trainers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 22:29

tja... de vraag was niet zozeer; wat vindt je ervan... maar wát doe je zelf? Haha!

* Laat je alleen iets blijken wanneer je iets ''goed'' vindt, of ook als
je iets dus ''waardeloos'' vindt...

SM; ik heb dus bijna nooit boe geroep gehoord... wel ''gefluister'' zo van; tjemig... dat kan toch niet...
terwijl er voor iets ''goeds'' gejoeld mag worden & mag iedereen horen.
Dit m.n. op grotere wedstrijden dan...

Westernworld; om een antwoord op je vraag te geven, ''wie heeft er, na jaren zulk beleid, nog zin om iets te zeggen?''
JAWEL dus Knipoog eerder hield ik ''netjes'' mijn mond dicht, maar ik denk dat het publiek toch best een ''grotere'' rol zou mogen spelen, niet alléén als er iets ''goeds'' gebeurt... maar JUIST als er iets niet door de beugel kan Knipoog
Want wie zou er anders ''mensen'' moeten wakker schudden?
En moeten we dan ''alles'' maar best vinden.... en alleen mogen klappen voor iets goeds? Scheve mond

groetjes

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 00:30

Jolanda : ik ben het helemaal met je eens,dat er eindelijk wat gezegd dient te worden,als je zaken ziet die niet door de beugel kunnen,helemaal met je eens,en ik weet van mijzelf dat ik al jaren niet bij wedstrijden ben geweest,juist omdat ik nooit mijn grote mond dicht kon houden,maar binnenkort zal ik weer aanwezig zijn,en nu ik wat ouder ben geworden heb ik me voorgenomen om niet direct mijn mond open te doen als er iets onrechtmatigs gebeurd,maar een aantal omstanders te vragen om een front te vormen, en met een aantal op de jury af te stappen,misschien is het een idee om op wedstrijden , van welke aard dan ook een groepje mensen bij elkaar te nemen die dat soort zaken nauwlettend in de gaten houden,mensen van verschillende pluimage om een vooroordeel van te voren uit de weg te gaan dan.
en op het oorspronkelijke item terug te komen: beginnende ruiters die direct in de westernsport beginnen,ja het is hard om te constateren dat die nog wel eens verkeerd terecht komen,maar aan de andere kant als ik de topics van die ruiters , en ik zie ze gelukkig steeds vaker,waarin ze vragen om ons advies,waar ze het beste kunnen trainen,hangt het vaak af van waar te wonen, en welke stallen er daar in de buurt zijn,en dan krijg je weer de discussie die ik in dit topic ook alweer een aantal keer gezien hebt,jantje heeft goede resultaten en ervaringen bij de een, en de andere ruiter kan hij/of zij niet pruimen,helaas maak ik mij zelf daar ook wel eens schuldig aan!!!!!.en dat pleit dan eigenlijk weer voor het idee om nu eens een aantal trainers bij elkaar te zetten, zodat die met elkaar gaan rijden tijdens een clinic,voor mij part in ermelo,een driedaags evenement,waar westernrijdend nederland bij aanwezig kan zijn,en kan deelnemen.
maar ja ik geloof soms ook nog wel eens in de gebroeders Grimm.

rinus

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 00:57

westernworld schreef:
Jolanda : ik ben het helemaal met je eens,dat er eindelijk wat gezegd dient te worden,als je zaken ziet die niet door de beugel kunnen,helemaal met je eens,en ik weet van mijzelf dat ik al jaren niet bij wedstrijden ben geweest,juist omdat ik nooit mijn grote mond dicht kon houden,maar binnenkort zal ik weer aanwezig zijn,en nu ik wat ouder ben geworden heb ik me voorgenomen om niet direct mijn mond open te doen als er iets onrechtmatigs gebeurd,maar een aantal omstanders te vragen om een front te vormen, en met een aantal op de jury af te stappen,misschien is het een idee om op wedstrijden , van welke aard dan ook een groepje mensen bij elkaar te nemen die dat soort zaken nauwlettend in de gaten houden,mensen van verschillende pluimage om een vooroordeel van te voren uit de weg te gaan dan.


