mokken over kritiek op inrijden jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

mokken over kritiek op inrijden jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-02 19:43

even als reactie op het bericht van Laika in het topic over de cutting NK:

Als je besluit om tegen de heersende norm in op je 2 jarige paardje te stappen neem ik aan dat je een afweging hebt gemaakt. De plussen even tegenover de minnen gezet.

Plussen:
Verward

Minnen:
* mogelijke schade op langere termijn
* kritiek van andere paardenliefhebbers


Die kritiek neem je blijkbaar voor lief, anders neem je dat besluit niet. Dan niet achteraf zo aangebrand doen hoor........ Dromen

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 19:55

Ach tja, je hebt van die ongeduldige mensen hè... Over een paar jaar zullen de consequenties vast wel worden opgemerkt. En terugkrabbelen is dan te laat. Je zou bijna zeggen: eigen schuld, dikke bult, maar de cowboy krijgt die "bult" niet. Nee, maar het paard krijgt een driedubbele klap met de mokerhamer, om het even gek te zeggen. Stomme, domme mensen heb je ook op de wereld... Boos! Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 20:02

Als niet western-ruiter heb ik wel alle NK's meegemaakt die destijds nog op het HCR in Giesbeek werden georganiseerd.
Wat ik me nog erg goed kan herinneren is dat stal Madepolder destijds erg goed in de prijzen viel. Ik was helemaal gecharmeerd van hun [dek]hengsten en ik heb toch al een zwak voor hengsten.
Ik heb toen met Henk van Amstel gesproken en hij vertelde me dat een van hun kampioenshengsten 5 jaar was. Nou wil ik het eventjes niet hebben over of dat wel/niet te jong zou zijn. Maar ik ben wel heel erg benieuwd of diezelfde kampioenen nog steeds de Nederlandse titels weghalen op de wedstrijden. Hoe lang draait zo'n paard nu mee in de topsport? Als dat op 5 jarige leeftijd begint levert hij op 15-jarige leeftijd dan nog steeds diezelfde top-prestaties [en dan denk ik aan paarden als Bonfire en Silvano]?

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 20:05

yeahhhhhh we gaan plussen en minnen Pling

PLUS
door zo vroeg te beginnen met een paard (liefts als ze net 18 maanden zijn) kun je veel geld verdienen in de futurities(honderd duizenden dollars)
OOPS dollars die hebben ze in amerika en niet hier dus denk ik dat mijn PLUS hier weinig waarde heeft.

MIN
Helemaal eens met Marianne Cool

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-02 20:11

hiep hoi! ik moet toch weer wat vaker op Bokt komen. Voel me weer helemaal thuis

Zelfs Blaze is het met me eens Haha!

prompter

Berichten: 11084
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 21:55

Hoi, hierbij de premiere van mijn eerste bericht Knipoog : ik ben geen western ruiter, wou hier toch wat over zeggen. Ik heb mijn nu zestienjarige dravermerrie op twee-en-een-half jarige leeftijd ingereden. Ik deed er weinig mee (2-3 keer per week wat stappen), maar toch werd dat al snel meer, alle goede voornemens ten spijt. Danny is nu dus 16 en nog steeds helemaal gaaf en gezond. *LOL*

Ik heb ook een vierjarige zelfgefokte hengst, zoon van Danny. Maar hem ben ik nu pas zadelmak aan het maken! Destijds leek 2,5 jaar helemaal niet verkeerd, maar nu denk ik "ach, wat maakt die paar maanden extra wachten uit op een heel paardenleven?" De kans dat je paard het wat langer vol houdt is toch een eind groter. Vanwaar dat ongeduld? Iedereen weet dat het vroegtijdige slijtage aan een paard kan veroorzaken, dus je kunt commentaar verwachten op (te) vroeg inrijden.

