Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
superpony schreef:Equifyt past zich idd aan de seizoenen aan. Er zitten echt andere kruiden in het voorjaar bv dan in de winter. Dit omdat een paard in de natuur ook andere kruiden zou vinden.
Al zijn sommige verschillen of verbeteringen maar klein, het is dan iig een vooruitgang. Bewust voeren zonder teveel rotzooi is al stap 1. Men voert eerder teveel dan te weinig hier. En heel veel supplementen kan je weglaten bij goed samengesteld vcoer.
Paarden krijgen juist last door teveel of fout. Helaas zoekt men dan snel naar andere redenen.
@Poucywoucy, stoer hoor, maar idd niet voor iedereen weggelegd om het zo te doen. En je weet niet altijd of je van alles wat kan geven. Een paard heeft wel een minimum behoefte. Het is ook veel werk en als je op een stal staat niet makkelijk te regelen vaak.
ElCid schreef:Wij voeren onze paarden al jaren een granen mengsel, goed hooi en lucerne, met een vitamine supplement en zemelen, en passen nooit iets aan naar het seizoen. In de winter krijgen ze wel wat wortelen en in de zomer wat gras ( we hebben zeer beperkte weidegang), maar verder blijft alles hetzelfde.
De paarden eten altijd, ze vinden de granen heerlijk en hun avondmaal ( natte zemelen met vitaminen en op zijn tijd gekookt lijnzaad) is het feestmaal van de dag; iedere dag weer!
Het is toch opvallend dat er meerdere paarden blijken te zijn die bepaalde voermengsels na verloop van tijd gewoon niet meer eten, dat zou nl. kunnen betekenen dat de kwaliteit niet constant is en/ of de samenstelling varieert. PAVO, Havens etc. komt er bij mij al helemaal niet in( zeker de brokken niet, want Joost mag weten wat daar allemaal inzit). Veel andere "goede/ natuurlijke" voeders zijn belachelijk duur en als ik er dan naar kijk zit er exact in wat wij voeren voor een fractie van die prijs.
De granen die wij voeren zijn constant, dat kan je zien, ruiken, voelen. We weten waar ze verbouwd worden en door wie en dat ze daar ook aan de eigen paarden gevoerd worden.
Alles wat bewerkt wordt zal, vroeg of laat, verschil geven in samenstelling en ondanks dat dat geen verslechtering hoeft te zijn kan het voor een paard genoeg zijn om "nee" te zeggen.
Voorbeeld: wij hebben een paar weken de Hartog Lucerne uit zakken gevoerd ( dus die met melasse en nee , ik ben niet bang dat mijn paarden daar iets van krijgen) omdat door de sneeuw we geen grote balen konden krijgen. Nu voeren we weer uit de grote balen, zonder melasse of wat dan ook, en daar hebben ze een paar dagen aan moeten wennen. Dus ze aten dat slechter ( Appelsap doet ook hier wonderen), daarna zijn ze het weer als vanouds gaan eten.
Ondanks dat er vele wegen naar Rome leiden en velen daarvan net zo goed zijn ben ik wel overtuigd dat wij op een hele goede weg zitten; ik zie het aan mijn paarden.
Alleen goed hooi ( geen kuil of voordroog; is meestal ook geen paardenvoer), gemengd graan, pure lucerne en zemelen + vitaminen. Bijkomstig voordeel is dan ook nog dat het goed voor onze portemonnee is omdat we het geluk hebben grote hoeveelheden voer en grote balen kwijt te kunnen. Wij zijn dus dubbelblij![]()