Klaverblaadjes rijden

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-03 09:46

Willen degenen die tzt een word document willen ontvangen met de 7 oefeningen mij even een pb sturen? Dat is wat makkelijker voor het overzicht en dan werk ik eraan om het allemaal zo snel mogelijk te mailen.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 11:01

gisteren klaverblaadjes gereden.
ik vond het erg leuk om te doen.
ik rij ze met een halsring, want ik merk dat ik toch nog veel te snel naar mijn teugels grijp.
je moet je echt goed concentreren.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-03 11:05

Hoe ging het????

Natascha

Berichten: 6849
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 12:21

da's idd een erg leuke oefening. Ik ga hem met Lois ook maar eens proberen want die is altijd zo sloooom in de bak. In het bos doet ie niets liever dan racen, maar in de bak ontbreekt iedere motivatie. Ben benieuwd Knipoog

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 12:30

vandaag met billy gereden , in galop de blaadjes , met hals ring.

rechtsom wendt hij sneller maar heeft moeite met de rechte lijn, als ik dan mijn gewicht verlplaats wil hij de ander kant op.
na een half uurtje werd dat beter.

linksom wendt hij moeilijker, maar dan gaat hij wel weer netjes rechtdoor.
mijn binnenbak is 12 meter breed , dus ik moet kleine blaadjes rijden.

billy is altijd erg druk , maar je merkt dat hij de herhaling prettig vind, hij wordt er rustig van.

als hij de bocht te groot maakt , en ik kom niet uit tegen over de pion die E voorstelt dan rijd ik gewoon door net of hij het goed doet en probeer het volgende blaadje weer netjes recht uit te komen .

ik hoop dat dat goed is , cornelie Haha!

zijn er nog meer mensen die fanatiek aan het oefenen zijn?

Comez

Berichten: 93
Geregistreerd: 22-11-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 12:38

Ik ga het vandaag proberen, ben erg benieuwd!

Nanouk

Berichten: 1004
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 13:14

Ja ik ga dit weekend ook eens met de klaverblaadjes stoeien, ben erg benieuwd hoe dat zal gaan!
Enne....Cornelie als je tijd over hebt.... Knipoog , van mij mag je alle parelli oefeningen op bokt zetten. Aangezien ik als onervaren ruiter mijn jonge paard moet gaan proberen te trainen ben ik blij met alle "geschreven" oefeningen, die kan ik dan eerst uit mijn hoofd leren voordat ik op Bailey ga zitten.
Van Vera krijg ik ook les, maar in mijn eentje bak ik er nog erg weinig van, vooral om zelf oefeningetjes te bedenken. Maar met dit soort dingen krijg ik er helemaal zin in!

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 13:20

Ik ga vanavond beginnen, eindelijk een vrije avond (hoop ik).
Wat bedoel je met een halsring Jos? Vroeger reed ik op een shetlander met een leren riem om haar hals bij gebrek aan tuig. Zoiets?
En zijn pionnen noodzakelijk?

DubbelFun

Berichten: 88947
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 13:33

Ja maar dan van lasso-spul (rawhide denk ik).

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 13:46

inderdaad van dat lasso touw,
maar een hoepel bij bart smit werkt ook de kleinste maat en dan even een knik er in dan is hij ovaal.

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 15:34

jaaahaaaaa.......en dachten wij dat je niet kon leren rijden op internet! Haha! Haha! Haha!

Comez

Berichten: 93
Geregistreerd: 22-11-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 17:26

nou, net terug van het rijden en maar meteen tikken, het zit nu nog goed in mijn hoofd.

Even wat voorinformatie. Ik heb een middelpaard, met de neiging naar long toe. Impuls is er nog te weinig. Om in Parelli woorden te spreken, Go kost me 4 kg aan moeite, Whoa (zonder woord commando) kost me 40 kg.

Ik ben begonnen met 4 pionnen uit te zetten voor de focus punten. Dat vind ik gewoon makkelijker. Ik heb het klaverblad een doorsnede van 24 meter kunnen geven, dus 1 blad was 12 x 12.

