Dekruin

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morrie

Berichten: 22345
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 18:24

daar hebben ze zelfs een woord voor: schouwhengst Haha!

Mijn vorige ruin snapte het hele dekgebeuren niet zo erg meer.... Ziek , toen stond ie een keer met z'n neus achter een super hengstige merrie, die niets liever wilde dan gedekt worden, wist hij veel....... de merrie sloeg hem van nijd de tanden door de lippen, over riskant gesproken

pmarena

Berichten: 48405
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:00

Hmmm.... Rena is gisteren ook veelvuldig gedekt door de bijna 3-jarige KWPN-er diesinds het najaar ruin is.

Ik was nog aan het werk , paarden stonden al vanaf 's ochtends vroeg buiten zoals altijd , mijn stalgenoot was er al.

Hij was er een uur toen ik aankwam , en vertelde dat Rena zeker 6 x gedekt was in dat uur waarvan 5 x vol erin Bloos!

Ik moest ook maar even blijven kijken dan kon ik het zelf zien Boos!

Andere stalgenoot was er ook al een kwartiertje en had ook een paar dekkingen gezien.

Fijn dan ook dat ze even m'n pony in veiligheid brengen .....

Paar kale plekken , ongetwijfeld bont & blauw en een grote drukking achterop haar schouder...... rijden kan ik dus ook even niet.

Nu maar hopen dat hier geen ellende uit voortkomt , dat er verder niks beschadigd is of enge infecties ofzo Scheve mond

Of wat als hij nog een laatste vruchtbaar zaadje afgeschoten heeft Nagelbijten / Gniffelen

Als ik de reacties zo hier lees dan kan hij zelfsals de castratie volledig geslaagd is , TOCH nog een halfjaar vruchtbaar zijn Verward

Volgens mij was het oktober dat de kiwiplukker is geweest Scheve mond

En hoe herken ik een infectie voordat het diertje ligt te ijlen op de grond ?

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:13

pmarena schreef:
En hoe herken ik een infectie voordat het diertje ligt te ijlen op de grond ?


niet te snel, pmarena Haha! ! de natuur heeft echt wel rekening gehouden met vuile piemeltjes hoor Bloos! ! hij heeft voordien nog nooit gedekt, dus je kan er rustig van uit gaan dat hij geen specifieke geslachtsziekten heeft.

blijft nog over de 'huis-tuin-en-keuken infektietjes, maar dáár steekt de natuur een stokje voor : op het moment van bronst heeft elk vrouwelijk dier ter plaatse extra soldaatjes klaarstaan om de schade te beperken.

en de kans op een veulen zal wel héééééééééééél erg klein zijn Haha! Haha! !

pmarena

Berichten: 48405
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:22

Ik ga ook niet te snel, maar zie wel de gevaren er van in Haha!

Ben nu eenmaal iemand die de moeilijkheden die kunnen onstaan , direct ziet....

Hoe klein de kansen misschien ook zijn , ik moet me er toch van bewust zijn dat dat dekken echt wel nadelige gevolgen kan hebben gehad..

wie weet hoe vaak die pony gepakt is , misschien een paar keer flink die hoeven op haar wervels , van binnen iets dat aan het werken is....

Als die pony straks ineens tekenen geeft van het 1 of ander, wil ik het wel herkennen Scheve mond

Ik kan er ook laconiek over doen , maar als 'ie er in een uur al 6 x overheen gaat ,aan het eind van de dag...wie weet wat er dan allemaal nog gebeurd wat je NIET ziet...

En ik denk dat je er wel vanuit kunt gaan dat het niet alleen bij die van mij blijft...hij staat met nog 3 andere dames + mamma + Shet merrie op de wei.....

Ik vind het allemaal link zat en ZEER ongewenst.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48706
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:54

dekkende ruinen is een bekend verschijnsel... en Banjer kan er over mee praten.... Haha! Ze heeft een groot gedeelte van de ruinenkudde al gehad... maar haar favoriete partner is tot nu toe Viking, van Viking op Bokt.... Haha!

