Strakke manen bij halter, hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 18:56

Francis schreef:
Pas ook op met gebruik van glad makende middelen... hoe gladder de manen, hoe lastiger (ja, klinkt vreemd maar't is zo) je de elastiekjes er in krijgt.

Ik heb een gladmakende spray (Quickbraid) en dat maakt de manen strak en recht, maar ook stroever zodat ze juist makkelijker te vlechten zijn. Echt een uitvinding dat spul!

missgoldy

Berichten: 648
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: Den Ham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 20:05

De groomclinic lijkt me geweldig. Ik stel mijn paard beschikbaar alhoewel ik het ook wel belangrijk vind dat ik zelf dan oefen, anders weet ik het de volgende keer nog niet. Ben ook best wel benieuwd naar jullie mening over Shady.
Ik vind haar zelf nog een hele jeugdige uitstraling hebben en ze is nog enorm aan het groeien. Ik weet niet of de judges dat bij 3 jarige paarden tolereren of dat ze toch meer kijken naar paarden die al een volwassen indruk maken. Ben benieuwd
Wat betreft de weekenden past het mij 17,18 april of 15,16 mei wel.
De lokatie zou ik niet weten. Bij de manege waar ik rijd is geen wasplaats. Het zou ook wel bij mij thuis mogen maar ook ik heb geen wasplaats. Wel een veranda vooraan de schuur waar we met water kunnen pletsen. Maar misschien heeft iemand anders een goed idee.

Groetjes Marjan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:43

Voorafgaand aan een gezamenlijke training misschien? Schijnheilig Zowel Anya als ik hebben een heeeeeel aardige accommodatie beschikbaar.....

Soetekind

Berichten: 1258
Geregistreerd: 26-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:51

hengsten vlecht? is dat zoon halve invlecht?.. ja ja heb een friesjuh en heb helemaaal geen verstand van manen en vlechten enzow,,.. .. als de manen van mijnes maar lang langer langst worden, enne dan alleen maar bijknippen om het mooi vol te laten lijken

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:16

Sjuimpje schreef:
Ik heb een gladmakende spray (Quickbraid) en dat maakt de manen strak en recht, maar ook stroever zodat ze juist makkelijker te vlechten zijn. Echt een uitvinding dat spul!


Jaaa, maar da's ook wat anders... *LOL* Dat is inderdaad goed spul (heb er wel es mee gewerkt, maar heb het zelf niet. Haal jij het hier in Nederland?)
Maar zoals je zelf al zegt... het maakt de manen stroever...niet glad zoals met een normale staart en manenspray.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:20

Euh, mijn Quickbraid komt op dit moment uit Zweden Haha!
Ik zoek nog een shop die het naar NL wil importeren want volgens mij is er best vraag naar.(Cornelie? Schijnheilig )
Voor de staart gebruik ik eigenlijk alleen nog maar Cowboy Magic (wat je al niet op WN opsteekt *LOL*)

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:36

Voor de staart heb ik op dit moment een spray op basis van Rozenolie... een paar kennissen uit Amerika zweren er bij en ik ben het op't moment aan't uitproberen. Helaas gooit een lastige shet roet in het eten... springt tegen Dot d'r kont op en blijft in d'r staartzak hangen dus Dot heeft geen staartzak of niks aan... met pijn in m'n hart zie ik die staart achteruit gaan. 't Was een hele dikke bos, maar volgens mij wordt'ie nu toch wel wat dunner... Als ik geen oplossing voor die pony vind...
Iemand nog een lief minishetje ruilen??

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:46

Francis schreef:
. Helaas gooit een lastige shet roet in het eten... springt tegen Dot d'r kont op en blijft in d'r staartzak hangen dus Dot heeft geen staartzak of niks aan... met pijn in m'n hart zie ik die staart achteruit gaan. 't Was een hele dikke bos, maar volgens mij wordt'ie nu toch wel wat dunner... Als ik geen oplossing voor die pony vind...
Iemand nog een lief minishetje ruilen??


Voor- óf achterbeentjes amputeren, lost alle problemen op!!!! Ikke niet ruilen willen, Clown .

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:54

Kluisteren Haha!
Overigens heb ik nog nooit een staartzak in handen gehad, laat staan een staart ingevlochten. Maar mijn paarden hebben toch altijd een enorme dikke bos.

Ik heb nog wel een leuke kleine Friese merrie in de aanbieding, maar wil niet ruilen hoor, van ruilen komt huilen Haha!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:58

Die friese merrie gaat ook niet in Muffin's stalletje passen... stalletje is zelfs nog een groot woord... 't is eigenlijk meer het looppaadje voor Dot's stal dat ik heb omgebouwd tot 'stal'... Dot kan gewoon niet alleen staan... loopt dan echt de hele dag te rennen en wordt onhandelbaar... Muffin is een scheet, maar zou Dot wat meer met rust moeten laten.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 23:19

Francis schreef:
Die friese merrie gaat ook niet in Muffin's stalletje passen... stalletje is zelfs nog een groot woord... 't is eigenlijk meer het looppaadje voor Dot's stal dat ik heb omgebouwd tot 'stal'... Dot kan gewoon niet alleen staan... loopt dan echt de hele dag te rennen en wordt onhandelbaar... Muffin is een scheet, maar zou Dot wat meer met rust moeten laten.

