Vooroordelen afstammelingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aragorn

Berichten: 86
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 22:29

Citaat:
Zo hoor ik over nakomelingen van Teedona Step wel eens dat ze lastig zijn, volgens mij weer een geval van alles over een kam afscheren en niet verder kijken dan je neus lang is!
Zo ken ik twee nakomelingen van Teedona, beiden uit dezelfde moeder maar twee totaal verschillende paarden.
Dus ja zo zie ja maar.....zelfs met dezelfde combinatie blijft het nog maar afwachten wat het wordt

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 22:49

Er wordt altijd wel gesproken over de vaderlijnen. Het is een Impressive of Doc Bar. Ik verbaas me daar altijd over omdat het vaak net of niet eens meer op het papier staat. De invloed van alle andere daarna komende (groot) ouders is toch veel groter? Het klinkt natuurlijk allemaal leuk, levert in de verkoop ook meer geld op maar de prestaties en het karakter van het dier zelf zijn zoveel belangrijker. Toch wordt er soms blind op gevaren.
Ik heb trouwen beide die in de start van het topic genoemd zijn. Een Impressive/ Doc Bar bloedlijn en een Amor merrie met als vader Rex Magna die slecht bekend stond (Wel een 8 op stalgedrag?). Wat het over hun karakter zegt? Nukkig zijn ze zeker niet, wel heel erg werkwillig en lief! Gelukkig dat ik niet (nog niet) wil fokken. Ik zou vast op verkeerde gronden een hengst uitzoeken!

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 10:29

ik heb en vrij drukke merrie en die heb ik laten dekken door een Skipper hengst, omdat hij juist zo rustig en cool is vreselijk hoog knuffel gehalte en goeie afstammeling tjaaaa wat zal eruit komen. Denk ook dat het aan de opvoeding van moeders ligt maar ook van de eigenaar van het paard.

zomon

Berichten: 453
Geregistreerd: 11-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 11:05

Natuurlijk kan je niet alles over een kam scheren.

Mijn merrie's 3e generatie was impressive x schoolqueen - otoe x poco pine cone
Ze is absoluut geen halter paard en heeft een super karakter, leert heel snel en doet alles voor mij. Tong uitsteken
Kortom inpressive is voor mij qua karakter niet te vinden in haar.
Daarom ga ik niet op papieren af.

Monique

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 11:24

Tess schreef:
Natuurlijk heeft de moeder erg veel invloed op haar veulen, alleen al de manier waarop de merrie gehouden wordt is bepalend voor een stuk ontwikkeling van haar veulen, ik denk eigenlijk dat die "60%" hier vandaan komt.
Overigens is er een onderzoek gedaan met draagmoeders. Er werd een engels volbloed embryo in een belgisch trekpaard ingebracht.
Het veulen was wel degelijk rustiger en bedachtzamer dan zijn soortgenoten, simpel omdat hij zo'n bijzonder flegmatieke Dromen moeder had die niet schrikkerig en kijkerig was.
Dit paard was later trouwens niet geschikt om als renpaard zijn brood te verdienen.


Ja, en vrouwen kunnen niet autorijden, valt vast ook wel met een "onderzoek" te bewijzen als je het graag zo wilt interpreteren. Laat me niet lachen!

Van www.Volbloeds.nl (waar de mensen ECHT weten wat Volbloeden zijn, gewoon paarden n.l., net zo divers en met hier en daar soms wat meer uitgesproken aanleg tot bepaalde eigenschappen net als bij Quarter horses het geval is):

