Wie kent deze Quarters?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cooky

Berichten: 243
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Rethymno-Kreta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:13

het is inderdaad zo gegaan dat hij door de verzekering is opgeëist, en vervolgens is doorverkocht ipv geslacht. (zijn staart was trouwens ook afgeknipt, maar in die tijd wist ik nog niet wat dat wou zeggen, of ik had er gewoon niet bij stilgestaan. ze hadden ons natuurlijk een mooi verhaaltje hieromtrent wijsgemaakt: de ex vrouw had de staart afgeknipt, en was tot meer in staat....)

JoyRider

Berichten: 1206
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Re: Wie kent deze Quarters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:27

OK, even voor mijn begrip: de verzekering keert geld uit aan de eigenaren, neemt het paard in beslag en verkoopt dit vervolgens door aan een derde persoon die nergens weet van heeft? Is dit niet zwaar illegaal? En blijkbaar was dat paardje er niet zo erg aan toe, want nu doet ie het weer? Ik schrik een beetje van dit verhaal....

[edit] Bugsy: het is juist handig om info te verzamelen op Bokt over je paardje, ik heb het ook gedaan en ben leuke dingen aan de weet gekomen en heb een gave foto eraan over gehouden (thanks Ods) [/edit]

DubbelFun

Berichten: 88839
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:33

@JR: het is dagelijkse kost. Door de verzekering te laten uitkeren draag je het eigendom over. Soms kopen mensen dan het paard voor de slachtprijs terug om het zelf nog een goede oude dag te geven.
Maar je moet altijd de kleine lettertjes lezen of je gerechtigd bent om het paard te laten slachten, dwz de verzekering moet hier mee accoord gaan.

In NL zijn een aantal handelaren/privé personen die opgekochte paarden van de verzekering over nemen tegen een luttel bedrag. Vaak net iets meer als de slachtwaarde. Een deel van deze paarden komt dus weer gewoon in de handel terecht, met alle risiko's van dien. Niet alleen voor de nieuwe eigenaar, maar zeker ook voor het paard in kwestie. Meestal zijn ze tenslotte niet voor niets afgekeurd.

Vroeger branden ze een grote A op de bil, zodat iedereen kon zien dat een paard was afgekeurd. Maar ja branden is verboden.

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:34

Dat zal mij nooit en te nimmer over komen dan blijf ik er net zo lief bij dat zij geslacht wordt

PocoMisss
Berichten: 384
Geregistreerd: 07-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:37

Walgelijk En voor mij DE reden dat mijn paarden niet meer verzekerd zijn. Als 1 van mijn paarden ooit in moet slapen blijf ik erbij tot het bittere eind, dat ben je aan je dieren verplicht. Ik vind het terecht dat de AQHA geen papier afgeeft. Het is voor jou (Cookie) misschien niet zo leuk en ja misschien had het paard achteraf niet in hoeven slapen en ja hij heeft nu een leuk leven bij jou maar toch vind ik dit absoluut niet kunnen!!! Dat jij er geen schuld aan hebt oke maar er zijn genoeg mensen op deze wereld die hier gigantisch misbruik van maken ten koste van de dieren.

cooky

Berichten: 243
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Rethymno-Kreta

Re: Wie kent deze Quarters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:53

Citaat:
de verzekering keert geld uit aan de eigenaren, neemt het paard in beslag en verkoopt dit vervolgens door aan een derde persoon die nergens weet van heeft? Is dit niet zwaar illegaal? En blijkbaar was dat paardje er niet zo erg aan toe, want nu doet ie het weer? Ik schrik een beetje van dit verhaal....


natuurlijk is dit zwaar illegaal!
en ja, dat ben ik er dus vergeten bij te vermelden: hij loopt nu prima, al denk ik dat hij het niet meer kan opbrengen om echt op topsportniveau terug mee te draaien. aan zijn achterhoef zie je wel dat hij gekwetst is geweest (de wand is hier wat dikker, een soort 'woekering' zeg maar), maar hij loopt super, is in ruim vijf jaar geen een keer kreupel geweest en houd er nog altijd van een mooie spin of stop weg te geven.
hoe erg hij eraan toe was na het ongeval weet ik niet, ik was er immers niet bij. ik weet alleen hoe hij het nu stelt en kan niet anders dan er tevreden op toekijken.

