[WN] Wat een MISSTAPJE leek !!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spiritoes

Re: Wat een MISSTAPJE leek !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 15:11

Ja je hebt helemaal gelijk tenfold ..........kan ook alleen mezelf iets verwijten. .

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:35

Achteraf allemaal makkelijk gezegd natuurlijk....
Ook naar dat er veel (?) gefokt is met dit paard, terwijl dit speelt.
Sterkte!

ieks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:40

Kijk ook eens bij een strasser bekapper vrijwel iedere HKO kan genezen !!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 01:33

HKO geneest nooit. Het paard kan alleen pijnvrij door het leven gaan. Maar wat eenmaal stuk is, kan alleen maar tot op zekere hoogte weer herstellen.

Persoonlijk zou Strasser mijn allerlaatste optie zijn.

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 07:51

thnks ik kreeg toevallig vandeweek van iemand papieren van strasser en naar mijn idee kan ik dit vergelijken met natuurlijk bekappen van paardnatuurlijk.nl, of zie ik dit verkeerd?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:07

Strasser is (vaak) wat extremer.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:20

Ik vind het maar een vreemd verhaal. Je paard heb je eerst normaal gereden en toen door een misstap wordt hij onregelmatig en alleen omdat op de fotos wat te zien is is de conclusie kreupel door hko? Nee, dat gaat er bij mij niet in. Oke natuurlijk geloof ik dat er wat op de fotos te zien is, dat zegt een arts niet voor niets, maar daar hoeft je paard echt niet kreupel door te zijn of zelfs ooit te worden. Ik zou even niets wijzigen aan rijstijl, ook niet door AdB. Evenmin als beslag kapmanier enz enz. Je paard is nooit kreupel geweest ga ik even van uit dus het ligt niet aan een foutieve rijstijl. HKO is een sluipmoordenaar, die is niet van vandaag op morgen aanwezig. Die merk je al lang van te voren aankomen, door steeds meer onregelmatigheden. Een paard dat last heeft van de hko zal in het begin onregelmatiglopen en naarmate je langer rijdt steeds beter vooruit kunnen, niet andersom. Dus voor je allerlei noodsprongen gaat maken, zou ik eerst een naar een andere veearts gaan die niet direct allerlei conclusies hangt rondom een foto maar ook verder kijkt. Want dat is het liefst wat somige artsen doen, diagnostiseren rondom een foto ipv luisteren en kijken naar het totaal plaatje want let wel zelfs paarden met hko wat ze dan noemen nr 4 hoeven niet kreupel te gaan, maar er zijn paarden met nr 1 die stokkreupel zijn.
Dus kijk goed uit wat je volgende stappen zijn en probeer niet gelijk te denken dat het over is voor je paard want voor het zelfde geld loopt hij met een week of wat rust weer goed. Hebben ze al een scan gemaakt van de pezen bv?
Succes in elk geval maar kijk goed uit en ga naar een second opinion. Ik kan je Rodinde Hogenraad adviseren, daar heb ik bij een dergelijk geval hele goede ervaringen mee.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:32

Een paard hoeft op zich niet kreupel te gaan lopen door een verkeerde rijstijl Jolande. De quarter van Ms Quincy Te was zeer extreem rechtsgebogen maar heeft nog nooit een stap kreupel gelopen. En op zich denk ik dat het geen kwaad kan om je paard goed voorwaarts te rijden zoals adb dat doet.
Toevallig heb ik een tijdje geleden Nakita de boer ontmoet toen ze naar Quincy kwam kijken en ik denk dat je het als warming up gewoon prima kan doen. Eerst lekker voorwaarts rijden en dan terugrijden naar de jog.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:40

wat erg voor je!! hopelijk gaat het snel wat beter met hem.

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 08:48

nee voor mij is het niet erg ........ookal baal ik en hoop ik op het beste.