ja... idd.. bij mij was het dus ''andersom'' Haha! ik hield altijd maar mijn mond dicht, terwijl ik nu ook eens laat horen; tjemig... halloooooo moet dat?! Lips are sealed
Wordt je idd overigens niet in dank afgenomen... snap ik ook wel... maar als je maar klapt & joelt, ben je goed & hoor je erbij Scheve mond

[quote=''westernworld'']
en op het oorspronkelijke item terug te komen: en dat pleit dan eigenlijk weer voor het idee om nu eens een aantal trainers bij elkaar te zetten, zodat die met elkaar gaan rijden tijdens een clinic,voor mij part in ermelo,een driedaags evenement,waar westernrijdend nederland bij aanwezig kan zijn,en kan deelnemen.rinus
[/quote]

eh oeps... Bloos ik was geloof ik , helemaaaal off topic
maar als dit evenement plaats gaat vinden, ben ik erbij dat lijkt me nu eens echt gaaf.... alleen wat je al zegt..... denk niet dat zoiets gaat lukken, maar wie weet Knipoog


cornelia
Berichten: 16
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: Bourtange

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 01:47

Hallo allemaal,

Al jaren zoals jullie weten heb ik georganiseerd, en geloof me ik vond niets zo fijn als men wel kwam waarschuwen. Je ziet zelf of een controleur ook niet altijd alles. Helaas is het zo dat wil je hier iets aan doen, de mensen die een klacht indienen dit ook officieel moeten doen. Dan pas mag je het opsturen naar de AQHA. Je snapt het al, dat willen de meeste niet. Natuurlijk hielden we dan zelf de boel in de gaten, maar dan gebeurde er niets.
Sinds twee jaar hanteereden we bij onze wedstrijden een losrijbeleid.
Maximaal 1, 5 uur losrijden. Trainen maximaal een uur en vind je het nodig je paard te corrigeren een half uur. Dit betekent dat als je je paard een half uur aan het trainen bent en hij moet dan" aangepakt worden"je nog maximaal een half uur hebt. Zo`n ruiter is dan maximaal 1 uur bezig. Als ik er mensen op aansprak waren ze zeer tevreden. Met name omdat zij zelf aangaven door de spanning de tijd dat ze bezig waren nogal eens vergaten.
Helaas wordt dit losrijbeleid niet door iedereen gewaardeerd. Sommige paarden hebben nl uren nodig.Ook de andere western organisaties durven hier hun vingers niet aan te branden. Mensen zijn te bang een ruiter hier op aan te spreken. Zoals sommige van jullie wel weten heb ik dat probleem niet, maar ja de agriesiviteit die je daarna dan soms ook krijgt. Het is niet voor niets dat ik er mee gestopt bent. Ik blijf het jammer vinden dat mensen niet directer durven te zijn. Alleen zo worden we een volwassen sport.

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 08:57

cornelia schreef:
Alleen zo worden we een volwassen sport.



Weet iemand hoe het eigenlijk zit met die Federatie die opgezet zou worden door de verschillende Westernorganisaties in Nederland? Is dat de Stichting Western Riding Nederland? Leeft dat nog?
Hun website http://www.swrn.nl doet in ieder geval weinig.

