Buiksingel voor westernzadel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Buiksingel voor westernzadel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-02 21:04

Het westernzadel van mijn verzorgpaard Stella hebben we al een tijd lang niet gebruikt, omdat de achterkant klappert. Volgens iemand op stal, die er overigens wel veel verstand van heeft, is het zadel te klein. Bij de Divoza zeiden ze dat er maar 1 grootte westernzadel bestaat (wat ik overigens niet geloof) en bevolen ze ons een buiksingel aan. Maar wat zijn jullie ervaringen daarmee?? Is zo'n singel wat of niet??

rhynstoner
Berichten: 146
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 21:22

dat lijkt me niet want als ie klappert betekent het dat ie te smal aan de voorkant is waardoor ie gaat klemmen en dus gaat klapperen (neem ik aan) dus een buiksingel heeft weinig nut. er zijn wel meerdere maten westernzadels dus gewoon een grotere proberen groetjes

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 21:24

idd rhynstoner heeft gelijk. je zadel past dus gewoon niet meer op je paard.
en er zijn dus wel meer maten zowel in zitting als boombreedte.

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Buiksingel voor westernzadel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 21:31

Citaat:
..westernzadel achterkant klappert.Volgens iemand op stal, die er overigens wel veel verstand van heeft, is het zadel te klein

Meestal als de achterkant 'klappert' komt dit omdat de voorkant te ver naar voren duikelt. Dus dan is het zadel eerder te groot. Ook kan het zadel te lang zijn voor de paarderug en daardoor gaat klapperen op de billen. Singel je niet gewoon te strak aan Verward en trek je hiermee het zadel naar beneden?
Citaat:
Bij de Divoza zeiden ze dat er maar 1 grootte westernzadel bestaat

Ik denk dat ze bedoelen dat zij maar één grootte zadels hebben. In een échte westernzaak heb je veel meer keus in grootten, breedtes etc.

Citaat:
...raden een buiksingel aan...

Ik neem aan dat je de backcinch (oftewel de achtersingel) bedoelt. Die kun je gebruiken bij een jong (bokkerig) paard, zodat het zadel niet naar voren kan klappen en pijnlijk op de schouders gaat drukken. Ook wordt een backcinch gebruikt door 'ropers' voor het koeienwerk of in terrein met zeer steile heuvels. Geen van alle lijkt me voor jou van toepassing.

Wat je wel zou kunnen doen is om de 3-puntsgording toe te passen. Hiermee verleg je het aansingelpunt iets naar achteren, waardoor de druk van het zadel beter verdeeld wordt.
Persoonlijk zou ik gaan voor een goed passend zadel. Knipoog

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 22:00

ik zou oook op zoek gaan naar een ander zadel als ik jou was. enne die divoza bedoelt eerder de inches maar dat heeft er weinig mee te maken.. je moet waarschijlijk een andere boom hebben. op naar de betere westernbarn dus

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Maten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 22:40

Tja, in het leger vertelden ze me ooit eens dat ze maar 3 maten schoenen hadden:
1 Te klein
2 Te groot
3 Veel te groot
Liep niet echt lekker overigens.

Bij Divoza hebben ze inderdaad gelijk: zij hebben maar 1 maat westernzadels : "...onder de maat..."
(Sorry, ik kon het niet laten) Party!! .

Is het weer tijd voor mijn stelling : "...meet het....en je weet het..." (ik leg graag uit hoe).

MVG Louis www.sablou.com
www.westernzadel.com