hoe krijg je de gewenste kleur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38813
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 23:33

WOEPIE!!!! Ik val bijna naast mijn Stoel van de complimentjes!!! Overgens is zijn kleur in de zomer echt PRACHTIG! Maar wil niet weer fotos sturen, krijg is straks SugarMiss op mijn dak Haha!

FlyingHigh ik heb mijn merrie gedekt door Jacs On Top dit jaar. Dat is ECHT mijn favoriet!!! Een geweldig dier zowel in Preformance als LOOKS! Met deze match zou ik een Grulla kunnen krijgen....mijn favo kleur Tong uitsteken Maargoed bij een gezond veulen, ongeacht de kleur, ben ik al in de wolken, twee Superdieren waar ik echt gek op ben daar een nakomeling van!!! Ik kan niet WACHTEN!

SugarMiss, toch denk ik dat je merrie 'gewoon' black is, zoals je al zei, de kleuren van haar voorvaders zijn niet bijzonder, gewone standaard kleuren. Heel grappig dat een Sorrel x Bay een Black veulen geven! Er zit natuurlijk altijd een kans in dat de voorouders niet goed zijn geregistreerd, dan zou je het internet op moeten en zoeken naar nakomelingen van ze, dat kan al heel wat meer zeggen! of laten testen, maar waarop? Pling

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 23:05

Sugarmiss, Uit de combinatie palomino x zwarte om een sorrel en donkerbruine veulen te krijgen betekend dat:
- de palomino hengst de 'Agouti' genen draagt (= donkerbuine veulen met Agouti (van papa) + zwart (van mama) + vos (van papa) genen)
- de zwarte merrie een vosse gene draagt (= vos/sorrel veulen met vos (van papa) + vos (van mama)

Een vos kan de Agouti gene dragen maar daar deze genen alleen 'uitwerkt' op zwart wordt het niet getoond.
Een zwart gekleurde paard kan een vosse gene dragen en toch git zwart zijn.
Gewoon pech dat de hengst geen een keer zijn creme gene heeft doorgeven anders had je een buckskin en palomino gehad.

Wat betreft Zwart x Creme ... als de cremello ook de Agouti draagt dan kan je uit een homozygoot zwart x cremello(+agouti) een buckskin krijgen.

DubbelFun

Berichten: 88929
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 23:33

Bedankt Peterina.
Gewoon dus een buckskin kopen, weet je zeker dat je er één hebt Lachen

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 00:39

Mag ik dan ook iets moeilijks vragen? Blue roan X hele donkere bay. Wat zou dat dan voor kleur kunnen geven?

Ik heb van kleuren genetica dus eccht niet veel kaas gegeten, Ik moet me altijd laten verrassen en dat is de merries steeds opnieuw weer gelukt. Uit een bay (donker) X dun kwam een zwart veulen. Was bij de geboorte zwart en bleef gewoon zwart tot mijn verrassing. Ik heb zelfs de haarmonsters opgestuurd omdat ik het niet kon geloven.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 09:52

Blue Roan = zwart met witte haren

Ik denk, maar pin me er niet op vast want van paarden genetica weet ik niet zo veel als van katten genetica, dat je kans maakt op:

zwart
bay
blue roan
bay roan

en als dat niet zo is hoor ik dat ook graag Haha!

=^.,.^=

robert_yvon
Berichten: 18
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 10:20

Hallo
Even over de blue roan Ik heb zelf een blue roan tobiano merrie die ik twee keer heb laten dekken door een sorrel tobiano en ik heb twee zeer verschillende veulens Het eerste veulen was een Bay tobiano en de tweede waarschijnlijk een schimmel maar dat weet ik nog niet zeker ik wacht ff hoe hij het voorjaar uit zijn vacht komt dus het zegt niks het is en blijft toverballen fokken

Groetjes
Ps ik kan geen foto plaatsen maar als je naar de de nederlands paint pagina gaat dan kan je bij de veulens kijken van dit jaar en vorig jaar en dan zie je twee zeer verschillende kleuren uit exact de zelfde combinatie
Het veulen van dit jaar heet Go tomboy Go en die van vorig jaar Go wild thing Go kijk maar eens het is niet te voorspellen

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 10:40

farichta schreef:
Blue Roan = zwart met witte haren

Ik denk, maar pin me er niet op vast want van paarden genetica weet ik niet zo veel als van katten genetica, dat je kans maakt op:

zwart
bay
blue roan
bay roan

en als dat niet zo is hoor ik dat ook graag Haha!

=^.,.^=


Als beide ouders heterozygoot zijn voor de zwarte kleur dan kan je ook nog een Redroan en een Sorrel krijgen.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 10:43

Zie je, daar ga ik in de fout. Bij katten is het rood namelijk te zien als het er is. Weer wat geleerd...en nu nog proberen te onthouden Haha!

=^.,.^=

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 10:46

Is dat echt zo bij katten? Want bij honden is de rood ook resseeief! Zie je, ik leer ook weer wat!
Om een Rode Kater te krijgen moeten dus beide ouders Rood zijn?

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 12:15

Ik heb hier maar even per PB antwoord op gegeven, anders gaan we zo off-topic Bloos!

=^.,.^=

DubbelFun

Berichten: 88929
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 12:36

OK dan!

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 18:22

Om iets meer zekerheid te krijgen zou ik dan beide ouders moeten laten testen of ze heterozygoot zijn voor zwart ?