Voor hem is het het ergste , want zoals ik al eerder gezegd heb een fijner paard kan iemand zich niet wensen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:50

Tja dit zal je altijd zien....... de etterbakken krijgen nooit wat en de lieve brave paarden mankeren soms van alles......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:27

Jolande, op het moment dat je diagnoses gaat stellen met behulp van uitsluitend foto's, en niet naar het paard zelf kijkt, geef ik je gelijk. Maar in dit geval is er ook een uitgebreid kreupelheidsonderzoek gedaan door het verdoven van de ondervoet, en als het paard daarna weer rad loopt, geloof ik toch echt dat de oorzaak van de kreupelheid in dat gebied moet zitten. Ik geef je helemaal gelijk in dat er te snel de sticker opgeplakt wordt van HKO. Maar zelfs al zou deze blessure niet gerelateerd zijn aan de veranderingen in het straalbeen (om maar even een ander woord te gebruiken dan HKO) , kunt je door anders te gaan rijden en eventueel supplementen te geven wel een heleboel voorkomen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:35

Vergeet ook niet dat als een paard aan beide voorbenen iets mankeert dat ze ook niet ongelijk hoeven te lopen. Hooguit korter.

HKO is idd niet te genezen, het is een afbraakproces wat door de juiste manier van rijden en bekappen vertraagd kan worden, maar nooit omkeerbaar is. De 'O' van ontsteking kun je hierdoor mogelijk tegenhouden.

Elk paard heeft zijn eigen pijngrens, als mens moet je er wel naar willen luisteren. Ergens houdt het gewoon op.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:36

Heel veel sterkte, geef hem een dikke knuffel, ik hoop echt dat ie straks lekker pijnvrij als een vrolijke ruin mag genieten van zijn jonge leventje

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:51

Meid wat vreselijk!!!
Ik weet als geen ander hoe je je voelt, want ik kreeg een paar weken geleden ook een hele slechte uitslag bij mijn paard en voor haar kon ik niets anders doen dan haar laten inslapen.

Ik weet hoe gek je op jouw Ghost bent en ik hoop echt dat je hem nog kunt helpen en uiteindelijk toch nog een plezierige pijnvrije tijd met hem te gemoed gaat!! Sterkte en een dikke knuffel voor Ghost!

Ik maak me nu tevens zorgen om zijn nakomelingen, want daar lopen er al aardig wat van rond.....

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 12:44

Wat een rot nieuws voor jullie...sterkte toegewenst en veel succes met de stappen die jullie gaan ondernemen met dit paardje.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 13:05

Cassidy schreef:
Jolande, op het moment dat je diagnoses gaat stellen met behulp van uitsluitend foto's, en niet naar het paard zelf kijkt, geef ik je gelijk. Maar in dit geval is er ook een uitgebreid kreupelheidsonderzoek gedaan door het verdoven van de ondervoet, en als het paard daarna weer rad loopt, geloof ik toch echt dat de oorzaak van de kreupelheid in dat gebied moet zitten.