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 12:28

Als ik een merrie zou hebben, zou ik het ABSOLUUT niet op prijs stellen als zomaar een willekeurige ruin zijn lusten op haar zou botvieren! Want dat is het gewoon! Buiten de schade die het zou kunnen opleveren vind ik gewoon dat infectiegevaar een grote rol speelt, vooral als hij vrolijk een aantal merries achter elkaar bespringt. En mijn ego Bloos stelt het ook niet zo op prijs. Als ik een dekking wil, bepaal ik zelf wel wanneer en met wie!

Morrie

Berichten: 22345
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 12:37

Denk jij dat als je merrie het niet op prijs stelt, dat ze zich laat dekken????

Ik weet wel zeker van niet!

Ik heb de ruinen bij elkaar mogen vegen die door niet willende merries in elkaar gemept zijn, dus zo zielig zijn die merries niet hoor, ze laten het zelf toe en als ze er geen zin in hebben, slaan ze af en niet zo voorzichtig ook!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:54

pmarena: goed in de gaten houden of de vulva niet zwelt, verkleurt, jeukerig is (plotseling staartschuren) of afscheiding heeft.

pmarena

Berichten: 48405
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 14:11

Okee , dus gewoon de buitenkant in de gaten houden.

Dat ik niet op minder opvallende dingen moet gaan letten ofzo ,
lichte koorts of zoiets.

Als het wat betreft infectie fout zit dan moet dat onder de staart te zien zijn dan binnen nu een aantal dagen , neem ik aan ?

Ze staan nu apart.

Ruin staat met mamma samen , dames staan samen.

Op zondag echter zet de staleigenaar ze allemaal snel in de wei achter de stallen ipv naar de overkant. Hij gaat dan al voor 8 uur 's ochtends weg.

Ik moet Rena nu zelf gaan buitenzetten op zondag , hij doet alles samen naar buiten en laat alleen Rena binnenstaan ... die moet ik dan zelf maar naar de overkant brengen...

Ben benieuwd wat m'n 2 stalgenoten (met merrie) daarvan vinden ,
op zondag staan die van hun dan WEL bij de ruin.... Scheve mond

DubbelFun

Berichten: 88930
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 14:35

Ik ben altijd al voorstander van gescheiden weige/paddockgang voor merries en ruinen en mét en zonder ijzers.
Maar je hebt het niet altijd voor het kiezen Haha! .

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 16:29

Sugarmiss schreef:
Ik ben altijd al voorstander van gescheiden weige/paddockgang voor merries en ruinen en mét en zonder ijzers.
Maar je hebt het niet altijd voor het kiezen Haha! .


op zich hier ook mee eens, maar ik vind wat aan de (eventuele) dekking vooraf gaat eigenlijk gevaarlijker als de dekking zelf : juist omdat tijdens het hele gedoe van 'wel willen, niet willen', en het eventueel 'opjagen' dat hiermee gepaard kan gaan, een paard letterlijk en figuurlijk in verdrukking kan komen (of geslagen worden). in de natuur zijn de uitwijkmogelijkheden in principe eindeloos, in een paddockje al héél wat minder Scheve mond .

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 19:52

mijn als ruin gekochte door de DA bestempelde zeer waarschijnlijke
(niet ijzer dragende)klophengst dekt pas als de dames heeeeeel erg aandringen en hun mutsje zowat over z'n neus douwen
hij loopt meestal eerst weg en daarna probeert tie ze weg te jagen
door te drijgen met bijten en als hij er moe van word (tenminste zo lijkt t)
bespringt hij ze schuift "m"er zo in en komt er nog flink wat spul vrij

Bij mijn vorige stal "eisten"( de merrie houders dat hij een zogenaamde ruinen prik kreeg , mijn eigen DA wou daar niet aan noemde het zelfs dierenmishandeling!uiteindelijk een andere DA zover gekregen met het resultaat dat tie t gewoon bleef doen (werkt dus ook niet) Boos!

nu staat hij op een andere locatie met 1 ruintje van +/- 90 cm
(de leider van het spul) en twee merries
en die dekt tie dus niet Lachen als er een hengstig is en ze begint te "zeuren"
dan jaagt tie der weg (niet het hele veld door hoor) op de vorige wei dekte hij ook niet alles alleen de aandringers

dus hoe bedoel je zielig voor die merries ze willen niet ???
volgens mij lusten sommige merries er wel pap van! Bloos

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 21:15

De merries willen het wel, maar het kan schadelijk zijn (inwendig en uitwendig) dus ik vind dat de merriehouder het volste recht heeft om het niet te willen... Haha!

