mokken over kritiek op inrijden jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 23:46

Jippie"]
.
Ik heb met Henk van Amstel gesproken en hij vertelde me dat een van hun kampioenshengsten 5 jaar was.
[/quote]
Ik heb Van Amstel zien trainen zonder dat hij wist dat er een kijker in de buurt was,
mijn god,
ik snap überhaupt niet dat een 5 jarige bij hem nog niet op zijn knietjes rondkruipt.

[quote="Carys"]
Ik vraag me trouwens af wie van ons weet op welke leeftijd men met zijn/haar paard begonnen is in te rijden.
[/quote]
Ik heb mijn paard wat ik uitbreng als 5 jarige gekocht, toen kon hij niet normaal draven omdat hij nagenoeg geen balans had, ook een simpel voltetje zat er niet of nauwelijks in.
Dan kan je ervan uitgaan dat hij nog vrij groen is, ook al zouden ze met 2 jaar begonnen zijn met zadlemak maken, ze kunnen er nooit veel trainingsuurtjes op hebben gemaakt.

[quote="Carys schreef:
Ik vind het trouwens wel opvallend dat veel mensen de laatste tijd een jong dier kopen, bewust dus, en dan toch niet kunnen wachten met inrijden. Dit is echter niet speciaal western-gebonden, je leest het veel meer.

Helemaal mee eens,
hoewel het naar mijn idee in de westernwereld als heel normaal wordt beschouwd terwijl de Engelse ruiters zelf dondersgoed weten dat het niet zo slim is maar gewoon niet willen wachten.
Dat is misschien nog wel beroerder als in het eerste geval.


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 09:49

spotless"]
Dit wil zeggen 2 tot 3 x per week 15 tot 20 minuten stappen en draven en later ook galopperen. Opgebouwd tot max. een uur (dus niet iedere dag) in ongeveer een jaar. Daarna pas begonnen met de daadwerkelijke training.
[/quote]
Dat wil zeggen dat het dier als driejarige al een uur werk voor zijn kiezen kreeg...

[quote="spotless schreef:
Alle voors en (vooral Knipoog ) tegens zijn wel bekend dus ga ik niet allemaal opnoemen

Er zijn mij geen 'voors' bekend,
ben dus erg benieuwd, zou ze graag horen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 11:09

De Plus 1 van Sugarmiss:
Die plus wordt wel vaker aangedragen,
eigenlijk zeggen die mensen dat ze niet kundig genoeg zijn om een paard als 3 jarige de baas te kunnen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 11:41

'De baas' wil zeggen dat je niet over je heen laat lopen,
lijkt me wel van belang.
Verder maak ik 3 jarige fijn zadelmak en verder niets, ik heb nu een driejarige staan waar ik al 2 maanden niet meer opgezeten heb.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 17:43

phoenix4ever"]
[quote="Sjuimpje schreef:
De Plus 1 van Sugarmiss:
Die plus wordt wel vaker aangedragen,
eigenlijk zeggen die mensen dat ze niet kundig genoeg zijn om een paard als 3 jarige de baas te kunnen.

een goede opvoeding van jongs af aan doet wonderen
[/quote]
Oud topic, maar goed:
Het gaat om de KWALITEIT niet om de KWANTITEIT, als je een veulentje die eerste paar maanden dat het bij de moeder loopt eerlijk en consequent behandeld heb je er nooit geen omkijken meer naar en kan je hem zonder problemen voor jaren wegzetten.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 00:34

Mijn hengst is in de kudde beter opgevoed als ik thuis had kunnen doen,
ik kocht hem als happerig, bijterig krengetje, gooide hem in het land met nog 10 hengsten en kreeg een heel zoet mannetje terug.
Ook al was hij the leader of the gang.
Dat had ik zelf nooit beter kunnen doen en ondertussen kreeg hij elke dag niet belastende fitness training want als leader moet je wel je positie verdedigen natuurlijk.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers