Achterlangs kruisen in de rollback

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Achterlangs kruisen in de rollback

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 13:35

Okidoki, we zijn eindelijk weer eens lekker op de technische toer, dus leg ik jullie graag een probleempje voor, in de hoop op goede/betere/bruikbare oplossingen.

Probleem:
In de rollbacks van de linkerhand naar de rechterhand kruist Mileen haar linkervoorbeen vaak achterlangs het rechterachterbeen. Daardoor krijg ik natuurlijk een hakkerige draai die er niet uitziet. Van rechtsom naar links gaat het trouwens ook goed.

Oorzaak:
Ik voel niets met mijn linkerhand (armprothese) en ik denk dat de oorzaak van het probleem er in ligt dat ik met het aanleren (toen nog bij een andere 'trainer') teveel m'n linkerhand naar me toe heb gehaald in de neckrein naar rechts. Daardoor heb ik aangeleerd dat ze haar linkerschouder naar achter verplaatst, en dan kun je niet meer voorlangs kruisen.
Dit zou ook kunnen verklaren waarom ik het de andere kant om niet heb, denk ik.

Zoals ik het nu oplos mbv trainer:
Kleine circeltjes stappen, met het hoofd naar binnen. Dan steeds even voor de buitenteugel om laten stappen naar binnen, dmv neckrein (ik let nu dus goed op dat die arm niet naar me toe komt) en kort tikje met m'n buitenbeen. Na twee passen goed, ga ik er uit en laat ik haar met rust als beloning. Als het fout gaat, ga ik door tot het goed gaat, meestal door iets meer voorwaarts erin te houden en (nog) strenger op te letten wanneer ik de hulp voor het omstappen geef zodat de buitenschouder vrij genoeg is om het been ruimte te geven om over te stappen. Dan ook weer na twee passen goed eruit en belonen.
Op die manier moet Mileen erachter komen dat het makkelijker is om voorlangs te stappen. En ik leer er heel goed van opletten dat die linkerhand niet gaat pakken.

Deze oefening doe ik voorlopig dus op 2 handen om 'm eerst weer goed bevestigd te hebben voordat ik weer op 1 hand verderga.

Vraag:
Hoe zouden jullie dit probleem oplossen, en waarom?

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 14:14

eerlijk gezegd heb ik dit probleem niet. Baily zet zijn benen vanuit zichzelf al goed (wat een superknolletje). ik denk dat hoe je nu bezig bent een goede oplossing is. jij leert je hand beter op de goeie plek te houden en je paard leert zijn benen goed neer te zetten.. ik zou zo doorgaan..

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 14:18

Ik denk eerlijk gezegd ook dat je nu goed bezig bent. Goed voorwaarts houden, en op die manier zorgen dat ze voorlangs moet overstappen. Ik begrijp verder eigenlijk niet precies WAT ze nu precies met welk been doen tijdens een rollback naar rechts. Misschien kun je dat nog iets beter uitleggen?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 14:18

Je kan dit naar mijn mening oplossen door te zorgen dat je paard zijn rechterbeen naar achteren en opzij brengt. Dit kun je vanuit stilstand doen.
1: Je staat stil
2: Je verplaatst je gewicht denkbeeldig naar het rechterachterbeen (hiermee geef je de schouder ruimte) en brengt de teugels naar rechts. Je kan je rechterhand ver van de hals bewegen en je linkerteugel tegen de hals.
3: Laat hem draaien door buitenbeen te geven en daarbij probeer je dat het rechterbeen naar achter-opzij beweegt. Hij zal dan automatich het linkerbeen op de goede manier meenemen.

Dit alles langzaam uitgevoerd, als je het snel doet kan ie het niet aan en zal het fout doen.

Waarom? Om dat ik denk dat op deze manier je paard niet anders kan dan goed zijn benen neeerzetten. Zolang je er maar aan denkt dat het rechterbeen ook naar achter gaat.

