westernpaardje kopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella1

Berichten: 327
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-03 09:30

Citaat:
Mijn advies voordat je wat gaat kopen: sparen. Je bent voor harnachement (vooral op western gebied) heel snel een klein fortuin kwijt. Bovendien heb ik de ervaring dat een paard over het algemeen duurder is dan je had verwacht. En bij het harnachement tel ik dan bij: goed zadel, hoofdstel, dekens en beenbescherming.
Zoek goede begeleiding, ook en juist bij het uitkiezen van het dier, maar ook bij het berijden ervan.
Laat klinisch EN roentgenologisch keuren.
Verzeker je paard (vooral voor eventuele kliniekbezoeken en koliekoperaties)
Koop goede spullen, vraag advies daarbij, maar koop geen zadel voordat je je paard hebt.
[/quote]

Dank je voor je tips.
Logisch dat je eerst moet sparen en alles bij elkaar moet hebben. Ik ga niet bij een paardje kijken wat te koop staat, terwijl ik helemaal geen geld heb Verward Kan idd moeilijk tegen die mensen zeggen dat ik hem wel wil, maar pas over 5 maanden en dat ze hem maar voor me vast moeten houden. Maar goed me nu orienteren terwijl ik over 4/5 maanden een paardje wil kopen is juist goed is mijn mening!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 21:07

Wat houdt dat orienteren in? Op het moment dat jij loopt te vertellen dat je op zoek bent naar een paardje, zul je merken dat er overal mensen op je af komen die wel een paardje te koop weten. Ga je daar dan in mee, kun je wel eens eerder met een paard komen te zitten dan je had verwacht.

Geloof me nou, het komt eerder dan je je indenkt. Ik had ook verwacht nog een half jaar tot jaar door te kunnen sparen, en liep er tegenaan. En ik kon mijn paard toen toch echt niet laten staan....

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 22:08

Ik denk dat het helemaal geen slecht idee is om je vast enigzins te orienteren... je zou bijvoorbeeld een lijstje kunnen maken met 'eisen' die je stelt aan je toekomstige paardje... Zoals: moet makkelijk de trailer op gaan (wat Scaal bv niet doet...als ik nu een paard zou kopen zou ik dat dus absoluut willen proberen, wil graag een makkelijke lader Haha! ), moet sociaal zijn met andere paarden, welke leeftijd je aan denkt, ruin, merrie of hengst... wat voor rassen jou aanspreken... makkelijk bij de hoefsmid... makkelijk op vreemd terrein... allemaal kleine dingetjes die je nu vast op een rijtje zou kunnen zetten. Geen stalgewoontes, is er bij de DA van het betreffende paard een ziekte verleden bekend, bv gevoelig voor koliek oid... Ik noem maar wat...

Marcella1

Berichten: 327
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-03 09:40

Wat dat orienteren inhoudt: Precies zoals Vikki het omschrijft.
Kijken wat ik precies wil, wat ik wil bereiken met het paardje etc.
En ja, de kans is groot dat ik eerder dat paardje tegenkom. Maar goed mocht dat zo zijn en ik ben er helemaal verliefd op dan zal ik dat paardje ook niet laten lopen en ben ik waarschijnlijk eerder dan gepland ook een paardeneigenaar Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 12:37

Marcella1 schreef:
Wat dat orienteren inhoudt: Precies zoals Vikki het omschrijft.
Kijken wat ik precies wil, wat ik wil bereiken met het paardje etc.


Heb jij daar anderhalf jaar voor nodig? Haha!

Marcella1

Berichten: 327
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-03 15:00

Hoe kom je bij anderhalf jaar??? Verward

Zo lang heb ik niet nodig nee Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 15:22

Heb jij daar een half jaar voor nodig? Haha!