Citaat:
Het is voor jou (Cookie) misschien niet zo leuk en ja misschien had het paard achteraf niet in hoeven slapen en ja hij heeft nu een leuk leven bij jou maar toch vind ik dit absoluut niet kunnen!!!


natuurlijk is het voor mij niet zo leuk, toch niet als ik er echt over ga nadenken. maar ik heb me er al lang bij neergelegd dat ik die papieren nooit terug zie en er al vrede mee genomen. ik ben blij met mijn Cookstertje, en moest hij hier weggaan weet ik ook dat ik erbij zal zijn tot hij zijn oogjes voor de laatste keer sluit.
en misschien vind jij dit absoluut niet kunnen, maar ik ben evenzeer heel blij met m'n paardje.

het gigantisch misbruik is bij mijn weten gebeurd toen de verzekering (of de slachter wie zal het zeggen) het paard heeft doorverkocht terwijl het geslacht zou moeten worden!

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:55

Dus als de verzekering je paard overkoopt om het zomaar even te noemen dan gaan het papier eerst weer naar de USA om ze te laten weten dat zei het paard hebben gekocht? zoals dat ook is gebeurd toen ik mijn paard kocht

cooky

Berichten: 243
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Rethymno-Kreta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:58

bij mijn weten gaat het toch niet op die manier. bij Cooky alleszins is de laatste eigenaar toch nog die man van de Alleehoeve.
ik weet ook niet precies hoe het gaat, heb me ook nooit echt verdiept in verzekeringsfraude....

DubbelFun

Berichten: 88839
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 20:04

@MSQ: de eigenaar die het paard door de verzekering heeft laten uitkeren heeft de AQHA de papieren teruggestuurd of gemeld dat het paard is overleden.

@Cooky: het is niet illegaal wat de verzekering doet. Alleen IMO bijzonder laakbaar en niet in het belang van het dier.
In jouw geval heeft het voor het paard toevallig goed uitgepakt, maar vaak wordt een paard na doorverkoop weer opgelapt (al dan niet met pijnstillers) en koopt een nieuwe eigenaar dus een dure kat in de zak.

Overigens is het verkopen aan de verzekering (laten uitkeren) ook een kwestie van goed nadenken waar je als eigenaar beter mee af bent.
Soms ziet een eigenaar er geen brood meer in om het paard te laten opknappen en kiest voor de snelle methode (afmaken = geld vangen). Anderen zullen kosten noch moeite sparen om hun paard weer goed te krijgen en verspelen daarmee hun recht op een uitkering.

Smoske

Berichten: 922
Geregistreerd: 18-01-05
Woonplaats: AS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 20:07

Phoe, hier schrik ik wel van...wat een verhaal. Ik denk dat er wel meer wanpraktijken gebeuren met de verzekering...zelf verzeker ik mijn paarden wel maar ik zal ze nooit 'levend' afgeven. (om het zo cru te zeggen)

Wij wonen denk ik wel in elkaars buurt (even off-topic)

cooky

Berichten: 243
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Rethymno-Kreta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 20:08

toen ik voor het eerst hoorde wat er met Cooky was gebeurd, was dat dus ook hetgeen dat ik vreesde: dat ze hem gewoon hadden stijfgespoten en dat we na een tijd wel zouden merken hoe ernstig het was. dat was echt mijn grootste vrees!
maar ik heb hem nu ruim 5 jaar, en hij loopt er nog super bij.

maar zulke zaken zijn uiteraard niet in het belang van het paard. Cooky heeft geluk gehad, dat besef ik maar al te goed, meer geluk dan een paard kon hebben in die situatie....

