western en dresuur op het zelfde paard....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

western en dresuur op het zelfde paard....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-02 23:33

als vervolg op de discussie...."western en dressuur op het zelfde paard" (een KWPN-er)....wazige foto's maar toch maar even geplaatst.
Ik ben heel benieuwd naar andere plaatjes, want dat zie je niet echt vaak.

Sugarmiss, misschien mogen ze hier niet staan....Dan het verzoek om ze te verplaatsen Knipoog.


Afbeelding

Afbeelding


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-02 23:37

Zij (B'elanna) is een merrie, vond tot voor kort western leuker (dat was voor haar een soort vakantie omdat ik te druk was met mijn eigen rijden). Gevolg: ze hoefde niet zo hard te werken. Inmiddels vraag ik ook bij western wel wat meer perfectie en afwerking, nu vindt ze het beide wel leuk. Vakantie is nu springen en freestyle geworden (en de wei natuurlijk).....


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-02 23:45

hahahaha betrapt, ik rij normaal met een romal, dan hoef ik die ingewikkelde teugelvasthou-manier niet te doen. Ik heb ziekte van lyme gehad en de restklachten daarvan maken dat ik behoorlijk last van mijn polsen krijg op de nette manier...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-02 09:37

Jolanda,
Wat een leukerd! en je ziet duidelijk het verschil in halshouding. Ik wil nog proberen de tip van sugarmiss te volgen: twee foto's in dezelfde gang te (laten) maken, zodat je het verschil goed kan zien.
In ieder geval is het bewijs geleverd, ook een KWPN-er kan best western lopen Knipoog

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-02 10:51

cornelie schreef:
O,o, ik ga misschien wat roet in het eten gooien Lachen Zijn dit foto's van paarden die NU engels en western combineren, of zijn dit paarden die voorheen engels liepen en nu omgeschoold zijn naar western? Want dan zijn het in principe nog geen paarden die nu in beide disciplines uitgebracht worden.


Mijn B'elanna loopt deze maand haar eerste westernwestijd (pleasure en horsemanship bij de beginners) om te testen hoever we zijn en wordt ook uitgebracht in een drietal dressuurwedstrijden deze maand.

De quarterhorse van een goede vriendin start bij de professionals (ja zij rijdt een stuk beter dan ik Haha! ) in Eersel en loopt tevens een aantal dressuurwedstrijden de komende drie maanden....

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-02 17:21

Ik probeer het...een antwoord op een heleboel vragen....

de zin van twee stijlen door elkaar...Die is er niet, wel de lol van meerdere stijlen naast elkaar (springen, dressuur, freestyle, western).

En inderdaad op hoog niveau moet je misschien compromissen gaan sluiten. Volgens mij niet eerder. Doel van western en dressuur is een goed gereden paard, los, voorwaarts, recht, werkwillig. De beoordeling daarvan is in beide stijlen wat anders. Maar paarden zijn m.i. tot meer in staat dan veel mensen denken. Dus waarom een dressuurpaard geen slidingstop leren? of een roll back? De basis blijft hetzelfde. De keertwending op de achterhand of de spin zet je hetzelfde in...de afwerking is anders. En mijn paard en ik vinden het in ieder geval leuk.

Een paard (dressuur of western) komt sowieso terug op de zit, pas daarna komen ophoudingen eraan te pas. Dan is het volgens mij maar een kleine stap om een dressuurpaard te leren dat zitten en been eraf het knopje slidingstop betekent. Gewoon voor de lol (lanna heeft enorm veel lol in die stop). Of een quarter strekken te leren (ook gewoon voor de lol).

Mijn reden voor meer stijlen naast elkaar blijft dan ook: het is leuk, mijn paard heeft er lol aan, de quarter van mij vriendin heeft lol aan uitgestrekte draf en eveneens aan galopswissels om de pas. Het kost ongeveer een week om je paard weer omhoog (dressuur) of omlaag (western) te rijden als je heel erg veel in een bepaalde stijl hebt gereden....Ik heb het er voor over. Gewoon voor de pret.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-02 11:05

Mijn bedoeling met dit topic was om te laten zien dat meer stijlen op een paard volgens mij best kan. En omdat ik zeer geinteresseerd ben in ruiters die hetzelfde nastreven. De mate waarin dressuur en western elkaar wel of niet helemaal in de weg zitten is al heel erg uitgebreid aan de orde geweest in een ander -overigens zeer interessant- topic deze maand. Daarin zijn meer dan voldoende argumenten voor en tegen aan de orde geweest Knipoog. Ik vind het in ieder geval heel leuk om een paar foto's te zien van ruiters die er hetzelfde over denken als ik. En voor iedereen die dat niet ziet zitten, of vindt dat het niet kan, of andere meningen heeft over dressuur/western dan ik (in ieder geval Adriene), geldt: iedere mening is belangrijk, van iedere mening kun je wat leren. Maar nogmaals daar heb ik dit topic niet voor bedoeld. Dus ik trek me terug uit de discussie (niet boos of vervelend bedoeld hoor....)

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-02 21:59

huh? constante aanleuning op het binnenbeen? zo heb ik het niet geleerd hoor...Dat is dus weer een van die topics die volgens mij in de dressuur spelen. Wel of niet binnenbeen altijd erbij of met binnenbeen om stelling vragen, danwel even binnenbeen om te voorkomen dat je paard "omkiepert" op de circel. Is volgens mij net zo'n soort disdussie als je paard laag en rond rijden (Anky) versus de absolute tegenstanders van die methode....Knipoog

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-02 22:26

Eh...ik heb een poging gedaan op mijn dressuurpaard. De eerste echte westernwedstrijd. Vijfde in de pleasure en derde bij de horsemanship (netjes op een hand). Ik ben supertevreden Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot en 51 bezoekers