Kun je Muffin niet van Dot scheiden door een stroomdraadje? Of wandelt Dot/ Muffin daar vrolijk doorheen?? Grrrrrr, zooooo zonde als haar mooie staart verpest wordt door een weidegenoot. Alhoewel......Kobus kan ook geen uur een staartzak omhebben. Ook zijn staart heeft het vaak erg zwaar, maar ach, ik hang er anders wel plukjes slachtpaardenstaartenhaar in....... Bloos! .

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 09:01

Wie gebruikt er trouwens weleens zo'n 'braid' hulpje die de manen al in plukjes verdeeld en dat je dan heel makkelijk via een pinnetje de stiekjes om de manen kan ploppen?

dirkje
Berichten: 712
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 10:28

die van my had ook een mooie volle staart,maar is nu net een belgje,myn andere 2-jarige merrie heeft hem eraf gesnoept.ze staan nu gescheiden.ik vind dit erg jammer,maar ja,wat moet je dan.gebeurt dit trouwens vaker,ik bedoel veulens doen het,maar ik zelf vind dit maar achterlyk gedrag. ik doe trouwens graag mee. heb wel een ruime lokatie,maar geen wasplaats,alleen een lange waterslang,die ik moet aansluiten op de douche.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 11:00

cornelie schreef:
Wie gebruikt er trouwens weleens zo'n 'braid' hulpje die de manen al in plukjes verdeeld en dat je dan heel makkelijk via een pinnetje de stiekjes om de manen kan ploppen?


Nee, ik niet... kan daar de handigheid niet in krijgen (maar dat kan ook komen komen omdat ik het nog maar één keer geprobeerd heb Clown )
Ik heb Christien Schiltkamp er wel eens mee zien werken, en als je er mee overweg kunt gaat het wel lekker snel geloof ik... (Hmmm... misschien toch ook maar eens aanschaffen en veel oefenen... )

Flying High... van elkaar scheiden wordt lastig... Ten eerste had ik hem juist als gezelschap voor Dot. Daarnaast is de wei zo dat ze bij regen de stal in kunnen, en ik kan het niet zo verdelen dat ze dat dan allebij nog kunnen... dan heeft die kleine dus geen schuilplek (ook vandezomer niet voor de zon), want een afdakje zetten mag niet van de eigenaar... Plus dat afrastering geld kost en je weet hoe het zit...
Voorlopig nog maar even afwachten... wil binnenkort de dierenarts nog maar es laten kijken (een andere, waar ik wat meer vertrouwen in heb) of'ie nu wel of niet geruind is, en als'ie toch klophengst blijkt, wil ik es zien wat er met chemisch castreren te doen valt... en anders toch maar zien dat ik hem kan ruilen voor een merrietje, dan ben ik van al het gezeur af. Heb ook geen zin (en geen geld) om giga kosten te maken voor een shet van €50... Hij zou een geweldig schouw'hengstje' zijn voor iemand die dat zoekt...

missgoldy

Berichten: 648
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: Den Ham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-04 13:53

Ik heb net precies mijn zelfgemaakte hood en staartzak afgekregen . Grappig hoor.
Morgen heeft mijn man een menwedstrijd. Ga zo meteen zijn paard (schimmel) oppoetsen en dan kan ik meteen kijken of ik de manen ook zo mooi plat kan krijgen met de nieuwe hood.
Helaas mag ik de manen niet kortwieken, het zou een mooi proefobject zijn. Kan beter andersmans paard verknallen dan mijn eigen, niet dan? Bloos! Bloos!

Zullen we een poets en knipmiddag organiseren, of toch liever niet?

Groetjes Marjan

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 14:20

Ik vind het best...
Een goede locatie met een ruimte waar meerdere paarden vast kunnen staan is goed, wassen slaan we over of doet ieder voor zich thuis... Dat kost minder tijd, en wassen kan iedereen toch wel... (en tips hiervoor komen toch wel ter sprake). Misschien bij Sonja dan, of bij Anya (waar zit die?) Holten is voor mij goed te doen, Den Ham trouwens ook wel... Of zijn er nog andere locatie's?
Wie komt er nog meer dan?
Voor mij is het weekend van 17/18 April prima... Half mei is al weer dicht tegen de shows aan, dus als we het in April doen heeft iedereen nog wat tijd om te oefenen en zijn eventuele uitschieters met schaar en/of tondeuse weer aangegroeid...