DubbelFun

Berichten: 88839
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 20:10

@Cooky: een bloedje laten trekken en onderzoeken vertelt je meteen wat er in zit dat er niet in thuishoort en foto's van de voeten hadden duidelijk gemaakt wat er aan de hand was of was geweest.

Ik ben blij dat het voor Cooky goed heeft uitgepakt iig.

Smoske

Berichten: 922
Geregistreerd: 18-01-05
Woonplaats: AS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 20:16

Ik ben ook blij dat dit paard het nu goed heeft nu, moet er niet aan denken welke 'stakkers' er rondlopen...

Ik blijf er bij: ik koop nooit geen paard meer dat niet volledig gekeurd is en nu ik dit lees doe ik er nog een bloedtest bij ook!

Ik vind het wel super dat je heel blij bent met dit paardje. Dat is uiteindelijk toch het belangrijkste, hoe vervelend het ook is gelopen...veel plezier er mee nog!

JoyRider

Berichten: 1206
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Re: Wie kent deze Quarters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 20:18

Weet de vorige eigenaar van jouw Cooky eigenlijk dat zijn paard nog leeft? Weet je wel zeker dat het dit paard is

Ik zou echt giftig worden als ik zoiets zou merken. Snap wel wat SM zegt: paardje is in principe 'total loss', dus zegt de verzekering we betalen de verzekerde geld. Paardje gaat naar de 'sloop' waar iemand loopt die er nog wel iets van weet te maken. Toch SM? Da's een beetje het verhaal... Nou, heel duidelijk dat ik Joy nooit en te nimmer levend aan de verzekering meegeef

Uiteraard is het helemaal geweldig dat jouw paardje het bij jou nu goed heeft en nergens last van heeft!

DubbelFun

Berichten: 88839
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 20:23

@JR: leuk verwoord, maar het klopt wel.

JoyRider

Berichten: 1206
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Re: Wie kent deze Quarters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 20:34

JoyRider schreef:
Weet de vorige eigenaar van jouw Cooky eigenlijk dat zijn paard nog leeft? Weet je wel zeker dat het dit paard is

Ik zou echt giftig worden als ik zoiets zou merken. Snap wel wat SM zegt: paardje is in principe 'total loss', dus zegt de verzekering we betalen de verzekerde geld. Paardje gaat naar de 'sloop' waar iemand loopt die er nog wel iets van weet te maken. Toch SM? Da's een beetje het verhaal... Nou, heel duidelijk dat ik Joy nooit en te nimmer levend aan de verzekering meegeef

Uiteraard is het helemaal geweldig dat jouw paardje het bij jou nu goed heeft en nergens last van heeft!


[edit] Joy is niet eens verzekerd [/edit]

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 21:57

Cooky ik ben blij voor je dat het bij paardje goed heeft uit gepakt.

cooky

Berichten: 243
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Rethymno-Kreta

Re: Wie kent deze Quarters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:05

ja idd, de vorige eigenaar weet heel zeker nog dat hij nog leeft. toen ze dit hoorden hebben ze hem zelfs willen terugkopen, om hem alsnog af te laten maken. daarom dat ik ook zeker ben dat hij is wie hij is: de trainer op de stal waar hij indertijd stond had klanten (de vorige eigenaar dus) die hem herkend hadden.

ben ook blij dat het zo goed voor hem heeft uitgepakt, ook al ligt die periode al een hele tijd achter ons. ik weet dat ik er nooit ver meer mee zal komen, maar ik weet ook dat ik van dit paard meer geleerd heb dan van welke instructeur dan ook, en dat ik hem gewoon niet meer kwijt wil, voor geen geld!

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:26

Er ver mee komen in de wedstrijd sport hoeft dan ook niet voormij als hij het maar goed doet zoals hij nou doet is 1000 maal belangrijker vindt ik.
Ergens kan ik mij ook wel voorstellen dat de eigenaar hem terug wil kopen, maar niet dat ze hem alsnog in willen laten slapen.

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:33

Ben ik extra blij dat ik enkele weken geleden de verzekering heb opgezegd.