Vriendelijke groeten, Ans

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 22:36

Ik ben het ook niet eens met het inrijden van zo'n jong paard, maar er is natuurlijk wel verschil. Een paard heel rustig onder zadel iets leren of hem echt trainen voor wedstrijden en ook uitbrengen. Ieder maakt hierin zijn eigen keuze, met de bijbehorende risico's. Ik vraag me trouwens af wie van ons weet op welke leeftijd men met zijn/haar paard begonnen is in te rijden. Ik heb de mijne op 6-jarige leeftijd gekocht en weet niet zoveel van haar verleden. En je weet nooit waar latere evt. blessures aan te wijten zijn.
Ik vind het trouwens wel opvallend dat veel mensen de laatste tijd een jong dier kopen, bewust dus, en dan toch niet kunnen wachten met inrijden. Dit is echter niet speciaal western-gebonden, je leest het veel meer.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 22:53

Carys schreef:
Ik ben het ook niet eens met het inrijden van zo'n jong paard, maar er is natuurlijk wel verschil. Een paard heel rustig onder zadel iets leren of hem echt trainen voor wedstrijden en ook uitbrengen. Ieder maakt hierin zijn eigen keuze, met de bijbehorende risico's. Ik vraag me trouwens af wie van ons weet op welke leeftijd men met zijn/haar paard begonnen is in te rijden. Ik heb de mijne op 6-jarige leeftijd gekocht en weet niet zoveel van haar verleden. En je weet nooit waar latere evt. blessures aan te wijten zijn.
Ik vind het trouwens wel opvallend dat veel mensen de laatste tijd een jong dier kopen, bewust dus, en dan toch niet kunnen wachten met inrijden. Dit is echter niet speciaal western-gebonden, je leest het veel meer.


ik weet gelukkig wel hoe oud mijn paardjes waren toen ze ingereden zijn, heb het nl zelf gedaan. Haha!
maar inderdaad het zo vroeg inrijden is mijns inzien ook niet goed voor een paardje. ik heb nu zelf een 2,5 jarige waar ik wel al mee bezig ben maar alleen een pad erop een oud (engels)zadeltje en dan los in de bak. maar voordat ik op dat beestje stap zijn we toch echt nog wel een paar maandjes verder, (wat denk je van volgend jaar) ik vind het nl nog te vroeg.

en jippie zoals je al zei hoeveel van die zogenaamde toppaarden van 4 en 5 jaar oud lopen nu nog wedstrijden. iemand???? ik weet er nl geen een.

nog een goeie: mijn kwpn-er is nu 16 en loop in de reining menig quarter eruit. Haha! }> nu wil ik een smilie die krom ligt van het lachen. bart ik wil een smilie die krom ligt van het lachen. Schijnheilig
mijn kwpn-er is aangereden toen ze 3 en een paar maanden was.

en carys dat men steeds jongere paarden koopt klopt wel maar daar weet ik wel een reden voor. kijk maar eens wat een goed aangereden paardje kost. de prijzen stijgen nu toch echt de pan uit. en een jaarling is een stuk goedkoper. maar ja dan moeten ze wachten en dat is mensvreemd, alles moet nu direct en gister.

diegene die begint met z'n paardje als ie nog geen 3 is moet dat helemaal zelf weten en er zit verschil in trainen (klaarmaken voor wedstrijden) en rijden (af en toe een beetje en rustig aan) maar het is dus niet mijn manier.

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Re: mokken over kritiek op inrijden jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 23:34

Marianne schreef:
even als reactie op het bericht van Laika in het topic over de cutting NK:

Die kritiek neem je blijkbaar voor lief, anders neem je dat besluit niet. Dan niet achteraf zo aangebrand doen hoor........ Dromen


Je vond mijn opmerking flauw en niet ter zake doende. Het was dan ook alleen als waarschuwing bedoeld op de te verwachten stroom van kritiek.

Bij het trainen van ons paardje hebben we niet overwogen of we de kritiek voor lief zullen nemen. Dat zou het zijn zeg.... dat je bij alles wat je doet eerst gaat overwegen wat anderen daar niet van zullen denken/zeggen. Gelukkig hebben wij zelf gewoon een mening en zijn bij het bepalen van besluiten niet afhankelijk van eventueel kritiek cq meningen van anderen. Het is namelijk erg makkelijk een ander te bekritiseren als je niet alle feiten kent.
En ook ben ik van mening dat er geen vastgestelde leeftijdsnorm aan het trainen vast zit. Evenals dat de ene training de andere niet is. Dat zal van ras én paard afhankelijk te beoordelen zijn.
Tevens is het nog helemaal niet bepaald dat dit paard mee zal doen in de TOPsport zoals word aangegeven dus of hij dat met zijn 15e nog zal doen is ook onmogelijk te bepalen. Dit is dus mijn mening.

Trouwens vind ik ook dat er tussen je eigen mening uiten of een ander bekritiseren zijn ook een groot verschil zit.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 00:46

Jippie"]
.
Ik heb met Henk van Amstel gesproken en hij vertelde me dat een van hun kampioenshengsten 5 jaar was.
[/quote]
Ik heb Van Amstel zien trainen zonder dat hij wist dat er een kijker in de buurt was,
mijn god,
ik snap überhaupt niet dat een 5 jarige bij hem nog niet op zijn knietjes rondkruipt.

[quote="Carys"]
Ik vraag me trouwens af wie van ons weet op welke leeftijd men met zijn/haar paard begonnen is in te rijden.
[/quote]
Ik heb mijn paard wat ik uitbreng als 5 jarige gekocht, toen kon hij niet normaal draven omdat hij nagenoeg geen balans had, ook een simpel voltetje zat er niet of nauwelijks in.
Dan kan je ervan uitgaan dat hij nog vrij groen is, ook al zouden ze met 2 jaar begonnen zijn met zadlemak maken, ze kunnen er nooit veel trainingsuurtjes op hebben gemaakt.

[quote="Carys schreef:
Ik vind het trouwens wel opvallend dat veel mensen de laatste tijd een jong dier kopen, bewust dus, en dan toch niet kunnen wachten met inrijden. Dit is echter niet speciaal western-gebonden, je leest het veel meer.

Helemaal mee eens,
hoewel het naar mijn idee in de westernwereld als heel normaal wordt beschouwd terwijl de Engelse ruiters zelf dondersgoed weten dat het niet zo slim is maar gewoon niet willen wachten.
Dat is misschien nog wel beroerder als in het eerste geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 08:32

Sjuimpje schreef:
Ik heb Van Amstel zien trainen zonder dat hij wist dat er een kijker in de buurt was,
mijn god,
ik snap überhaupt niet dat een 5 jarige bij hem nog niet op zijn knietjes rondkruipt.

Laat ik daar maar niet over uitwijden Lips are sealed

Maar goed, ik heb me staan verbazen over de manier van trainen en de prestaties die een 5-jarige neer dient te zetten op een NK en kan me niet voorstellen dat een paard dat lang vol zou houden. En aangezien HvA niet de enige is die dergelijke jonge paarden mee laat lopen in de top ben ik benieuwd of die paarden lang op dat niveau blijven presteren. Ik vrees dat die paarden al lang kapot zijn voordat ze 8 jaar worden.
En wat was volgens HvA de reden om de paarden zo jong mogelijk te beleren? " Je moet een kind ook jong naar school sturen zodat ze dicipline leren en nog plooibaar zijn. Een 14-jarig kind dat van zijn vrijheid heeft genoten wil ook niet meer naar school." En dat is wel illustratief voor veel paarden die ik heb zien lopen op de NK's. Dat waren allemaal dooie, slaafse paarden die stoicijns het gevraagde uitvoerden. Het plezier was weg uit die paarden. Dat heeft alles te maken met het geestelijk kapot maken van een paard wanneer je op zo'n jonge leeftijd begint te beleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 10:35

Jippie schreef:
En wat was volgens HvA de reden om de paarden zo jong mogelijk te beleren? " Je moet een kind ook jong naar school sturen zodat ze dicipline leren en nog plooibaar zijn. Een 14-jarig kind dat van zijn vrijheid heeft genoten wil ook niet meer naar school." En dat is wel illustratief voor veel paarden die ik heb zien lopen op de NK's. Dat waren allemaal dooie, slaafse paarden die stoicijns het gevraagde uitvoerden. Het plezier was weg uit die paarden. Dat heeft alles te maken met het geestelijk kapot maken van een paard wanneer je op zo'n jonge leeftijd begint te beleren.


