[WN] Voeding Quarters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Voeding Quarters

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:53

Als een merk je sponsort is dat wat anders. En dat dat merk sponsort zegt echt niet dat de toppaarden het ook werkelijk krijgen. Er staan vaak ook wat simpelere paarden die ze anders voeren op grote stallen dan hun toppers.

Maar goed, ieder zijn ding. Als de ontwikkelingen er zijn en men beter weet, doe er gewoon je voordeel mee, of niet.........

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:54

Ben het eens met superpony!
Het is alleen voor de meeste mensen wel heel moeilijk om te kunnen weten wat goed is. Er wordt heeel veel foute en slechte informatie gegeven door voerwinkels maar ook door fabrikanten.
Eigenlijk is het best triest allemaal.

Maken jullie wel eens gebruik van voervergelijk.nl ?

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:34

"Als het aan de kat lag, kocht ze Whiskas"

Logisch, net een kind dat kan kiezen tussen spruiten en frieten. Ik heb het al eens meer gezegd...

Je eet toch zelf ook niet elke dag hetzelfde volledig samengestelde voer met suiker (brandstof) en vol toegevoegde vitaminen?

Ik eet vers en gevarieerd, mijn katten eten vers en gevarieerd vlees (het zijn immers carnivoren) en mijn paard zijn eten stel ik zelf samen uit verschillende soorten grassen, granen, wortels, bast, fruit en kruiden. Helaas kunnen onze dieren niet zelf kiezen. Ook wissel ik af naarmate de behoefte anders is. Weidegang speelt een rol, de hoeveelheid arbeid, verharen, zon, het seizoen. Ik laat hem ook regelmatig in het veld zijn eigen kruiden uitzoeken.

Ja, het is veel werk en ik heb een hoop potten en pannen staan, maar ik zou geen kant en klaar meer willen. Ik heb de wijsheid niet in pacht en zal heus wel eens een misser maken, maar door de variatie kan dat weinig kwaad.

Ook merken die beweren seizoensafhankelijk voer te maken hebben steeds dezelfde samenstelling. Al is dit wel al beter natuurlijk dan brokken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 02:46

Equifyt past zich idd aan de seizoenen aan. Er zitten echt andere kruiden in het voorjaar bv dan in de winter. Dit omdat een paard in de natuur ook andere kruiden zou vinden.

Al zijn sommige verschillen of verbeteringen maar klein, het is dan iig een vooruitgang. Bewust voeren zonder teveel rotzooi is al stap 1. Men voert eerder teveel dan te weinig hier. En heel veel supplementen kan je weglaten bij goed samengesteld vcoer.

Paarden krijgen juist last door teveel of fout. Helaas zoekt men dan snel naar andere redenen.

@Poucywoucy, stoer hoor, maar idd niet voor iedereen weggelegd om het zo te doen. En je weet niet altijd of je van alles wat kan geven. Een paard heeft wel een minimum behoefte. Het is ook veel werk en als je op een stal staat niet makkelijk te regelen vaak.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:38

Wij voeren onze paarden al jaren een granen mengsel, goed hooi en lucerne, met een vitamine supplement en zemelen, en passen nooit iets aan naar het seizoen. In de winter krijgen ze wel wat wortelen en in de zomer wat gras ( we hebben zeer beperkte weidegang), maar verder blijft alles hetzelfde.
De paarden eten altijd, ze vinden de granen heerlijk en hun avondmaal ( natte zemelen met vitaminen en op zijn tijd gekookt lijnzaad) is het feestmaal van de dag; iedere dag weer!