qhman
Berichten: 164
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-03 09:03

met grote verbazing lees ik dat de discussie weer een beetje nivo krijgt mijn dank gaat uit naar Colinda, Sugarmiss, Westernworld en Cornelia. verder wil ik even kwijt dat ik het eigelijk jammer ga vinden, dat er nu ook mensen gaan mee doen die ik persoonlijk ken. het wordt voor mijn dan moeilijk om in sommige gevallen objectief te blijven. ik weet niet hoe jullie dat ervaren, maar als ik iemand ken, spreek ik hem of haar, liever persoonlijk aan, daar heb ik eigelijk de bokt niet voor nodig, want een discussie voeren met mensen zo van ons ken ons, wordt je over het algemeen niet wijzer van. Colinda schrijft, hier hebben we het al eens eerder over gehad. Ik was daar al bang voor, daarom verwijs ik hier ook na in het begin stukje. op wedstrijden je afkeuring laten blijken is natuurlijk een optie. maar eigelijk vind ik dat een beetje het kalf redden als het verdronken is. en dan doel ik op dat het paard dan al zoveel meegemaakt heeft voor hij of zij in een show gaat meelopen. tuurlijk ben ik voor stander om boe te roepen. maar ik moet dan ook weer denken aan die mensen die het uiteindelijk mogelijk maken dat er wedstrijden georganiseerd worden. je moet er toch niet aan denken dat er 60% van de show alleen maar boe wordt geroepen. Sugarmiss heeft het over groepjes mensen, dat klopt, heb ik ook meegemaakt op wedstrijden, ik hoop dat Sugarmiss er op de bokt voor kan waken dat er geen bepaalde groepjes op die forum ontstaan. want in een ons kent ons situatie kan dat gouw gebreuren. en dan zitten hier met het zelfde probleem. Westernworld zegt, helaas maak ik mij zelf daar ook wel eens schuldig aan!!!!!!. dit gevoel herken ik direct. daarom denk ik als we met elkaar er over blijven praten, en daar is in mij ogen juist de bokt een goed medium voor. het is net als mond op mond reklame zoals andere al schreven. maar dan contra, instappers lezen eerder de bokt dan boeken. Conelia zegt, ik blijf het jammer vinden dat mensen niet directer durven te zijn. deze mening deel ik met je, maar direct zijn leer ik ook een beetje af. helemaal op een wedstrijd, de zweer bepaald namelijk de wedstrijd.

qhman
Berichten: 164
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-03 09:12

Paintje"]
[quote="cornelia schreef:
Alleen zo worden we een volwassen sport.



Weet iemand hoe het eigenlijk zit met die Federatie die opgezet zou worden door de verschillende Westernorganisaties in Nederland? Is dat de Stichting Western Riding Nederland? Leeft dat nog?
Hun website http://www.swrn.nl doet in ieder geval weinig.
[/quote]

ik heb gehoord dat het onder de naam FEI wordt opgezet, het doel is bijna hetzelfde als de andere western organisaties met als uit zondering dat er alleen paarden mogen starten van zes jaar of ouder. dus de sport wordt van zelf volwassen. heerlijk gevoel dat de paarden dan langer baby mogen blijven. toch ??

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 09:54

soms doe je je mond open , en probeer je mensen te waarschuwen voor een bepaalde trainer waar jezelf een slechte ervaring mee hebt gehad, maar dan geloven ze je niet.
zijn blind
een half jaar of een jaar later blijkt dat ze ook dezelfde ervaring hebben.

op het moment dat je je mond open doet wordt er dan achter je rug over je gesproken, dan ben je dom, jaloers, eigenwijs enz.
maar ja achteraf heb je gelijk. maakt mij niks uit . maar wat ik hier mee wil zeggen is dat je mond open doen niet altijd zin heeft.

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 10:43

qhman"]
ik heb gehoord dat het onder de naam FEI wordt opgezet,
[/quote]
De FEI is iets Internationaals dat zich vooral op de Reining richt. Volgens mij zijn de Hollanders zelf nog met iets bezig:
Van de DPHC-site:
De DPHC en de Western Federatie
Binnen de Western Federatie zijn er het afgelopen jaar ook een aantal veranderingen geweest. Zo is het nu een officiële federatie en is er een nieuwe voorzitter opgestaan namelijk Bert Wiekema. Deze heeft onder andere als doel voor het komende jaar een nog betere samenwerking tussen de verschillende verenigingen. Verder zal er dit jaar meer invulling gegeven worden aan de diverse commissies en zal er een “map” worden samengesteld waarin alle verenigingen hun stukje reclame kunnen stoppen ter promotie van het western rijden.


