Voeren van een quarter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-02 07:33

Sugarmiss schreef:
En niet dat het zozeer aan de hoeveelheid spieren (massa) lag.


Alle info hierover zit in mijn "verdriet dossier" en ik kan me er even niet toe zetten om het weer door te spitten, maar in grote lijnen zat het als volgt:

Tying up onstaat als er zich in de spiercellen teveel energie bevindt. Dit kan komen door te veel voeren/te weinig beweging of het verkeerde voeren, of veel energie uit voer halen (meer dan normaal).

Meer spiermassa = meer spiercellen = meer opgeslagen energie = grotere gevoeligheid voor tying up.

Het is te vergelijken met het jojo effect van dikke mensen die proberen af te vallen. Ze hebben meer vetcellen dan slanke mensen en worden daarom ook weer sneller dik.

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 08:26

Hoi Emmy. Ik had al een vermoeden dat jij het was, maar wist het niet zeker. Lachen
Ik heb je een mailtje gestuurd.

K@rin

Berichten: 415
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 22:15

Wat ideetjes van mij over het voorgaande.
Volgens mij is niet de hoeveelheid eiwit in het voer belangrijk, maar de kwaliteit ervan; hoogwaardige eiwitten laten zich helemaal afbreken in het lichaam en zijn dus beter dan een beetje eiwit van een mindere kwaliteit.

Voedingssupplementen:
Let op, Vitamine E en Selenium zijn de enigste twee voedingsstoffen die je kunt overdoseren, aan beiden zit een limiet (1800 ie Vit E en 2,5 mg Selenium per dag voor paard 500 kg en gemiddelde arbeid)

Zelf ben ik erg tegen vulmiddelen (zeker wanneer deze wisselen), kleurstoffen, geurstoffen en conserveringsmiddelen, is meestal allemaal rotzooi en overbodig. Ik ken een painthengst die met voer van "de natuurlijke weg" de sterren van de hemel loopt, en die bij wisseling naar ander voer binnen twee weken spierbevangen is (helaas voor het paard hebben de verschillende eigenaren dat verschillende keren uitgeprobeerd).

Verder ben ik van mening dat het belangrijk is te weten wat je paard precies eet. Ik heb laatst nog eens helemaal doorgerekend wat de voedingswaarde van de verschillende voersoorten die mijn paarden krijgen was, uitgedrukt in grammen VRE (voedernorm ruw eiwit/dag). Er zijn verschillende boekjes die je daarbij kunnen helpen.
Belangrijk daarbij is te weten hoe de samenstelling van het voer is, bij brok staat dit meestal wel op de zak aangegeven, voor wortelen, voederbieten en dergelijke zijn standaard gegevens goed genoeg, maar voor bijvoorbeeld het kuilgras, of de kuilmais verschilt het onderling enorm. Een beetje moderne boer laat daarom monsters steken van zijn kuilen, en krijgt een gedetailleerd rapport over de samenstelling in percentages.

En verder goed naar je paard kijken.
TIP: Mijn ruin is een enorme veelvraat, en komt nu het gras weer groeit helemaal tonrond uit de wei. Ben nu sinds 3 dagen het greenguard-mondstuk bij hem uit aan het proberen zodat hij toch gewoon met de rest de hele dag lekker de wei in kan. Hij ziet eruit als Hannibal Lector, maar komt niet meer opgeblazen 's-avonds binnen, en het blijft goed zitten. Dus mijn ervaringen zijn tot nu toe positief.