Paardje eerst los gestapt en daar stond ik dan, met mijn paardje de goede richting op, teugels in 1 hand met de hand op de knop, zodat ik niet stiekem kon gaan trekken, in mijn hoofd nog even het patroon nagelopen, ik ging eerst rechtsom,en starten maar. Bij het wegrijden slingerde hij meteen al alle kanten op, want zo starten we nooit en had hij dus ook geen idee wat de bedoeling was, vlak voor de eerste afbuiging had ik hem daarom pas in de jog, nou eerder draf, want hij stoof weg. Tong uitsteken .
Laat ik het zo zeggen, in de eerste hele klaver is er geen 1 blad goed gegaan, bochten waren of te scherp of te flauw, rechte lijnen bestonden in 1 keer niet meer en een rustige jog was ver te zoeken.
In mijn hoofd maar de volgende dingen herhaald, rustig blijven!!! (was soms heel moeilijk), goed blijven focussen, (niet kijken waar het paard heen wil, maar kijken waar ik heen wil) en Comez zijn fouten laten maken.

Oke 2e ronde ging in, Comez begon al iets te ontspannen, kwam terug in gang en hoofdje begon te zakken. Hij ging ook steeds beter reageren op mijn focus, soms was ik daar iets te radicaal in, (hoofd in 1 keer omdraaien op het laatste moment, waardoor hij zich zowat te pletter schrok Frusty . Rechte lijnen werden weer recht.

De 3e ronde was er eigenlijk alleen nog een probleem in het 3e klaverblad, je komt daar in een iets muller stukje bak terecht en in plaats van er doorheen gaan had hij behoorlijk de neiging om of af te snijden of eromheen te gaan en daarbij mijn focus en hulpen te negeren.
Ik bleef gewoon de kant op sturen (focussen en met mijn been) waar ik heen wilde gaan.

Het 4e rondje ging eigenlijk helemaal goed, kleine slordigheidjes maar het 3e klavertje liep hij nu netjes en het halthouden op de X was helemaal een gewaarwording. Teugeltjes omhoog en meneer stond al stil, liep 2 pasjes met zijn voorbenen door, maar dat was voor mij juist een bevestiging dat hij niet op zijn voorhand zat. (klopt dit Verward )

Op mijn horloge gekeken, ik was ongeveer 8 minuten bezig, 20%van 8 minuten uitgerekend, (jeetje nog rekenen ook) en wachten op de ontspanning. het kauwen kwam al heel snel, maar dat was het enige, ik kon net de wimpers van zijn ook zien en op een gegeven moment was hij aan het knikkebollen, hals ging naar beneden en ja hoor, voetje op rust. Ik mezelf ook helemaal ontspannen en zo de tijd uitgezeten.

Vanuit deze positie begonnen aan het rijden linksom, Comez was al veel ontspanner dan toen ik begon met rechtsom dus dat scheelde al een hoop.
Hij had wel de neiging om van hand te veranderen, maar in het 2e klavertje kwam dat al niet meer terug. Het 3e klavertje ging al zo goed dat ik weer kon stoppen. De stop was weer heerlijk en de ontspanning kwam al sneller. Haha! .

Alles nog een keer in draf herhaald, zowel linksom als rechtsom. Nu was Comez eigenlijk al meteen ontspannen, dus iets meer aan nauwkeurigheid gewerkt, maar eigenlijk na 2 klavertjes op beide kanten al klaar.

En toen... in galop.

