Tenenkrommend...

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 17:57

Sugar, dat lijstje had ik ook ongeveer in gedachte Lachen. Het zijn aparte takken en verschillend qua wat aan vermogen gevraagd wordt. Binnen de takken is er nauwelijks een volgorde qua niveau toch (B-L-M-Z-ev).

Een levade staat in geen enkel proevenboekje, wordt door de FEI in geen enkele proef gevraagd, levade is een oefening die alleen op shows getoond wordt, net als de pessade, courbette en noem maar op. Bovendien is een levade geen oefening in beweging maar een krachtoefening uit stilstand, zoals een handstand in de ringen.

De afzet cq landing van een paard duurt maar een paar onderdelen van seconden en dan wordt het gewicht weer overgenomen door meer benen en het paard beweegt over het been heen (komt dus niet rechtstandig tot stilstand zoals bij een capriole).

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 17:58

We kunnen met zijn allen wel door blijven zeveren tot sint juttemus... maar eens worden we het toch nooit. Het draait toch steeds weer uit op een welles-nietes situatie tussen dressuur/springruiters en westernruiters... niet dat ik niet meer ga reageren als ik het weer eens oneens ben met velen hier, zoals vaak... maar toch Schijnheilig Clown

Ik zal de waarheid vertellen Koe *jullie zien me waarschijnlijk als snotneus, daar heb ik op te zeggen : Tong uitsteken Clown *

Een sliding stop, een spin, dan kunnen we ook wel over de rollbacks en reverse gaan beginnen... nieuwe zeverinfo zijn niet belastend als je het niet dag in dag uit alleen maar doet en als je het met mate en gevoel en wat kan ik hier allemaal nog meer invullen doet [.....] Juist Nerd

Cer

Berichten: 30226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 18:01

vera schreef:
Terwijl niemand een antwoord kan geven over de belasting van springpaarden, dressuurpaarden, endurancepaarden, draverspaarden, eventingpaarden, ga zo maar door.


Sja, ga ik weer met mn doorzagen (waarom geen smiley met een zaagje? Knipoog )

Maar ik heb dus op tv een onderzoek gezien van de universiteit utrecht over de belasting van het bewegingsapparaat bij dravers. DAT is er dus wel en daar kan wat zinnigs over gezegd worden. Volgens mij heb ik ook ooit es iets gelezen over het aantal kilo's belasting op het eerst neerkomende voorbeen bij springpaarden (zwaarte van het paard, snelheid van neerkomen etc kortom natuurkunde waar ik geen moer verstand van heb Cool ) En dus kon ik me voorstellen dat ze in amerika, waar onder andere de reiningindustry het grootst is, daar wellicht onderzoek naar gedaan hadden. Maar ik snap NU wel dat iedereen hier dat iig niet weet Haha! (maar dat betekent niet dat ik dat niet jammer vind Knipoog )

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-03 18:06

Cer schreef:
Maar ik snap NU wel dat iedereen hier dat iig niet weet Haha! (maar dat betekent niet dat ik dat niet jammer vind Knipoog )


Hehe *LOL*
Ik vind het ook jammer maar misschien kunnen we een wedstrijd uitschrijven wie het het eerste vindt Haha!
In plaats van elkaar te bestrijden (alhoewel ff lekker discusseren ook weer eens lekker is Tong uitsteken )en blijken we allen hetzelfde doel na te streven kunnen we ook deze tijd steken in het zoeken naar het antwoord
Ok, wat wordt de hoofdprijs?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 18:06

Het is mij nu ook wel duidelijk dat er niet geantwoord kan worden op mijn vraag omdat er geen wetenschappelijke informatie over voor handen is. Ik weet nu ook hoe ieder er voor zichzelf over denkt, tenminste, het lijkt erop dat niemand denkt dat een oefening als een sliding stop belastender voor de gewrichten van een paard zouden zijn als andere oefeningen.

