Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cassidy schreef:Jolande, op het moment dat je diagnoses gaat stellen met behulp van uitsluitend foto's, en niet naar het paard zelf kijkt, geef ik je gelijk. Maar in dit geval is er ook een uitgebreid kreupelheidsonderzoek gedaan door het verdoven van de ondervoet, en als het paard daarna weer rad loopt, geloof ik toch echt dat de oorzaak van de kreupelheid in dat gebied moet zitten.
Mac schreef:Vwb de HKO ... dat het helemaal niet kan genezen is niet altijd waar. Het ligt aan de mate van beschadiging aan het mechanisme dat samen de hoefkatrol vormt. Er zijn wel degelijk zware gevallen die verbeterd zijn door anders bekappen/beslaan, medische behandeling en/of anders rijden. Garanties heb je nooit, maar er kan nog veel gedaan/geprobeerd worden!
Ik hoop uiteraard voor onze Gracie dat de HKO van Ghost niet erfelijk bepaald is. Echt ongerust maak ik me echter niet. Dat een jong paard hoefkatrol heeft betekent mi niet altijd automatisch dat het erfelijk bepaald is. Er zijn vele factoren die vanaf de geboorte meespelen in de vorming van HKO: voldoende beweging, het juiste eten en goed (en regelmatig!) hoefonderhoud.
Jolande schreef:Laat ik je dan een verhaal vertellen wat mij is overkomen vorig jaar.
{knip}
Als wij niet voor die 2nd opinion waren gegaan had mijn paard nu op speciaal beslag gelopen met zooltjes en heel de ratteplan en had ze ook na een week of twee goed gelopen, maar niet door het beslag. Maar dat weet je dan niet meer.
Cassidy schreef:Op het moment dat ze kreupel gaat lopen zal de DA in eerste instantie geen moment verder kijken dan die foto's, daar ben ik van overtuigd.