Om een heel lang verhaal niet nog langer te maken, De eerste 5 klavers rechtsom waren een ramp, bochten niet willen nemen, changeren wat niet gevraagd werd, sterrenkijken en ontspanning, ho maar Boos! . Op een gegeven moment heb ik echt tot 10 moeten tellen om niet kwaad te worden en dat is nu juist de moelijkheid aan Parelli, je mag nooit in je oude gewoontes terugvallen. Ik liet hem dus de fouten maken en bleef focussen op de kant waar ik heen wilde, of hij nu in de goede galop zat of niet, of ik zowat met een verdraaide nek zat of niet, volhouden en rustig blijven. Na klavertje 344 Extreme duivel , voor mijn gevoel dan, begon meneer eindelijk te ontspannen en zich niet meer voor mijn hulpen af te sluiten, klavertje 345 Clown , ging voor mij netjes genoeg, Comez was ontspannen en had de wil om te stoppen. Ik de stop gevraagd en die ging ook weer heel netjes. Nu moest ik wel een hele tijd stil staan, was bijna 40 minuten bezig geweest. Uiteindelijk stonden/zaten zowel ik als Comez bijna te Dromen op de X.

Tijd voor het linksom rijden van het klavertje. Eigenlijk ging die heel super, terwijl zijn wendingen linksom voor hem moeilijker zijn als rechtsom. We begonnen heel ontspannen en ook het aanspringen ging heel goed. Nog een beetje discussie over het linksom rijden, (want rechtsom was toch veel makkelijker, want dat snap ik nu eindelijk, hoorde je hem bijna denken. ) Maar na 5 klavertjes had ik hem precies zoals ik hem wilde hebben, dus maar gestopt en weer bijna in Slapen gevallen.

Lekker zadeltje ervanaf gehaald, laten rollen en een liefdevolle poetsbeurt gegeven. Geen stress achteraf, voor beide niet, heerlijk ontspannen. Ik vond het een toppie oefening, bedankt Cornelie Lovers , deze houden we er zeker in!!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 18:25

*LOL* *LOL* *LOL* gelukkig maar dat je meerdere klavertjes op 1 dag mag rijden anders was je bijna een jaar bezig. Haha!

leuk om te lezen .
zijn er nog meer mensen met klavertjes ervaringen?

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 18:49

Ik heb ook 1 sessie geoefend met Jess en dat ging eigenlijk zoals Comez het beschrijft met haar paard.Ik heb alleen 1 keer rechts- en 1 keer linksom gedraaft.De galop heb ik nog niet gedaan,dat komt wel als de drafsessies wat korter gaan duren!Als je nu alle oefeningen van parelli nu altijd netjes wilt doen zoals beschreven,hoelang rij je dan wel niet per keer?Als ik dit minstens 4 keer had moeten doen was ik 2 uur bezig geweest! *LOL*

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 18:57

Ik ga morgen aan de klavers beginnen. Ik heb er echt zin in. Dat herhaling en wendingen rust geven heb ik zelf al een tijdje geleden ontdekt. Ik rijd Banish graag op cirkels en merk dan inderdaad dat hij ontspant en rustig wordt. Dit met het klaverblad is voor mij een uitbreiding op mijn "normale" cirkels, maar ik denk dat dat voor wel meer mensen geldt.
Als ikgereden heb, zal ik ook mijn ervaringen hier proberen te omschrijven Lachen

Ik ben voornamelijk heel benieuwd naar het stoppen, want dat vindt meneer soms gewoon niet de moeite waard (LOL)

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-03 20:23

Ik vind het echt heel leuk om te lezen allemaal. Maarre, het zijn NIET MIJN oefeningen hoor!! Maar dat hebben jullie wel door denk ik. Tijd is soms inderdaad maar een relatief begrip Lachen En soms ben je inderdaad lang aan het galopperen en maar tot 10 tellen..... Doe dit inderdaad eens een paar dagen achter elkaar en je merkt echt verschil. Het puur en alleen focussen vind ik zelf ook soms nog moeilijk, maar ja, ik leer ook nog steeds.

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 21:29

Hee, da's een leuke oefening!! Klinkt heel doeltreffend en zo te lezen zijn er al mensen die het ook zo ervaren Haha!
Nanouk, wij gaan oefenen het weekend, zal wel een lange sessie worden, denk ik Knipoog

En Cornelie, WE WANT MORE!!!!!!!

pmarena

Berichten: 48461
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 21:40

Klinkt interessant cornelie !! Lachen

Die pony van mij is echt precies wat je beschrijft als "lang" , wel erg grappig zo uiterst precies als dat klinkt , ik zit gewoon met een "JAAAAAAA!!!!! *LOL*'' - gezicht achter de PC te lezen , vol herkenning over die hersenhelften enzo , da's mijn Rena Haha!