Maar ik denk dat jouw manier ook werkt.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 16:06

Hallo Sonja,

Ik kan je probleem goed begrijpen ik heb dat zelf ook vaak genoeg mee gemaakt met mijn paard. Dusty kruipt heel makkelijk achteruit op haar poezelige bibsje *LOL* *LOL* .
Ik denk inderdaad dat je door het te veel aannemen van je hand je paard geleerd hebt meteen na de stop zijn gewicht naar achteren te brengen. Want als je paard achterlangs stapt wil dat zeggen dat hij “achterwaards” gaat. Althans hij brengt zijn gewicht te veel naar achteren.
Wat je kunt proberen is, na de stop je paard rustig stil te laten staan. Dan je paard eerst 1 of 2 stapjes voorwaards te laten maken en dan te draaien, niet je paard eerst weer stil zetten. Ik zou in het begin in elk geval weer met 2 handen gaan rijden.
Een goede oefening voor mij was gewoon je paard in een rechte lijn laten stappen, even vergeten who te zeggen, en gewoon op een gegeven moment je buiten hand optillen door halen en je paard laten draaien zonder dat hij de kans krijgt eerst achteruit te stappen. Natuurlijk in dit alles je been niet vergeten! (halverwegen de draai geef je al weer aan dat hij voorwaards er uit moet draven of galoperen)
Je paard leert dan opnieuw je hand te volgen.
Zorg er voor dat je niet te veel hand gebruikt, als je voelt dat je paard niet vloeiend beweegt betekend dat dat je hem in de weg zit. Let er dus ook goed op dat je niet gaat begrenzen met je binnen hand. Want dat is de hand die er voor zorgt dat hij niet voorwaards kan gaan! Verder zou ik hem vooral niet stil laten staan na de draai. Zorg er voor dat hij meteen weer in beweging is. Als hij na de draai moeilijk van zijn plek af komt wil dat zeggen dat hij “op zijn gat” zit en zijn hele gewicht naar achteren heeft gebracht. Leg dan alle twee je benen aan en zorg er voor dat het zich verplaatst. Dat zal hij erg moeilijk vinden, maar als je dat vaker doet zal hij vanzelf ontdekken dat het makkelijker gaat als hij niet zijn volle gewicht naar achteren gooit.

Nog een vraagje, komt dit zelfde probleem ook niet terug in je spin?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 16:26

Kan me niet voorstellen dat dit probleem niet voor zou komen als ik nu zou gaan spinnen. Maar dit heb ik voor langere tijd achterwege gelaten. Door dit verkeerd aan te leren, werd ze nl. vreselijk heet en kwaad van spinnen, dus dat hebben we laten rusten. Ik merk die woede nog steeds, als ik te weinig voorwaarts werk op dat kleine circeltje, dan wordt ze ook weer nijdig op me, kruipt op haar kont en gaat vreselijk hard (en verkeerd helaas) rond.... Is mijn eigen schuld, verkeerd aangeleerd en nog een zweepje gebruikt om het tempo op te voeren ook.... Dat krijg je ervan als je niet verder kijkt dan je neus lang is als je een instructeur zoekt.... Helaas is mijn paardje daar dus de dupe van geworden.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 18:42

ik oefen een rollback door achteruit te laten lopen , zodat het paard wat op zijn kont gaat zitten,

tijdens dat achterwaarts gaan vraag je stelling met het hoofd naar de kant waar je je rollback naartoe wilt maken

tegelijkertijd houd je met je been aan die kant het paard tegen zodat hij niet zijn neus volgt.

op het moment dat je paard licht wordt haal je je hand van de hals af aan de kant waar je naar toe wilt en legt je andere teugel tegen de hals en haal mijn been er af zodat hij weg kan en kijk over mijn schouder naar de kant waar ik naar toe wil

op een kwart van de draai doe ik mijn andere been er aan
om het laatste stukje draai af te maken

daarna draaf of galoppeer ik vlot weg

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 18:46

Ik doe het precies hetzelfde Jos Lachen

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 22:07

ik leer het tegen het hek aan dus buitenom draaien zeg maar..... maar de hulpen die jos geeft zgeef ik dus ook

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 09:11

Jos en Xono, zo kun je het inderdaad oefenen. Maar dat is dan meer voor een paard wat het nog moet leren. Het klopt helemaal volgens mij met uitzondering van het niet volgen van de neus. Ik heb nl geleerd dat een paard altijd zijn neus moet volgen. Ik bedoel niet dat je zijn hals volledig moet gaan buigen maar in de draai komt echt eerst de neus en dan de rest van het paard. Het zou er anders wel erg gek uit zien als zijn neus er achteraan komt zwaaien *LOL* *LOL* *LOL*