Maar ik kan me ook laten verrassen natuurlijk, weer eens! Er komt altijd wat anders uit als wat ik dacht, aan kleur dan.

Valerie16
Berichten: 629
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-03 19:16

Verward ik snap het niet meer

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 20:34

Troost je Ach gut , ik ook niet .

Valerie16
Berichten: 629
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-03 22:05

Dan ben ik gelukkig niet de enigste Tong uitsteken
Kan iemand het niet uitleggen?
Wat bedoelen jullie met Rood en zwart?
homozygoot is hetzelfde gen en hetrozygoot verschillend gen toch Verward

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 22:17

Een zwart paard kan ook de "vos" gen dragen, maar die zie je niet want Zwart is dominant over vos. Als een zwart paard de vos gen niet draagt dan is het een Homozygoot zwart paard (homo = 2 van dezelfde) want dan heeft het paard twee "zwarte genen" .
Dit kan alleen als beide ouders van het zwarte paard ook zwart of als basis kleur zwart zijn (dus ook bay en buckskin).

Als een paard 1 niet zwarte ouder heeft, dus vos of palomino, dan is het zwarte paard een heterozygoot (hetero = 2 verschillende). Want dan heeft het van zijn "rode" ouder de vos gen gekregen.

Dus Dance, mocht je het willen weten, dan kan je je paarden laten testen op de vos gen, maar als 1 van de ouders een vos is, dan hoeft dat niet, dan weet je al dat ze heterozygoten zijn.

Als je twee heterozygoot zwarte paarden met elkaar kruist dan heb je dus 25% kans op Vos, 25%kans op Homozygoot zwart en 50% kans op Heterozygoot zwart. Aan de buitenkant verschillen de homo en hetero's niet, alleen zal een homozygote zwart ALTIJD zwarte veulens geven (als basis kleur, dus Bay en buckskin ook).

DubbelFun

Berichten: 88929
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 22:20

jeddah schreef:
Aan de buitenkant verschillen de homo en hetero's niet, ...

Je meent het Cool (kon het even niet laten Lachen )

Maar kun je alleen op één ding laten testen en niet op het komplete scala.
Dus ik doe wat haren in een envelop en zeg tegen Haeringma 'wat voor kleur is dit paard (genetisch dan he Lachen )'
En dan wil het het riedeltje letters terug krijgen; Ae cc gg etc...

Cer

Berichten: 30210
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 22:28

Sugarmiss schreef:
Ik las laatst dat zelfs chestnut zo donker kan zijn dat het zwart lijkt.


Jeps, die heb ik! Chestnut op papier, in de winter zo goed als zwart, in de zomer donker-rood-bruin-met-lichte-stukken-aalstreep en zwarte benen. Drie keer een vosveulen uitgekomen ... nu gedekt door een zwarte, maar wie zal t zeggen, verrassing!! Haha!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 22:29

( Knipoog )
Nee, je krijgt het niet op die manier terug. Je kunt voor een specefieke gen laten testen, op dit moment kan je alleen voor de Vos, de Agouti, de Creme laten testen, en natuurlijk de Tobiano en Frame Overo genen.

Met jouw merrie kan je dus testen of ze de rood gen in Homo of heterozygote vorm heeft, als de test terug komt en er staat dat ze twee vosgenen heeft dan weet je dat ze niet zwart is. Als er maar eentje heeft dan is ze hetero zwart.

Valerie16
Berichten: 629
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-03 22:30

Mijn paardje is zwart en haar moeder ook dan heeft zij dus meer kans op een zwart veulen? (vader is een vos)

Weet iemand toevallig welke kleuren dominant zijn over andere kleuren (of is dat een rare vraag Verward )

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 22:34

Zwart is dominant over Vos. Zwart en vos zijn de basiskleuren, de rest zijn "afwijkende genen" die de basis kleur van Zwart bijvoorbeeld naar Bruin veranderen, of de Vos naar een Palomino.
Als jouw paardeje Zwart is, met een Vos vader dan draagt zij ook de Vos gen, laat je haar door een Vos dekken dan heb je alsnog 50% kans op een Vos veulen.

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 02:32

dat is waar wat er gezegt wordt maanogen mogen niet bij de Quarter voorkomen als dat wel het geval is gaan ze een beetje moeilijk doen bij het stamboek.bauwe ogen bij een paint mogen wel en ik moet zeggen dat ik dat zelf heel gaaf vind staan. die van mij heeft het jammer genoeg niet.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 09:32

Jeddah, denk je, kan die cursus kleurengenetica misschien gepland worden? Of gaat dat nog niet?


=^.,.^=

kjcm

Berichten: 888
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: ergens waar jij niet bent.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 11:26

hoi het is heel leuk dat er gesproken wordt over verdunning van de vachtkleur maar wat nou als het paard palomino is geboren en steeds donkerder van kleur wordt Verward hoe moet je dat nou weer noemen. mijn merrie is gedekt door hesa triangle chex (palomino geboren, maar nu erg donker van kleur) mijn merrie is een sorrel uit chestnut en sorrel voorouders, maar de merrie heeft weer lichte manen en staart Knipoog kan ik enigzins voorspellen wat voor een kleur eruit komt? lijkt me erg leuk om een buckskin te krijgen of palomino wat de hengst allebei al heeft gegeven wie weet is de kans op een palomino wel het grootste, wie kan het mij vertellen? Lachen

Valerie16
Berichten: 629
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-03 14:00

Jah op madepolder stond ook een zwarte met een blauw oog, moet die dan bij paint,breedingstock of toch quarter