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 15:23

Who cares?? Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 15:39

Marcella...Lips are sealed

Marcella1

Berichten: 327
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-03 16:10

Nou goed, tegen de tijd dat ik echt een paardje ga kopen horen jullie alles van mij Haha!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 23:32

Ik kan het toch even niet laten... ik ben toch echt benieuwd waarom mensen met nutteloze reacties (zoals deze...sorry Marcella Haha! ) reageren in topics zoals deze ipv een fatsoenlijk antwoord te geven op de vraag die eigenlijk gesteld wordt... want kom op nou zeg, er zijn toch genoeg dingen waar je op kan letten als je op 'paardenjacht' gaat wat in een nog niet paardenbezitter misschien nog niet op zou komen. Is het nou werkelijk zo moeilijk om wat bruikbare tips te verzinnen waar Marcella wat mee kan? Ik snap dat echt niet... Ik kan wel een hele waslijst maken van dingen waar ik bij de aanschaf van mijn eerste paardje niet eens aan gedacht heb... en die wellicht toch wel de moeite waard zouden zijn om wel bij stil te staan. Dus wat in hemelsnaam is er vreemd aan als iemand zich goed wil voorbereiden? Want ik krijg een beetje het idee dat dat vreemd wordt gevonden... maar misschien heb ik het mis.

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 23:42

Je hebt helemaal gelijk Vikki! Dat vind ik nou ook. Iedereen heeft het in één keer over het paard zelf, ipv over de 'voorbereiding' Verward Lachen Marcella, als je nog tips wilt, kun je me wel ff pb-en!! Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 23:53

Vikki, het probleem is dat iedereen ergens anders waarde aan hecht. Dingen die ik het normaalst van de wereld vind (zoals bijv. je harnachement NIET bij de zadelmarkt kopen, en je paard altijd roentgenologisch laten keuren) zijn dat voor een ander niet. Dus ik noem zulke dingen misschien nieteens op. Bovendien had ik de indruk dat Marcella al ongeveer weet wat ze wil (geen groen paard, geen Quarter, goed western beleerd en niet te duur) dus wat wil je dan dat mensen nog gaan adviseren?
Bovendien vind ik dat je je, behalve dat je voor jezelf op een rijtje zet wat je wilt en kunt betalen (en die indruk heb ik bij Marcella wel) beslist niet beter voor de aanschaf van een paard kunt voorbereiden als je er een jaar of een half jaar van tevoren mee bezig bent. Je kunt -tig boeken lezen, maar net zoals je paardrijden niet uit een boek kunt leren, kun je het houden van een paard ook niet uit een boek leren. Je leert gaandeweg, en je zult altijd tegen situaties aanlopen die je voor die tijd niet hebt voorzien.

Als er één ding is wat de paarden mij hebben geleerd, dan is dat flexibiliteit. Je moet je leren aanpassen, of je nu van plan bent geweest om te rijden en je paard komt kreupel van stal, of het is spekglad buiten, en je paard dreigt zijn nek te breken als je hem ook maar een stap buiten de box laat zetten. Die situatie bekijk je op dat moment, en daar ga je je geen half jaar van tevoren op voorbereiden. En als je dat perse wilt (die voorbereiding bedoel ik) , denk ik dat je niet flexibel genoeg bent om je aan de situatie op dat moment aan te passen, en dan denk ik ook echt dat je je echt moet afvragen of een eigen paard op dit moment dan wel zo'n goed idee is.

Als je het finaciele plaatje rondhebt (en daar behoort in mijn ogen ook de aanschaf van goed harnachement bij en de verzekering) , je een plek hebt op een stal, en vooral (!) op een stal staat waar je ten allen tijde hulp kunt vragen mocht je ergens niet uit komen, je de smid regelmatig laat komen, het telefoonnummer van de Dierenarts paraat hebt hebt, dan is het wel zo'n beetje. Meer voorbereiding is NIET nodig. Of de stal achteraf naar je zin is, of het klikt met je instructeur, of met de mensen op stal, is dan een tweede. En ook daar kun je je niet op voorbereiden. Er zijn altijd wisselingen op stal, er komen mensen bij die je misschien niet mag, en je gaat misschien een andere stal zoeken. Maar ook daar kun je je niet op voorbereiden....

Voor de rest is het gewoon wachten of Marcella dat paard tegenkomt dat zij voor ogen heeft en of dat ook klikt.