Zelf voelde ik altijd al aan dat cirkels rijden , constant rijden , paard fouten laten maken , soms een tijdje stilstaan totdat je ontspanning heb en het paard weer helder en verstandig en cool in het koppie is....stukje achterwaarts voor hetzelfde effect en concentratie.... kortom ik weet al dat die dingen heel veel verschil maken.

Echter zo'n klaver-patroontje zal Rena erg moeilijk vinden , ze vindt het rijden in een bak nog steeds niet prettig , we doen het ook erg weinig moet ik zeggen... als we in de bak rijden dan 90 procent stappen , braaf en licht aan de hulpen zijn , soepel buigen en netjes reageren op stem en zit aan een lang teugeltje.
Veel soepelheids- en gehoorzaamheidsoefeningetjes in stap.

Is ze braaf en licht dan zijn we dan ook gerust in 10 minuten klaar Lachen

Zodra ik ga aandraven wordt ze echter nerveus , dat zit er heel diep in , een bepaalde angst zoals je ook omschrijft bij lange paarden Lachen

Ik zal ons eens aan het klaverblaadje wagen , alhoewel ik nu eigenlijk al zeker weet dat dat diertje van mij er in eerste instantie vrij nerveus van wordt. In stap zie ik het klavertje helemaal zitten , in draf heb ik er bij voorbaat al minder zin in , en in galop....erg prettig in een kleine maat bakje met een nerveuzig scheurijzer Haha!

Maar we gaan eens de uitdaging aan , het sluit goed aan op onze instelling die we al hebben , dus eens kijken wat het doet Lachen

Ik denk wel dat die Bullseye van pas gaat komen , wat is dat dan precies Tong uitsteken .

Rena is ook erg wisselvallig , althans als ik haar bijna elke dag rijd dan is het een fijn ding met maar af en toe iets stoms.

Rij ik haar wat minder dan heeft ze nogal eens die ongenadige irritante doodsangst-zenuwen-trekjes waar je niet goed van wordt , en zal stilstaan al niet meevallen met dat stresserige ding......

Heb ik daarentegen bijvoorbeeld gisteren een ritje gemaakt , en de dag ervoor haar ook wat werk gegeven , dan reageert ze al op m'n stem perfect...

We gaan het proberen , ben benieuwd hoe ze reageert ! Lachen

pmarena

Berichten: 48461
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 19:47

Nou , ik ben vandaag eens klaverblaadjes gaan hobbelen Tong uitsteken

Meteen waren me al een paar dingen eigenlijk niet duidelijk ,
is het nou de bedoeling om (voor rechtsom) van de X in een rechte lijn naar A , hoefslag volgen, bij E afwenden naar B , hoefslag volgen, A-C wenden , C rechterhand , B-E , C afwenden , X halthouden ?

Daar begon ik iig mee , eerst maar gewoon in stap omdat ze daarin wel ontspannen en constant is en netjes wil buigen enzo.

Maar is het de bedoeling dat je je paard echt door de hoek heen RIJDT , dus rond maken met de hoek mee en ''diep'' door de hoek heen duwen ?

Of gewoon een wat relaxted , ronder model , niet TE vierkant ?

Ze werd flink toegegild door de hengst en zo hengstig dat de spetters om je oren vliegen. De eerste paar keren halthouden op X was dus piesen op X . Maarja DAT is pas ontspanning zullen we maar zeggen Haha!

Op lange rechte lijnen zoals A-C is ze nogal wiebelig , waarschijnlijk dat ik dan zelf net iets heel kleins met m'n gewicht doe ofzo , ze is echt aan het zoeken waar ze heen moet , verwacht in haar nerveuzigheid dat er iets gaat komen. Grofweg loopt ze wel de lijn , maar met andere-richting-neigingen .

