Wat voer jij en waarom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 13:02

Ik vind dat jullie het woord "reststof" wel negatief gebruiken. Sto is ook een reststof en daar is ook niets mis mee. Zemelen zijn gezond en heel handig als toevoeging.
Ik zit me al een poosje te verbazen over deze discussie. Het lijkt wel of jullie je voer allemaal zelf willen gaan samenstellen en produceren. Je ziet toch of een paard het op een bepaald voer goed doet? En het ene paard is het andere niet. Ik heb er twee en ze krijgen allebei iets anders, gezien de twee verschillende rassen is dat ook logisch.
Ik heb van Garvo een heel duidelijk te begrijpen advies gekregen en daar houd ik me aan totdat ik ZIE dat het minder lekker loopt met een van de twee. Dan pas ga ik verder zoeken. Van sommigen van jullie kan ik het me voorstellen dat je bij een specifiek probleem een supplement geeft maar verder Verward Slikken jullie zelf ook van alles bij/voor/na de maaltijd?

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 13:08

Colinda"]
[quote="Djilan schreef:
Het mag dan nu wel 1 bedrijf zijn (Stimulan/Nutreco), maar er zijn nog steeds 2 verschillende fabrieken en het productieproces wordt ook strikt gescheiden gehouden!


tja.. .dat werd mij dus ook wel verteld, door de ''pavo'' meneer, die ook Equiral levert...
Maar inmiddels heb ik ook wat ''vragen'' gesteld hier & daar...
schijnt idd ook waar te zijn dat de ''man met de kennis'' mét het concept weg is & nu werkt bij "Hartog" Scheve mond

en dat laatste vindt ik toch een beetje ''tricky''... wie weet... en wordt het allemaal idd ''strikt'' gescheiden gehouden, maar kan me voorstellen dat mensen (zoals o.a. ikzelf) twijfels krijgen.....
[/quote]

Dat is te begrijpen. Die twijfels had ik ook.
Bij ons werden voerproeven gedaan met dat nieuwe voer van Equiral, het elementen voer. Vincent Hinnen van Pavo begeleidde die proeven samen met Eric Laarakker. Ik heb het er toen uitgebreid met hem over gehad en via e-mail ook met Marijn (ben de achternaam even kwijt).
Zij verzekerden mij dat in de Equiral absoluut geen reststoffen worden verwerkt!

Citaat:
Het blijft idd moeilijk... wat is goed en wat niet....


Slecht voer bestaat eigenlijk niet meer.
Het is nu meer het verhaal dat je moet gaan bekijken welk voer voor jouw paard geschikt is.
Dus de één neemt muesli of een granenmengeling beter op, de ander brok.
Voor de ene discipline heeft het paard meer vetten nodig, voor de andere meer koolhydraten.
De één wil graag kruiden door het voer, de ander heeft daar niets mee.

Citaat:
ik ga dit nu eens een aantal maanden proberen en dan zien we wel weer...


Dat kan nooit kwaad. Zo doe ik het zelf ook. Heb dus in 9 jaar tijd al heel wat merken gehad!
*Havens draversbrok (op de eerste stal)
*héél lang Pavo (stibro, stimix, pavo 2),
*Masters/van Cooten muesli en brok (laatste werd standaard op de manege gevoerd, maar die brok vind ik dus echt knudde!),
*Equisanum (te duur),
*brok van de Natuurlijke weg,
*Equiral elementen voer (leuk voor een tijdje maar ook te duur)
*muesli uit België (Dendermonde), dat at Don na 3 mnd niet meer
*sinds juni vorig jaar staat hij op Equiral stud brok (tussen de 1 kg en 2 kg per dag afh. van zomer of winter)
* naast de Equiral stud voer ik de muesli van Marstall type O concours omdat hier héél veel vit E in zit, nl 650 mg/kg

Deze laatste combinatie doet Don het dus echt super op. De muesli krijgt hij trouwens eigenlijk alleen in het wedstrijdseizoen van de endurance, dus van maart tot oktober. In de winter alleen af en toe als extra na een flink uur dressuur.
Natuurlijk ook af en toe zemelen met lijnzaad e.d (slobber dus)


Djilan

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 13:14

Carys schreef:
Ik vind dat jullie het woord "reststof" wel negatief gebruiken. Sto is ook een reststof en daar is ook niets mis mee. Zemelen zijn gezond en heel handig als toevoeging.
Ik zit me al een poosje te verbazen over deze discussie. Het lijkt wel of jullie je voer allemaal zelf willen gaan samenstellen en produceren. Je ziet toch of een paard het op een bepaald voer goed doet? En het ene paard is het andere niet. Ik heb er twee en ze krijgen allebei iets anders, gezien de twee verschillende rassen is dat ook logisch.
Ik heb van Garvo een heel duidelijk te begrijpen advies gekregen en daar houd ik me aan totdat ik ZIE dat het minder lekker loopt met een van de twee. Dan pas ga ik verder zoeken. Van sommigen van jullie kan ik het me voorstellen dat je bij een specifiek probleem een supplement geeft maar verder Verward Slikken jullie zelf ook van alles bij/voor/na de maaltijd?


