Zoektocht western trailpaardje

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annekexxx

Berichten: 720
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Zoektocht western trailpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 23:00

Mijn pa rijdt al z'n hele leven te paard. Dressuur, eventing (vroegere military) en nu voornamelijk enkel nog buitenritten (incl. een sprongetje, beekje door, zee in, enz.)
Onze merrie is intussen vooraan de 20 en zou stilaan met pensioen gaan. (Ze heeft al wat vaker last van gezwollen benen na een halve dagrit en verliest wat spiermassa in hals en rond schouder, rug zakt steeds meer in,... Maar ze blijft ontzettend actief.)
Lya blijft gewoon bij ons en zal recreatief nog gereden worden door mijn nichtje of mijn vriend.

Stilletjesaan gaan we op zoek naar een leuke ruin van rond 1.50, die vooral gemakkelijk in omgang is, western gereden (aangezien mijn merrie reining getraind is en mijn pa stiekem ook jaloers is op mijn manier van rijden én mijn zadel - handiger voor z'n rug), goed reageert op (stem)commando's en op buitenritten gemakkelijk terug te nemen is. Eentje met enige ervaring in buitenritten in groep én alleen.
Leeftijd 4 - 10 jaar.
Trailermak, 100% gezond, geen (stal)gebreken, VERKEERSmak, en sociaal naar onze merries toe.

Aanraders?
Waar zoek ik best?
Budget <5000/6000 EUR.

Ik heb de indruk dat vele paardjes reining getraind zijn of helemaal niets kunnen (nog erg groen zijn) / geen ervaring hebben met buitenritten. Het trainen van een paard laten we liever aan pro's over.
Zijn er fokkers die trail-gericht trainen?
Ik ken er wel eentje, maar deze paardjes worden in bos en heide enz. gereden. Hier moeten we helaas enkele drukke plaatsen voorbij (en kruispunten), voor we in de natuur zitten... (En we willen geen paardje kopen waarvan we niet zeker weten hoe het zal reageren in het verkeer.)

Voorkeur gaat uit naar quarter, paint, appaloosa, henson

tweety_be

Berichten: 941
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Back in Belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 07:56

Informeer eens bij Raats Family Ranch (http://www.raatsfamilyranch.com/). Hij traint ranch paarden die werkelijk bomproof zijn. Budget ligt misschien net een beetje hoger bij hem, maar soms kan je er voor een prijs van €6000 een erg fijn paard vinden. Mss wel geen volledige quarter dan (hij heeft soms ook kruisingen te koop), maar wel eentje die helemaal bomproof is én aan al je eisen voldoet! Hij traint namelijk naar wens van de koper :)

Jaycee_

Berichten: 1264
Geregistreerd: 14-01-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 08:38

Wij hebben er ook 2 te koop die veel ervaring hebben met buitenritten. Een 10-jarige ruin en een 12-jarige merrie.
Voor meer info kan je mij een pb sturen.

gaucho

Berichten: 9637
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 09:31

Ik ben met die wensen bij een criollo uitgekomen; misschien ook iets om naar te kijken?

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 10:51

Als je pa last heeft van zijn rug, en alleen buitenritten wil maken, waarom kijk je dan niet voor een Tenessee Walking Horse ? Ze zitten zalig, zien er prachtig uit en zijn gefokt voor trailrides.
http://www.pleasuregaits.com/Forsale.htm Is een fokker ervan. Ze hebben vast iets staan in jouw prijsklasse. Zelf heb ik twee IJslanders voor buitenritten. Vind ik 1000 X zaliger dan een quarter voor lange tochten, maar wellicht vindt je pa een IJs te klein, dan is een Tenessee Walker een prachtig alternatief. Als we ooit voor mijn man een nieuw wandelpaard kopen, wordt het zeker een Tenessee Walker. :j

Annekexxx

Berichten: 720
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: Zoektocht western trailpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 11:48

I.v.m. Raats heb ik je een PB gestuurd (Tweety_be). Daar ben ik ooit al geweest.

Na wat opzoekingen was mijn pa ook al bij een Tenessee Walking Horse uitgekomen (en een Henson, kruising Fjord - maar iets 'eleganter'). Helaas zijn er van deze rassen maar weinig paardjes te koop in BE en NL. En 1.50 - 1,55 lijkt ons het beste, aangezien mijn pa ook wel wat groter is dan mij.

Het moet ook echt een RUIN zijn (of hengst die geruind kan worden), aangezien hij bij onze 2 merries komt te staan (de ene is vrij dominant en heeft soms wat last van merriestreken, wel brave paardjes voor de rest). Wellicht blijft de dominante merrie 'gescheiden' staan, met een schrikdraadje tussen en zou de toekomstige ruin bij mijn merrie komen te staan, die veel rustiger en onderdaniger is. (Maar dat moeten we nog even uitzoeken.)

Ik zou echt graag een betrouwbaar paardje willen vinden, dat gewoon rustig kan blijven stilstaan, sociaal is, gemakkelijk terug te nemen is van galop naar stap (ook op buitenrit in groep), zonder gebreken, maar wel eentje wat niet loom en lui is.

