Wat voer jij en waarom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 01:47

Sjuimpje schreef:
ik ben sinds een paar maanden overgestapt, voorheen voerde ik Equiral.
Dat werd echter steeds stoffiger en in eerste instantie ben ik dat toen gaan voeren omdat er geen afvalproducten van bijv. de suikerwinindustrie inzat, toen Pavo het heeft overgenomen is dat er dus wel ingekomen.


hallo,

wij voeren nu sinds een aantal maanden Equiral, tot nog toe bevalt dit erg goed
Maar Sjuimpje; mag ik vragen hoe je aan die wijsheid komt?
Het is me niet opgevallen dat het ''stoffig'' zou zijn.... maar sinds dat Pavo het overgenomen heeft, zouden er afvalproducten inzitten Verward

Aangezien je nooit genoeg kan weten... ben ik dus benieuwd hoe je dit weet... is dat bekend geworden namens hunzelf... of heb je dit uit 2e hand?

alvast bedankt

groetjes

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 12:46

Ik voerde Equiral al vanaf het eerste moment dat het op de markt kwam,
het was wat duurder, maar dan had je ook een brok wel je tegemoet glom, zonder het laagje stoffige meel wat onder in de zak bij andere merken zat. Verder rook het altijd heerlijk kruidig ipv de muffe geur welke van andere brokken afkwam.
Ik ben toen op Equiral overgestapt omdat er GEEN bij- of afvalproducten van bijv. de suikerwin industrie inzat. Op die manier is de inhoud van een brok veel makkelijker te garanderen.
Jaren later werd het door PAVO overgenomen en opeens verscheen daar het zinnetje tussen de inhouden met het percentage aan bijprodukten.
Nou ja, verder niet zo heel druk over gemaakt, vond het wel vreemd dat dat zo ongecommuniceerd werd veranderd, zet het dan tenminste groot op de zak dat de samenstelling is veranderd.
Vorig jaar viel me tijdens het bijvullen van de voerkar op dat ik continu is een stofwolk stond tijdens het overgooien, ook bleef er altijd een hele laag meel over als de kar bijna leeg was. Verder begon de brok steeds muffer te ruiken.
Verder vond ik vooral Ozep er niet optimaal uitzien en ook vond ik het vreemd dat een redelijk getraind paard best wel heftige spierpijn had na een half uur intensieve springles. Ik ben me toen wat meer in de samenstelling gaan verdiepen en heb uit verschillende boeken e.d. overgenomen wat een gemiddeld paard aan vitamines en mineralen e.d. nodig heeft. Daaruit bleek dat Ozep minder als de helft van de aanbevolen hoeveelheid Vit. E binnenkreeg bij een rantsoen van 4 kilo sportbrok op een dag.
Er waren nog wel wat waardes waarop hij ruim te kort kwam maar deze sprong het meest in het oog en kon ook de lichte verzuring verklaren.
Ik heb tijdelijk een supplement bijgevoerd zodat ik grondig kon zoeken of er geen brok op de markt was welke voor mijn paarden helemaal compleet was.
Dat bleek dus wel het geval en zo ben ik bij Havens Derby Compact uitgekomen.

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 13:31

Haha! Clown Ik voer omdat mijn paard anders honger heeft!!! Haha! Clown

Nee hoor, wij voeren best horses en da Olympic. Dat is een soortement sportbrok. Daarbij voeren we af en toe slobber bij gewoon als lekerheid. We hebben geen verdere supplementen en vitamine's omdat we een test bij de dierenarts hebben laten doen en daar kwam uit dat ze gezond waren en gfeen vitamine's tekort.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 15:14

Sjuimpje, dankjewel voor het uitgebreide antwoord

Ik ben ook absoluut voorstander v. ''natuurlijk'' voer.... en ben v. EquiSanum overgestapt naar Equiral... en dacht; ook prima & natuurlijk voer.

Op zich bevalt me het zeer goed, paarden hebben droge benen etc.
Het ''stof'' verhaal vindt ik niet zo'n probleem... (als het toch meer onderin zit), maar des te meer heb ik er moeite mee dat het niet meer natuurlijk zou zijn

Een tijdje terug hebben we iemand op bezoek gehad die Havens verkoopt... Scheve mond iemand bij ons op stal zei; ik hoop niet dat je dat gaat voeren, want mijn paarden doen het hierop (Equiral) veel beter....