Als we een locatie hebben waar het kan op die data, dan hebben we wat mij betreft weer een groommiddag/clinic/demo/whatever...

dirkje
Berichten: 712
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 16:52

als het niet te ver weg is,ben ik van de party

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 17:40

Mijn merrie is rond 18 april uitgerekent en ze heeft al eens gepresteerd om haar veulen rustig 3 weken langer bij zich te dragen.......voorlopig kan ik geen concrete afspraken maken om een dag weg te zijn. Lastig....

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 22:24

Ik meng me er ook maar eens in... ik zou veel interesse hebben in een toiletteerclinic! Dan wel in de zin van ook sporen knippen, derde oor etc. en niet enkel vlechten en staartjes maken (ook al is dat stof genoeg om een dag mee door te komen). Voor de aankomende halterwedstrijden wil ik eigenlijk Jagger zijn manen absoluut niet afknippen, maar voor een hengstenvlecht is het nog niet lang genoeg. Ik heb dus een tussenmaatje. Omdat ik zijn manen wil laten groeien, wil ik er niet aan gaan knippen.. hoogstens de puntjes zodat het geheel er wat netter uitziet.

Hollybollie

Berichten: 761
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 22:24

Ik zie wel wat in een knip-plak en freubel middagje. Als het niet te ver uit de buurt is kom ik graag. Hier zou ook kunnen maar is geloof ik voor de meeste een beetje te ver weg?

Grtn.,

Bianca

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 00:00

Gera, vorig jaar heb ik Dot echt zo uit de paddock geplukt na een winter van niks doen en toen helemaal showklaar gemaakt, compleet met wassen (dit bleek ook een beetje te lang te zijn, vandaar dat ik nu voorstel om het wassen thuis te doen of achterwege te laten, wat je zelf wilt). Dot is nu weer een winter lang niet gegroomd, dus leuk voor 'voor' en 'na' foto's... ze heeft een sik van 10 cm en d'r manen zijn echt belachelijk lang (zei de Halter/Pleasure-muts Knipoog ). Maar verder kunnen we alle onderdelen van het groomen behandelen en tips en truukjes uitwisselen... net wat iedereen behandeld wil hebben.

't Zou wel mooi zijn als we't een beetje centraal kunnen doen. Vorig jaar ben ik naar Wenekers gereden hiervoor, maar van mij mag het iets dichterbij dit keer... En als het kan wel met een wasplaats. Niet voor de clinic maar voor mij, want dan wil ik wel graag wat eerder komen om Dot toch eerst te wassen. Ik heb geen stromend water bij m'n stal (rij dus ook elke dag met jerrycans water op en neer) dus dat zou voor mij een mooie gelegenheid zijn om haar weer es even grondig aan te pakken... en zoals ze nu is kan ik echt niet gaan knippen/scheren/vlechten... zwijntje!
Zoals ik al zei, voor de clinic zelf hebben we niet zo zeer een wasplaats nodig, maar meer een gang of andere plek waar meerdere paarden vast kunnen staan.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 00:21

Francis schreef:
Misschien bij Sonja dan, of bij Anya (waar zit die?) Holten is voor mij goed te doen, Den Ham trouwens ook wel... Of zijn er nog andere locatie's?
Wie komt er nog meer dan?
Voor mij is het weekend van 17/18 April prima... Half mei is al weer dicht tegen de shows aan, dus als we het in April doen heeft iedereen nog wat tijd om te oefenen en zijn eventuele uitschieters met schaar en/of tondeuse weer aangegroeid...
..


Anya meldt Lachen
Die zit in De Lutte. Samen met Jip. Dat is bij Oldenzaal in de buurt. Ruimte is er genoeg. En 2 wasplaatsen binnen (twee keer warm) en een derde buiten (alleen koud). Bij Sonja vind ik ook prima trouwens.

Het weekend van 17/18 april niet. Dan is er toch bijeenkomst in Beverwijk? En de 18e ga ik met Apple een strandrit maken. Alle andere weekende behalve die voor en na hemelvaart (die week heb ik vakantie) zijn goed. Ik zou best wat over halteren willen weten. Ik heb een keurig opgevoed Parelli-paard, maar hoe ik zelf moet staan...das veel moeilijker Clown

missgoldy

Berichten: 648
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: Den Ham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-04 13:35

De Lutte is goed wat mij betreft. Mag ook een eindje Drente in om Dirkje wat tegemoed te komen. Richting veluwe kan ook.
Kan mij niet zo veel schelen als ik maar niet uren in mijn vrachtwagentje moet rijden. Het ding loopt het fijnst bij 70 a 80 km dus dan weet je het wel.

Groetjes Marjan

ps. mijn zelfgemaakte hood heeft de eerste nacht op een paard overleeft en het paard trouwens ook. De manen lagen inderdaad mooi plat langs haar hals.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 22:12

Misschien een poll of er belangstelling voor is?
En zo ja waar en wanneer dan?
Ik ben zelf minder geinteresseerd in manen en meer geinteresseerd in het hoe van halteren.

Een combinatie misschien?

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 23:03

Telkens als ik vluchtig een kijkje neem op western denk ik weer dat er strakke mannen bij halter staat Clown sorry, lekker offtopic.