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-03 18:09

Citaat:
Dat is vrij uniek in de paardensport en ik vroeg me daarom af hoe de belasting op de benen zou zijn

Staat niets over FEIboekje.... Knipoog

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 18:13

ik heb nog wel een paar zakdoekjes,met of zonder ,parfum .olie of iets dergelijks.
maar wij ,denk ik,beschouwen niemand als een snotneus.
maar dit soort discussies worden al jaren gevoerd ,ook in het topic trainers , is dit vele malen doorgenomen,waar wij als westernmensen zo moe van worden is dat alle mensen die van buiten komen enkel en alleen die onderdelen eruit halen die in HUN ogen zielig is voor een paard.bevooroordeeldd noem ik dat al jaren proberen we uit te leggen dat een degelijke training aan het geheel vooraf gaat,ook een sliding,en dan draagt het paard glij ijzers.weten jullie wel hoe die er uit zien??????
die zijn er om de benen van het paard te ondersteunen en de glij beweging mogelijk te maken .daarbij is het van belang daat het paard met de voorbenen zeg maar doorloopt,zodat het gewicht wat eerst naar achteren is gebracht voor de stop weer naar voren verdeeld word.
maar aan alle oefeningen MOETEN een gedege training aan vooraf gaan.
en hou eens op met 2 jarige ,in de western,in alle takken van de paarden sport wordt zo vroeg mogelijk begonnen met rijklaar maken van een paard ook in de engelse rijsport zijn er ontelbare die op twee jarige beginnen,kijk maar hier op de topics van bokt,en lees daar ook maar eens wat er met paarden gebeurt.
ik wordt eigenlijk steeds bozer,en dit is het laatste epistel wat ik hieraan wijdt.

rinus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 18:27

Ja maar rinus, het is helemaal niet de bedoeling om wie dan ook aan te vallen, althans niet de mijne Lachen. Toevallig weet ik wel hoe slidingijzers eruit zien en ook hoe ze werken en ook hoe ze eronder geslagen worden en ik ken zowel de voor- als achterijzers. Ook weet ik hoe deze werken op een gladde ondergrond.

Dat er te veel van te jonge paarden gevraagd wordt is heel vreselijk. Het is ook erg als dat veroorzaakt wordt door wat er op wedstrijden wordt gevraagd. Bij dressuur is het gelukkig nog zo dat een beginnende combinatie in de B moet beginnen en dat een 5-jarige Z mag starten,maar niet eerder. Zulke regels kunnen nog een beetje bescherming bieden als dat nodig blijkt zodat er geen 3-jarigen het Z doorgesleurd worden enzovoort.
Wat mensen thuis doen, dat weet niemand.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 19:02

Lovely schreef:
Simpel vraagje: is een sliding stop van enkele meters een van de zwaardere oefeningen???
Mijn uitgangspunt is dat een zwaardere oefening veel voorbereidend werk en bedachtzame doeltreffende training vereist waar je hoge eisen aan mag stellen. Een oefening dus die je er niet even in een weekendje intraint. Volgens mij kun je een sliding niet in een weekendje in trainen, het gebeurt wel natuurlijk, maar dat zijn de dunnetjes denk ik.


Wow, als mijn paard door de bak scheurt en in de hoek een mooie sliding maakt doet hij dus een zwaardere oefening waarbij hij veel voorbereidend werk heeft gedaan en zichzelf bedachtzaam doeltreffend heeft getraind met hoge eisen. Ook heeft hij daar langer dan een weekend over gedaan Haha!
Sorry, maar ik kan het even niet laten om hier flauw op te antwoorden, niet persoonlijk bedoeld Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 19:51

Cornelie, dan maar niet serieus, je zet wel de trend.

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-03 20:11

cornelie"]
[quote="Lovely schreef:
Simpel vraagje: is een sliding stop van enkele meters een van de zwaardere oefeningen???
Mijn uitgangspunt is dat een zwaardere oefening veel voorbereidend werk en bedachtzame doeltreffende training vereist waar je hoge eisen aan mag stellen. Een oefening dus die je er niet even in een weekendje intraint. Volgens mij kun je een sliding niet in een weekendje in trainen, het gebeurt wel natuurlijk, maar dat zijn de dunnetjes denk ik.


Wow, als mijn paard door de bak scheurt en in de hoek een mooie sliding maakt doet hij dus een zwaardere oefening waarbij hij veel voorbereidend werk heeft gedaan en zichzelf bedachtzaam doeltreffend heeft getraind met hoge eisen. Ook heeft hij daar langer dan een weekend over gedaan Haha!
Sorry, maar ik kan het even niet laten om hier flauw op te antwoorden, niet persoonlijk bedoeld Knipoog
[/quote]
Hieruit blijkt dat jullie allebei gelijk hebben Haha!
Je moet het zien als alle andere dressuuroefeningen; het zijn allemaal natuurlijke bewegingen. De kunst is alleen om ze correct op commando te laten uitvoeren. Mijn paard is 2 jaar en doet in principe een correcte stop van een paar meter. Maar nu moet ik het er nog uit zien te krijgen als ik erop zit volgend jaar Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 20:20

Jaaaaaa, dat is allemaal precies wat ik met rijden ook probeer na te streven. In vrijheid kan en doet mijn paard alles, daarin hoef ik hem niks te leren. Ik moet alleen alles nog uit zien te vogelen onder het zadel. Alleen denk ik wel dat als hij uiteindelijk ooit een goede stop zou maken onder het zadel deze minder belastend is dan in vrijheid. Als het goed is zou hij onder het zadel alles beter moeten gaan doseren.