Ik heb ook begrepen dat je v. Havens waarschijnlijk toch iets meer moet voeren....
verder viel het me op dat er een behoorlijk verschil in waardes zitten, tussen Equiral & Havens...
Dat was niet het geval tussen Equisanum & Equiral...

jeetje... wat zal ik nu....

nja... misschien moet ik het eens overwegen....

Sjuim; kun je misschien ook jouw ervaring uitleggen over het verschil v. Havens/Equiral over ''hoe de paarden eronder zijn'' en dan doel ik nu even niet op training e.d. maar puur qua karakter, lastiger wel/niet enzo...

bedankt

groetjes

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 15:57

Flash krijgt 2x per dag 1 kilo havens draversbrok en 3 x per dag kuilgras of hooi (wat voor handen is).
Als hij gewerkt heeft krijgt hij kwart meergranen (havens), halve kilo zemelen (havens), halve kilo muesli (havens).

Daar staat hij gezond bij. Wordt hij te dik, helaas voer minder, wordt hij magerder voer bij. Inderdaad, voeren doe je voornamelijk met de ogen.

Groetjes, Gies

Emmy
Berichten: 324
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 17:36

Ik geef 2x per dag iets meer dan een halve schep Marstall.
Ik gaf altijd type W (western) en nu omdat ik haar in april wil laten dekken Marstall type E . Hier zitten meer vitamine in, vooral E.
Over het eten doe ik altijd wat lijnmeel en een scheutje zonnebloem olie.
Daarnaast wortelen en onbeperkt hooi.
Ik ben heel erg te spreken over dit voer en ze doet het er heel goed op.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 21:35

Sommige paarden krijgen wel heel veel brok vind ik; 4 kilo (sport) brok + muesli of slobber etc. is volgens mij echt veel, in ieder geval voor een paard dat op stal staat. Hij moet die energie ook weer kwijt kunnen. Een tijdje geleden had ik een gesprek met de d.a. over voeding, volgens hem worden veel te veel paarden overvoerd met als gevolg allerlei ziektes. "Wij" denken er goed aan te doen maar dat doen we dus niet. Kijk, een paard is een grazer, van oudsher loopt ie zo'n 20 uur of zo te graven en de rest een beetje te dutten/slapen. Ruwvoer is dus heel belangrijk, voor de vertering maar voor de paarden die eigenlijk teveel op stal staan ook tegen de verveling. Mijn paard loopt de hele dag buiten en krijgt veel hooi. Ze staat op pensionstal en als ik haar 's-avonds niet zelf zou voeren zou ze denk ik te weinig hooi krijgen. Volgens mij krijgt ze 's-morgens 1 plak en van mij laat in de middag 3. Daarbij totaal een kleine kilo onderhoudsbrok. Het is een tinker die nu niet veel werkt door de vorst. Op de vorige stal kreeg ze kuil, en behoorlijk veel. Nu wordt ze toch magerder maar de pensioneigenaar vindt geloof ik al dat ze teveel hooi eet. Haar wpn'er krijgt 2 kilo onderhoudsbrok en totaal 3 plakken hooi, en die werkt 3x in de week. Ik denk dat matig voeren (brok dan) het beste is maar als eigenaar moet je zelf beoordelen hoe je paard eruit ziet en reageert, de d.a. zal er wel eens bijkomen (griepprikken etc.) en met hem of haar kun je altijd overleggen over het voederschema.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 21:50

Ik ben niet meer gaan voeren, sterker nog, Ozep is ietsje terug gezet (gemiddeld half kilootje). Verder zijn alle andere paarden op hetzelfde rantsoen gebleven en ik heb geen verschil gemerkt.
Ook niet wat betreft karakter, Ozep was altijd al lastig en dat is niet erger geworden Haha!

Voor wat ik heb uitgezocht en begrepen is Equiral niet natuurlijker als bijvoorbeeld Havens,
de echt natuurlijke voeders vond ik te duur en vaak zit er dan te weinig keus in het assortiment waardoor ik alsnog supplementen zou moeten gaan bijvoeren voor de 'sport' paarden.

