[WN] Wie rijdt er western met een Criollo?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chicopicaro

Re: Wie rijdt er western met een Criollo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 09:38

Ik ken twee mensen met een import criollo , beide erg schuw , dit vind ik zo jammer het schijnt te zijn dat ze heel erg mishandeld zijn van 1 weet ik het zeker daar ken ik het verhaal van en de ander is ook zo bang dat hij pas na een half jaar er weer een zadel op kon leggen , ikv ind het zulke gave paardjes maar vraag mij soms af hoe t allemaal er aan toe gaat voordat de paardjes in NL zijn

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 09:49

zal zeker mijn bevindingen vertellen Knipoog.

Van verhalen (dus je weet niet 100% betrouwbaar) weet ik dat argentijnen "hard" zijn tegen hun paarden. Of Hollanders zijn "zacht" Knipoog Daarom kan ik mij er iets bij voorstellen. Dit zullen denk ik niet alle paardjes zijn, neem ik aan. (niet alle argentijnen zijn hetzlefde). Persoonlijk denk ik wanneer je er tijd in steekt, je met (bijna) alle paarden een vetrouwensband kan opbouwen.
chicopicaro, ken je nog meer criollo's ?

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 10:06

jah ik weet inderdaad dat er een hele hoop tijd in gaat zitten ik ken alleen deze twee persoonlijk laten we maar zeggen , het is zeker supergaaf als je merkt dat de paardjes wat bijdraaien ik had met 1 een hele goeie band alleen ik en t baasje zelf konden ze uit t land halen voor iedereen was die verder bang dat is wel wat bijgedraaid. Ik vind het gewoon ontzettend sneu dat een paard uberhaubt zo bang en verpest kan zijn , ik ken helaas alleen deze twee . Maar geloof zeker dat er een hele boel vrolijke levensgenietende criollo's zijn Lachen

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 10:07

Criollo's zijn over het algemeen idd wat afstandig tegenover mensen, maar als je ze voor je kan winnen ben je het ook helemaal voor ze.

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 10:23

jah dat had ik dus ook met 1 , hij was beste vriend van mijn paardje tot dat ik verhuisd ben , hij vertrouwde mij volledig soms kon ik hem pakken en zijn eigen baasje niet.. heel sneu maar ze kiezen toch n beetje hun eigen volk uit

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:48

crazycactus schreef:
Criollo's zijn over het algemeen idd wat afstandig tegenover mensen, maar als je ze voor je kan winnen ben je het ook helemaal voor ze.

mmm.. zou dat komen door hoe met hun om wordt gegaan in land van herkomst vanaf veulenperiode? of echt in de gene van het paard zitten?

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:07

mijn vriendin heeft ook een criollo garfields surprise veel reining meegereden.
heb zelf 5 jaar terug op criollo gereden van kennissen, alle onderdelen van de westernsport en ging aardig goed.
helaas is zei er niet meer. dit was trouwens wel een merrie.

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:17

Oke, nou ik ben gisteren op "criollo tocht" geweest.

Eerst naar iemand die deze paarden importeerd. Paardjes waren er net een week en hadden een zware tocht achter de rug (boot 3 wkn, vrachtwagen vanaf Italie naar nederland). Dus zagen er niet optimaal uit. (vond de importeur zelf ook hoor!). Tussen de groep gelopen en gekeken wat geschikt voor mij zou zijn. Ik zoek een paard voor polocrosse (anders dan polo!!!), TREC en veel buitenrijden. Paardjes zijn gewoon simpel weg niet gewend aan aandacht (aaien etc.) en zijn gewend dat ze aan de kant moeten wanneer iemand er tussen loopt.
Maar goed, paardje (ruin van ong. 4) gevangen. Zodra het halster om is, zijn ze super braaf. Geweldig hoe dit paardje aanvoelde en gevoelig deze was. Ondanks zijn conditie en zware reis, was hij voorwaarts, soepel en braaf.

Daarna naar een paardje wezen kijken welke al een jaar in nederland was. Deze kon je zo vangen (band opbouwen dus), aaien etcetc. Deze was western beleerd. Mijn western ervaring is alleen van een stage in Oz. Maar hij liep en zat super. draf, galop was geweldig!

kortom naar mijn idee zeker goede paarden voor western. Wel moet er een band met het paard opgebouwd worden. Zijn echt een hele andere verhouding mens-dier gewend. Je hoeft niet bang voor inteelt, been problemen of wat ook te zijn. zijn oersterke paarden.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:20

Hey wat leuk om Gomez weer te zien, ken hem nog uit Den Dolder, leuk!