Het is toch opvallend dat er meerdere paarden blijken te zijn die bepaalde voermengsels na verloop van tijd gewoon niet meer eten, dat zou nl. kunnen betekenen dat de kwaliteit niet constant is en/ of de samenstelling varieert. PAVO, Havens etc. komt er bij mij al helemaal niet in( zeker de brokken niet, want Joost mag weten wat daar allemaal inzit). Veel andere "goede/ natuurlijke" voeders zijn belachelijk duur en als ik er dan naar kijk zit er exact in wat wij voeren voor een fractie van die prijs.
De granen die wij voeren zijn constant, dat kan je zien, ruiken, voelen. We weten waar ze verbouwd worden en door wie en dat ze daar ook aan de eigen paarden gevoerd worden.
Alles wat bewerkt wordt zal, vroeg of laat, verschil geven in samenstelling en ondanks dat dat geen verslechtering hoeft te zijn kan het voor een paard genoeg zijn om "nee" te zeggen.
Voorbeeld: wij hebben een paar weken de Hartog Lucerne uit zakken gevoerd ( dus die met melasse en nee , ik ben niet bang dat mijn paarden daar iets van krijgen) omdat door de sneeuw we geen grote balen konden krijgen. Nu voeren we weer uit de grote balen, zonder melasse of wat dan ook, en daar hebben ze een paar dagen aan moeten wennen. Dus ze aten dat slechter ( Appelsap doet ook hier wonderen ;) ), daarna zijn ze het weer als vanouds gaan eten.

Ondanks dat er vele wegen naar Rome leiden en velen daarvan net zo goed zijn ben ik wel overtuigd dat wij op een hele goede weg zitten; ik zie het aan mijn paarden.
Alleen goed hooi ( geen kuil of voordroog; is meestal ook geen paardenvoer), gemengd graan, pure lucerne en zemelen + vitaminen. Bijkomstig voordeel is dan ook nog dat het goed voor onze portemonnee is omdat we het geluk hebben grote hoeveelheden voer en grote balen kwijt te kunnen. Wij zijn dus dubbelblij :D :D

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:07

superpony schreef:
Equifyt past zich idd aan de seizoenen aan. Er zitten echt andere kruiden in het voorjaar bv dan in de winter. Dit omdat een paard in de natuur ook andere kruiden zou vinden.

Al zijn sommige verschillen of verbeteringen maar klein, het is dan iig een vooruitgang. Bewust voeren zonder teveel rotzooi is al stap 1. Men voert eerder teveel dan te weinig hier. En heel veel supplementen kan je weglaten bij goed samengesteld vcoer.

Paarden krijgen juist last door teveel of fout. Helaas zoekt men dan snel naar andere redenen.

@Poucywoucy, stoer hoor, maar idd niet voor iedereen weggelegd om het zo te doen. En je weet niet altijd of je van alles wat kan geven. Een paard heeft wel een minimum behoefte. Het is ook veel werk en als je op een stal staat niet makkelijk te regelen vaak.

Wij voeren ook equifyt Natural base en Quarter , zie wel verschil hoor, ben er heel tevreden over +:)+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:54

ElCid schreef:
Wij voeren onze paarden al jaren een granen mengsel, goed hooi en lucerne, met een vitamine supplement en zemelen, en passen nooit iets aan naar het seizoen. In de winter krijgen ze wel wat wortelen en in de zomer wat gras ( we hebben zeer beperkte weidegang), maar verder blijft alles hetzelfde.
De paarden eten altijd, ze vinden de granen heerlijk en hun avondmaal ( natte zemelen met vitaminen en op zijn tijd gekookt lijnzaad) is het feestmaal van de dag; iedere dag weer!