DubbelFun

Berichten: 88947
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 20:50

Nu de FEI aan de regel vasthoudt dat alleen 6/+ jarige paarden op één hand met stang (shank) gereden mogen worden én 'we' graag reining als vast Olympisch onderdeel willen zien, denk ik dat er al een stuk voorzichtiger omgesprongen gaat worden met reiners (die geschikt zijn voor dat niveau).

lovely schreef:
Het zijn aparte takken en verschillend qua wat aan vermogen gevraagd wordt. Binnen de takken is er nauwelijks een volgorde qua niveau toch (B-L-M-Z-ev).


We hebben Beginners, Amateurs en Prof's (Open). In principe zou het niveau van de Amateurs gelijk moeten zijn aan dat van de Prof's, alleen heeft de laatste groep er voor gekozen er hun brood mee te verdienen.
E.e.a. werkt volgens een puntensysteem opgezet voor Amerika, dit werkt dus niet voor een klein land als het onze. Wij zouden gebaat zijn met een ander (bredere) onderverdeling. En zouden mensen uit de B niet in de Z moeten (willen/mogen) starten.

Zolang Nederland onder de vlag van Amerika blijft (qua Q/P/A) althans zal er aan het systeem niet veel veranderen, want daar is er nog steeds veel geld te verdienen aan te jonge paarden.
Wel kunnen we hier werken aan een 'cultuuromslag' zodat niet iedereen meer 'opkijkt' naar hoe zij het doen en denken dat het dan blijkbaar zo hoort.

Hopelijk is Bokt een (klein) zetje in die richting Schijnheilig

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-03 20:53

Schijnheilig Amen Schijnheilig

prompter

Berichten: 11436
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 22:13

Cer schreef:
Nou ja ik meende dus eens opgevangen te hebben dat er wel belastingsonderzoeken gedaan worden, oa bij springpaarden en dravers. Maar dat weet ik niet zeker.


Even inspringen: naar dravers zijn veel belastingonderzoeken gedaan op de Waiboerhoeve. De paarden werden bekeken van veulen tot ik meen 2.5 jaar oud, ze werden ter plaatse getraind dmv trainingsmolen en tredmolen. Er zijn uitgebreide rapporten over op te vragen. Het is wel makkelijker om onderzoek naar dravers te doen, omdat ze in principe maar 1 ding doen: hard draven, en bij gebruik van mechanische trainingsmiddelen zoals de tredmolen heb je ook niet nog eens allemaal ruiters nodig die wel precies hetzelfde rijden.

naiomi
Berichten: 310
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 01:30

oke nu ik nog ff zanniken Haha! kijk mensen paarden zijn in weze helemaal niet gemaakt om te rijden dat is 1. nummero 2 de roll backs etc. zijn allemaal natuurlijk dit doen ze ook in de natuur let maar eens op! op de wei etc. oke spin is dat iets anders, in de dressuur worden zoveel gangen gedaan dat ze nooit natuurlijk zullen doen!heb geen verstand van dressuur dus heb geen idee hoe je het mag noemen, 'dansen'op een plaats gestrekte draf etc. allemaal fake als het ware. nou genoeg gezeurt nou ken ik weer rustig slapen Haha!:D Tong uitsteken och ja mensen dit houd nooit op people are weird animals! echt waar.
maar ja ik ga stoppen met dat gelamszaks van mij
groetjes Naiomi

KarinG

Berichten: 179
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Sondel Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 01:59

Ik ook nog even zaniken. Ik denk dat de sliding stop weldegelijk een zware bealasting is voor de achterbenen. Hoe goed je je paard er ook op voorbereid. Het paard moet, gedurende de meters die hij glijdend op zijn achterbenen doorbrengt zijn hele gewicht plus ruiter in evenwicht houden. Daarbij komt er m.i. enorme druk te staan op de sprong, de knie en de banden/pezen omdat hij ze (a) gedurende langere tijd op het rechte spoor moet zien te houden (tuurlijk helpen de slidingijzers hem daarbij een heel eind) en (b) alle oneffenheden in de ondergrond moet zien op te vangen, en die zijn er ALTIJD, hoe mooi je bak ook is. Denk maar aan de glijbaan, een strootje op het ijs kan je al op je spreekwoordelijke snufferd doen gaan...
Hoe vaak zie je niet dat een paard tijdens de slidingstop zijn achterbenen steeds verder uitelkaar glijden waardoor er bijna een spagaat ontstaat?

Ik vind eigenlijk dat als je logisch nadenkt je haast wel tot deze conclusie moet komen. Ik ben een fervent reiningruiter maar dat doet niets af aan mijn mening dat het een loodzware oefening is, die je dus niet eindeloos moet blijven herhalen, en waar je voorzichtig mee moet omgaan.

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 08:56

karin,je dwingt me om een antwoord te geven,en dat zou ik niet meer doen,ten eerste heb je gelijk dat je het niet eindeloos moet herhalen,overal waar te voor staat is niet goed.en ja het is geen lichte oefening,daar zijn we het over eens,iedereen hier.

maar kijk eens naar de achterkant van een paard in en sliding stop,op het moment van sliden , dan is de gehele achterkant gevormd als een harmonika,dat betekend dat het gewicht,van ruiter en paard,verdeeld wordt door die harmonikavorming,een voorbeeld is:als je een gewicht neemt van 500 kg,en dat moet je omhoog brengen door middel van een touw en een katrol,doe je dat met 1 katrol zal je dat niet lukken,maar ga je daarentegen, touw over 5 katrollen verdelen en dan naar het gewicht, zal je zien dat je dat gewicht ,bij wijze van,met 1 hand omhoog kan trekken,dat gebeurd dus ook met de kracht die naar beneden moet werken. ik kan het niet tekenen,maar ik schat zo dat er( rugspier,heupen,broek,knieen,enkel,hoef)6 katrollen gebruikt worden door het paard,na knieen ben ik even de naam kwijt ben niet goed in het onthouden van lichaamsdelen van het paard en termelogi daarvan,dan zijn er nog spieren die van horizontale werking naar verticaal gaan,.
dit alles in de berening mee genomen zal de belasting minder zijn dan wij denken.
ik zeg niet dat het een lichte oefening is,en zeker niet een die eindeloos herhaalt moet worden,maar dat is met elke oefening,

na een nacht geslapen te hebben is dit mijn conclusie.

rinus

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 10:52

lovely"]
Het zijn aparte takken en verschillend qua wat aan vermogen gevraagd wordt. Binnen de takken is er nauwelijks een volgorde qua niveau toch (B-L-M-Z-ev).
[/quote]

[quote="sugarmiss schreef:
We hebben Beginners, Amateurs en Prof's (Open). In principe zou het niveau van de Amateurs gelijk moeten zijn aan dat van de Prof's, alleen heeft de laatste groep er voor gekozen er hun brood mee te verdienen.
E.e.a. werkt volgens een puntensysteem opgezet voor Amerika, dit werkt dus niet voor een klein land als het onze. Wij zouden gebaat zijn met een ander (bredere) onderverdeling. En zouden mensen uit de B niet in de Z moeten (willen/mogen) starten.


Mmmm ik weet nog niet zo net of het echt veel uit zal maken. Ik heb pas samen met een paar western ruiters door het "BLMZ" boekje zitten bladeren. Maar om nou te zeggen dat je dan niveau verschillen ziet????
Bij Z begon ik pas het idee te krijgen dat er iets van een paard gevraagt werd, daar voor was het allemaal een pot nat. En als ik dan het niveau verschil ga bekijken tussen Z2 en grand prix dat is toch ook bijna aan schok ervaring. Daar zit een gat tussen van heb ik jou daar.

Ik vind het goed dat er niveau verschillen zijn. Net als dat er binnen de reining : green ass grass, rookie enz is. Maar ik geloof niet dat de western opdachten zich lenen om in een "BLMZ" patroon verdeelt te worden. Want wat ga je dan doen? Reining zonder galop wissels of sterker nog zonder galop? Ik denk dat de beginnende western ruiter veelal in de pleasure en horsemanship te vinden is. Reining is in principe al geen beginners onderdeel. Ik denk dat je de beginnende reining ruiter, als je die al zou kunnen indelen volgens de dressuur regels, ergens tussen M en Z niveau moet inschatten. Dat gebeurt niet maar als ik zo de patronen en opdrachten vergelijk is dat denk ik wel rieel.