Er leeft wel iets, maar het kijkt, denk ik, vooral nog rond Clown .


[quote="qhman schreef:
het doel is bijna hetzelfde als de andere western organisaties met als uit zondering dat er alleen paarden mogen starten van zes jaar of ouder. dus de sport wordt van zelf volwassen. heerlijk gevoel dat de paarden dan langer baby mogen blijven. toch ??

Yep !

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 10:53

Teer punt hoor. Ik wil wel even uitleggen wat ik bedoel.

Als een organisatie zelf bepaalde standpunten inneemt met betrekking tot ruiter/paard combinaties is dat prima als alle ruiters die deelnemen aan die wedstrijd daarvan vooraf op de hoogte zijn gebracht. Dan kunnen ruiters beslissen of ze deelnemen aan de wedstrijd of niet en als ze dat doen, dat ze zich aan de regels te houden hebben.

Maar, individueel personen vind ik een heel heikel punt. Iedereen denkt over bepaalde zaken anders. Ik verdedig of veroordeel in deze helemaal niets, ik zeg ook niet dat ik alles goed- of afkeur.
De organisaties zelf hebben regelboeken, zolang daaraan wordt gehouden kun je op zich niet heel veel doen. Aan wie is het te bepalen dat het paard van een ander "zielig" is? Dat is veel te veel een gevoelskwestie.......

Groetjes, Gisela

DubbelFun

Berichten: 88916
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 11:23

Citaat:
een losrijbeleid.
Maximaal 1, 5 uur losrijden. Trainen maximaal een uur en vind je het nodig je paard te corrigeren een half uur. Dit betekent dat als je je paard een half uur aan het trainen bent en hij moet dan" aangepakt worden"je nog maximaal een half uur hebt. Zo`n ruiter is dan maximaal 1 uur bezig. Als ik er mensen op aansprak waren ze zeer tevreden. Met name omdat zij zelf aangaven door de spanning de tijd dat ze bezig waren nogal eens vergaten.
Helaas wordt dit losrijbeleid niet door iedereen gewaardeerd. Sommige paarden hebben nl uren nodig


Als ik dit zo lees worden de paarden niet getraind maar gewoon doodmoe gereden. Thuis wordt er toch ook niet 1,5 per paard getraind Verward

Citaat:
ik hoop dat Sugarmiss er op de bokt voor kan waken dat er geen bepaalde groepjes op die forum ontstaan. want in een ons kent ons situatie kan dat gouw gebreuren. en dan zitten hier met het zelfde probleem

Helaas is dat al aan de hand. Ik zal niet zeggen dat wij het altijd met elkaar eens zijn, maar de mensen op Bokt zitten over het algemeen wel op dezelfde lijn. Graag zag ik hier meer trainers c.q. bekende wedstrijdruiters (prof's) om ook hun standpunten eens te laten horen, maar zij durven zich niet te uitten. Of dat komt omdat hun werkwijze niet 'de onze' is of omdat men bang is voor reperkussie/klantenverlies blijft dus de vraag.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 11:49

Citaat:
Als ik dit zo lees worden de paarden niet getraind maar gewoon doodmoe gereden. Thuis wordt er toch ook niet 1,5 per paard getraind


SM ik haal nu jouw stukje aan, niet om aan te vallen maar dit bedoel ik dus met een "teer" onderwerp. En dit gaat pas alleen over losrijden. Een discussie over hoe lang los te rijden en dan hebben we het nog niet over de manier waarop........

En zo zijn er nog heel wat meer dingen op te noemen waar iedereen een verschillende mening over heeft.