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 21:20

ArwenLune schreef:
De merries willen het wel, maar het kan schadelijk zijn (inwendig en uitwendig) dus ik vind dat de merriehouder het volste recht heeft om het niet te willen... Haha!


toch vreemd dat we konstant voor dieren iets abnormaal of schadelijk vinden wat we voor onszelf doodnormaal vinden.
en kom nu niet met het 'vuile-piemel-verhaal', want het is niet omdat er wat meer/minder smegma aan hangt dat dit zo'n reuze verschil qua infektie moet maken.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 21:28

Misschien omdat een merrie erop gebouwd is om maar een paar keer per jaar gedekt te worden. In het wild word er alleen gedekt als het 'menens' is, en is denk ik bijna altijd de merrie praktisch gelijk drachtig.

Als je spreekt over flinke beurse plekken op schoft, over wonden en zere plekken, dan vind ik dat zeker wel schadelijk, en niet vreemd om dat schadelijk te vinden. De merrie vind het op dat moment misschien niet erg, maar zachtjes gaat het er meestal niet aan toe.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 21:48

ArwenLune schreef:
Misschien omdat een merrie erop gebouwd is om maar een paar keer per jaar gedekt te worden. In het wild word er alleen gedekt als het 'menens' is, en is denk ik bijna altijd de merrie praktisch gelijk drachtig.

Als je spreekt over flinke beurse plekken op schoft, over wonden en zere plekken, dan vind ik dat zeker wel schadelijk, en niet vreemd om dat schadelijk te vinden. De merrie vind het op dat moment misschien niet erg, maar zachtjes gaat het er meestal niet aan toe.


ja, ok, in de natuur gaat het alleen om in principe vruchtbare dekkingen. ze zijn dus maar één weekje per jaar 'beurs' Haha! . maar daar zitten die beesten natuurlijk zelf niet zo mee. wij wél, omdat we er op willen rijden Schijnheilig , wíj worden dus eigenlijk geschaad...

ik heb het hier dan wel alleen over paarden met een vergelijkbare schofthoogte, niet een shire op een arabiertje natuurlijk. want op zúlke verschillen is de natuur dan weer niet berekend Bloos! !

ik zit er hier ook niet voor te pleiten om alles maar op elkaar te laten springen van 's morgens tot 's avonds. maar de natuur een béétje krediet geven is voor mensen soms echt lastig geworden...

pmarena

Berichten: 48405
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 21:58

Beetje krediet is prima , een pleziertje voor mijn merrie ook Haha!

Maar als ze zo vaak besprongen wordt dat ik er geen zadel meer op kan leggen... gaat me toch te ver Lachen

Nog niet eens omdat ik zo nodig moet rijden , maar als zij straks niet genoeg aan het werk is als ze in de zomer dag en nacht op de wei staat , dan raakt ze dalijk weer hoefbevangen en zal ze uit de kudde moeten en bovendien op een kaal stukje...dat er eigenlijk niet eens is....helemaal alleen al gillend en paniekerend.... nee dank je

Af en toe een wippie of constant eroverheen maakt wel een erg groot verschil.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 10:07

pmarena schreef:
Beetje krediet is prima , een pleziertje voor mijn merrie ook Haha!

Maar als ze zo vaak besprongen wordt dat ik er geen zadel meer op kan leggen... gaat me toch te ver Lachen

Nog niet eens omdat ik zo nodig moet rijden , maar als zij straks niet genoeg aan het werk is als ze in de zomer dag en nacht op de wei staat , dan raakt ze dalijk weer hoefbevangen en zal ze uit de kudde moeten en bovendien op een kaal stukje...dat er eigenlijk niet eens is....helemaal alleen al gillend en paniekerend.... nee dank je

Af en toe een wippie of constant eroverheen maakt wel een erg groot verschil.


nee, dat begrijp ik allemaal hoor, daar zou ik ook echt niet zitten op wachten Knipoog .

alleen dat er bij natuurlijke dekkingen zo vaak een link gelegd wordt naar schadelijke infekties, zodanig dat mensen een dekking op die manier als iets gevaarlijks ipv. iets natuurlijks gaan zien, dat gaat mij dan weer te ver Cool .

