welke stang best voor onervaren paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 09:45

Ik heb nog nooit met een trainingfork of met een engelse thiedeman gereden, dus ik weet niet of dit hetzelfde is of hetzelfde werkt Haha!
Maar met dit JC-systeem (zo noemen ze het in Italie) heb ik goede resultaten gezien en op mijn eigen paarden werkt het ook goed...
Ik denk dat het beter werkt voor dit paard tijdens een buitenrit, dan een
stang of martingaal...
Groetjes Wendy
PS een zadelmaker hier in Nijmegen maakt deze (ik had er 1 in Italie gekocht en hij maakt ze voor mij na) Ik moet hem overmorgen ophalen dus dan weet ik hoeveel ze kosten...
Ze komen met 1 paar split reins plus een paar barrel teugels om het
systeem aan vast te klikken...

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 10:06

Een vaste stang is misschien niet zo'n heel gepaste oplossing. Misschien moest je toe naar een bitje dat specifiek ontwikkeld is voor het oplossen van jouw probleem: de buiging. Er zijn bv. Myler bitjes die hetzelfde mondstuk als een Billy Allen hebben, dus met zo'n rolletje in het midden. Die zijn heel geschikt om juist die buiging te kunnen vragen, omdat je 1 kant kunt "localiseren" zonder ook aan de andere kant van het paard zijn hoofd/mond te komen. Als je twee handen gebruikt, heeft het ongeveer het effect van een stang. Je hebt dit mondstuk (volgens mij de Mullen) met ringen, of met shanks. Shanks werken uiteraard scherper in.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 10:12

MetaLab heeft o.a. ook 'pinchless' bitten, hierdoor heb je geen knijper effect en kunnen ook de beide zijdes onafhankelijk van elkaar bewegen. Dit is er ook in shank uitvoering. Dus ook bij deze kan je dan onafhankelijk inwerken.

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 10:55

He, da's interessant! Die kende ik nog niet. Zien er wel erg dik uit, of valt dat in de praktijk mee?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 11:14

Zien er gewoon uit, en ook bij de mondhoeken is een speciaal systeem gemaakt waardoor de mondhoeken niet klem kunnen komen te zitten. Als het goed is komt hierover eind juli in de westernspecial die bij de Hoefslag zit een klein artikel + foto.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-03 11:09

Mac schreef:
Een vaste stang is misschien niet zo'n heel gepaste oplossing. Misschien moest je toe naar een bitje dat specifiek ontwikkeld is voor het oplossen van jouw probleem: de buiging. Er zijn bv. Myler bitjes die hetzelfde mondstuk als een Billy Allen hebben, dus met zo'n rolletje in het midden.


bedoel je zo'n 'tussenstukje' waar het linker- en rechterdeel onafhankelijk van elkaar in scharnieren? dat sprak me al het meeste aan als stangtype, heeft iemand daar ervaring mee?

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-03 11:23

cornelie schreef:
MetaLab heeft o.a. ook 'pinchless' bitten, hierdoor heb je geen knijper effect en kunnen ook de beide zijdes onafhankelijk van elkaar bewegen. Dit is er ook in shank uitvoering. Dus ook bij deze kan je dan onafhankelijk inwerken.


dat lijkt me ook erg interessant. ik had toch al het idee dat die paar keer dat hij z'n hoofd wat hoger bracht (een probleem is het echt nog niet), hij misschien op die'pinch' reageerde (het bitje is wel mooi op maat). 'k was daarom ook al aan het denken hem een keer met een dubbel gebroken trens te rijden.
is het trouwens zo dat je een jong paard makkelijker met een D-trens links en rechts de teugel kan leren volgen, of maakt dat in de praktijk niet zoveel uit?

Cornelie, zit die western-special er in de losse verkoop ook bij? hopelijk vind ik dat item dan, want hier willen ze nog wel eens een nummer overslaan als het vorige nog op voorraad is...

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 11:27

Ik neem aan dat die special er dan ook gewoon bij zit.