Stap gaat prima op zich.

Dan draf dus omdat het daar eigenlijk in moet ?

Bakje is vrij klein , dus niet echt bevordelijk voor ontspanning bij een lang paard , het patroon wordt iets te onrustig daardoor naar mijn zin.

Loop ik dus weer tegen een probleem aan : moet ik haar het maar laten uitzoeken qua tempo en of ze de wending die ik vraag goed voorbereidt ?
Als ik haar het min of meer zelf uit la zoeken , gaat ze te vlug en te lomp ,
krabbelt onhandig door de wendingen , versnelt teveel op de hoefslag waardoor dat ze helemaal uit haar evenwicht is als ik haar weer naar het midden laat draaien.
Hierdoor wordt ze dus nog iets nerveuzer en onzekerder....
ze moet ook al vanuit de hoek afwenden om op de A-C te komen , dat is vrij abrupt allemaal.

Het ging niet zo beroerd als het nu klinkt hoor , maar wel vrij rommelig en nerveuzig , onhandig.
Op X ging de Whoo! braaf , dat kent ze wel Lachen
In de draf-klavertjes ging ze dan met haar koppie naar beneden , langs haar been schuren. En meteen daarna weer in stap.
Terwijl ze dus nog moest blijven staan van mij.

Op dat moment wil ik dus duidelijk corrigeren dat dat niet onze gemaakte afspraken zijn ! Dus een stevige "Whoo!!'' waarbij ik de teugels oppak.
Doe ik dat niet dan blijft ze telkens even staan , totdat ze het zat is en wandelt dan weer door.
Niet dwars ofzo , maar meer van "okee , we gaan weer Lachen''

Als ik op dat moment dus niet met mijn teugels in mag werken volgt er een serie van stilstaan-wegstappen-scheef gaan staan-stilstaan-weer een stukje verder stappen...... bij mijn pony is ontspannen nu eenmaal stappen , ze geeft eigenlijk tijdens het halthouden op X aan dat ze ontspannen is , door met het koppie laag weg te willen stappen.
En die rotvliegen bij haar koppie , daar kan ze ook niet echt mee ontspannen!

Ze kwam na een paar klavertjes in draf wel een paar keer zelf in een
fijner , constanter , beheerster en lekker rustig tempo , maar ze blijft erg door de wendingen heen moeten krabbelen.

Mag ik haar nu corrigeren om het voor haar makkelijker te maken , dus haar terugnemen in tempo en duidelijker sturen ?

Op een gegeven moment na een patroontje of 8 a 10 rechtsom , ging het nog niet heel ontspannen en netjes allemaal.

Maarja , om nu een eeuwigheid rechtsom te blijven rijden ?

Moet je volgens deze oefening net zolang 1 kant op blijven gaan totdat dat ontspannen gaat ?

Nog een paar keer linksom gegaan , maar omdat ze in draf al zo onbeholpen door die wendingen heen wriemelde en onrustig werd van het nieuwe , plus dat ik niet wist wat ik met bepaalde dingen aanmoest , ben ik na nog een paar figuurtjes gestopt op X.

Reactie : heeeeeeeeeele langgerekte ontspannen stinkscheet vanuit haar teennagels , met oortjes naar voren , zelf diep onder de indruk Haha!
*ik in slappe lach*.....daarna in stap nog een keertje klavertje , was ze heel ontspannen en netjes , koppie heel laag boven de grond.

Haltgehouden op x weer , en dan wilde ik afstijgen zodra ze een tijdje lekker ontspannen was.
Maar elke keer dat ze ontspande , wilde ze een seconde later weer lekker relaxed wegstappen.....

Dus wat moet ik dan volgens deze oefening ?

bEn er maar afgestapt toen ze weer even ontspande , dan blijft ze ook keurig staan zolang ik maar wil.

Vanaf de grond is ze keurig opgevoed , een heel lief en volgzaam fijn paardje. Maar met het rijden komt het nerveuze en onzekere.
Bijna elke dag rijden : niks aan de hand.