Als je dus echt naar niveau wil gaan indelen denk ik dat je niet de westernsport als geheel moet nemen maar per onderdeel apart.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 11:23

Wat Adrienne zegt klopt inderdaad

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 12:47

westernworld"]
en hou eens op met 2 jarige ,in de western,in alle takken van de paarden sport wordt zo vroeg mogelijk begonnen met rijklaar maken van een paard ook in de engelse rijsport zijn er ontelbare die op twee jarige beginnen,kijk maar hier op de topics van bokt,en lees daar ook maar eens wat er met paarden gebeurt.
rinus
[/quote]
en lees maar eens in diezelfde topics van bokt hoe mensen daarop reageren: men vindt dit niet normaal. En terecht niet. Het is heel leuk dat western is overgewaaid van uit amerika. Het zijn mooie paarden, en de westernsport is ook mooi met heel de klederdracht erbij. MAar de slechte gewoontes zoals het te vroeg inrijden van paarden moet niet van de amerikanen overgenomen worden. Nederlanders kunnen toch zelf wel een BEETJE nadenken wat goed is voor een paard niet waar? En dat van die ontelbare in de engelse sport die met 2 jaar beginnen........ nee. kan ik niet vinden. 2 jaar en 6 maanden is het minimum en wordt door veel mensen ook nog als te jong beschouwt.

[quote="KarinG schreef:
Ik vind eigenlijk dat als je logisch nadenkt je haast wel tot deze conclusie
moet
komen. Ik ben een fervent reiningruiter maar dat doet niets af aan mijn mening dat het een loodzware oefening is, die je dus niet eindeloos moet blijven herhalen, en waar je voorzichtig mee moet omgaan.


gewoon kwestie van stalmanagement. TE veel dressuur is slecht voor een paard. en voor een springpaard is het ook slecht om elke dag te springen, meestal gebeurt dat maar 2x in de week en nog niet eens op hoogte. En dat zelfde geldt voor reining. Het is heel slecht voor het paard als het wordt bereden door een onnadenkende idioot die elke dag stops en slidings oefent.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 25-03-03 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 12:50

Hoe zit dit dan met rennen. Engelse staan er volgens mij bekend om hun ernorme " liefde" voor paarden. Voorlopig lopen die beesten als tweejarige al hun benen uit hun lijf op de baan!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 13:15

gijsenkim schreef:
Hoe zit dit dan met rennen. Engelse staan er volgens mij bekend om hun ernorme " liefde" voor paarden. Voorlopig lopen die beesten als tweejarige al hun benen uit hun lijf op de baan!


je zult mij niet horen zeggen dat dit behoorlijk sucks! Al deed ik aan paardenrennen, dan zou ik mijn paard niet blootstellen aan zoveel druk op zo jonge leeftijd! Daarbij vormen de paardenrennen toch ook het bewijs hoe slecht het is om zo jong te beginnen. 6 jaar zijn de paarden en dan zijn ze vaak al uitgerangeerd! In amerika gaan ze op die leeftijd als ex renpaard massaal naar de slacht. Wat een liefde voor de dieren he!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 13:16

Adrienne,

Bij elke klasse wordt komt er weer iets bij, wordt er meer van de combinatie verwacht, er is een groot verschil tussen B en Z. In dressuur zowel als bij het springen of eventing en zelfs het mennen. Het gat tussen Z2 en GP wordt opgevuld door ZZL ZZZ PSG InterI InterII en dan pas de GP. Bij de andere takken is het net zo.
Het is een traject van groei en ontwikkeling. Dat mis ik in de westernsport wel een beetje, maar dat is een zaak van de wedstrijdruiters en organisaties.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 15:00

Desiree"]
[quote="gijsenkim schreef:
Hoe zit dit dan met rennen. Engelse staan er volgens mij bekend om hun ernorme " liefde" voor paarden. Voorlopig lopen die beesten als tweejarige al hun benen uit hun lijf op de baan!


je zult mij niet horen zeggen dat dit behoorlijk sucks! Al deed ik aan paardenrennen, dan zou ik mijn paard niet blootstellen aan zoveel druk op zo jonge leeftijd! Daarbij vormen de paardenrennen toch ook het bewijs hoe slecht het is om zo jong te beginnen. 6 jaar zijn de paarden en dan zijn ze vaak al uitgerangeerd! In amerika gaan ze op die leeftijd als ex renpaard massaal naar de slacht. Wat een liefde voor de dieren he!
[/quote]

Wedden dat je het wel deed als je je geld er mee zou verdienen Clown
It's all about money