Maar een Volbloed blijft toch echt een Volbloed hoe z'n moeder ook is. En
Volbloeds zijn bij een goede behandeling hele wijze paarden, je hoeft ze
dingen vaak maar een keer te laten zien en ze snappen het al. Ze zijn erg
geinteresseerd in hun omgeving, zijn door hun grote interesse veel minder
schrikachtig dan warmbloeds die niet zo snel dingen door hebben en dus
eerder bang worden.
Je moet es op de renbaan gaan kijken hoeveel herrie van publiek en
luidsprekers er rond die paarden is, dat ze met hoge snelheid over een baan moeten waar ze vaak nog niet eerder zijn geweest en dat lukt allemaal zonder ongelukken. Vrijwel alle dressuurpaarden schrikken al van een luidspreker of een bloemetje langs de ring. En dan zijn Volbloeds niet nuchter en kalm ha ha. Ik denk dat het probleem niet bij de Volbloeds ligt maar bij de mensen die ermee om gaan.
En er zijn zoveel Volbloeds niet geschikt als renpaard, in Amerika worden
jaarlijks bijna 40 000 Volbloeds geboren waarvan er maar 20 elk jaar in de Kentucky Derby starten. Meer dan de helft van alle Volbloedveulens haalt de renbaan niet eens.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 12:22

Rosita schreef:
Ei en zaadcel versmelten en daarna vindt er deling plaats. Die deling gaat 'door het midden'. Hoe wil je aan 60% komen? Misschien is die 10% 'extra' verward met de maternale invloed (opvoeding) van de merrie?

Dat weet ik wel zeker!

Ik vind overigens dat je naar het paard als individu moet kijken. WAt betreft impressive komt er meer bij kijken, namelijk fouten die het paard vroeg bij de slacht doen belanden (impressive syndrome) en je moet wel kijken of zo'n nakomeling daarvan gevrijwaard kan worden.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 13:04

Een vriendin van me schreef het volgende toen ik haar in een e-mail over dit topic vertelde. Zij heeft overigens een paard met in de moederlijn Impressive, die het super doet in de reining en een geweldig temperament en karakter heeft!:

Tja, ik vind het net zulke onzin als de mensen die zeggen dat alle negers lui zijn, alle Turken viezerikken, alle blondjes dom etc. etc.

Het vervelende is alleen dat je er maar één exemplaar nodig hebt die eraan voldoet om mensen te laten zeggen; zie je nou wel?
Of andersom, als jij een tegendeel kan bewijzen, zeggen ze: ja dat is toeval.

Als mensen echt voor zichzelf een padstelling hebben ingenomen kan je het niet winnen. Het enige wat je er wijzer van wordt is dat je dan wel weet dat je die mensen beter kan mijden, want dat zijn geen zelfstandige denkers...en dat brengt vaak weinig goeds.


Overigens zouden de Peppy San Badgers bekend staan als heet, maar ze hebben wel alles in de reining gewonnen wat los en vast zit! Misschien moet je wel genoeg gevoel hebben om met die paarden om te kunnen gaan?!
Hoeveel praatjes over paarden zullen er niet oorspronkelijk zijn ontstaan uit jaloezie, afgunst en een poging iemand anders zijn/haar handel te verzieken?

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 13:34

Himyar"]
Een vriendin van me schreef het volgende toen ik haar in een e-mail over dit topic vertelde. Zij heeft overigens een paard met in de moederlijn Impressive, die het super doet in de reining en een geweldig temperament en karakter heeft!:

Tja, ik vind het net zulke onzin als de mensen die zeggen dat alle negers lui zijn, alle Turken viezerikken, alle blondjes dom etc. etc.

Het vervelende is alleen dat je er maar één exemplaar nodig hebt die eraan voldoet om mensen te laten zeggen; zie je nou wel?
Of andersom, als jij een tegendeel kan bewijzen, zeggen ze: ja dat is toeval.

Als mensen echt voor zichzelf een padstelling hebben ingenomen kan je het niet winnen. Het enige wat je er wijzer van wordt is dat je dan wel weet dat je die mensen beter kan mijden, want dat zijn geen zelfstandige denkers...en dat brengt vaak weinig goeds.