En dat is mijn niet zo bescheiden mening. Dus je nu al voorbereiden? Helemaal niet nodig.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 10:50

Hmmm... daar zit wel wat in idd... toch heb ik op een enkel vlak een andere mening... waarschijnlijk omdat ik toen ik mijn paard kocht (een paard dat ik voor geen hele kudde andere paarden zou willen ruilen! Haha! ) toch bepaalde dingen 'over het hoofd' gezien heb... zo ben ik uit ervaring wijs geworden en weet ik dat als ik ooit nog eens een paard zal kopen (zie ik niet zo gauw gebeuren, ik houd het lekker bij mijn 2 monstertjes) ik dan WEL zal letten op dingen waar ik 5.5 jaar geleden totaal niet aan gedacht heb... zoals is het paard makkelijk te laden, is het paard sociaal met andere paarden, is het paard makkelijk bij de DA en smid (dat is Scaal dan wel maar de trailer is een ramp...paniek alom, ze is gewoon bang... wat voor mij geen onoverkomelijke ramp is, daar werken we rustig aan en ik ben geen wedstrijd of strandruiter die het paard ieder weekend in de trailer wil hebben...maar ik kan me voorstellen dat dat voor sommige mensen wel belangrijk is en dat je daar niet 1,2,3 aan denkt als je je eerste paardje gaat zoeken/kopen... Wat ik nu ook vind is dat je meerdere paarden zou moeten bekijken, want het is zo makkelijk om verliefd te worden op een paardje en al helemaal als je weinig vergelijkingsmateriaal hebt... dus ook dat zou ik tegenwoordig doen maar dacht ik 5.5 jaar geleden helemaal niet aan... Maar goed, is misschien maar goed ook anders had ik mijn lieve moppie wellicht niet gehad... en ze is het meest heerlijke paard dat ik mij wensen kan voor mezelf Knipoog (ze hadden er alleen wel een gebruiksaanwijzijng bij mogen leveren... Schijnheilig ) Maar goed, dat soort kleine 'tips', dingen die wij paardenbezitters door onze ervaring geleerd hebben maar voor die tijd ook niet bij stil stonden, zijn wellicht toch wel bruikbaar bij de zoektocht naar een eerste eigen paard.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 10:54

Wat er nog meer belangrijk kan zijn?
Trailer laden, erg belangrijk voor als je ergens naar toe wilt of moet.
Gedrag op de trailer: gaat hij er keurig op, onderweg rol je zowat uit de auto van het gestamp.
Verkeersmak: trekkers, bussen en vrachtautos! Of winkelwagentjes als je langs een winkel komt!
Stalgedrag, kan best prettig zijn i.p.v. de beroemde viespeuk een paard te vinden die keurig alles in een hoekje neerlegd en er dan niet door heen gaat lopen baggeren.
Heb van iemand gehoord die haar paard verkocht (had ze gelukkig nog maar net) omdat hij echt de hond te grazen wou nemen. Dat wil je cht niet meemaken dat zoiets gebeurt.
Kinderproof, de meesten paarden vinden kinderen leuk en zijn er extra voorzichtig mee maar er zijn er ook die zich het rambam van schrikken!
Mag je overal aankomen, sommigen paarden mag je de voeten niet aanraken of krijg je niet makkelijk een bit in.
Lui paard, wil van alles proberen om onder het werk uit te komen, desnoods schrikt hij maar overal van. Kan hij daarna lekker weer een poosje stilstaan als jij het zand afschud.

Veel dingen, zoals rijden, heb je natuurlijk geprobeerd. Maar je kan niet alles weten, vooral als de vorige eigenaar dat nooit met het paard heeft gedaan.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 11:39

Vikki en Margee, wat jullie opnoemen valt bij mij onder de noemer "goed opgevoed, aka, goed western beleerd". En daar valt bij mij dan ook onder dat de basisopvoeding zoals verkeersmak, voetjes geven bij de smid en trailerladen gewoon goed zit. Met andere woorden, dat noem ik dus al nieteens als extra vereiste op....Lips are sealed

Voor de rest is het met een ouder paard altijd kijken wat voor ballast hij meeneemt. Zo'n paard heeft een verleden, en aan jouw uit te vissen of je de hebbelijkheidjes die het paard heeft ontwikkeld voor jouw acceptabel zijn of niet.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 12:45

Cassidy schreef:
Vikki en Margee, wat jullie opnoemen valt bij mij onder de noemer "goed opgevoed, aka, goed western beleerd". En daar valt bij mij dan ook onder dat de basisopvoeding zoals verkeersmak, voetjes geven bij de smid en trailerladen gewoon goed zit. Met andere woorden, dat noem ik dus al nieteens als extra vereiste op....Lips are sealed



Dat zal allemaal best maar de meeste dingen moeten toch regelmatig gedaan worden o.a. trailergebruik. En je komt er dan thuis pas achter wat er allemaal aan ontbreekt.
Vergeet niet dat het een eerste eigen paard betreft. Blijkbaar wist jij toen alles wat je nu weet en het jij een eigen paard zonder een enkel gebrek of vervelende gewoonte? Ik niet en van anderen hoor ik ook veel dingen die nuttig zijn te weten. En daar vroeg ze nu net juist naar, niet om commentaar op waarom ze nu al vast gaat nadenken waar ze om moet letten.