Groetjes, Gisela

DubbelFun

Berichten: 88916
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 11:57

Ik begrijp het Gisela Knipoog
Een paard wat zo lang nodig heeft om 'beheersbaar' te zijn heeft te veel konditie voor wat er van gevraagd wordt. Meteen een leuke link naar het voeren in het andere item Haha!

Ik heb altijd begrepen dat een paard een bevattingsvermogen van 30 minuten heeft (dus de tijd dat hij daadwerkelijk iets kan oppakken en onthouden = het leerproces), tel daarbij op een warm-up en de cool-down en je zit aan de 1 a 1,5 uur (op zijn langst). Voor een proef die max. 5 minuten duurt heb je dus meer aan een paard met wat minder konditie Schijnheilig

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 12:03

Ik ben het met Sugar Miss eens. Als je zo lang los moet rijden dan klopt er iets niet in mijn ogen. Je bent aan het los/warm rijden en niet aan het trainen voor een wedstrijd.

buena
Berichten: 23
Geregistreerd: 17-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 12:07

ik denk dat je naar meerdere trainers moet gaan en er zelf uit moet halen
wat bij jou en je paard werkt.
wat voor de een een goede trainer is kan voor de ander iemand zijn waar je absoluut niet mee over weg kan. ik vind het dus belangrijk om ook zelf na te blijven denken. zelfs van beginners kun je soms iets leren, soms door de vragen die ze stellen of de fouten die zij maken.
en kijk ook hoe de paarden van een trainer lopen, of ze er plezier in hebben en geen angst.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 12:07

En ook de training is bij mij niet zo lang. Wat denk je dat het met de spieren doet als die 1,5 uur aangespannen moeten zijn?

Mac

Berichten: 11654
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 12:15

Grappig dat sommige ruiters meer dan anderhalf uur nodig zouden hebben voor het losrijden van hun paard ... terwijl ze thuis binnen een half uur klaar zijn met warming-up, cooling down EN training ... Lips are sealed Lips are sealed

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 12:35

Dat vind ik ook het belangrijkste, hoe je paard zich voelt bij de training. Dat een paard niet overvraagd wordt en de trainer dit ook onderkent. Natuurlijk moet er soms wel druk op een paard worden uitgeoefend en moet het wel eens een beetje worden "aangepakt", maar dit moet minimaal zijn. En een paard mag nooit in de mond worden gestrafd. Als een paard onder teveel druk en dwang wordt getraind, dan heb je geen goede trainer (en gaat je paard flippen of hij/zij raakt dood voor de hulpen, en waar is de paardenliefde dan gebleven??). Ik vind het belangrijk dat een trainer goed aan de verzameling van het paard werkt, dat er een zekere dressuurmatigheid in de training zit en dat hij/zij geduldig genoeg is met ruiter en paard. Je kunt alleen maar uitvinden of een bepaalde trainer je aanspreekt door een aantal malen bij een training van een andere ruiter aanwezig te zijn of zelf aan een aantal trainingen deel te nemen. De ene trainer heeft overigens andere kwaliteiten dan de andere, dus het zou mooi zijn als je voor het een bij de een terecht kan en voor het ander bij een andere trainer. Maar het blijft natuurlijk voor veel mensen lastig om door de bomen het bos te zien en de juiste trainer te selecteren.

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 12:45

als eerste de stelling van sugermiss: ja marjolein,als de dood om een opmerking te maken die hier in het verkeerde keelgat schiet,zeker bij de gevestigde bokters,niet omdat ze er wel of geen verstand van hebben,maar van de gevolgen die er zijn als ook de/mijn ruiters/deelnemers zich de mening,van een ander gaan aanmeten en het vertrouwen verliest in de leermethode,die de trainer/instructeur/ik aanhang.( zie de gevolgen gezamelijke trainingen).