Op deze manier creeer je robots die zonder slag of stoot uitvoeren wat ze geleerd is, zonder uitstraling of fijne werklust.
Meneer Van A. heb ik ook aan het werk gezien en nog wel wat andere vooraanstaande ruiters en trainers.
Zoals Blaze al zegt, futurities zijn big business en daarom is het geaccepteerd en als het in USA normaal is, doen we het hier ook maar Verward.

spotless

Berichten: 421
Geregistreerd: 12-09-02
Woonplaats: Bispgården, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 10:39

Ook wij zijn van die eigenwijze ongeduldige mensen... Knipoog Onze merrie hebben we met 2 jaar zadelmak gemaakt en licht aangereden. (Laika: Henk en Angelique van de Greup kennen haar wel - stonden samen op stal toen ze werd geboren uit de merrie van onze vrienden.) Dit wil zeggen 2 tot 3 x per week 15 tot 20 minuten stappen en draven en later ook galopperen. Opgebouwd tot max. een uur (dus niet iedere dag) in ongeveer een jaar. Daarna pas begonnen met de daadwerkelijke training.
Bewuste keuze. Alle voors en (vooral Knipoog ) tegens zijn wel bekend dus ga ik niet allemaal opnoemen Ze is nu 6.5 jaar, heeft vorig jaar een prachtig veulen gegeven (zie avatar) en heeft nog geen dag kreupel gelopen of id. Ook met dit veulen gaan we dit voorjaar voorzichtig beginnen. Zijn al bezig met roundpenn training en longeren. Alles met mate.
De uitstraling van de paarden van HvA heeft denk ik meer te maken met zijn manier van met paarden werken ( Extreme duivel Extreme duivel ) dan met de leeftijd waarop hij begint. Misschien dat ze daarom ook al weer zo gauw weg zijn (senior Reining is een onderdeel waar hij zelden in uit kwam...) Een paard moet tenslotte ook plezier in z'n werk houden. Als je braindead bent kan je dat ook niet meer.
Die van ons is in ieder geval verre van hersendood !!!!!!!!!
Groetjes Marion

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 10:49

spotless"]
Dit wil zeggen 2 tot 3 x per week 15 tot 20 minuten stappen en draven en later ook galopperen. Opgebouwd tot max. een uur (dus niet iedere dag) in ongeveer een jaar. Daarna pas begonnen met de daadwerkelijke training.
[/quote]
Dat wil zeggen dat het dier als driejarige al een uur werk voor zijn kiezen kreeg...

[quote="spotless schreef:
Alle voors en (vooral Knipoog ) tegens zijn wel bekend dus ga ik niet allemaal opnoemen

Er zijn mij geen 'voors' bekend,
ben dus erg benieuwd, zou ze graag horen.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 11:39

Wat ik mis in het onderdeel MIN/PLUS is het onderdeel FEITEN.

FEIT
1. élk paard onafhankelijk van ras, bespiering, ontwikkeling is pas 'volwassen' rond zijn 6e levensjaar. D.w.z. dat dan zijn botontwikkeling is voltooid. Met name voor het sluiten van de groeischijven is het belangrijk dat een paard niet belast wordt. Dit levert nl op latere leeftijd geheit problemen op in het bewegingsapparaat, wat dus ten koste gaat van het presteren. Rond het 2e en 3e jaar sluiten de schijven in benen en rug. Dit is geen verzinsel van mij maar een wetenschappelijk bewezen iets.

2. het feit dat een paard er al zo volwassen 'uitziet' met name doordat bijv. quarters zo bespierd zijn, doet aan feit 1. dus niets af. De spieren zijn er wel, maar hebben niets te maken met de groeischijven en zijn vaak ook niet ontwikkeld. Ook het ontwikkelen van de spieren (trainen) versnelt niet het botontwikkeltroject.

MIN
1. zie onderdeel 'feiten' Haha!
Verder is alles al wel gezegd.