Ik ben het helemaal met je eens hoor! Haha!
Reststoffen klinkt misschien negatief, maar dat is het dus niet.
Zemelen bijvoorbeeld voeren we ook zo. En als het in de brok zit is het ineens niet goed??
Zeker de laatste jaren door alle crisis in de veeindustrie zijn ze met voer beter gaan opletten en worden er geen dierlijke stoffen meer gebruikt. Al het voer (voor paarden iig Knipoog ) is dus 100% plantaardig.

Ik kijk dus niet zozeer Of ergens reststoffen inzitten, maar WELKE.
Zemelen en spelt e.d heb ik dus geen problemen mee!

Ik zie trouwens dat ik in mijn eerste bericht heb geschreven dat ik om de reden van reststoffen over ben gestapt van Pavo naar Equiral...
Dat klopte op het moment dat ik overstapte. Ik dacht in die tijd dat reststoffen altijd 'negatief' waren. Uit de gesprekken met Vincent en Marijn werd mij duidelijk dat het hele gewone stoffen zijn die absoluut geen nutteloze opvulling zijn.
Ze hebben er bij Equiral alleen voor gekozen om het gewoon absoluut niet te gebruiken.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 20:52

hoi,

Carys; heb de meeste jaren Equisanum gevoerd... dus ik voel me niet aangesproken over je berichtje Bloos Knipoog

Maar ja.... je kunt je voorstellen dat als je een pensionstalling hebt, je echt op zoek moet naar een voer wat aansluit bij ''elk'' ras en vooral als je dan ook nog eens te maken hebt met o.a. 1 pony die al verschillende keren spierbevangen is geweest (op vorige stal), dan weer een paard wat absoluut niet tegen haver kan.... Scheve mond dan weer 1 die koliek gevoelig is (3 operaties al heeft gehad) etc. etc.
Met Equisanum heeft o.a. deze pony geen last meer gehad v. spierbevangenheid en heb ik dus met zeer groot plezier jaren gevoerd

Dit is voor mij dus een reden om juist goed op te letten, moet je anders ook natuurlijk... maar vertrouw je meer op je ''oog'' Knipoog
Bij ''gezonde'' paarden is je oog voldoende, bij een paard wat iets mankeert, is ''oplettenheid'' zeer noodzakelijk Knipoog
Vandaar dat die ''waardes'' ook zo belangrijk zijn...

En.... ik moet je eerlijk zeggen... ik ben persoonlijk niet zo'n voorstander v. verschillende soorten voer... als je goede ervaring met iets hebt, hou die dan Knipoog
dussss.... mocht ik enige vorm v. twijfels hebben... en nu ben ik v. Equiral naar Havens gegaan (wat me eigenlijk al tegenstaat), ga ik ''terug'' naar de Equisanum
En dan zal ik misschien idd 1 paardje (Colinda) toch moeten bijvoeren... of alleen voor haar dan ander voer ivm te vet worden met Equisanum.
Nu heb ik v. Equisanum de ''western'' niet geprobeerd.. dus zou dat nog een optie kunnen zijn....

Dus de ''meerderheid'' moet het er zo niet 'goed' ...of 'beter' op doen Clown

Groetjes

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 21:02

Colinda schreef:
hoi,

Carys; heb de meeste jaren Equisanum gevoerd... dus ik voel me niet aangesproken over je berichtje Bloos Knipoog


Ik ben er ook niet op uit om iemand te beledigen. Ik ben zelf nml. al heel lang op zoek naar iets wat ze a. wil eten b. haar op gewicht houd c. haar gezond houd. Ik ken het probleem dus en ik kan me voorstellen dat dat met meerdere paarden veel lastiger is. Ik ga er echter wel van uit dat het voer "deugt".
Ik heb vier tonnen voer staan wat ook een hoop ruimte kost. Helaas... de supplementen die ik gaf, Vitamine E en selenium, zijn niet afdoende. Dus weer zoeken naar een ander voer. Ik geef de moed niet op, het voorjaar zal het dit keer uitwijzen.