Waarom geen lipjes bij slidingplates?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 11:06

Ik zou het niet weten waarom achterijzers geen lipjes hebben... Maar ik heb wel een paard gehad die te diep glee, en daar heeft de smid gewoon een opzetje op gezet, dat werden dus echt ski's.. Werkte goed trouwens..

Over Old Mac's.. kan je die in nederland kopen? Ik wil ze graag eerst proberen voordat ik ze aanschaf, maar het klinkt goed. Nu mn merrie moet bevallen, gaan de ijzers eraf. Ze loopt behoorlijk slecht zonder ijzers, dus wil ik voor de stukjes die we gaan wandelen (ook voor de ervaring van het veulen) hoefschoenen proberen....maar niet eerst kopen en dan merken dat het niet past ofzo...

DubbelFun

Berichten: 88910
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 13:28

Cer: als je de maat goed neem moeten ze passen. Ze zijn niet (nieuw) in Nederland te koop, wel bij Kreamer in Duitsland.
2e hands zie je wel eens op Marktplaats, EA of Ebay staan.

alpenquarter
Berichten: 191
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Wijnjewoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 23:28

Zouden we het misschien in het gewicht van de ijzers moeten zoeken Verward
Hoe lichter het ijzer, zonder lipjes dus minder gewicht, hoe vlakker als ze lopen? De sliding ijzers zijn ook veel dunner dan de 'gewone'.

Ik roep maar wat Knipoog , mischien dat iemand hier wat verder op kan brainstormen?

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 23:54

Cer schreef:
Over Old Mac's.. kan je die in nederland kopen? Ik wil ze graag eerst proberen voordat ik ze aanschaf, maar het klinkt goed. Nu mn merrie moet bevallen, gaan de ijzers eraf. Ze loopt behoorlijk slecht zonder ijzers, dus wil ik voor de stukjes die we gaan wandelen (ook voor de ervaring van het veulen) hoefschoenen proberen....maar niet eerst kopen en dan merken dat het niet past ofzo...

Ik dacht dat je die dingen op maat laat maken, afhankelijk van de vorm van de hoef van het paard, en dat je ze dus niet echt uit kunt lenen omdat de onderkant van de hoef dan niet gelijkmatig belast wordt? Zoiets.

De lipjes aan het ijzer weet ik niks van. Maar het lijkt me sterk dat het met afrollen te maken heeft, want achter zitten de lipjes vaak aan de zijkant, ALS ze erop zitten, dus dat verandert de afrolbeweging niet, als ze er niet op zouden zitten, als je begrijpt wat ik bedoel.

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 10:43

OKey ik heb het gevraagd aan mijn hoefsmid en hij heeft vrolijk terug geantwoord! :

Sliding Plates zijn langer dus als er een paar eventueel op de achterkant gaat staan, dan schieten ze er van af omdat er geen lipjes aan zitten.

Dus als er een sliding plate is met een lipje zou dat betekenen dat als er een paard achterop opstapt. Dan zit de ijzer half los. Dus het is om de veiligheid

En ook om het bewerken! Een sliding plate wordt naar het stoppen van het paard gemaakt. Stopt het paard scheef dan doe je iet met het ijzer zodat het goed gaat!! ALs er een lipje aan zit is het erg moeilijk te berwerken.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 11:06

He chantalleke!
Dankjewel voor het oplossen van het grote lipje-misterie!
Dus zo simpel is het Lachen

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 11:20

Vandaar dat Stan ze er altijd af trapt! *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 13:05

Bedankt Chantalleke!

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 14:59

Your Welcome

Ik zal tegen de smid zeggen dat hij voortaan ook maar even op Bokt moet kijken Haha!

alpenquarter
Berichten: 191
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Wijnjewoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 19:27

weer wat geleerd!