[/quote]
Ik geloof dat er een aantal dingen die wel of niet erfelijk zijn door elkaar gegooit worden. Een opmerking als 'alle blondjes zijn dom' is onzin om met erfelijkheid te vergelijken, die blondjes zijn immers geen famillie van elkaar Haha! Dit heeft niets met erfelijkheid te maken, maar met generaliseren.
Er zijn nou eenmaal een paar factoren die wel erfelijk zijn. Maar naarmate je afstamming verder van een 'veroorzaker van bepaald kenmerk' af ligt worden diens kenmerken vaak minder. Er komt immers steeds nieuw bloed bij om het zo maar te noemen met weer eigen kenmerken. Mensen die op kraambezoek of zo gaan, kijken niet voor niets naar een baby om het vervolgens met de ouders of grootouders te vergelijken: kijk hij heeft papa's ogen, en ach ze heeft mama's lach enz. Ook op latere leeftijd worden de karakters er bij gesleept: die aard echt naar vaders kant en die naar moeders. Dat is toch ook helemaal niet zo gek? En natuurlijk geeft 2x de zelfde combi niet de zelfde resultaten, maar er zullen altijd wel wat overeenkomsten zijn van of de vader of de moeder.
Ach en wat betreft [quote="Cer"]
Dunnit merries zijn hete donders
[/quote] Dat zal wel kloppen want wij hebben dan de uitzondering en die bevestigen de regel Haha! (overigens dacht ik niet dat de erfelijkheid kijkt naar mannelijk of vrouwlijk geslacht)

[quote="Himyar schreef:
Overigens zouden de Peppy San Badgers bekend staan als heet, maar ze hebben wel alles in de reining gewonnen wat los en vast zit! Misschien moet je wel genoeg gevoel hebben om met die paarden om te kunnen gaan?!
Hoeveel praatjes over paarden zullen er niet oorspronkelijk zijn ontstaan uit jaloezie, afgunst en een poging iemand anders zijn/haar handel te verzieken?

Als een paard heet is wil dit nog niet zeggen dat ze dan niet goed te rijden zijn. Een ruiter moet gewoon inderdaad de kunde hebben hier mee om te gaan. Daarom moet men ook uitkijken met uitspraken als: die is te heet om te rijden, want er zullen genoeg ruiters zijn die niets liever willen, en die een rustig paard als lui zullen betitelen.
Maar ik blijf er bij dat zowel bouw als karaktereigenschappen in meer of mindere mate erfelijk zijn en ook dingen zijn waar je bij het fokken van een veulen rekening mee kunt houden.

LindaVelings

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 13:35

Sugarmiss schreef:
Laat een hengst eerst maar eens bewijzen dat zijn nakomelingen presteren en hier hebben we wederom de AQHA-files voor Haha!


Dat is dus ook weer zoiets, de nakomelingen van bv. onze hengst presteren niet zo veel omdat de meeste merries fokmerries zijn geworden en de rest staat bij mensen die geen wedstrijd ambities hebben. Dus daar kun je ook niet zo heel veel van zeggen. Ik kan moeilijk die mensen verplichten om hun paard uit te brengen in de sport. Toch??

DubbelFun

Berichten: 88938
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 13:43

Zit wat in, maar de meeste mensen kopen toch een bepaalde richting uit om de sport in te willen en verkijken zich dan op de (verre) bloedlijnen van (meestal) de hengsten. Waarom een puur reining gefokt paard kopen als je er alleen maar recreatief mee wilt gaan rijden. Lijkt me zonde van je geld.
Dan kun je beter uitkijken naar een paard wat idd niet wedstrijdgericht gefokt is, de prijs zal daar dan ook naar zijn.

LindaVelings

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 13:45

Ja, dat is ook wel weer zo, maar het dekgeld van onze hengsten is nu ook weer niet zo hoog dat het veel verschil uitmaakt. En als ze het paard weer willen verkopen brengt hij meestal weer meer op Haha!

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 13:53

Jolande"]
[quote="Himyar schreef:
Een vriendin van me schreef het volgende toen ik haar in een e-mail over dit topic vertelde. Zij heeft overigens een paard met in de moederlijn Impressive, die het super doet in de reining en een geweldig temperament en karakter heeft!:

Tja, ik vind het net zulke onzin als de mensen die zeggen dat alle negers lui zijn, alle Turken viezerikken, alle blondjes dom etc. etc.