Sammy_Jo

Berichten: 1447
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 13:54

Nou Marcella ik ben in ieder geval aan het opletten voor je en je hebt natuurlijk ook zelf een topic geplaatst bij THE RANCH.
Dus je kunt op je gemak zoeken hoor meid !

Groetjes Sam

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 14:19

Margee schreef:
Vergeet niet dat het een eerste eigen paard betreft. Blijkbaar wist jij toen alles wat je nu weet en het jij een eigen paard zonder een enkel gebrek of vervelende gewoonte?


Mijn paard was ook voor mij het eerste wat ik kocht, en ik had GOEDE begeleiding mee (zie een van de eerste tips die ik aan Marcella heb gegeven) die me kon wijzen op dingen, en met wie ik samen dingen heb uitgeprobeerd. Ik had mijn paard niet laten staan als ze bijvoorbeeld moeilijk te laden was geweest, want daar kun je aan werken. En door de jaren heen zijn de hebbelijkheden en onhebbelijkheden van mijn paard ook veranderd.

En ja, mijn paard heeft een vervelende gewoonte, waar ik pas later achter ben gekomen, maar die me verder ook niet zo stoort (degene die bij ons op stal mesten des te meer Haha!) De vervelende gewoonte die mijn paard heeft is er ook geen waarom ik haar bij de aankoop had laten staan. Ze maakt haar box vreselijk vies en mest aan de randen. Daarna loopt rondjes ze in haar box, en werkt daarmee het schone zaagsel over de vieze randen heen. Ze plast veel, en is gewoon een smeerpoets.
Had ik haar om deze reden laten staan? Beslist NIET. Maar goed, een ander kan dat wel bijzonder irritant vinden en aan een voor de rest goed klikkend paard voorbij lopen. En dat zou ik dan zonde vinden. En zo heeft ieder zijn eigen mening (en maakt ieder zijn eigen fouten).

Marcella1

Berichten: 327
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-03 17:19

Citaat:
Cassidy schreef:
Bovendien had ik de indruk dat Marcella al ongeveer weet wat ze wil (geen groen paard, geen Quarter, goed western beleerd en niet te duur) dus wat wil je dan dat mensen nog gaan adviseren?
Bovendien vind ik dat je je, behalve dat je voor jezelf op een rijtje zet wat je wilt en kunt betalen (en die indruk heb ik bij Marcella wel) beslist niet beter voor de aanschaf van een paard kunt voorbereiden als je er een jaar of een half jaar van tevoren mee bezig bent. Je kunt -tig boeken lezen, maar net zoals je paardrijden niet uit een boek kunt leren, kun je het houden van een paard ook niet uit een boek leren. Je leert gaandeweg, en je zult altijd tegen situaties aanlopen die je voor die tijd niet hebt voorzien.


En als je dat perse wilt (die voorbereiding bedoel ik) , denk ik dat je niet flexibel genoeg bent om je aan de situatie op dat moment aan te passen, en dan denk ik ook echt dat je je echt moet afvragen of een eigen paard op dit moment dan wel zo'n goed idee is.

En dat is mijn niet zo bescheiden mening. Dus je nu al voorbereiden? Helemaal niet nodig.
[/quote]