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:24

ik heb er 6 jaar eentje gehad. Mijn ervaring is toch met Criollo's dat er bij een hoop van deze paarden trauma's zitten die ineens de kop op kunnen steken. Voor meer info kun je pb-en.
Ik had de mijne van Rick, superlief wel! Had overigens zomereczeem Huilen en dat komt ook veel voor bij dit ras, dus let op kale staart en kapotte manenkam (makkelijk te checken bij de korte manen) Heb hem vrijwel jeukvrij gekregen door voeding, reinigen en voedingssupplementen (is ook niet de reden dat hij verkocht is) maar je bent er altijd mee bezig..

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:17

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:29

iniak schreef:
meldt zich Knipoog ja, ik rij dus western (reining) met mijn Criollo Gomèz, en ben daar zeer over te spreken. Dit ras heeft eigenlijk alles wat je voor de diverse disciplines nodig hebt en is dus erg geschikt voor all-round western rijden. Het enige wat ik niet kan beoordelen is pleasure, omdat ik er nooit op heb getrained en het zelf ook niet de grootste uitdaging vindt (let wel; goed pleasure rijden is een kunst Ja dus niets ten nadele van de pleasure-fans). een fanatieke cutting-ruiter zei me laatst nog dat Criollo's eigenlijk geschikter zijn daarvoor dan quarters Pling Mijn ervaring is dat criollo's snel zijn, heel wendbaar, leergierig, cool in 't koppie Cool stoer, ijzersterk èn een gigantisch uithoudingsvermogen. Ik had ook een quarter, prima paard verder maar ik geef toch de voorkeur aan de criollo OK dan!

hoe oud was jouw paardje toen je hem kocht?

iniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 23:09

'n jaar of 9 schatte de DA die de keuring deed; we weten het niet precies. Hij is nu 12, daar hou ik het maar op.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:40

Dit is mijn criollo, ben er helemaal gek op! Ik heb hem gekocht toen hij 4 was, inmiddels was hij 6. In het begin was hij inderdaad een beetje schuw, maar inmiddels is hij de grootste knuffel hier op stal. Qua rijden perfect, bomproof maar wel snel buiten, kan er ook leuk pleasure en reining mee rijden.
Even een foto:

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb inmiddels wel meer dan 10 criollo´s gereden, en net zoals bij quarters, zijn ze echt niet allemaal hetzelfde. Die van mij zit lekker in een langzame jog, maar niet in een wat hardere draf, wel weer super in galop. Ook het karakter verschilt uiteraard. Als je vragen hebt moet je me maar PB-en.

noby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 15:20

ik heb zelf altijd criollo's gereden . mijn vader importeerde ze uit italie.
na het overlijden van mijn paard heb ik met een ander ras western gereden maar dit beviel me lang niet zo goed.
in de wedstrijden heb ik aan bijna alle disiplines meegedaan zelfs pleasure.
als ik ooit weer genoeg te besteden heb komt er zeer zeker weer een criollo!
ondanks het schuwe karakter wat volgens mij toch echt in de genen zit.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 15:49

Ik verzorg een western criollo merrie Lachen Rijdt er verder geen wedstrijden mee, vooral recreatief, maar ga binnekort lessen met haar nemen. Ik vind het geweldige paardjes! En idd, ze zijn wat afstandig tegenover mensen, en dan vooral 'vreemden'. Ze is tegenover mij en de eigenaar heel aanhankelijk, maar een van een vreemde moet ze niets hebben! Verder vind ik het zo geweldig dat die Criollo's zo'n groot uithoudingsvermogen hebben. Echt waar, ze kan eindeloos doorgaan!