Het is toch opvallend dat er meerdere paarden blijken te zijn die bepaalde voermengsels na verloop van tijd gewoon niet meer eten, dat zou nl. kunnen betekenen dat de kwaliteit niet constant is en/ of de samenstelling varieert. PAVO, Havens etc. komt er bij mij al helemaal niet in( zeker de brokken niet, want Joost mag weten wat daar allemaal inzit). Veel andere "goede/ natuurlijke" voeders zijn belachelijk duur en als ik er dan naar kijk zit er exact in wat wij voeren voor een fractie van die prijs.
De granen die wij voeren zijn constant, dat kan je zien, ruiken, voelen. We weten waar ze verbouwd worden en door wie en dat ze daar ook aan de eigen paarden gevoerd worden.
Alles wat bewerkt wordt zal, vroeg of laat, verschil geven in samenstelling en ondanks dat dat geen verslechtering hoeft te zijn kan het voor een paard genoeg zijn om "nee" te zeggen.
Voorbeeld: wij hebben een paar weken de Hartog Lucerne uit zakken gevoerd ( dus die met melasse en nee , ik ben niet bang dat mijn paarden daar iets van krijgen) omdat door de sneeuw we geen grote balen konden krijgen. Nu voeren we weer uit de grote balen, zonder melasse of wat dan ook, en daar hebben ze een paar dagen aan moeten wennen. Dus ze aten dat slechter ( Appelsap doet ook hier wonderen ;) ), daarna zijn ze het weer als vanouds gaan eten.

Ondanks dat er vele wegen naar Rome leiden en velen daarvan net zo goed zijn ben ik wel overtuigd dat wij op een hele goede weg zitten; ik zie het aan mijn paarden.
Alleen goed hooi ( geen kuil of voordroog; is meestal ook geen paardenvoer), gemengd graan, pure lucerne en zemelen + vitaminen. Bijkomstig voordeel is dan ook nog dat het goed voor onze portemonnee is omdat we het geluk hebben grote hoeveelheden voer en grote balen kwijt te kunnen. Wij zijn dus dubbelblij :D :D

Niet iedereen kan zelf iets goeds samenstellen. En zoals jij het beschrijft vind ik best duur nog. Je gooit er wel extra vitmanine in, dus ben toch bang dat ze iets tekort komen dan. Anders is dat totaal overbodig en eerder slecht dan goed.
Dat je niet naar seizoen aanpast is ieder zijn eigen keus, maar dat is wel wat in de natuur gebeurt.
Als een paard het natuurlijke voer niet eet, is dat imo omdat ze teveel gewend zijn aan de smaakjes die de commerciele merken hebben.
Een zak equifyt natural base komt op 14,60 en quarter 13,50 voor 20 kilo. red horse 10,80 balance 12,00 dit zijn zakken van 25 kilo. Even wat gangbare voorbeelden genomen. Je voert ongeveer 100 gram per 100 kilo lichaamsgewicht bij de meesten.
Lijkt mij echt niet duur. Zeker niet tegenover de merken waarvan je meer moet voeren en een zak hetzelfde kost. En zakken waar ook minder in zit.
De ruwvoerders zitten tussen de 13,50 en 18,00. Dat is allemaal zonder melasse en zijn zakken van 15 tot 25 kilo waar je niet veel van geeft en goed kan voeren bij de muesli's.

Maar het is niet alleen het merk. Mensen maken met voeren meer foutjes. En zoeken zoals ik al zei problemen elders of gooien bij problemen er van alles in of op.

Sassy4barrel, mooi!! Ik voer zelf ook natural base en een beetje quarter. Die van mij vindt het prima te eten en ik vind het prettig als ze er wat langer over doen en goed kauwen. Zelfs onze shet krijgt een klein handje natural base en ondanks een hele dikke wintervacht glimt ie je tegemoet. We poetsen hem verder niet, hij staat overdag buiten met die van mij en krijgt paar keer pw een klein beetje begweging aan longe.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:21

Best knap om ons voer duur te noemen als je de prijzen niet kent die wij betalen ;)
De granen kosten 12 euro per 40 kilo! Veel goedkoper als commercieel voer. Toevallig is er net weer 1000 kg gebracht aan huis voor 300,-.
Lucerne is 140,-per 400 kg, dat is 7,- per 20 kg ( ter vergelijking met zakgoed). Hooi 2,- tot 2.50 per baal van ca. 20 kg. Wij stellen 100% zeker iets goeds samen, deels in overleg met een DA/ voedingsdeskundige. Ze komen niets te kort, lucerne bevat veel vitaminen en mineralen, en door de combinatie met granen en zemelen wordt de scheve kalk/ fosfor rechtgetrokken. De vitaminen ( 36,- per 25 kg) geven we ook in overleg met diezelfde arts omdat op een granen dieet er kleine tekorten kunnen zijn. Als we maar het vermoeden hebben laten we een bloedtest doen, we controleren regelmatig de kleur van het tandvllees etc.