PLUS
1. Het jonge paard is nog erg beïnvloedbaar c.q. laat zich makkelijk overheersen. Zeker bij hengsten wordt dit als een pré gezien.
2. Na een korte c.q. heftige carriere kan een paard tenslotte altijd nog geld opleveren als fokhengst/merrie. Of het paard wordt voor veel geld verkocht en daarna zie je hem soms nooit meer terug 'in het circuit'.
(Maar of dat nou echt een 'plus' is Lips are sealed )

Natuurlijk kun je een paard tot zijn 3e jaar groen in de wei laten staan, maar ik denk dat het voor een paard wel goed is om in handen te zijn. Je kunt er al best veel mee doen, zonder het te belasten.
Grondwerk is een hele goede manier om een paard al veel te leren (stemcommando's) waar je later met trainen veel nut van kunt hebben.
Een beetje longeren, sacking-out en trail-in-hand zijn onderdelen die je kunt doen. Hiermee schep je een band die voor de verdere training een pré is.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 11:50

Hm.. lastig...
Ook ik heb te maken gehad met vooroordelen over het te jong beginnen met paarden. Dat was op zich wel uitermate grappig, want de desbetreffende commentator had zelf een spring/fokstal, en zijn methode was: paarden tot hun 5e jaar paard laten want dat was belangrijk, en dan als ze vijf (of zes) zijn, zijn ze wel toe aan training, dus gaan ze dan maar gelijk vol in het werk. Over de manier van zadelmakmaken maar niet te spreken..

Wij konden met onze jonge dieren echt absoluut niet een paar keer per week wat grondwerk doen, of es een zadeltje erop en uiteindelijk een beetje zitten maar hij kon wel een groene vijfjarige binnen 2 uur zadelmak breken... Ik vraag me af wat geestelijk en lichamelijk meer belastend is????

Hetzelfde verhaal geld voor veulens.. Met onze pasgeboren kleine dikzak zijn we vanaf dag 2 aan het spelen (verantwoord opvoeden heet dat) geweest. Kon absoluut niet, want een veulen moet je met de moeder laten bla bla bla... Resultaat: Wij een keurig opgevoed babypaard en hun half wilde jaarlingen die je met gevaar voor eigen leven moet hanteren.

Mijn idee is, dat 'werken' met een jong paard zeker niet verkeerd is MITS je jezelf kan inhouden. En daar schort het vaak aan bij mensen. Want het gaat zo goed dus kan het wel wat langer en wat meer etc. De werkwillige paardjes zijn hiervan vaak de dupe, een tegenstribbelaar wil wel eens een afkoelperiode krijgen. Als je een goede zelfberheersing hebt kan je best wat doen, is vooral voor de geestelijke ontwikkeling belangrijk.

Hoe trainingsstallen daarmee omgaan is weer een totaal ander verhaal, ik snap daar ook geen jota van. Maar ik denk dat je daar de kwaliteit/verstand ook kan afmeten aan het aantal kreupele paarden (bij sommige ben je dan lang aan het tellen Extreme duivel )

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 12:09

De Plus 1 van Sugarmiss:
Die plus wordt wel vaker aangedragen,
eigenlijk zeggen die mensen dat ze niet kundig genoeg zijn om een paard als 3 jarige de baas te kunnen.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 12:31

Ik wil niet lang ingaan op de opmerkingen over een bepaalde trainer. Ik wil er alleen over kwijt dat de rede waarom deze ruiters(s) vrijwel nooit in de senior verschijnen te maken heeft met het feit dat je met twee kei harde handen een paard er onder kunt krijgen maar dat dat problematisch wordt als je maar met 1 hand mag rijden Extreme duivel Extreme duivel

Ik vind jong inrijden geen probleem als we het over paarden hebben van 2,5 en ouder en als ze er fysiek echt aan toe zijn. Dusty is met ruim 2,5 zadelmak gemaakt door een goede trainer hier in brabant. Ze is al met al 2 weken gereden. Toen kwam de trainster naar mij en mijn zus toe om te vertellen dat Dusty op haar achterhand nog niet sterk genoeg was. Dat de keuze om verder te gaan natuurlijk aan ons was, maar dat ze het afrade haar door te trainen en het beter vond haar een maand of 5 op de wei te zetten. Dat zijn dat grote trainers, die kijken naar wat een paard aan kan en niet meteen naar het grote geld.