Het vervelende is alleen dat je er maar één exemplaar nodig hebt die eraan voldoet om mensen te laten zeggen; zie je nou wel?
Of andersom, als jij een tegendeel kan bewijzen, zeggen ze: ja dat is toeval.

Als mensen echt voor zichzelf een padstelling hebben ingenomen kan je het niet winnen. Het enige wat je er wijzer van wordt is dat je dan wel weet dat je die mensen beter kan mijden, want dat zijn geen zelfstandige denkers...en dat brengt vaak weinig goeds.


Ik geloof dat er een aantal dingen die wel of niet erfelijk zijn door elkaar gegooit worden. Een opmerking als 'alle blondjes zijn dom' is onzin om met erfelijkheid te vergelijken, die blondjes zijn immers geen famillie van elkaar Haha! Dit heeft niets met erfelijkheid te maken, maar met generaliseren.
Er zijn nou eenmaal een paar factoren die wel erfelijk zijn. Maar naarmate je afstamming verder van een 'veroorzaker van bepaald kenmerk' af ligt worden diens kenmerken vaak minder. Er komt immers steeds nieuw bloed bij om het zo maar te noemen met weer eigen kenmerken. Mensen die op kraambezoek of zo gaan, kijken niet voor niets naar een baby om het vervolgens met de ouders of grootouders te vergelijken: kijk hij heeft papa's ogen, en ach ze heeft mama's lach enz. Ook op latere leeftijd worden de karakters er bij gesleept: die aard echt naar vaders kant en die naar moeders. Dat is toch ook helemaal niet zo gek? En natuurlijk geeft 2x de zelfde combi niet de zelfde resultaten, maar er zullen altijd wel wat overeenkomsten zijn van of de vader of de moeder.
[/quote]

Sorry, het ging meer over het generaliseren over Volbloeds. Die zijn niet allemaal nabije familie van elkaar, het enige wat ze met elkaar verbindt, is dat ze van hetzelfde ras zijn. Daarom kan je niet alle individuen van het ras over een kam af scheren en zeggen dat ze allemaal ongeleide projectielen zijn en dat van de moeder aangeleerd krijgen.

Wat ik met dat stukje over de schimmelkleur duidelijk wilde maken is dat een bepaalde eigenschap eeuwen lang kan bestaan, maar niet consequent aan iedere nakomeling wordt doorgegeven. De ene keer wel, de andere keer niet. Dus erfelijkheid is nooit een exact iets, alleen een waarschijnlijkheid.

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 14:33

Ach, ik heb ook een Impressive merrie en niet uit een verre tak, maar op het papier. Mét de typische bouw van Impressiv (misschien juist daarom NK Halter aged mares ??) maar zonder zijn genetische defect. Zij heeft één nakomeling, die vlgs. mij ook veel van zijn bouw heeft meegekregen. Dit paardje wordt door zijn eigenaresse opgeleid en straks uitgebracht in de reining. Gaat perfect!!
Nu heb ik niet gefokt voor de handel maar als ik een paardje wat voor de reining/cutting is gefokt uit puur deze bloedlijnen en ook in die richting getrained wordt, zou (moeten) verkopen dan zal het toch niet goedkoper of duurder zijn omdat me de mensen er geen wedstrijden mee willen rijden alleen maar recreatief. Ik denk dat dat voor de prijs van het aangeboden paard geen verschil maakt. Het fokken van zo'n paard, het laten opgroeien en de training kosten m.i. hetzelfde als je het goed wilt doen. Ik heb een prijs voor mijn paarden en wil of kun je het niet betalen dan gaat het gewoon over. Dat particulieren nog wel eens goedkopere quartertjes, paintjes of appaloosa's in hun achtertuin hebben staan is dus niet waar. In principe denk ik dat mensen die fokken best wel de doelstelling hebben dat het fokprodukt ooit eens in de sport kan worden uitgebracht. Met wat voor goede papieren en goed presterende ouders en andere nakomelingen dan ook, je zult het pas echt weten als je er mee aan de slag gaat of dit bij juist dit fokprodukt dan ook gaat lukken. Als je een recreatie paard zoekt, ga dan kijken naar fokprodukten uit verbindingen zonder papieren met een goed karakter. Dan zul je inderdaad veel goedkoper uit zijn.
En erfelijkheid, zeker weten is dit een belangrijk gegeven om je fokprodukten te verbeteren. Maar om nu te zeggen bijvoorbeeld dat dan afstammelingen van die bepaalde hengst "heet" zijn en de afstammelingen van in dit geval Impressive allemaal genetisch niet in orde zijn en uiteindelijk goed voor de slacht gaat een dwarsstraat te ver.
Als je geen temperamentvol of "heet"paard wilt, dan ga je naar wat anders kijken en als je geen afstammeling uit de Impressive bloedlijn wilt dan moet je die niet kopen. Dat is m.i. simpel genoeg. Maar het geeft geen pas deze paarden allemaal maar over een kam te scheren. Heb ik me zo netjes genoeg uitgedrukt??

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 14:47

Toen ik drie jaar geleden mij merrie Lovers kocht, was ik nog niet zo op de hoogte van bloedlijnen enzo. Onlangs vroeg iemand mij of ik haar wel gekocht zou hebben als ik had geweten dat er Impressive in zat. (Hij valt nog net niet van haar stamboom af.) Zij namelijk niet, alleen maar omdat er Impressive op het papier staat. Hoezo kortzichtig?

Ik vind het sneu als mensen bloedlijnen als excuus gaan gebruiken. Kijk of het paardje op zich bij jou past, of je er mee overweg kunt. Lukt dat niet dan kan het nog aan zoveel dingen liggen.

Verder hoeft de bloedlijn natuurlijk niets te garanderen. Niet elke Dun it of Peppy wordt gegarandeerd een top-reiner. Niet elke Impressive wordt gegarandeerd een Halter-bull.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 16:11

Op termijn zal prestatiebloed zich niet verloochenen. Doc Bar had zeer prestatie gericht gefokte ouders, zelf deed hij onder het zadel niet veel bijzonders, zijn kinderen echter juist wel. Bij Volbloeden gebeurt het ook nogal eens dat een heel goed gefokte merrie zelf niets bijzonders presteert op de baan en dan super kinderen voortbrengt. Hank Wiescamp zegt het ook in een boek dat over hem geschreven is, de best presterende paarden zijn vaak niet de paarden die de beste nakomelingen geven, ongeacht hoe goed hun bloed is. Een merrie kan met een bepaalde hengst een super top veulen geven en de volgende keer met diezelfde hengst een heel gemiddeld veulen. Echter heb je ook merries die zo goed als alleen maar boven gemiddelde veulens geven. Dus met paarden is niets zwart/wit, de enige zekerheid is dat niets zeker is. Een heel onogelijk merrietje kan soms de meest geweldige nakomelingen op de wereld zetten die er super uit zien. Sommige eigenschappen kunnen n.l. een generatie of meerdere generaties zich niet tonen en dan in een volgende generatie in volle hevigheid weer de kop opsteken. Goed (in de zin van atletisch, bewezen prestatiegericht) bloed gecombineerd met goed bloed zal zich niet verloochenen, vroeg of laat. Echter valt een kanspercentage niet te geven, want de genen vallen iedere keer weer op een andere manier op hun plaats en de combinatie moet net goed uitpakken. En er moeten niet te veel “zwakke” plekken in een pedigree voorkomen die de kop op kunnen steken, hoe meer boven gemiddelde voorouders in de laatste vier generaties, hoe beter. Echter worden lang niet alle paarden in wedstrijden gestart en kan je dus hun prestatievermogen niet bepalen, dat maakt het weer lastiger. Bloed van verschillende performance-onderdelen mixen schijnt door velen niet toe te worden gejuichd, echter hoeft dit niet perse slecht uit te pakken. Er zijn genoeg voorbeelden van paarden die voor een bepaald onderdeel werden gefokt en die uitblonken in een heel ander onderdeel. Het enige zekere is dat niets zeker is en dat maakt fokken zo vreselijk moeilijk. Men zegt niet voor niets vaak dat fokken, gokken is. Je kan dus nooit en te nimmer paarden in een hokje stoppen, hokjesgeest is net zoiets als oogkleppen voorhebben.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 16:14