Verkeerd voer en/of te weinig rijden : nerveus , ongeleid projectiel , ongelofelijk overdreven , loperig , angstig.

Toch eigenlijk stom dat dat zo makkelijk weer terugkomt ......dat oude meuterige gedrag....

mandybeauty
Berichten: 595
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 23:33

Heb vandaag ook maar een het klavertjes patroon gereden.
Ik moet wel zeggen dat we het vandaag alleen in stap hebben gedaan, aangezien Beauty een very long horse is en we dus maar bij de basis beginnen.

Natuurlijk gaan de eerste klavers voor geen meters. Racht over steken wat houdt dat in. Maar na 15 minuten stappen rechtsom besloot ze om toch maar wat ontspannen rond te gaan stappen aangezien ze nu wel wist wat het figuurtje was en wat de bedoeling is. 20% van de tijd stilstaan. Tot mijn verbazing bleef ze rustig stil staan. Normaal altijd halthouden en weer verder willen lopen waardoor ik weer een ophouding moet maken, maar nu niet. Ho was ho en ze ging op rust staan en wat likken.
maar toen was de rust over want we moesten klavertjes linksom rijden. Was wel even een omschakeling hor naar links. Weer naar zo'n 15 min had ze het door en konden we stil gaan staan.
Om een lang verhaal kort te houden. De tweede keer rechtsom ging binnen 10 minuten en de tweede keer linksom binnen 5 minuten.
Ja er zit vooruitgang in en dat in stap. Morgen gaan we draf proberen.

Natascha

Berichten: 6849
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 16:08

Mijn slome eeyore is vandaag ook aan de klaverblaadjes geweest. Eerst vond hij het vreemd maar op gegeven moment viel het kwartje en kreeg hij een heel sterke focus op het midden (een pilonnetje bij mij). Zo erg dat hij er gewoon overheen ging crossen. De stop bij het pilonnetje op de X ging perfect. meneer houdt van rust en dat had hij verdomde goed door dat de X het rustpunt was. Hij wilde wel telkens de blaadjes af gaan raffelen toen hij eenmaal door had wat de bedoeling was. Daar moet ik nog even aan werken. Maar er zat wat actie in. En dat nog wel op een zonnige zondag in de bak Knipoog

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 07:53

Nou, ik wilde enthousiast aan de klaver, maar allebei de buitnebakken waren al bezet en de binnenbak durfde ik echt niet te proberen (ivm de warmte en het stof wat daar dan hangt)
Wat ik wel gedaan heb is het figuur in draf een paar keer gereden voor mijn eigen orientatie. Dus dat heb ik alvast in mijn hoofd zitten Lachen
Ik moest alleen steeds even gaan stappen of halthouden voor mede-bak-gebruikers, dus dat was niet handig. Zodra ik de bak voor mezelf heb, ga ik weer een poging wagen. Ik heb me zaterdag maar braaf weer in de cirkels gestort. Daar wordt ie ook rustig van.

En gisteren zijn we naar het strand geweest. Het was wel een klein beetje mul, maar toch wel te doen gelukkig. Helemaal op zijn topsnelheid liep ie niet, maar meneer trok aardig van leer. EN we hebben het op video. Leuk hoor!
Meneer was best moe toen we thuis waren, maar wilde wél heel graag nog het land in bij zijn vriendjes, dus hij stapte lekker door op de weg daar naartoe.
Maar de gekkigheid moet er voor de komende weken wel weer een beetje uit zijn vind ik Lachen , dus we gaan woensdag nog maar een 2de poging wagen om te klaveren...

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-03 08:03

pmarena schreef:
is het nou de bedoeling om (voor rechtsom) van de X in een rechte lijn naar A , hoefslag volgen, bij E afwenden naar B , hoefslag volgen, A-C wenden , C rechterhand , B-E , C afwenden , X halthouden ?

Ja

Citaat:
Maar is het de bedoeling dat je je paard echt door de hoek heen RIJDT , dus rond maken met de hoek mee en ''diep'' door de hoek heen duwen ?