Set_Elkol
Berichten: 14863
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Zoektocht western trailpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:56

Zijn er niet meer rassen geschikt om met westernzadel gereden te worden en wel bomproof buitenpaardjes zijn? Moet het perse een 'westernpaard' zijn?
Ik moest ook al denken aan Rocky Mountain Horse.

Annekexxx

Berichten: 720
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 11:58

Uiteraard zijn er meer rassen geschikt. :-)
Maar we zijn bv. niet op zoek naar een type draver, Tinker, Fries, Haflinger, enz.

De prijs voor een volwassen Rocky Mountain Horse ligt in Europa vaak errrrg hoog, buiten budget dus.

Set_Elkol
Berichten: 14863
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Zoektocht western trailpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:59

Nee snap ik :j

xLianneZorro

Berichten: 3054
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Zoektocht western trailpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:07

Oh leuk dat je opzoek gaat Anneke ik zou mijn oren en ogen open houden! :)

Annekexxx

Berichten: 720
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: Zoektocht western trailpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 14:17

(Heb net gezien dat het hengstje waar ik vorig jaar een kijkje ben gaan nemen bij WR Quarterhorses,
op Kapaza te koop staat. Die mensen die hem even na mijn bezoek kochten, hebben hem nog maar enkele maanden... Benieuwd wat daar de reden voor is, want ik heb toen erg getwijfeld, maar vond 'm voor mezelf misschien nog iets te groen.)

Annekexxx

Berichten: 720
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: Zoektocht western trailpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 14:46

Iemand ervaring met 'The F*arm' (Herselt)?

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Zoektocht western trailpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:57

Ik ken Guido, en heb er nog gereden toen ik nog bij de VLP showde. Wel een eerlijke man.

StillAngel

Berichten: 6167
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:13

Probeer het even bij trainingsstal Starnmeer? Hele lieve westernpaarden heb ik gehoord en leuke mensen.

Jaycee_

Berichten: 1264
Geregistreerd: 14-01-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 18:52

Zeker eens contact opnemen met Guido van The Farm. Hij heeft meestal wel iets te koop zoals wat jij zoekt.

TurdusMerula

Berichten: 23919
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Zoektocht western trailpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:17

Een Henson heeft ook flink draver in zich - dat kán zorgen dat het minder comfortabel zit...

tones

Berichten: 5297
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:23

Ik heb dus nog nooit van n Henson gehoord.. :o

Kom tijdens t googlen uit op n "bloederige" Fjord?

Annekexxx

Berichten: 720
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: Zoektocht western trailpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 22:04

Henson is, dacht ik, een kruising Fjord met bv Franse draver (hoeft niet perse), kan ook met warmbloedpaard zijn. Dus een iets elegantere fjord.
Niet meteen mijn keuze, onze pa gaf het gewoon als optie aan.

Ik heb ivm een paardje met een paar vraagjes gemaild naar The F*arm, maar krijg enkel terug 'Kom eens kijken'. Ik weet toch eigenlijk liefst of de basis van het paard ons al ligt, voor ik bijna anderhalf uur die richting uit rijd... :-s (Al begrijp ik dat niet iedereen even graag mailt...)

Jaycee_

Berichten: 1264
Geregistreerd: 14-01-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:32

Je kan beter eens bellen naar Guido. Stuur maar een pb als je zijn nummer wil

Annekexxx

Berichten: 720
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: Zoektocht western trailpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 20:19

Zondag gaan we daar een kijkje nemen. Spannend! :-)

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Zoektocht western trailpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 11:19

Nadieh haarsma heeft een hele leuke appaloosa merrie te koop staan. totaal bom proof! wordt dit jaar 5. haar vader (met amper/geen ervaring) gaat er zonder problemen alleen mee naar buiten. hele lieve brave merrie met prima basis.
enige ding is dat het dus een merrie is en geen ruin.

voor info kun je Nadieh wel vinden op FB.

Annekexxx

Berichten: 720
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: Zoektocht western trailpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 16:12

We hebben zelf al 2 merries, maar nóg een extra merrie lijkt ons niet goed.
We willen ECHT een RUIN, die zijn meestal wat stabieler.
Genoeg merriestreken en hengstigheid hier ;-). Onze oudste merrie is ook echt wel dominant (niet gemeen of stout, maar ze laat graag zien wie de baas is).

De zoektocht gaat verder...
(1.60 blijkt toch wel wat aan de grote kant voor ons.)

puagaus

Berichten: 508
Geregistreerd: 25-07-11
Woonplaats: Amersfoort

Re: Zoektocht western trailpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:16

je hebt verschillende westernfacebook groepen NL/BE/DU zou daar even op zoeken. worden veel ruinen aangeboden die passen in je plaatje.

Annekexxx

Berichten: 720
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: Zoektocht western trailpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 20:25

Ik kijk dagelijks op 'Western Paarden'. :-)

Annekexxx

Berichten: 720
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 09:38

We zijn nog steeds op zoek.
Dus alle tips weer welkom.

We hebben al wat rondgekeken en weten met zekerheid dat het echt een doodbrave, eerlijke ruin moet zijn (1.50-1.55 en niet groter), gemakkelijke gangen en veel ervaring met buitenritten.