Voor wat hoeveelheden betreft, gemiddeld geef ik mijn paarden tussen de 1 en 2 kilo per dag, behalve Ozep, die krijgt als hij echt gewerkt heeft 3-4 kilo.
Maar alle paarden staan de hele dag buiten, met name Ozep loopt dan nog behoorlijk wat meters.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 23:12

Sjuimpje schreef:
Voor wat ik heb uitgezocht en begrepen is Equiral niet natuurlijker als bijvoorbeeld Havens,
de echt natuurlijke voeders vond ik te duur en vaak zit er dan te weinig keus in het assortiment waardoor ik alsnog supplementen zou moeten gaan bijvoeren voor de 'sport' paarden.


tja... ik weet dat zowel Equisanum & Equiral de eerste waren met ''natuurlijke grondstoffen'' ... (heel wat jaartjes geleden)
Daarom kwam ik in eerste instantie op Equisanum terecht... nu op Equiral...

nu blijkt het niet meer natuurlijk te zijn.... Scheve mond
dus maakt het ook niet meer uit....

bedankt voor je reaktie & ik ga toch maar weer ff op onderzoek uit wat is wijsheid Knipoog

groetjes

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 00:57

Ik had moeten zeggen:
Niet MEER natuurlijk.....

Want dat sprak mij in eerste instantie toendertijd zo aan...

DubbelFun

Berichten: 88930
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 14:13

Staar je niet blind op de kreet 'natuurlijke grondstoffen', want al zouden ze er olie in gooien dat is nl ook natuurlijk Haha!

In alle brok zit een vulstof/bindmiddel, dat is nodig om de boel bij elkaar te houden. Hiervoor gebruiken de fabrikanten verschillende stoffen, sommige houden het bij één stof; dan is de kwaliteit redelijk konstant. Anderen wisselen nogal eens naar gelang de prijs van de vulstoffen (wereldmarktprijzen). Er zal ook nooit op de verpakking staan wat er preciés inzit, maar het kan kokosvezel zijn, tapioka, bietenpulp etc. Allemaal erg natuurlijk, alleen niet alle paarden kunnen er wat mee. Sommige voeders bevatten erg veel suiker(melasses), niet alleen voor de koolhydraten maar vooral om de broek lekkerder te laten smaken. Muesli is hier zeker geen uitzondering op.
Verder heeft Muesli een slechtere verteringswaarde dan brok, je moet er dus meer van voeren wil het paard hetzelfde binnenkrijgen.
En als je een hekel hebt aan onkruid in je tuin moet je de mest ook zeker niet gebruiken om je tuin te mesten Haha!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 15:09

Sugarmiss schreef:
Verder heeft Muesli een slechtere verteringswaarde dan brok, je moet er dus meer van voeren wil het paard hetzelfde binnenkrijgen.


hoi,
ben het verder helemaal met je eens, SM Knipoog

Behalve dit laatste puntje... mijn ervaring is toch wel dat muesli goed verteerbaar is.
Misschien ook wel omdat het beter gekauwd wordt.... mijn kwpn-er heeft de neiging om te schrokken met brok, waardoor hij vaak last had van slokdarmverstopping... ook zijn mest was altijd vrij hard...
Van alles hiermee geprobeerd, stenen in zijn voerbak e.d.
Op het moment dat ik hem muesli ging voeren, was dit hele probleem over & meneer had mooie ''mestballen'' Haha!

Op dit moment staat hij dus weer op de brok (met een liksteen in zijn bak) en het gaat nu goed... duimen... maar ik hoop dat meneer met de jaren dat ie wat ouder wordt, wat rustiger aan doet met eten.

Het nadeel van Equisanum vond ik idd het teveel aan melasse, ik denk dat m.n. Colinda hier erg dik v. werd....

Het ''meer'' voeren ging dus niet op... maar juist minder... met gevolg dat je het paard dan weer tekort zou doen aan vitamines e.d.

Ik wil dus eigenlijk een hoog kwalitatief voer, waar ik toch niet zoveel v. hoef te geven Haha!
''meer'' wil natuurlijk niet zeggen ''beter''

ik ga zo maar eens ff de ''havens'' lijst erbij pakken & doorspitten Knipoog

groetjes

Pasterza

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 18:54

Mijn paard krijgt onbeperkt hooi/kuilgras (zomers gras) en op de dagen dat ie werkt een halve tot een hele schep (afhankelijk van de hoeveelheid werk die ie verricht) Havens Kruidenmelange en wat wortels Vingers aflikken