Laat ik je dan een verhaal vertellen wat mij is overkomen vorig jaar. Mijn paard liep op een gegeven moment kreupel, ineens. Veearts nr 1 kwam keek en dacht dat de banden rond de kogel verrekt waren wat met rust over moest gaan. Het werd inderdaad ook steeds beter. Toen op het bord op stal stond dat veearts nr1 voor een ander paard op stal kwam dacht ik, even laten ofkijken kan nooit kwaad dus ik zette mijn naam erbij. Laat in de middag werd ik gebeld, veearts nr2 (een andere dus was gekomen) dacht aan hoefbevangenheid na een kreupelheidsonderzoek (buigproeven ed waar ik niet om gevraagd had) en wilde de volgende dag fotos laten maken. Mijn paard voldeed verder helemaal niet aan dat plaatje, maar goed, ik wilde geen risico lopen dus fotos maken. Nee het was geen hoefbevangen, maar ze zagen wel wat op het hk botje dus dat zou het wel zijn. Voor de zekerheid verdoven en kijken hoe het dan ging. Mijn paard liep nog steeds kreupel dus nog wat hoger t/m de kogel dan maar verdoven. Toen liep ze rad. Volgende stap, fotos van de kogel. Nee was de conclusie die zagen er prima uit dus was het hko was de conclusie. Een paard wat in haar hele leven nog geen pas fout had gezet! De molen werd door de arts in gang gezet en de smid alvast geinformeerd over speciaal beslag. Het zat ons niet lekker en we zijn naar veearts nr3 gegaan voor een 2nd opinion. Ze keek het hele paard na, vond een bult op een spier in de schouder en een sterke reactie als ze bij de kogels van het paard voelde. Haar conclusie: waarschijnlijk in een gat verstapt op de wei (vanwege de aanwijzing van die bult) en verrekte banden rond de kogel. Advies: twee weken nog rustig aan daarna zou het wel goed gaan. En zowaar, na twee weken niets meer aan de hand en ze loopt al weer ruim een jaar zonder problemen. Dus praat mij niet over kreupelheid onderzoeken dat kan (hoeft niet) maar kan een volledig wasse neus zijn. Waarom liep ze rad na die tweede verdoving zul je misschien nog denken: dat kwam omdat dan de banden bij de kogel ook verdoofd zijn en ze dat dus niet meer voelde. Moraal, ga altijd verder kijken voor je allerlei noodsprongen gaat maken. Als wij niet voor die 2nd opinion waren gegaan had mijn paard nu op speciaal beslag gelopen met zooltjes en heel de ratteplan en had ze ook na een week of twee goed gelopen, maar niet door het beslag. Maar dat weet je dan niet meer.

CrazyCactus, ik weet dat een paard niet kreupel hoeft te gaan lopen terwijl een verkeerde rijstijl gehanteerd wordt. En ik weet ook dat een paard wel kreupel kan gaan lopen bij een verkeerde rijstijl. Maar wat ik wilde zeggen is, dat dat paard misschien helemaal niet verkeerd gereden wordt, en als je dan naar mensen als AdB gaat (niets op tegen overigens, is prima vent met erg goede adviezen) en je rijstijl aanpast om verkeerde reden, kost het je nodeloos geld en geloof me het is niet goedkoop!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 13:31

Tuurlijk is het altijd zonde om geld te verspillen als het helemaal niet nodig is, daar heb je helemaal gelijk in. En als je dat dan toch wilt pb me maar voor mijn rekeningnummer!!!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:33

Ben het helemaal eens met Jolande, ze vertelde eigenlijk hetzelfd als ik bedoelde.
Dus kijk maar eens wat hij doet over een paar weken want ik denk dat het ook verrekte banden zijn bij de kogel.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:57

Jeetje Blanket, wat een bericht . Ik kan me voorstellen dat je toekomst met Ghost er ineens heel anders uiziet ... !!

Vwb de HKO ... dat het helemaal niet kan genezen is niet altijd waar. Het ligt aan de mate van beschadiging aan het mechanisme dat samen de hoefkatrol vormt. Er zijn wel degelijk zware gevallen die verbeterd zijn door anders bekappen/beslaan, medische behandeling en/of anders rijden. Garanties heb je nooit, maar er kan nog veel gedaan/geprobeerd worden!

Ik hoop uiteraard voor onze Gracie dat de HKO van Ghost niet erfelijk bepaald is. Echt ongerust maak ik me echter niet. Dat een jong paard hoefkatrol heeft betekent mi niet altijd automatisch dat het erfelijk bepaald is. Er zijn vele factoren die vanaf de geboorte meespelen in de vorming van HKO: voldoende beweging, het juiste eten en goed (en regelmatig!) hoefonderhoud.

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 16:31

Hoi Mac ............dat ben ik absoluut met je eens en neem van mij aan ............ ik gun dit NIEMAND !!!! dus zeker zijn nakomenlingen niet.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 17:13

Mac schreef:
Vwb de HKO ... dat het helemaal niet kan genezen is niet altijd waar. Het ligt aan de mate van beschadiging aan het mechanisme dat samen de hoefkatrol vormt. Er zijn wel degelijk zware gevallen die verbeterd zijn door anders bekappen/beslaan, medische behandeling en/of anders rijden. Garanties heb je nooit, maar er kan nog veel gedaan/geprobeerd worden!

