5 panel test.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
La_ruette
Berichten: 350
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Piershil

Re: 5 panel test.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 10:21

Ah! Dat is een goed punt! Top, de beste weg is dus via Amerika!

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 11:46

De AQHA stelt op dit moment nog niet verplicht dat merries via hun getest moeten zijn. Hengsten wel.
Dus als je het niet zo dringend op het stamboekpapier vermeld wilt hebben, kan je ook een ander Lab kiezen.

De AQHA accepteert idd alleen het Davis lab voor hun uitslagen.

Als je dit jaar nog wilt gaan dekken zou ik toch adviseren een ander Lab te pakken (denk aan Animal Genetics) Bij Davis duurt de uitslag van de test meerdere weken (8 a 9 weken is geen uitzondering) En als je nog zo lang moet wachten om te beginnen te dekken, is het dekseizoen al vrijwel over. Bij AG heb je met een dag of 10 uitslag. Helemaal als je je emailadres op het formulier schrijft.
Dan heb je voor dit jaar in ieder geval de uitslag, en kan je altijd later nog een keer, mocht je het toch graag op de papieren van de merrie willen hebben, de test via Davis laten doen.

Als merrie en hengst idd vrij zijn. Dus 5 panel n/n hoeft het veulen niet meer getest. 1 keer negatief kan het nooit meer doorgegeven worden.
Maar denk erom er lopen nog steeds hengsten rond die nog niet getest zijn (of wel getest maar de testuitslag niet van bekend gemaakt is om wat voor reden dan ook). Vraag er dus naar en laat je de uitslagen van die test ook persoonlijk zien. Of copie ervan via de mail/post.

Mijn eigen beide merries zijn via AG getest. omdat die dus veel sneller is en het nog niet verplicht via het stamboek moet. Als ik uit 1 van die een veulen zou fokken en willen verkopen kan de koper altijd een copie van de AG test krijgen.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: 5 panel test.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 11:49


cissy

Berichten: 19891
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: 5 panel test.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 02:01

Ik mis even of de merrie wel al DNA getypeerd is bij de AQHA, anders wordt het veulen toch niet geregistreerd als merrie en hengst niet getypeerd zijn? Heeft niks met de panel test te maken overigens.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 02:22

cissy schreef:
Ik mis even of de merrie wel al DNA getypeerd is bij de AQHA, anders wordt het veulen toch niet geregistreerd als merrie en hengst niet getypeerd zijn? Heeft niks met de panel test te maken overigens.


Dna typing kan heel simpel gedaan worden. Zelfs nog nadat ze gedekt is. Pas bij registratie van het veulen moeten zowel merrie als hengst getyped zijn. En bij de hengst is dat al als hij dekt, dus kan je er vanuit gaan dat die al gedaan is. Ik heb zelf ook al eens 1 gehad die pas getyped is toen haar eerste veulen geregistreerd moest worden.

La_ruette
Berichten: 350
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Piershil

Re: 5 panel test.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 09:56

Rina en Cassy, bedankt voor de aanvullingen!

cissy

Berichten: 19891
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: 5 panel test.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 14:17

Het is ook heel simpel maar je moet er wel even om denken.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 16:47

cissy schreef:
Het is ook heel simpel maar je moet er wel even om denken.


Neuhh zelfs dat is niet nodig. De AQHA begint vanzelf te piepen als je de papieren voor het veulen aan gaat vragen :D :+

La_ruette
Berichten: 350
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Piershil

Re: 5 panel test.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 18:18

Hahah!