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 20:41

Jolanda, dan zou je de Sportmengeling van Havens eens moeten nakijken. Dit is een muesli die tussen de onderhoudsbrok en Derby in zit. Derby is voor de 'gemiddelde' quarter toch net weer wat te veel. Wel heel geschikt voor de paarden die echt keihard getraind worden en veel wedstrijden lopen.
Ik voerde Derby aan Dot toen ze zo mager was geworden omdat ze toen veel extra energie nodig had om weer op gewicht te komen en haar spieren weer op te bouwen. Later, toen ze qua gewicht weer een eind op weg was ben ik overgestapt op de Sportmengeling, omdat ze van de Derby te heet werd in de hoeveelheden die ik moest voeren om haar aan te laten komen. Dan werkt het elkaar alleen maar tegen, want door dat 'hete' verbrandde ze ook weer meer.
Nu gaat het heel goed en blijft ze mooi op gewicht. Alleen als ze een groeispurt heeft gehad is ze eerst weer wat schraler, dus ik zou voor haar op dit moment juist iets 'vetter' voer willen, waarvan ze wél aankomt maar niet heet wordt... Maar Dot is dan ook nog steeds in de groei, en ook nog eens heel groot voor haar leeftijd.
Voor de 'gemiddelde' quarter met 'gemiddelde' training is het denk ik een heel goed voer.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 20:44

Oh, en ik ben juist over gestapt op een muesli, omdat er in brokken bijprodukten en conserveringsmiddelen zitten (om de brok te kunnen vormen is het 'vetter' en daardoor heb je conserveringsmiddelen nodig die je bij een muesli niet nodig hebt... zoiets was het geloof ik...) die weer minder gezond voor je paard (tot puur gif, afhankelijk van het merk... BHA/BHT is zo'n conserveringsmiddel en is simpelweg kankerverwekkend).

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 00:02

Francis schreef:
Alleen als ze een groeispurt heeft gehad is ze eerst weer wat schraler, dus ik zou voor haar op dit moment juist iets 'vetter' voer willen, waarvan ze wél aankomt maar niet heet wordt... Maar Dot is dan ook nog steeds in de groei, en ook nog eens heel groot voor haar leeftijd.


ja, jong paard... Dot zou het juist weer heel goed doen op Equisanum Cool

en heb even gekeken naar de sportmengeling... komt idd zo'n beetje op het gemiddelde uit, van alle muesli's...

Misschien moet ik binnenkort maar eens gaan bellen Knipoog

In eerste instantie ''probeer'' ik het voer een aantal maanden uit, bij onze eigen paarden (ach gossie... arme dieren Haha! ) , maar ik wil eerst toch wat zekerheid, voordat ik het aan alle pensionpaarden geef...

Hebben jullie nog een tip voor een goede brok v. Havens?
Ik dacht zelf aan de ''dravers brok'' ....

bedankt igg voor jullie tips !!!!

groetjes

DubbelFun

Berichten: 88930
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 10:09

De draversbrok is de standaardbroek, zelf voer ik de Derby. Hier zit iets meer haver in. Met de hoeveelheid die ik voer kunnen ze dat best gebruiken Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 10:16

Je kan het beste even rekenen wat het gemiddelde paard nodig heeft aan vitamines per dag en hoeveel kilo je daarvan zou moeten geven.

Ik geef Derby omdat daar de hoogste waardes inzitten aangezien vooral de Friezen erg weinig krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 10:20

Soxje, 4 kilo met muesli/slobber etc. is inderdaad veel, maar je moet natuurlijk ook kijken naar de hoeveelheid werk die het paard erop moet verrichten. De paarden die jij noemt eten niet veel, maar werken ook niet bepaald veel. En dat scheelt natuurlijk ook.

Mijn fjord at voor wij bij Frenk kwamen te staan nog niet eens 1 kilo biks op een dag. Maar we zijn veeeeeel fanatieker gaan rijden, in een zwaardere bak. Ze begon stevig af te vallen, en de spieren begonnen zich weer verder te ontwikkelen. Juist voor spieropbouw en herstel van de spieren na stevige arbeid, heb je krachtvoer nodig. We hebben het nu rustig opgebouwd naar 3 kilo per dag, en daar doet ze het hartstikke goedop, terwijl ze 'vroeger' compleet krankzinnig werd van een halve kilo biks teveel.....