Foto's staan in m'n profiel.

iniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 19:43

@gaucho: wat een superleuk paard is dat OK dan!
Ik heb me laten vertellen dat ze erg oud kunnen worden. het valt me op dat in meerdere reakties het woord schuw of afstandelijk gebruikt wordt; inderdaad is mijn Gomez ook wel eenkennig, hij moet je echt regelmatig om zich heen hebben gehad om zich op zijn gemak te voelen. Met name bij mannen werkt dat zo voor hem.Daarnaast is hij wel echt extrovert en heel aanhankelijk naar mij toe bijvoorbeeld, maar ook met mijn 11-jarige dochter gaat het prima. Echt leuk om te zien Lovers

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 07:53

he
wat een leuke verhalen. Wij (Hollanders) zijn natuurlijk ook niet echt gewend aan eenkennige/schuwe paarden. Met verschillende honden rassen hetzelfde natuurlijk.

Heel iets anders voor alle criollo rijders;
- rijden jullie deze ook wel een met een gewoon bit (bustrens/watertrens) of alleen met een western bit?

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 11:56

Ik rijd mijn verzorgpony altijd met een westernbit. Scharen, en zo'n rollertje in het midden zegmaar.. Ben ff de naam ervan kwijt.. Vork

edit; een Billy Allen bit Pling

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:54

Mijn ervaring is dat veel criollos die al wat ´ouder´ zijn als ze in Nederland komen, een beetje schuw blijven. Jonge criollos zijn wat dat betreft makkelijker en sneller gewend aan al dat getut om zich heen. Mijn paard was naar kinderen toe meteen heel aanhankelijk, maar mannen vond hij heel eng. Na een half jaar ging dat echter prima.

Wat betreft de bitten: Als je alleen buiten wilt rijden met 1 hand kun je dit gewoon op een shank blijven doen. Als je echter meer wilt en je paard ook wat soepeler wil maken moet je hem met meer buiging en stelling gaan rijden. Bij Fuego ben ik daarom eerst teruggegaan naar de basis: een simpel trensje en nageven op directe teugeldruk (binnenhand opzij). Vandaaruit weer verder opbouwen naar 1 hand + shankbit. De meeste criollo´s die ik ken zijn niet erg hard in de mond, maar hebben wel aangeleerd om bij de lichtste druk te reageren, maar wel met hun hoofd omhoog, `tegen´ het bit. Dit krijg je er niet uit door op shanks te blijven rijden, eerst beginnen met een trensje met zo weinig mogelijk druk.

iniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 20:33

Citaat:
De meeste criollo´s die ik ken zijn niet erg hard in de mond, maar hebben wel aangeleerd om bij de lichtste druk te reageren, maar wel met hun hoofd omhoog, `tegen´ het bit. Dit krijg je er niet uit door op shanks te blijven rijden, eerst beginnen met een trensje met zo weinig mogelijk druk.

volledig mee eens. Ik rij met een myler snaffle level 2 en dat gaat prima. Heb ook een Billy Allan maar rij doorgaans gewoon met de myler.

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:03

@ iniak; sorry ben niet in to the western termen... myler snaffle? billy allan? myler? te vergelijken met...?

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:11

Ik kan Babiche ook heel netjes laten lopen met shanks in 1 hand hoor Ja Als je er bij haar de tijd voor neemt, gaat ze vanzelf ontspannen lopen en neemt ze het bit netjes aan. Dan kan je der ook werkelijk alles laten doen. En idd, ze zijn niet hard in de mond. Bij de minste geringste beweging die ik met de teugels maak, reageert ze al.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:17

op de manege waar ik stageloop hebben ze een heleboel criollos en op het moment gaan ze nbijna wekelijks nieuwe halen (bij rick!) zodra ze binnenkomen worden ze eigenlijk gelijk verkocht! Er zijn paardjes bij (net als babiche van Julia_14) die als ze net in Ned zijn megaschuw zijn! maar de meeste bekomen snel naar mijn idee! Ik vind ze bijna allemaal even makkelijk te rijden! alleen met opstappen willen ze welles aan de wandel gaan! hihi

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 11:20

bellenadie schreef:
op de manege waar ik stageloop hebben ze een heleboel criollos en op het moment gaan ze nbijna wekelijks nieuwe halen (bij rick!) zodra ze binnenkomen worden ze eigenlijk gelijk verkocht! Er zijn paardjes bij (net als babiche van Julia_14) die als ze net in Ned zijn megaschuw zijn! maar de meeste bekomen snel naar mijn idee! Ik vind ze bijna allemaal even makkelijk te rijden! alleen met opstappen willen ze welles aan de wandel gaan! hihi

waar is die manege? en worden ze dan binnen nederland verkocht?
groetjes!