Wat ik al zei, je moet een groot aantal afstammelingen zien van bepaalde lijnen wil je daar ook maar "iets" aan vast kunnen koppelen.

Van de "GOED" gefokte Peppy San Badgers (oftewel "Little Peppy") heb ik er eigenlijk nog niet een gezien die heet was. Zelf hebben wij er twee (kleinzonen dan), deze zijn liever lui dan moe, maar dat is voor de reining prima. De zonen en dochters van Peppy San Badger hebben dat denk ik wel laten zien en niet alleen in de reining maar ook cutting en cowhorse. (Heb wel Peppy San Badger kleinkinderen gezien met slechte moederlijnen, deze paarden waren dan ook niet de leukste.)

Over het algemeen zijn de "whiz" merries en "dunit" merries een beetje pinnig/vlot.
Nakomelingen van Great Red Pine staan ook bekend als zijnde niet heel makkelijk.
Roosters zijn over het algemeen mooie paarden.

Als je veel spreekt met fokkers en trainers, vooral in Amerika, dan hoor je toch wel dat men van bepaalde bloedlijnen toch wel een zekere eigenschap "gezien" heeft.

Groetjes, Gisela

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 21:34

Ja, en daar gaat ie weer. Ik héb een Great Pine afstammeling. Die is behoorlijk vlot en kan ook best wel "heet" worden met het werk. Maar is altijd te beheersen, gehoorzaam dus gewooon op de commando's. Verder is hij gewoon hééél ondeugend en nooit slecht gehumeurd. Hij is wel een beetje een éénmanspaard. Dus in dit geval niet makkelijk voor een "vreemde" ruiter.

Bepaalde eigenschappen in bepaalde bloedlijnen zullen zich altijd doorzetten en die zie je dan best wel weer terug, alleen is het tóch altijd afwachten of juist die ene nakomeling die jezelf hebt gefokt of als veulen hebt gekocht deze eigenschappen dan ook daadwerkelijk heeft meegekregen. Dat is ook de reden waarom je niet allen de jongste lijnen moet bekijken maar ook terug gaan naar de oudere lijnen, zo kun je zien wat er is verbeterd, welke goede en welke slechte eigenschappen zich steeds weer doorzetten.

Met slechte moederlijnen neem ik aan dat je niet bedoeld dat die moeders nooit in de sport zijn uitgebracht Gisela, dus alleen als fokmerrie te boek staan. Goede fokmerries die nog nooit een voet in de showring hebben gezet, die amper of nooit zijn bereden kunnen wel degelijk fantastische nakomelingen hebben die dan wel weer goed presteren. Zo werkt het tenminste wel bij andere stamboeken dan de Amerikaanse. Hun prestatie bestaat daarin goede veulens op de wereld te zetten. Het verschil tussen deze en de amerikaanse stamboeken is dan wel dan én de merries én de hengsten goedgekeurd zijn voor de fok.

