Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
.
Daarom kan ik mij er iets bij voorstellen. Dit zullen denk ik niet alle paardjes zijn, neem ik aan. (niet alle argentijnen zijn hetzlefde). Persoonlijk denk ik wanneer je er tijd in steekt, je met (bijna) alle paarden een vetrouwensband kan opbouwen.
crazycactus schreef:Criollo's zijn over het algemeen idd wat afstandig tegenover mensen, maar als je ze voor je kan winnen ben je het ook helemaal voor ze.
en dat komt ook veel voor bij dit ras, dus let op kale staart en kapotte manenkam (makkelijk te checken bij de korte manen) Heb hem vrijwel jeukvrij gekregen door voeding, reinigen en voedingssupplementen (is ook niet de reden dat hij verkocht is) maar je bent er altijd mee bezig.. iniak schreef:meldt zichja, ik rij dus western (reining) met mijn Criollo Gomèz, en ben daar zeer over te spreken. Dit ras heeft eigenlijk alles wat je voor de diverse disciplines nodig hebt en is dus erg geschikt voor all-round western rijden. Het enige wat ik niet kan beoordelen is pleasure, omdat ik er nooit op heb getrained en het zelf ook niet de grootste uitdaging vindt (let wel; goed pleasure rijden is een kunst
dus niets ten nadele van de pleasure-fans). een fanatieke cutting-ruiter zei me laatst nog dat Criollo's eigenlijk geschikter zijn daarvoor dan quarters
Mijn ervaring is dat criollo's snel zijn, heel wendbaar, leergierig, cool in 't koppie
stoer, ijzersterk èn een gigantisch uithoudingsvermogen. Ik had ook een quarter, prima paard verder maar ik geef toch de voorkeur aan de criollo

Rijdt er verder geen wedstrijden mee, vooral recreatief, maar ga binnekort lessen met haar nemen. Ik vind het geweldige paardjes! En idd, ze zijn wat afstandig tegenover mensen, en dan vooral 'vreemden'. Ze is tegenover mij en de eigenaar heel aanhankelijk, maar een van een vreemde moet ze niets hebben! Verder vind ik het zo geweldig dat die Criollo's zo'n groot uithoudingsvermogen hebben. Echt waar, ze kan eindeloos doorgaan!

Citaat:De meeste criollo´s die ik ken zijn niet erg hard in de mond, maar hebben wel aangeleerd om bij de lichtste druk te reageren, maar wel met hun hoofd omhoog, `tegen´ het bit. Dit krijg je er niet uit door op shanks te blijven rijden, eerst beginnen met een trensje met zo weinig mogelijk druk.
Als je er bij haar de tijd voor neemt, gaat ze vanzelf ontspannen lopen en neemt ze het bit netjes aan. Dan kan je der ook werkelijk alles laten doen. En idd, ze zijn niet hard in de mond. Bij de minste geringste beweging die ik met de teugels maak, reageert ze al. bellenadie schreef:op de manege waar ik stageloop hebben ze een heleboel criollos en op het moment gaan ze nbijna wekelijks nieuwe halen (bij rick!) zodra ze binnenkomen worden ze eigenlijk gelijk verkocht! Er zijn paardjes bij (net als babiche van Julia_14) die als ze net in Ned zijn megaschuw zijn! maar de meeste bekomen snel naar mijn idee! Ik vind ze bijna allemaal even makkelijk te rijden! alleen met opstappen willen ze welles aan de wandel gaan! hihi