Of gewoon een wat relaxted , ronder model , niet TE vierkant ?

Wel zo precies mogelijk proberen te rijden. Maar in het hele verhaal lees je ook terug dat je gewoon met focus en andere hulpen moet proberen om e.e.a. te begeleiden. Niet met veel druk alles voor elkaar krijgen, het paard moet leren zelfstandig te lopen. Anders ben jij weer op een gegeven moment meer aan het werk dan hij.

Citaat:
Op lange rechte lijnen zoals A-C is ze nogal wiebelig , waarschijnlijk dat ik dan zelf net iets heel kleins met m'n gewicht doe ofzo , ze is echt aan het zoeken waar ze heen moet , verwacht in haar nerveuzigheid dat er iets gaat komen. Grofweg loopt ze wel de lijn , maar met andere-richting-neigingen .

Komt vanzelf, gewoon blijven rijden. Je doet nu waarschijnlijk toch iets heel anders nu. En jij weet wel dat je een andere oefening doet maar het paard nog niet Het paard zal nu moeten leren dat hij zijn eigen verantwoordelijkheden heeft (niet van richting veranderen, niet van gang veranderen, totdat......)

Citaat:
Dan draf dus omdat het daar eigenlijk in moet ?

Het is voor de impuls het beste om het in galop te doen maar draf gebruik je om e.e.a. te leren en zeker in te worden.

Citaat:
Bakje is vrij klein , dus niet echt bevordelijk voor ontspanning bij een lang paard , het patroon wordt iets te onrustig daardoor naar mijn zin.

Juist voor een long horse is een kleinere bak beter. Lees het stukje nog maar eens.

Citaat:
Loop ik dus weer tegen een probleem aan : moet ik haar het maar laten uitzoeken qua tempo en of ze de wending die ik vraag goed voorbereidt ?
Als ik haar het min of meer zelf uit la zoeken , gaat ze te vlug en te lomp ,
krabbelt onhandig door de wendingen , versnelt teveel op de hoefslag waardoor dat ze helemaal uit haar evenwicht is als ik haar weer naar het midden laat draaien.
Hierdoor wordt ze dus nog iets nerveuzer en onzekerder....
ze moet ook al vanuit de hoek afwenden om op de A-C te komen , dat is vrij abrupt allemaal.

Lekker laten gaan Ook hierover is wat in mijn noeste typarbeid wat van terug te vinden.

Citaat:
Het ging niet zo beroerd als het nu klinkt hoor , maar wel vrij rommelig en nerveuzig , onhandig.
Op X ging de Whoo! braaf , dat kent ze wel Lachen

Ik heb hierbij het vermoeden dat je niet lang genoeg het klavertje rijdt. Je stopt pas als er ontspanning is en niet eerder. Als je wel eerder stopt krijg je paard een beloning (met rust gelaten worden) voor het verkeerde gedrag en leert hij er niks van.

Citaat:
Op dat moment wil ik dus duidelijk corrigeren dat dat niet onze gemaakte afspraken zijn ! Dus een stevige "Whoo!!'' waarbij ik de teugels oppak.
Doe ik dat niet dan blijft ze telkens even staan , totdat ze het zat is en wandelt dan weer door.
Niet dwars ofzo , maar meer van "okee , we gaan weer Lachen''

Hoi, misschien zou je nog even goed het stukje kunnen doorlezen en de 'problemen' die kunnen ontstaan en hoe je dat op kunt lossen. Alles wat je hier noemt staat als het goed is helemaal beschreven. Dus over het versnellen, hoe lang je het moet doen, wat te doen als je paard niet stil wil staan, etc etc. Lees het nog eens door en uiteraard kan je dan altijd nog vragen stellen. (of even per pb) Maar ik vind het leuk dat je het probeert