Ik hoop uiteraard voor onze Gracie dat de HKO van Ghost niet erfelijk bepaald is. Echt ongerust maak ik me echter niet. Dat een jong paard hoefkatrol heeft betekent mi niet altijd automatisch dat het erfelijk bepaald is. Er zijn vele factoren die vanaf de geboorte meespelen in de vorming van HKO: voldoende beweging, het juiste eten en goed (en regelmatig!) hoefonderhoud.

Precies! Dat het erfelijk is is nog nooit bewezen, sterker nog, ik hoor steeds vaker geluiden dat het niet zo is. Maar erg belangrijk is inderdaad de wijze waarop de veulens opgroeien waarbij inderdaad ook de nadruk ligt op beweging en voeding. Een paard kan op gras alleen niet groeien wat veel mensen lijken te denken. Maar als ik het zo lees komt dat wel goed met je veulentje

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 00:08

Jolande schreef:
Laat ik je dan een verhaal vertellen wat mij is overkomen vorig jaar.

{knip}

Als wij niet voor die 2nd opinion waren gegaan had mijn paard nu op speciaal beslag gelopen met zooltjes en heel de ratteplan en had ze ook na een week of twee goed gelopen, maar niet door het beslag. Maar dat weet je dan niet meer.

Maar uiteindelijk had je paard wel weer rad gelopen.
Ik rijd inmiddels al 7 jaar op een nu 11 jarige merrie waar bij de aankoop op vierjarige leeftijd op de foto's HKO fase 3 tot 4 is vastgesteld (Correctie, geen HKO, maar veranderingen in het straalbeen, en dat ook maar aan een voet). Paard heeft nog geen stap kreupel gelopen. Op het moment dat ze kreupel gaat lopen zal de DA in eerste instantie geen moment verder kijken dan die foto's, daar ben ik van overtuigd.

Ik ben erg blij dat het uiteindelijk bij je paard in korte tijd weer goed is gekomen. Stel dat je wel het traject had afgelegd van speciaal beslag enz, en het toch goed was gekomen: zou het je echt interesseren wat het uiteindelijk geweest is? Ook HKO patienten kunnen met rust genezen, ook zonder speciaal beslag.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 08:41

Cassidy schreef:
Op het moment dat ze kreupel gaat lopen zal de DA in eerste instantie geen moment verder kijken dan die foto's, daar ben ik van overtuigd.

Precies! Want ik heb nog een ander paard dat wel degelijk veel last had van hko en ook echt kreupel hierop ging. Op een gegeven moment hadden we bereikt dat ze weer pijnvrij en kreupelvrij gereden kon worden. Tot op een dag ineens kreupel toen ik in de binnenbak aan het rijden was. Aan de achterkant net onder haar knie van haar voorbeen was een verdikking te voelen. Na een paar dagen stalrust was dat weer weg, maar het werd niet echt beter met het lopen. Veearts gebeld om toch te laten kijken en direct was de conclusie, dat is weer de hko. Maar door de tijd heen leer je te herkennen hoe je paard loopt als ze daar last van heeft en we bleven roepen, nee dit is wat anders. Pas na heeeeeeel lang aandringen en uitgebreid vertellen wat we hadden gezien en gevoeld ging de veearts verder zoeken. Ze reagereerde erg fel op een buigproef voor dat gedeelte van het been en dus werden scans gemaakt. De diepe buiger bleek 25% dikker dan hij hoort te zijn! Als we direct naar de veearts hadden geluisterd waren we dus weer een heel verkeerd traject ingegaan met mijn paard! Tegenwoordig vertellen we een arts niet meer wat ze mankeerd zodat we een eerlijk beeld krijgen

Dizzy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 16:54

de persoon weet waar wij het over hebben.
Laatst bijgewerkt door Dizzy01 op 30-08-05 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt