijn moeder c.q. pleegmoeder. Als een jong paard (of ander dier) opgroeid tussen andere soortgenoten zal hij zich ook "aanpassen" omdat hij/zij denkt dat die gedragingen "normaal" zijn. Zie het voorbeeld van die Volbloed toch als voorbeeld en niet als aanval op DE Volbloed. Ik geef je helemaal gelijk als je zegt dat er zo veel verschil is in de Volbloeden NET ZOALS bij de Quarter Horse!!

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 17:09

Toch kan ik het nog steeds niet eens zijn met de conclusies die uit het onderzoek voort zijn gekomen met het Volbloed veulen. Mijn ervaring is dat een paard als veulen zich anders gedraagd dan wanneer het volwassen of gewoon ouder is. Het verstand komt met de jaren, veel veulens zijn net als kinderen nog erg energiek en kunnen later toch behoorlijk flegmatiek en nadenkend blijken te zijn.
Ik las in het boek van Gala Nettles over Doc Bar een stukje over een merrie die behoorlijk gek was, ze bracht zichzelf steeds in de problemen met haar hysterie. Er werd gedacht dat ze beter niet voor de fok kon worden gebruikt, maar iemand gebruikte haar toch voor de fok en haar kinderen bleken zeer goed te zijn, ze waren gewoon bij de moeder de eerste maanden. Om naam en toenaam te vermelden, zou ik het boek door moeten spitten, daartoe ben ik nu even niet in de gelegenheid.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38825
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 19:21

Het resultaat van het onderzoek is ook niet volledig (hier beschreven). Er word niet verteld wat voor dier het later werd, ook ik ben er van overtuigd dat ALS het een rustig dier als veulen was....hij een energiek dier zou zijn als hij na het spenen in een groep zou worden geplaatst met (bijvoorbeeld) energieke dieren in de rest van zijn/haar jeugd.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 09:10

Ik heb even in dat boek opgezocht wie die merrie was. Het was Teresa Tivio, een dochter van Poco Tivio. Ze heeft van Doc Bar een aantal zeer goed presterende kinderen voort gebracht. Zelf was ze behoorlijk gestoord.

Fizzabar. 1961 mare. out of Teresa Tivio.Became NCHA Hall of Fame.NCHA World Champion Mare,1960.

Other by Teresa Tivio / Doc Bar cross include:

Cal Bar
Nu Bar
Docs Remedy
Docs Haida
Boon Bar
Doc Bar Gem