Cassidy, ik ben het hier dus niet mee eens. Ik vind dat ik me wel goed moet voorbereiden en zeker niet uit paardenboeken. Die heb ik allemaal wel gelezen en idd het houden van een paard kan je niet uit een boek leren. Mijn toekomstige paardje zal mijn 1e paardje worden. En ik wil gewoon weten waar ik op moet letten. En wie kunnen mij beter advies geven dan paardeneigenaren zelf. Ik weet zelf wel wat ik uiteindelijk wil gaan kopen. De prijsklasse weet ik, geen groen paard etc..
Maar er zijn een heleboel andere dingen die ik niet weet en waar veel paardeneigenaren wel zijn tegen aan gelopen toen ze hun 1e paardje kochten en dat wil ik graag horen.
En dat zijn dingen zoals het trailerladen, verleden, vragen of je de veearts mag bellen over het eventuele ziekte verleden etc. Misschien wist jij dat allemaal wel al toen je je paardje ging kopen, maar ik weet dat niet.
En dan zeg je dat ik niet flexibel genoeg zou zijn om me aan de situatie op dat moment aan te passen, nou dat vind ik dus nergens op slaan. Sorry maar mijn mening is dat ik me wel moet voorbereiden. Ik koop straks een paardje dat hopelijk de rest van zijn/haar leven bij me zal blijven en ik wil bepaalde dingen uitsluiten. Kijk sommige dingen zal je misschien nooit te weten komen en daar kom je pas achter als je het paardje zelf hebt. Maar je kan wel proberen om achter zoveel mogelijk dingen te komen, zodat je straks niet voor verrassingen komt te staan.
Maar goed dat is mijn mening. Ik ga me dus wel alvast voorbereiden. En by the way, voorpret is bijna net zo leuk als het kopen straks zelf!

En wat betreft de stalling, daar ben ik allang uit. Leuke stal, naast het bos, goede faciliteiten en leuke western mensen Haha!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 17:39

marcella, je mag wel een keer bij mij komen om verschillende paardjes te zien.
niet kopen hoor Haha!
maar ik heb verschillende rassen en niet rassen staan, van WWK tot Quarter, allemaal western bereden, en ik kan je wel het een en ander vertellen waar je op moet letten.
en ik kan je ook het verschil in rijden laten zien en voelen.

groetjes Jos.
Laatst bijgewerkt door Jos op 11-10-03 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88929
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 17:41

Kijk daar kun je wat mee Lachen

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 17:44

ach , ik ben de beroerdste niet Haha! Knipoog

nee , maar ff serieus, ik heb genoeg mensen de fout in zien gaan doordat ze een ,voor hun verkeerd, paard hebben gekocht.
en daardoor soms zijn afgehaakt met het rijden. dat vind ik dus erg jammer.

Marcella1

Berichten: 327
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-03 18:10

Hey Jos, thanks!!!
Ik stuur je ff een PB

juval

Berichten: 13358
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 22:30

Hi Marcella,
ik herken veel in je verhaal en ik ben denk ik nu een beetje in dezelfde situatie als jij bent. Ik ben ook aan het 'oriënteren' om het maar zo te noemen.
Ik heb al wel een eigen paard gehad, dus de meeste praktische zaken, daar ben ik wel op voorbereid.
Maar ik weet nu ook heel goed wat ik NIET wil. Ik heb een arabier gehad, die heb ik vanaf veulen opgefokt en ingereden. Helaas is het nooit helemaal het fijne rijpaard geworden waar ik op had gehoopt. Achteraf is het dan makkelijk om te zeggen: dan had je geen Arabier moeten kopen, ja makkelijk. Maar ik zat er wel mee. Ik ben opgevoed met de regel dat een dier een deel van het gezin is en dus levenslang bij je hoort te blijven. Toch heb ik afgelopen jaar de moeilijke beslissing genomen om hem te verkopen. Ik had er helemaal geen plezier meer in en dacht er zelfs over om maar helemaal met de paarden te stoppen.
Dat is gelukkig niet gebeurd. De paarden bleven me toch trekken. Ik ben les gaan nemen bij een westernmanege en heb inmiddels ook een westernbijrijdpaard gevonden..... ik denk dat ik in de toekomst ook wel weer een eigen paard zal kopen, zeer waarschijnlijk een westernpaard.
Ik probeer me ook voor te bereiden en ga bij veel westernstallen kijken, wat er zoal te koop is etc. Mijn budget is ook niet al te hoog en ik wil ook niet met een groen paard beginnen, dus wat dat betreft zitten we op dezelfde lijn. Ik ga ook regelmatig bij wedstrijden kijken, daar leer ik ook wel van.
Ik ben vorige week zelfs bij een paard gaan kijken dat te koop stond, maar het was toch wel een soort van opluchting dat hij al verkocht bleek te zijn..... ik ben er nu nog niet aan toe. Ik denk in de loop van volgend jaar, als mijn oudste dochter naar school gaat, dan heb ik dus nog even tijd om te sparen.
veel succes met het zoeken en voorbereiden!