en buena:: ja er zouden inderdaad gezamelijke trainingen moeten zijn met verschillende trainer/instructeurs erbij, ik ga er nog steeds vanuit dat je een oplossing voor een probleem bij je paard,ook gezocht kan worden bij een andere methode, dan alleen van jou trainer.

en ook is het natuurlijk van de gekke dat een paard meer dan een uur nodig heeft om los te rijden,daarbij wel opgemerkt dat paarden op vreemd terrein,en veel andere paarden lang nodig hebben om te wennen,maar dat kan je volgens mij oplossn door met het paard rustig erdoor heen te lopen,dan het alleen maar door te trainen voor dat JIJ je kunstje moet laten zien,en dus JOUW prestatie er is, en niet dat van je paard.o o wat haal ik nu op mijn hals?????? maar ik meen dit wel!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 12:51

Himyar schreef:
De ene trainer heeft overigens andere kwaliteiten dan de andere, dus het zou mooi zijn als je voor het een bij de een terecht kan en voor het ander bij een andere trainer.


Dat is dus precies een van de punten die ik met m'n huidige trainer besproken heb voor ik bij hem ging staan en trainen. Want WAT doe je als je op een gegeven moment op een probleem stuit en je hebt het gevoel dat je daar met je eigen trainer niet uitkomt?
We hebben daar gewoon over gepraat, en hij vindt het ook best als ik met m'n paard naar iemand anders toe ga om iets aan te pakken. Persoonlijk ben ik nog steeds bang dat je daar toch scheve gezichten van krijgt, maar het is besproken...
Ik heb het geluk dat allebei de stalhouders ook lesgeven, en allebei een andere stijl hebben, en ook andere kwaliteiten hebben. En daar zit een stukje eerlijkheid in wat ik erg waardeer. Ik train in principe bij hem, maar als ik een probleempje met de changementen heb, dan wordt ik even doorverwezen naar haar. Hetzelfde met haar lesklanten die een probleem hebben met bijvoorbeeld de stop, die worden even doorgezet naar hem.
Natuurlijk is daar binnen het gezin geen concurrentiestrijd, dat scheelt ook. Maar ik vind het belangrijk dat trainers ook hun minder sterke punten toe durven te geven en je door durven te sturen naar een ander.

Wat ik trouwens ook heel belangrijk vind van trainers is dat ze niet vuilbekken over andere trainers en/of stallen, want daar heb ik ook grondig de pest aan.
Het is een tijdje geleden zelfs voorgekomen dat ze me bewust naar een andere stal gestuurd hebben om naar de trainingen te kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 12:55

westernworld schreef:
en ook is het natuurlijk van de gekke dat een paard meer dan een uur nodig heeft om los te rijden,daarbij wel opgemerkt dat paarden op vreemd terrein,en veel andere paarden lang nodig hebben om te wennen,maar dat kan je volgens mij oplossn door met het paard rustig erdoor heen te lopen,dan het alleen maar door te trainen voor dat JIJ je kunstje moet laten zien,en dus JOUW prestatie er is, en niet dat van je paard.o o wat haal ik nu op mijn hals?????? maar ik meen dit wel!!!!


Ik ben dan wel geen wedstrijdruiter, maar kom vaak met mijn paard op vreemd terrein om te rijden. Shows, stamboekdingen, Orunexamens voor kennissen etc etc.
Tip: Sla het poetsen etc thuis lekker over. Zet je paard op de wagen, en doe dat allemaal lekker op het terrein waar je aankomt. Je hebt zelf even afleiding omdat je je op je paard moet concentreren, en je paard ontspant door het normale ritueel en doordat jij je op hem richt. Zo bevestig je de band met je paard, en zul je merken dat ook na het opstijgen het paard toch wat meer met z'n koppie bij jou is als dat je alles thuis voorbereid had en op het showterrein alleen effe snel opzadelt en gaat rijden.
Geen tijd voor zulke dingen? Half uurtje eerder weg....