Als onze paarden iets te kort zouden komen zouden ze er niet al jaren prima uitzien, geen gezondheidsklachten hebben, prima voeten en vacht en superfit zijn.
In de tijd dat ze op pensionstallen stonden waar commercieel voer gebruikt werd; zelfs vaak in combinatie met kuil, waren er wel gezondheidsproblemen zoals koliek, hoefproblemen, kreupelheden, te duin blijven, etc. Veel paarden die geovoerd worden met commercieel voer hebben vaak problemen. Daarbij hebben onze paarden vrijwel onbeperkt hooi, ca. 3 kg lucerne en worden de granen ( d.m.v. voersystemen met tijdklok) verdeeld over 6 voerbeurten per dag.
Dat mensen fouten maken met voeren is mij welbekend, onze paarden hebben lever/ nierproblemen gehad, waarbij mijn oude paard bijna het loodje heeft gelegd. Ik voer al zeker 20 jaar hoofdzakelijk granen en ruwvoer en de korte periode dat ze op pensionstallen stonden eigen voer niet mogelijk was heeft dus heel veel problemen opgeleverd.

Wij voeren uit principe geen commerciel voer uit zakken omdat ik niet weet wat er in zit, ik exact wil weten ( en op de manier waarop wij voeren ook weet) wat mijn paard binnenkrijgt aan vitaminen, ik geen voerfabrikanten wil sponsoren die hoofdzakelijk aan hun eigen portemonnee denken en ik geen te hoge bedragen neer wil tellen voor een zak granen terwijl ik het voor een fractie van de prijs die als "normaal" wordt gezien kan krijgen.

Dus superpony; ik vind jouw voer wel duur en ik ben echt niet overtuigd dat wat jij verkoopt beter voor mijn paarden zou zijn als wat ze nu krijgen, ik heb me er lang genoeg in verdiept om te weten dat het niet zo is! Ik zie iedere dag de levende bewijstukken hier rondlopen en weet ook dat er nog veel meer mensen zijn die voeren zoals wij met als resultaat hele gezonde paarden.

En wat de natuur betreft; dan zit er ook niemand op zijn rug, zoekt hij/ zij in de winter een schamel kostje bij elkaar en hoopt te overleven op boombast en verdord gras om in voorjaar en zomer de schade weer in te halen met gras/ zaden etc. Dus de tegenwoordig bijna trendy vergelijking met de natuur gaat niet op, ( en op die trend weten voerfabrikanten goed in te spelen }:0 ); in bepaalde seizoenen is er overschot in andere is er bijna niets en moet een dier wel genoegen nemen met andere voedingsmiddelen die soms minder geschikt zijn; dan zijn ze ook in mindere conditie en sterven er een aantal door de gebrekkige voeding, kijk maar naar de Koniks van staatsbosbeheer. Als we de natuur willen kunnen we de wormkuren ook beter achterwege laten.
Ik zorg gewoon dat mijn paarden het hele jaar goed en genoeg voer krijgen; die hoeven geen genoegen te nemen met minder of anders omdat dat alleen uit pure noodzaak gebeurd in de natuur!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:35

Het leek me idd duur, aangezien je idd verschillende dingen voert waar ook beste rpizen voor worden gevraagd. Jij kan het blijkbaar groot inkopen wat scheelt. Dat is voor 1 iemand met 1 paardje niet te doen haast. Je hebt namelijk ook bederfperiode van het voer.