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 20:32

Vanavond klavertjes gereden. Ik heb het allemaal in de draf gereden, galop zou zelfmoord geweest zijn. Het was alleen hard of nog harder.... Het patroon had ze direkt door, waarschijnlijk iets erover gelezen alleen heeft ze het doel van de oefening over geslagen. Boos!
De binnenkant van mijn rechterbeen is kapot door de snelheid waarmee ik lichtgereden heb, zo hard ging ze. Ik heb hem echt heel erg lang doorgereden maar veel langzamer ging ze niet, het hoofd ging wel laag en ze begon ook wel te briesen maar dat tempo, grrrrrrrrr.
Ik had als extra nadeel dat 1. naast de bak een huis gebouwd wordt en er in het weiland steeds nieuwe dingen staan, 2. het waaide heel hard (nu dus niet meer) en 3. een paar honderd meter verderop stond Iowa naar haar te schreeuwen (Mandyyyy....!!!! waar ben je????). Ik verloor natuurlijk mijn geduld en heb haar een paar keer teruggenomen, verder wel met losse teugels gereden. De rechte lijnen gingen eigenlijk heel goed en de bochten redelijk maar de snelheid waarmee deze Quarter kan draven is niet te evenaren!!!!!!! Huilen
Cornelie, heb ik de oefening nu verpest of kan ik gewoon weer opnieuw beginnen????

pmarena

Berichten: 48461
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 20:54

Dat is ook een beetje mijn probleem met deze oefening Lachen

Op zich is het heel nuttig , maar ik betwijfel het nut ervan als je je paard
zomaar laat rennen zo hard als 'ie wil..... ze moet juist leren braaf bij me te blijven , en nu zou ik haar dan juist gewoon maar fout door moeten laten gaan , bevestigen dat ze zo hard mag door haar niet terug te nemen ?
Dat zit me een beetje dwars.

Ik snap wel dat het de bedoeling is dat het diertje zelf doorkrijgt dat het patroon hetzelfde blijft , en er op anticipeert om het zichzelf makkelijker te maken.

Maar bij een echt vluchterig (in de bak) gemaakt diertje werkt dat toch niet zo.
Door haar maar haar gang te laten gaan in haar rennerige tempo , en bovendien nog die korte wendingen te maken waar ze dan haar evenwicht in kwijtraakt , wordt ze nog nerveuzer....
Ik laat haar te snel te krappe lijnen maken dan , daarvan kom je niet echt tot rust...
Bovendien is halthouden geen beloning voor haar als ze zo nerveus is , maar eerder een straf.

Heb ik het nou heel erg mis als ik denk dat de oefening voor mij en Rena veel nuttiger is als ik haar gewoon zelf in haar tempo corrigeer ?

Dan blijft ze rustig en kan er ontspannen zichzelf in vinden.

Voor mij houdt overigens corrigeren in , hetzelfde als ik altijd rijdt.

Ik laat haar op eigen benen lopen en rijdt op stem en zit , los teugeltje.

Wil ze te hard of reageert ze niet goed , dan even corrigeren en weer relaxed verder.

Die duidelijkheid heeft ze nodig.
Ik heb buiten ook wel eens geprobeerd om haar maar gewoon lekker flink te laten draven in haar eigen vluchterige tempo , onder het motto van : ze wordt vanzelf wel moe en komt bij zinnen dat er niks aan de hand is. Dan komt ze uit zichzelf wel terug in tempo.....

Nou dat werkt bij haar dus echt niet , ze wordt er bloednerveus van en windt zichzelf steeds meer op , maakt zichzelf angstig.

Ik ga morgen gecontroleerd de klavertjes rijden , zeker weten dat het dan ontzettend nuttig voor haar is Lachen

Dus de rust en het lange teugeltje erin houden , maar wel zachtjes corrigeren als ze zichzelf nerveus maakt.

Anders ben ik straks heel haar vertrouwen kwijt als ik haar zo ongecontroleerd door dat bakje laat stuiven .....

Zou meneer Parelli dit een erg foute instelling van mij vinden ?

Ik weet iig heel zeker dat ik Rena alleen maar heel nerveus en onzeker zou maken als ik haar zo laat rennen en door de bochten krabbelen waarbij ze haar evenwicht kwijt is door de nerveuze snelle draf. Lachen