En wat heet deze zijn heet of pinnig. Voor de een zullen ze heet en pinnig zijn en de ander ziet het alleen als een voorwaarts, werklustig, karakter- paard. Net hoe je er tegen aan kijkt, net hoe je het wilt zien en net wat je ligt.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 10:26

Dance schreef: "ja, en daar gaatie weer"

Dance, ik bedoelde dit bericht helemaal niet als persoonlijke aanval op wie dan ook en ook niet op een bepaald paard of bepaalde bloedlijn. Vat het aub ook niet zo op. Ik schreef ook : als er al een algemene lijn in te ontdekken is.......
Dit waren gewoon wat dingen die we zo in Amerika weleens opvangen. Ik zeg absoluut niet dat dit zo is voor elke afstammeling van bepaalde lijnen. Daarbij, iedereen koopt **gelukkig** toch het paard wat hij/zij zelf leuk vindt en bij hem/haar past. Het zou wat zijn als we allemaal op hetzelfde paard zouden vallen........ De een houdt van een lui paard, de ander van een vlot paard, de een wil een mooi paard, de ander maakt het niets uit, de een wil een roze paard, de ander een paarse.... zoveel mensen zoveel smaken. Uiteindelijk gaat het erom dat iedereen blij en tevreden is met zijn/haar paard.

Citaat:
Met slechte moederlijnen neem ik aan dat je niet bedoeld dat die moeders nooit in de sport zijn uitgebracht Gisela, dus alleen als fokmerrie te boek staan. Goede fokmerries die nog nooit een voet in de showring hebben gezet, die amper of nooit zijn bereden kunnen wel degelijk fantastische nakomelingen hebben die dan wel weer goed presteren.


Nee, goede fokmerries zijn voor mij de merries die: OF zelf presteren EN/OF veulens hebben gegeven die presteren.

Groetjes, Gisela

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 11:07

De moraal van het verhaal: laat je nooit door praatjes leiden, maar oordeel zelf en ga voor de feiten! O ja: kijk vooral ook verder dan je neus lang is!!
Laatst bijgewerkt door Himyar op 04-04-03 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 11:11

Heb het ook helemaal niet als persoonlijke aanval opgevat, niet op mij en niet op iemand.

Dat je in een bepaalde bloedlijn algemene dingen terug ziet is gewoon waar. Maar ik heb ook hiermee geprobeerd te zeggen dat het erg persoonlijk is zoals je er tegen aan kijkt, en belangrijk, er mee om kunt gaan. Voor de rest heb je volkomen gelijk. Alleen is het jammer doordat de genoemde "eigenschappen" zoals, heet, pinnig, sloom, noem maar op dikwijls alleen in negatieve zin worden genoemd. Zoals ook, nooit een Impressive afstammeling want..... het bekende verhaal. Ik denk als je op zoek bent naar een paard wat bij je past, zul je eerst bij jezelf te rade moeten gaan wat je nu eigenlijk wilt qua karakter, qua prestaties en wat jezelf aankunt. Als je van te voren weet, door uitpluizen van de geschiedenis van de bepaalde bloedlijnen dat een paard bepaalde eigenschappen heeft meegekregen (kan meegekregen hebben) waar je op den duur niet zo blij mee bent, dan moet je het paard niet kopen al vind je het nog zo mooi. Het past dan niet en beide worden ongelukkig en dan krijg je dus de zogenaamde vooroordelen, want het paard is zeg maar te heet, dus voor diegene niet handelbaar en moet weg. Uit de teleurstelling wordt misschien kwaadheid en dan wordt het verhaal inderdaad al snel negatief. Sorry ik vind het best moeilijk dit op schrift te zetten wat ik nu eigenlijk precies bedoel. Het is niet makkelijk het juiste paard voor de juiste persoon te vinden. Jammer genoeg is daarom niet iedereen blij of tevreden met haar of zijn paard. Want daar gaat het inderdaad om.

Voor wat de fokmerries betreft heb ik het goed begrepen. Klopt als een bus.
Groetjes, Tiny

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 11:49

Oh okay, ik snap je.