Verder moet je zelf weten wat je doet, amar het geeft mij echt geen garantie dat het goed is. Ik weet namelijk maneges waar paarden met gewoon biks ook 30 worden, ook al komen ze nooit buiten, lopen in meerdere lessen, met slecht passend tuig en krijgen maar 2 keer per dag hooi. Misschien gewenning van het moderne paard dan?

Natuurlijk voeren of bewust voeren heeft niks te maken met niet rijden. Ik hou mijn pony's niet natuurlijk. Ze staan gewoon op stal 's nachts en ik rij gewoon met bit etc. Als je paarden voor sport of recreatie wil gebruiken en wel wil rijden, mag je imo bewsut voeren. Daarvoor hoef je ze niet meteen te laten staan.

In arme landen lopen geraamtes van paarden voor een kar, die redden het ook blijkbaar hoe rot we het ook vinden.

Ik vind het voer van equifyt ook nbiet duur, omdat je wel degelijk wet wat erin zit, het kan zien en kan ruiken. daarnaast geef je heel weinig en heeft een paard geen last van onnodige balaststoffen en melasses of teveel voer en rotzooi wat niet nodig is.

Je geeft zelf ook verschillende dingen om weer iets tegen te gaan of op te heffen. Het is dus niet allemaal helig om het zelf samen te stellen en zeker niet voor iedereen. Dat je er toch vitamines bij moet geven vind ik al minder, maar dat is mijn mening.

Ieder verder zijn ding en ik ben niet verantwoordelijk voor hoe iemand anders zijn paarden voert.

Wel weet ik wat equifyt probeert te doen en te geven at het dichtste bij natuurlijk en eerlijk voer komt en voor elk type en soort paard iets. Ook qua ruwvoer!
ls ik op bokt opmerkingen lees of vragen, denk ik dat dat al een hele vooruitgang is als mensen zo gan voeren ipv aan de ene kant teveel, aan de andere kant tekort en veel problemen hebben of krijgen daardoor.

Jij bent slechts 1 voorbeeld van iemand die het zo probeert te doen, amar er zijn zoveel andere paardenbezittres die wel problemen hebben en zich niet hebben verdiept. Kaat die ajb niet gaan uitproberen zelf.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:37

Zelf uitproberen hoeft niet, er zijn genoeg mensen die op deze wijze voeren en genoeg, onafhankelijk adviseurs die dit zullen aanbevelen. Granen, hooi, lucerne + een eenvoudig supplement + zemelen; heel simpel en niet duur.:D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:36

Tja, als je dat wil. Ik heb wel degelijk een paard gehad dat niet goed reageerde op lucerne van Hartog bijv. OOk vind ik dat je met zemelen goed advies moet hebben als je dat wil voeren. Supplementen zijn imo niet nodig als het voer volledig is. Er zijn wel degelijk zat mensen die dit van horen zeggen hebben en ook maar wat bij elkaar gooien ongeacht type paard, arbeid, omstandigheden etc etc.

Ik ben voor goed en gevarieerd voer, maar helaas niet zoals jij het samen stelt. Of iemand onafhankelijk is zegt me dan niks. want ook als ik geen equifyt verkoop, kies ik anders. Er zijn teveel betweters en fabeltjes in omloop en die nemen risico;s met zich mee voor de gemiddelde paardeneigenaar. dat paarden het vandaag goed doen, zegt niks over morgen of volgend jaar.

Ook hangt er meer vanaf dan alleen voer.

Mensen lossen nu veel blokkade problemen op met andere dingen. En wat dacht je van zoveel paarden met maagproblemen en eczeem?? Men is er al achter dat je een middeltje kan kopen tegen de buitenkant, maar er veel van binnenuit kan veranderen ten goede. Niet elk paard!! Maar wel velen!!!