Karin

Berichten: 65339
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 10:47

Sugarmiss schreef:
Ik ben altijd al voorstander van gescheiden weige/paddockgang voor merries en ruinen en mét en zonder ijzers.
Maar je hebt het niet altijd voor het kiezen Haha! .


Hangt IMO ook helemaal van de betreffende paarden af. Ameretto gaat veel beter samen met merries dan met ruinen. Ook al zijn die merries hartstikke hengstig, hij gaat er echt niet op. Hij weet niet eens hoe dat moet: alleen die kop al als er onder zijn neus wordt 'geknipoogd' Haha!. En die merries geven vanzelf wel op.

Op zijn vorige stal had-ie een 'harem' van meerdere merries. Nooit problemen gehad, ook niet tussen de merries onderling. Op zijn huidige stal heeft-ie een merrie als vast buitenmaatje. Gaat hij eens met een ander naar buiten, dan ook het liefst een merrie. Zet je 'm bij een ruin, dan wordt het knokken. Hij lokt het niet zelf uit, maar hij donderjaagt wel mee als hij wordt uitgedaagd. Zelfs over de omheining heen, leuk aan elkaars halsters en dekens trekken, even omdraaien en achteruit schoppen, en zo zijn er al verschillende paarden door het draad gegaan. Nee, ik zet 'm liever bij een merrie. Weet ik tenminste zeker dat-ie rustig blijft. Haha!

Ik vermoed dat hij geen hengstengevoelens heeft omdat hij vrij vroeg is gecastreerd, hij heeft tot hij 2.5 jaar oud was bij de fokker in een koppel gelopen. Heb wel vaker gehoord dat dat kan meespelen, weet iemand daar meer over?

Over mijn oude pony'tje heb ik al veel geschreven op Bokt, dat ga ik maar niet herhalen. Bij hem had ik idd plaatsvervangende schaamte: die dook ook overal bovenop... Bloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:14

ik had een pony van 30 die hem nog regelmatig omhoog kreeg als hij een hengstige merrie tegen kwam.
Rydar is er trouwens ook niet vies van Bloos Schijnheilig

raven

Berichten: 1897
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:10

Ik heb een ruin staan die 4 jaar geleden geholpen is en die dekt ook nog. Het enige wat je kan doen is een ruinen spuit geven. Deze is tegen de hormonen.

Ik heb toevallig mijn veulen vorige maand laten helpen en het nog eens aan de veearts gevraagd tot wanneer ze dan vruchtbaar zijn.

Dus 1 geluk heb je wel na de casteratie zijn ze nog maar 4 weken vruchtbaar en daarna kan het geen kwaad meer met de merrie's alleen kunnen ze nog wel dekken maar er bestaat niks meer uit.

Seppe

Berichten: 743
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 18:28

Bedankt voor de talrijke reacties. De merrie is niet meer hengstig en de vunzige spektakels zijn gepasseerd.
Ik kan de kindertjes weer met een gerust hart naar de paarden komen laten kijken Lovers

Maar nog één vraagje... waar zitten die vruchtbare zaadcellen bij een gecastreerd paard? Alles is toch weg? Schijnheilig of zitten de zaadcellen in de zaadleiders?

Seppe

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 18:44

Seppe schreef:
Bedankt voor de talrijke reacties. De merrie is niet meer hengstig en de vunzige spektakels zijn gepasseerd.
Ik kan de kindertjes weer met een gerust hart naar de paarden komen laten kijken Lovers

Maar nog één vraagje... waar zitten die vruchtbare zaadcellen bij een gecastreerd paard? Alles is toch weg? Schijnheilig of zitten de zaadcellen in de zaadleiders?

Seppe


daar blijven er altijd wel enkele stiekemerds achter, ja Haha! . en eventueel ook in het 'spoelvocht' waar ze in normale omstandigheden in naar buiten worden gegooid Bloos! .... Haha! . en dat wordt in andere klieren aangemaakt, die niét weggenomen worden.