Kijk het punt is: bij bepaalde bloedlijnen kun je *weleens* een trend zien die zich doorzet in nakomelingen. Maakt niet uit hoe je het noemt of neerzet, lui, heet, mooi, lelijk, makkelijk, moeilijk, etc.etc. Ook al is het een benaming, het hoeft niet negatief te zijn, het is maar net waar je op valt Lachen

Ik denk dat we het dus wel met elkaar eens zijn alleen, er werd specifiek over "bloedlijnen" gesproken, niet of je wel of niet iets prefereert. Trek je je verhaal verder door, dan zijn we het gewoon met elkaar eens. En zeker wat betreft de fokmerries.

Groetjes, Gies

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38825
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 13:30

Ik kijk "anders" tegen dit onderwerp aan, een paard heeft een vader EN een moeder. Hiermee bedoel ik wat brengt vader voor bloed? en wat brengt moeder voor bloed? Die combinatie wat doet die? Kijk daar eens na dan alleen een "bekende" naam in een papier.

Een voorbeeld, Alle Peppy's zijn moeilijk, maar misschien juist alleen in combinatie met een Dun It Moeder. Voor de duidelijkheid dit is een voorbeeld dus NERGENS op gebasseerd.

Zoals iemand al eerder heel treffend zei, wat voor invloed heeft een bepaald ouderdier 5 generaties terug. Als die "rotzak" er zo ver op het papier staat en jou paard is ook een rotzak kan je dan nog steeds spreken over invloed?

Tess schreef:
Overigens is er een onderzoek gedaan met draagmoeders. Er werd een engels volbloed embryo in een belgisch trekpaard ingebracht.
Het veulen was wel degelijk rustiger en bedachtzamer dan zijn soortgenoten, simpel omdat hij zo'n bijzonder flegmatieke moeder had die niet schrikkerig en kijkerig was.
Dit paard was later trouwens niet geschikt om als renpaard zijn brood te verdienen.

Dit is een erg leuk voorbeeld maar de laatste zin zegt helemaal niets, niet iedere volbloed is een geboren renpaard. Dit heeft niets met het onderzoek te maken.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 13:45

Tess schreef:
Overigens is er een onderzoek gedaan met draagmoeders. Er werd een engels volbloed embryo in een belgisch trekpaard ingebracht.
Het veulen was wel degelijk rustiger en bedachtzamer dan zijn soortgenoten, simpel omdat hij zo'n bijzonder flegmatieke moeder had die niet schrikkerig en kijkerig was.
Dit paard was later trouwens niet geschikt om als renpaard zijn brood te verdienen.

Dit is een erg leuk voorbeeld maar de laatste zin zegt helemaal niets, niet iedere volbloed is een geboren renpaard. Dit heeft niets met het onderzoek te maken.
[/quote]

Dit onderzoek zegt sowieso niets, want hoe weet je nou hoe het veulen had geweest als het gewoon bij de eigen moeder was opgegroeid? Het is toch geen vergelijk op deze manier?? Je hebt net zo goed flegmatieke Volbloeden, sommigen doen het goed op de baan, sommigen niet. En soms de ene keer wel en de andere keer niet. Hyperion is hiervan een voorbeeld. Volbloeden verschillen in temperament, karakter en uiterlijk behoorlijk van elkaar. Net zoals dit het geval is bij Quarter horses.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 14:36

Ods schreef:

Citaat:
Een voorbeeld, Alle Peppy's zijn moeilijk, maar misschien juist alleen in combinatie met een Dun It Moeder. Voor de duidelijkheid dit is een voorbeeld dus NERGENS op gebasseerd.


Goohhhh, da's toevallig, dat is mijn meest favourite combinatie Knipoog
Onze ACE

Afbeelding

Groetjes, Gies

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 14:45

Nu even serieus:

Ods, je zei dat natuurlijk zowel vader als moeder telt. Dat is dus exact wat ik ook in mijn eerste reactie op dit onderwerp neer heb gezet. Omdat alleen bloedlijnen van de Sire genoemd werden.

Daarbij is voor mij persoonlijk het belangrijkst, vader, moeder, opa's en oma's. Wat daarachter zit is eigenlijk al heel ver weg. Ik denk dus niet dat dat veel invloed meer zal hebben.

Groetjes, Gisela