Ook kan je niet op elke pensionstal zo gaan voeren en moeten mensen WEL goed advies hebben voor ze zomaar iets doen. Zoals ik zei, van horen zeggen, betweters op stal die het altijd beter weten of een fanatiekeling die zo voert, is niet onafhankelijk en ook niet altijd verstandig om naar te luisteren.

Je verdient op voer verkopen echt niet zoveel hoor. Met een goed advies erbij al helemaal niet, want dat is service. In grote winkels met commerciele merken is dat misschien anders. daar moeten verkopers een praatje houden wat ze is wijsgemaakt. Heb je weleens advies gevraagd bij sommige grote zaak in hondenvoer??? Het is bijna te gek voor woorden wat men je proeert te verkopen. Net als dat ik al aangaf bij ene drogist. Ik ben kapster en hoor weleens wat ze adviseren qua verf. Dan blijf ik altijd staan luisteren vol verbazing........te erg gewoon en iedereen gelooft het.

daarom, het is niet voor iedereen geschikt of gewenst zomaar wat te doen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:37

Toch vind ik granen geen "natuurlijk" voer, al zal het misschien best zijn plaats hebben in een dieet voor een topsportpaard of bijvoorbeeld een hengst in zware dekdient. Granen worden steeds vaker geassocieerd met welvaartsgerelateerde gezondheidsproblemen bij paarden zoals hoefbevangenheid, insulinerestentie en PSSM.

Over zemelen heb ik trouwens ook iets interessants gelezen ... misschien dat iemand hier het kan bevestigen dan wel ontkrachten? Het komt uit de ''natuurlijke'' hoek waar de gezonde hoef centraal staat. Daar ben ik al meerdere keren tegen gekomen dat paarden zemelen niet kunnen verteren en dat dit de reden is waarom zemelen worden gegeven voor een betere doorstroom van het eten (laxatie dus): het komt er onverteerd weer uit. Door dit voedsel dat onverteerd door het systeem gaat, wordt op den duur de darmflora van het paard verstoord, waardoor je problemen kunt krijgen met de spijsevertering en (daaraan gerelateerd) de gezondheid van de hoef.

Over kuil/voordroog heb ik ook altijd geroepen dat dat er bij mijn paarden nooit in komt, maar daar ben ik van teruggekomen. Mijn oudste merrie kreeg ernstige luchtwegproblemen, waarna ik het hooi ben gaan weken. Dat werd onmogelijk met dit weer en zo ben ik overgegaan op voordroog (= haylage als iemand er op wil googlen) en naar volle tevredenheid. Ik vind de mest van mijn paarden nu zelfs beter dan toen ze op gewoon hooi stonden :o .

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:58

Teveel is nooit goed natuurlijk. Er zijn ook voersoorten zonder granene. maar een paard dat arbeid verricht mag best wel wat granen hebben. dat hij dat in suikers omzet is niet zo heel erg als hij het ook verbruikt en zelfs wel nodig bij arbeid. Hoe meer arbeid, des te meer nodig of verwerkbaar voor het paard.
Dan ga ik er vanuit dat een paard tegenwoordig ook wel een beetje werk doet. De hoeveelheid granen moet niet teveel zijn. En zonder melasses bv zijn het wel suikers die het paard beter kan verwerken.

Zrmelen ben ik niet voor, maar dat was volgens mij ook allang bekend dat het niet klakkeloos gegeven moet worden. Het zou paarden juist laten verzuren mits niet goed gegeven of teveel, of aan de verkeerde paarden op het verkeerde moment.

Ik vind de ruwvoerders ook een goede toevoeging. Zeker omdat je minder hardvoer kan geven en ze langer bezig zijn met eten. Ook weet je beter wat je geeft dan van hooi. Dit alleen als je het natuurlijk niet zelf besteld of zomaar ergens opkoopt.