Maar gelukkig heeft het voor Cooky goed uitgepakt.

cissy

Berichten: 19862
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 10:51

misschien dat ik hier nou een denkfout maak, maar waarom zou je nu je verzekering opzeggen om deze reden??
ik heb mn paard vooral verzekerd om de eventuele kosten mocht ze bijv voor een operatie naar de uithof moeten betaald te krijgen, niet voor het eventuele geld wat ik krijg als ze niet meer bruikbaar zou zijn en geslacht moet worden....
dat is toch niet de enige reden van verzekeren?

JoyRider

Berichten: 1206
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Re: Wie kent deze Quarters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 12:19

Nee hoor, Joy is gewoon niet verzekerd omdat het ons te duur is ten opzichte van wat het oplevert met al die uitzonderingen die gemaakt worden ..

Smoske

Berichten: 922
Geregistreerd: 18-01-05
Woonplaats: AS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:11

cissy schreef:
misschien dat ik hier nou een denkfout maak, maar waarom zou je nu je verzekering opzeggen om deze reden??
ik heb mn paard vooral verzekerd om de eventuele kosten mocht ze bijv voor een operatie naar de uithof moeten betaald te krijgen, niet voor het eventuele geld wat ik krijg als ze niet meer bruikbaar zou zijn en geslacht moet worden....
dat is toch niet de enige reden van verzekeren?


Ik verzeker ook omwille van deze reden mijn paardje. Een operatie is mischien maar uitzonderlijk maar indien het voorvalt kost het vaak stukken van mensen .Natuurlijk denk je na een jaar van 'niets aan de hand hebben': zou ik die verzekering nog wel nemen , heb m toch niet nodig en dan is dat geld ook weggegooid...maar aan de andere kant: een koliekoperatie kost al makkelijk 2500 euro....het is wikken en wegen en iedereen doet wat hij/zij het beste acht.

JoyRider

Berichten: 1206
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Re: Wie kent deze Quarters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:57

Ik heb altijd wel een plek om geld te lenen: dan is dat voordeliger dan verzekeren (ok, afhankelijk van hoe vaak je een paard moet laten opereren natuurlijk). Daarnaast spaar ik maandelijks meer dan de verzekering me zou kosten: krijgt het paardje niks heb ik geluk, krijgt ze wel iets ben ik alsnog het geld kwijt ...

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:28

cissy schreef:
misschien dat ik hier nou een denkfout maak, maar waarom zou je nu je verzekering opzeggen om deze reden??
ik heb mn paard vooral verzekerd om de eventuele kosten mocht ze bijv voor een operatie naar de uithof moeten betaald te krijgen, niet voor het eventuele geld wat ik krijg als ze niet meer bruikbaar zou zijn en geslacht moet worden....
dat is toch niet de enige reden van verzekeren?


Dat is niet de voornaamste reden geweest. Maar als ik dit verhaal nu lees, ben ik extra blij dat ik 'm heb opgezegd.

Ik (mijn ouders) betaalde 700 euro verzekering per jaar. En dan nog draaiden wij voor de meeste kosten op (alleen behandelingen in een door hen aangewezen kliniek werden vergoed). Nu laat ik mijn paard minstens 1x per jaar gronding onderzoeken door een dierenarts/ostheopaat EN hij krijgt bezoek van de tandarts. Daarvoor ben ik nog niets eens de helft van de kosten v/d verzekering kwijt. Bovendien weet ik zo heel wat meer over de gezondheid van mijn paard en het is nog preventief ook.

En idd, mocht die dure operatie een keer nodig zijn dan gebeurt dat gewoon. Genoeg plekken/mensen waar ik geld van kan lenen als dat nodig is (mijn ouders bijvoorbeeld).

Als het puntje bij paaltje komt, is rechtvaardigheid (zeker voor het dier) vaak ver te zoeken bij de verzekering. Het verhaal van Cooky is daar een goed voorbeeld van. Maar nogmaals; gelukkig dat het voor hem goed heeft uitgepakt.