Mac

Berichten: 11654
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 10:33

Mijn merrie is een Paint van 1,55m, drachtig maar werkt nog wel licht. Heeft snel de neiging om "in te vallen". Ik heb besloten haar merriebrok te voeren, zodat ze die extra's aan vitamines, mineralen, calcium etc. binnen krijgt (liksteen heeft ze, maar vindt ze vies). Normaal gesproken krijgt ze sportbrok van Masters, net als alle andere paarden op de manege. Ik heb gekozen voor Hippostar (die zeggen dat ze ook natuurlijke ingredienten hebben, maar dat zal ik voor de zekerheid dus toch maar even nakijken Haha! ): 3 a 4 kilo per dag. Ook krijgt ze een schep slobber (Hipostar), een schep muesli (Hippostar) en een kilootje of anderhalf winterwortels. Persoonlijk vind ik dat ze er erg goed uitziet. Glimt mooi, is niet vet en niet ingevallen en is ondanks haar zwangerschap lekker actief met rijden.

baudyh

Berichten: 4308
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:39

Ik ben toevallig net naar een lezing over voer geweest.mijn paard werd steeds maar dunner en dunner.Hij kreeg 2 kilo pasture mix van dodson&horrell en 1/2 kilo fiber-p.plus 5 kilo hooi.Omdat ie heel snel eet en daardoor zijn voer niet goed verteerd en te weinig hooi krijgt werkt zijn blinde darm niet goed en daardoor gaat ie bij zijn liezen zo erg invallen.In de blinde darm wordt ook vitamine b aangemaakt en daar heeft ie dus ook te weinig van.hij moet krachtvoer krijgen waar meer vet in zit en minder zetmeell.Hij is nu dus aan het omscholen naar bio-brok.dit is meer op olieen en vetbasis gemaakt en hij moet op de 7 kg hooi per dag.ik ben benieuwd hoe ie daar op gaat reageren.we zullen zien.kan iedereen trouwens adviseren om met een voederadviseur te praten voor je besluit wat je je paard ggat voeren.Er zijn erg veel dingen waar je aan moet denken.
groeten baudy Party!!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 15:27

nou... ik heb gebeld & overlegd... ''wikken & wegen'' Haha!
Maar we gaan het maar eens proberen met Havens (nooit gedacht dat ik daar nog eens op uit zou kunnen komen)

We hebben nu de ''derby'' brok , waar ik 2 paarden opzet... en dan hebben we een zak muesli zonder haver & de ''reform kruiden'' muesli...
Nu moet ik nog een keuze gaan maken tussen ''welke'' muesli Scheve mond
Aan de ene kant zou de ''reform'' dus goed zijn voor jongere/slappe/dunne/oudere paarden, maar weer niet voor ''sobere'' paarden (of paarden die te snel dik worden, zoals Colinda).

Dus hoogstwaarschijnlijk zal het wel de muesli z. haver worden is ook iig goed voor de overige paarden die hier staan.

Ben benieuwd hoe het ze het eten... Nerd

bedankt allemaal, voor de tips

groetjes

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 16:45

Colinda,

Ik heb muesli met haver van Havens gebruikt voor Mandy. Ze vond het heerlijk maar werd er een stuk drukker van waardoor ze weer afviel. Dus maar weer wat anders geprobeerd wat gelukkig wel goed gaat.
Ik weet niet of jouw paard snel drukker wordt?

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-03 18:56

Ik ben druk aan het uitrekenen maar kom er nog niet helemaal uit wat er nu precies aan voedingsstoffen naar binnen gaat. Is best een klusje! Verward

Dit weekend is er een kuilbaaltje gebracht maar de paarden raken er heel erg van aan de spuitpoep! Misselijk We wisselen het af met hooi maar het is tot nu toe nog geen succes. iemand tips?? gewoon stoppen of nog even doorgaan???

DubbelFun

Berichten: 88930
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 20:19

Het kan zijn dat de overgang te abrupt was of het is veel te eiwitrijk.
Hoe ruikt het: zurig (slechte soort) of juist zoetig (goeie soort).

Ik voer nu ook kuil (grote vierkante balen) en het bevalt me uitstekend.
De boer waar ik het van koop zei me dat die kleine baaltjes snel slecht worden omdat de baalmachine die kleine baaltjes niet strak genoeg kan balen, zodat er dan teveel lucht bij blijft en de kwaliteit hierdoor snel achteruit gaat.