Wat nu het voordeel was van zo vroeg beginnen? Eind april gooiden we er een zadel op en..... reden zo weg. Ze was net drie, sterk genoeg geworden en goed zadel mak.
Echt voordelen om heel vroeg te starten zijn inderdaad dat de paarden makkelijker te sturen zijn en te beinvloeden. Verder zie ik er niet veel voordelen aan.

Je moet weten waar je mee bezig bent en je aanpassen aan je paards kapaciteit. Dan zie je dat een paard als Docs Hickory boy op zijn 16de nog losjes kampioen cutting werd.

Dus geen probleem maar doe het wel met verstand en niet met dollar tekens in je ogen. En zeg nou zelf wie van ons hier op bokt gaat met een 3 jarige in de futurity het grote geld verdienen.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 12:36

Sjuimpje schreef:
De Plus 1 van Sugarmiss:
Die plus wordt wel vaker aangedragen,
eigenlijk zeggen die mensen dat ze niet kundig genoeg zijn om een paard als 3 jarige de baas te kunnen.


En wat is het verschil tussen 2,5 en 3? Als ik SM's feiten lees, is een 3 jarige ook nog niet volgroeid.....! Dan zou je met 5 of 6 er pas op kunnen gaan zitten.

De term "de baas kunnen" beschrijft hoe je met een ouder paard omgaat, terwijl dat bij wat jongere dieren absoluut niet van toepassing is. Ik wil mn paard helemaal niet "de baas" zijn, ik wil ermee samenwerken, en als ik daar vroeg mee begin, heb ik daar later profijt van... Als je je verstand maar gebruikt...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 12:41

'De baas' wil zeggen dat je niet over je heen laat lopen,
lijkt me wel van belang.
Verder maak ik 3 jarige fijn zadelmak en verder niets, ik heb nu een driejarige staan waar ik al 2 maanden niet meer opgezeten heb.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 12:41

Cer schreef:
En wat is het verschil tussen 2,5 en 3? Als ik SM's feiten lees, is een 3 jarige ook nog niet volgroeid.....! Dan zou je met 5 of 6 er pas op kunnen gaan zitten.
...

Klopt, 3 jaar is in principe ook nog te jong. Maar in het 3e jaar sluiten de groeischijven in de rug en benen en die zijn het belangrijkste voor het kunnen dragen van gewicht.
Overigens worden er bij dure (sport)paarden vaak foto's gemaakt van hoever de groeischijven al gesloten zijn.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 12:43

Ik denk inderdaad dat er niet veel voordelen aanzitten om een paardje al zo jong in te rijden en zadelmak te maken, op dit moment heb ik ook een paardje onder het zadel en die heb ik zademak gemaakt toen hij 4 was, nu is hij 5 en rij ik er regelmatig op, en nog is hij niet uitgegroeit!
Om mij heen zie ik het ook vaak genoeg. Voorbeeldje: Bij iemand die ik ken staat een leuke pony 2 jaar, nou die moet eigenlijk wel aan het werk gezet worden, dan kan die de kost een beetje verdienen, dus er wordt en meisje voor gezocht die nog zo gek is om het te doen ook!!
Pony wordt ingereden is ook erg braaf (heel gek? Lips are sealed ) met 3 jaar gaan ze starten en in een jaar tijd zijn ze M1......nou is die pony 4 jaar, en kan uiteindelijk nog helemaal niks!! Loopt niet over d'r rug en loopt onder de ruiter vandaan, nou hebben ze ook al een ongeluk gehad en meisje had een zware hersenschudding!!
de pony begint nu sterker te worden, en het meisje zit er gewoon niet op(ze hangt, ook al rijd ze M1), en daardoor houdt ze de pony niet onder controle, dus krijg je gevaarlijke situaties..

Bij mij op stal was er ook iemand, en die begon met haar appaloosa op 3 jarige leeftijd, eerst longeren, maar ze had er te weinig tijd voor dus beestje werd weggebracht, paardje kwam terug en kon alles inclusief galopchangementen!! Verward Ik vind dit niet normaal en heb dat ook tegen haar gezegt, maar zij vondt het heel normaal..
Zou zijn er nog wel een aantal dingen die er gebeuren om mij heen, en ik ben zo iemand die er wat gaat zeggen (wel op een manier dat ze ook niet beledigt raken ofzo) Haha!
Maar inderdaad een paardje is pas uitgegroeit op 6 jarige leeftijd!!
Dus om met 2.5 te beginnnen, ik zou er niet aan moeten denken.