Onze shet hoestte vorige winter behoorlijk en dat had ie in 8 jaar nooit gedaan. Er zijn meerdere factoren die dan meespelen natuurlijk. Nu heeft ie nog geen 1 kuchje gegeven!!! Dat houdt in het complete pakket proberen te krijgen. Schone frisse stal, buiten lopen en goed stro, goed hooi/kuil, goed voer en regelmatige beweging erbij. Dit als vb, want mijn paardje is weer anders.....

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:27

Wat betreft luzerne zijn er ook merken die dat zonder melasse verkopen. Ik heb altijd die van Subli, daar zitten geen toevoegingen in.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:56

In Subli zit palmpitten, dat hoort niet in paardenvoer thuis ze worden niet verteerd.
Onze Quarter krijgt van Horsefood de conditiebrok samen met Muesli van Equifirst classic mix daarnaast voordrooghooi (geen kuil) straks als hij weer "los" gaat komt hij op de prestatiebrok van Horsefood en op de Ernergy omega-3 mengeling special voor de spieren.
Nu krijgt hij per dag 1kg brok en 500gr muesli

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:34

In subli Lucerne zit de hele plant. Dus de vermalen blaadjes en stengels. dat maakt het wat stoffig en eiwit rijk(er). HugHo heeft als eneige de blaadjes en de stengels gescheiden en dat wordt verkocht als Grove en Fijne Lucerne.

@Mac, bij gewone zemelen zitten de griezen erbij. Aan de griezen hangt nog een deel bloem wat een bindmiddel is. Dat is slecht voor de vertering en de darmwerking. Daarom heeft HugHo zemelen zonder griezen.

En nu kan ik beter stoppen anders wordt het een groot HugHo reclame verhaal ;-)

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:11

Enne..........eten jullie net zo uitgebalanceerd als jullie paarden :D :D ??
Maar eerlijk waar, de 1 zegt dit, de ander dat. Heb nu al op 1 pagina 3 soorten voorbij zien komen en alle 3 zijn ze "het" helemaal. Ik weet t even niet meer :? .

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:21

Nee joh, mijn paarden eten veel bewuster dan ik :D

Het aanbod IS ook enorm en dan is het moeilijk kiezen.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:22

Dat komt natuurlijk ook omdat elke voerleverancier achter zijn product zal staan ;) En wat de één goed vindt, vindt de ander niks. Zoveel mensen, zoveel wensen. En daar speelt de markt goed op in :)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:22

Vooral ook waar het Marketing aangaat: dingen met "nature" er in zijn nu helemaal je-van-het ... over een jaar waarschijnlijk weer iets anders.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:07

Ik denk dat het komt, omdat mensen via i-net veel meer aan info kunnen komen. Daarnaast is er continu ontwikkeling in goed voeren en paardenhouden. Mensen gaan dus meer verder kijken en dan kom je meer tegen. Grote merken met een groot assortiment zullen niet snel de bekende brok uit het assorti halen. Ze maken er steeds meer aansprekende produkten bij. Alleen moet daar wel genoeg winst op gemaakt worden en zal er dan nog hier en daar wel wat bezuinigd worden op ingredienten en andere kostenplaatjes.

Vanwege de ontwikkeling heb je een aantal voeders die zo dicht mogelijk bij de natuurlijke behoefte van een paard willen komen met hun voer. Dat is niet slecht. Maar ook daarin komt dan weer keus. Ik denk niet dat het alleen van nu is en de ontwikkeling zich gaat doorzetten.

Als je alleen al kijkt op een bokt hoeveel topics er lopen over voeren, bewust voeren, natuurlijk voeren, goed voeren etc etc. Mensen willen graag hun best doen om zo goed mogelijk te voeren. Helaas worden er veel slechte adviezen gegeven.

Dat mensen die een bepaalt merk voer verkopen daar ook achter staan, lijkt me logisch. Je gaat je er eerst in verdiepen, dus verzamelt info en kan mensen dan goed adviseren. Een fabrikant zoals equifyt geeft veel info aan zijn verkopers en dat vind ik heel goed. Iedereen heeft andere wensen, maar als je je dan kan vinden in hoe en waarom, kan je achter je produkt staan. Iemand anders, mag het anders vinden, maar vooroordelen zijn zonde. Net als dat mensen zomaar wat roepen of van horen zeggen hebben. Er zijn gewoon teveel fabels in de wereld en men moet meegaan met de tijd in sommige gevallen.

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 12:31

Even een ander soort vraagje waar ik graag jullie mening over hoor. Ik maak mijn paard zelf een prakje met o.a. meusli, luzerne, vitamine E en MSM en ook kruiden, appel azijn en olie. Nu vraagt de staleigenaar om dat de dag vooraf klaar te zetten voor het geval ik er nog niet ben als er gevoerd wordt.
Zou dat de werking van de supplementen beïnvloeden?
Het gaat in een afgesloten emmer, maar dan wel al allemaal bij elkaar. Ik vraag me dan af of het zuur van de azijn in 24h niet de vitamines aantast of dat er langzaam ongewenste chemische reacties optreden.
Ik laat het haar niet zelf doen omdat de samenstelling steeds wijzigt naar behoefte.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:26

Vandaag bij iemand geweest die zich gespecialiseerd heeft in natuurlijk voeren en vertelde mij het volgende;

Het beste is om granen naast veel ruwvoer te geven bij presterende paarden. Het vinden van granen in de mest betekent dat de darmflora van je paard niet optimaal werkt en de granen daardoor niet goed worden afgebroken.
Het optimaliseren van die darmflora heeft ongeveer 4 tot 6 maanden nodig en als je het dus zo lang volhoud met granen geven, zul je na een half jaar geen granen meer in de mest vinden.

Altijd hele granen voeren en geen geplette!
Reden; geplette granen worden al in de maag afgebroken en zullen zo, net als brok, snelle suikers/energie afgeven op de verkeerde plek. Granen moeten in de darmen, langzaam worden verteerd en zo op de juiste manier worden opgenomen.

Misschien verklaart dit wat meer de stellingen in vorige posts?

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:24

Het enige waar ik op let bij mij Quarters is dat ze voldoende ruwvoer krijgen en brok met lage hoeveelheid suiker/zetmeel.

Wat er bij mij dus totaal niet in komt is brok van het merk Horsefood. Dat is imo echt rommel.
Mijn Quarter is daar, door de enorme hoeveelheid suiker, spierbevangen van geraakt.

Als je ook gaat kijken naar de samenstelling dan geven ze van heel veel dingen de waardes niet vrij en er zit tot zo'n 40% suiker/zetmeel in!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Dus even een waarschuwing realiseer je als je dit voert dat je dan dus als je bv een kilo brok per dag voert je in principe 1,2 pakken suiker in de drie dagen in de bak van je paard mikt!

Je hoort vaak mensen zeggend dat hun paard graag Horsefood eet en dat ze er op groeien. Nou dat geloof ik goed, kinderen eten ook liever zoet!

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:50

@Vera. Hele granen zijn zowieso beter. Ook omdat geplette granen al het grootste deel van hun voedingsstoffen kwijt zijn voordat ze opgegeten worden. Bij de hele korrel blijft dat behouden. De granen die dan evt. nog onverteerd naar buiten komen zijn maar in een kleine hoeveelheid vergeleken met het deel wat door het paard is kapot gekouwd en verteerd. Daar halen ze veel meer uit! Dat er dan nog wat granen naar buiten komen in helemaal niet erg. Ik moet wel zeggen dat mijn paarden eigenlijk nouwelijks granen uit poepen... ondanks dat ze de HugHo kruidenmix met granen krijgen.

@Adrienne. 40% is wel heeeeeel veel inderdaad. Dat is echt slecht. Daarnaast zie je ook veel voer met een lage ruwe celstof, das ook niet fijn.