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 13:43

Veronderstel:

je paard is gewend elke dag bijv. 3 uur buiten te lopen en 's-avonds een 45 minuten te rijden. Nu sta je op een meerdaagse wedstrijd en paard staat dus hele dagen op stal (ipv 3 uur buiten).

Misschien (ik zeg misschien) is het wel nodig dat paard wat langer te rijden puur omdat hij zijn beweging buiten niet heeft.
Misschien is het wel een ontzettende druktemaker op vreemd terrein waar je even wat "lucht uit moet laten lopen".
Misschien spelen zenuwen van de ruiter mee.
Misschien, etc.

Je kent het paard niet, je kent de ruiter niet, dus .....???

Zoals aan het kleine aangehaalde stukje hiervoor over losrijden **wat nog niet eens over een echt hekel onderwerp gaat** zijn er al zoveel mensen zoveel meningen.

Dat bedoelde ik alleen maar te zeggen.

qhman, heb je in een bericht al even aangesproken maar kreeg daar geen reactie op, ik denk niet dat dit alles een oplossing zal geven.

Groetjes, Gisela

Vallerina
Berichten: 137
Geregistreerd: 05-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 13:59

Gisela schreef:
ik denk niet dat dit alles een oplossing zal geven.


Wat stel jij voor dan? Het allemaal weer in de doofpot stoppen? Vrolijk doen of ons neus bloed (ipv de paarden)?

Het minste wat je kan doen is het er over hebben, mensen aan het denken zetten. Dat heeft qhman in ieder geval al voor elkaar!

DubbelFun

Berichten: 88916
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 13:59

Gisela schreef:
je paard is gewend elke dag bijv. 3 uur buiten te lopen en 's-avonds een 45 minuten te rijden. Nu sta je op een meerdaagse wedstrijd en paard staat dus hele dagen op stal (ipv 3 uur buiten).

Bij de meeste wedstrijdfaciliteiten kun je ook aardig buitenrijden (zowel op het terrein als in de omgeving), dus waarom je paard niet op die manier ontspannen en toch zijn beweging geven.
Ik ben ik de enige dwaas die zijn paard tussen de onderdelen in buiten liet lopen en grazen Haha!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 14:01

Hoi,

Ik kan me heel goed voorstellen dat het moeilijk is te bepalen hoelang iemand zijn paard mag losrijden... om nog maar niet te spreken over de ''manier waarop'' Scheve mond

En natuurlijk zou het niet leuk zijn als er op een wedstrijd voor 60% boe geroep te horen is...

Maar ik ''denk'' wel dat het een hulp kan zijn voor een bepaalde vereniging .... om op die wijze toch ''regels'' een handje te helpen.

Een ruiter zal dan toch ook zoiets krijgen van; eh... kan beter rustig aan doen, anders....
En als er net iemand v. de vereniging wegloopt, ziet ie niks meer... maar wij (publiek) wel Knipoog

Het zal misschien een tijdje niet echt leuk zijn, op wedstrijden te gaan kijken.... maar ik geloof (hoop) dat zoiets ''vruchten'' afwerpt
Als je niet meer ''hoopt'' op iets goeds, kun je net zo goed thuis blijven Schijnheilig
de ''desbetreffende'' ruiters voelen zich toch wel aangesproken... (en dat moet dus ook!) Knipoog

Het moet juist een ''sport'' worden om 'goed', zo niet, 'nóg beter' om te gaan met je paard, thuis EN op een wedstrijd !!! Knipoog

Daarom roep ik dus altijd; beter een goeie beginner, dan een slechte amateur Haha!
Ik bedoel hiermee dat er een hoop mensen zijn, die koste wat het kost (tov het paard) amateur of prof. willen starten, maar daar dus mi niet aan toe zijn....
Ik zie dus ook liever iemand geweldig omgaan met zijn paard, in de beginners, dan een paard wat ''afgejakkerd'' wordt in de amateur...

groetjes