En wij mensen zijn veelste ongeduldig om te wachten, en nu ligt het bij de particulieren toch wel anders denk ik dan bij de handelsstallen, daar moeten ze namelijk geld opbrengen, en denken ze niet, o ik wacht nog maar 1 of 2 jaartjes, want dan kan iemand anders er langer plezier van hebben, dat kost ze teveel geld!!

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 12:50

Cer schreef:
Mijn idee is, dat 'werken' met een jong paard zeker niet verkeerd is MITS je jezelf kan inhouden. . Als je een goede zelfberheersing hebt kan je best wat doen, is vooral voor de geestelijke ontwikkeling belangrijk.

Hoe trainingsstallen daarmee omgaan is weer een totaal ander verhaal, ik snap daar ook geen jota van. Maar ik denk dat je daar de kwaliteit/verstand ook kan afmeten aan het aantal kreupele paarden (bij sommige ben je dan lang aan het tellen Extreme duivel )


ben het volledig met je eens! volgens mij kan een jong paard geestelijk veel meer aan als hij vanaf guppie spelenderwijs overal kennis mee maakt. kan me niet voorstellen dat het slechter voor een jonkie is als hij een paar keer per week onder handen komt en voor de rest lekker buiten staat, dan als hij bij wijze van spreke als 3 jarige uit het land geplukt wordt en zadel mensen en gefrunnik moet accepteren.
en ik vind eigenlijk dat iedereen die een nieuw paard heeft (ongeacht de leeftijd) verplicht een jaar niet mag rijden en alleen frunniken Haha!
ik geniet iedere keer weer van mn tallebal en het intereseert me echt niet of ik nu al wel of niet kan rijden (ksta al 1/2 jaar 'droog'), het is gewoon zo leuk om bezig te zijn. hih tegen de tijd dat zij kan gaan opbouwen heb ik ook een opbouwfase nodig, mn conditie is echt 0,0, maar dit terzijde.

en over trainingstallen, ik stond ook ergens waar ze me wilden overhalen om niet alvst erop te gaan zitten (net 2!) net zoals haar speelkameraadjes, waarvan er overigens 1tje heel wat weken stil stond vanwege een peesblessure (en die had ze niet op het land opgelopen wat ik hoorde)

sil
Berichten: 690
Geregistreerd: 24-09-01
Woonplaats: St Martin D'Audouville

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 15:56

tja, ik ga niet PLUSSEN en ga niet MINNEN....maar het FEIT is :
dat ik (pl)KUS mijn bijna 15 jarige hengst die als 2 jarige is ingereden en als juniorpaard aan de nederlandsetop heeft mee gereden en als senior paard met een nieuwe ruiter is begonnen in de zelfde disipline en het best netjes heeft gedaan bij de amateurs daarna is hij verder gegaan naar mij om in totaal andere disiplines te worden geschoolt en te worden uitgebracht. kortom een leven vol hard werken van jongs af aan en wat beMIN ik die kanjer waar je een kind van 6 op kan laten galoperen, die ik zelf kan showen of morgen bepakt en wel naar zuid-limburg kan rijden omdat hij zo mak is!
en versleten??... ja een rug die bij een 15 jarige hoort en hier en daar een gal maar lopen en hem kan je geen groter plezier doen dan met een knoertes harde rundown een meter of 4 te glijden, volgens mij is die bolle best gezond en vooral gelukkig!!!!!
groeten van sil en sanwood

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 16:21

Sil: je hebt helemaal gelijk Lachen Sanwood is helemaal toppie, en heel erg braaf Lovers En zeker gelukkig bij jullie!!! Bovendien vind ik die rug ook wel meevallen, verder kan hij nog eeeerg hard galopperen (vindt hij stiekem ook wel leuk Haha!) Lovers Gewoon een superpaard die Sanwood!