Het paard van Sonja zit al te veel op zijn "kont ", hij gaat achterwaards, dus dan moet je er voor zorgen dat hij daar vanaf gaat en hem dus weer wat meer voorwaards maken.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 09:40

Haar paard moet het ook (opnieuw) leren Lachen

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 09:57

bij wat ik doe is het wel de bedoeling dat het paard zijn neus volgt.
alleen pas als ik mijn been eraf haal.

verder is volgens mij een rollback een voorwaartse beweging, daarom rijd ik altijd vlot weg.
en in de draai niet tegen houden met je buiten teugel de teugel dus die je tegen de hals aanlegt.

sonja zegt zelf al dat daar waarschijnlijk de fout zit
lijkt mij ook
je paard gaat dan tijdens de draai naar achteren lopen i.p.v. voorwaarts te blijven

om te zorgen dat je paard recht terug rijdt op de lijn kan oefen ik ook rollbacks op de circel
je draait dan van zelf iets verder terug
Laatst bijgewerkt door Jos op 23-10-02 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 10:04

Ik had het (nog) niet geoefend vanuit een backup na de stop, juist omdat ik bang was dat dat het achteruit zetten van die schouder zal bevorderen.
Toevallig heb ik het gisteravond moeten proberen (onder begeleiding hoor, ik ga er niet in m'n eentje aan klooien; heb het al in m'n eentje aan gort geholpen, da's erg zat) maar ik had er zelf heel veel moeite mee vanuit het achterwaartse.
Ik moet er dan heel goed op letten dat ik op precies het juiste moment de hulp geef om het linkerbeen over te laten stappen, en dat vind ik zelf dus vanuit het achterwaarts moeilijker dan vanuit het voorwaartse, juist omdat dat linkerbeentje dan al eerder naar achteren gaat en ik 'm niet meer buitenom om dat rechterbeen heen krijg.
Pffff snappen jullie me nog? Vind het zelf nogal wazig worden nu Haha!

Toen ik hetzelfde probeerde maar dan juist met een stapje voorwaarts na de stop ipv achterwaarts, vond ik het zelf minder moeilijk.
(vreemd eigenlijk want achterwaarts is ook een soort van voorwaarts)

Ik ben zo bang dat ik door back te gaan m'n voorwaartse beweging ook in de wending (nog) verder kwijtraak. Met een pasje voorwaarts heb ik niet zoveel moeite, omdat ze zich goed op laat vangen. Ben dus niet bang voor een eindresultaat waarin ze het denkbeeldige muurtje voor haar neus vergeten is, dat komt denk ik wel goed.

Maar in ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken, ook degenen die het per PB hebben gedaan (of nog gaan doen, toch? Haha! ). Ik print jullie tips uit en ik neem ze mee, dan kan ik ze vanavond even met Frenk doornemen en kijken wat voor aanvullingen er op onze manier mogelijk is!

Thanks, Sonja.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 12:10

Als paarden achterlangs kruisen ipv. voorlangs kan dat ook een reden zijn om hun rug te ontlasten (niet gelijk dramatisch gaan denken). Bij mijn paard waren de rug- en broekspieren te kort, door bepaalde oefingen is dat weer helemaal goed gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 13:13

Maar als dat het geval zou zijn, zou ze ook niet van rechts naar links op de juiste manier kunnen bewegen Verward
Circels rijd ik als rechte lijnen met wendingen, en dan gaat het wel goed. Volgens mij omdat het voorwaartse er dan beter in behouden blijft.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 16:46

Ik weet ook niet of het in jullie geval zo is, het is alleen een punt waar je ook aan kunt denken. In een voorwaartse beweging is het volgens mij ook onmogelijk achterlangs te kruisen, zou de voorhand vooruit gaan en de achterhand achteruit???

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 18:17

ik heb altijd geleerd dat een roll back een achterwaartse beweging is...... ik weet niet hoe jullie dat zien???

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 20:35

jilleroo schreef:
ik heb altijd geleerd dat een roll back een achterwaartse beweging is...... ik weet niet hoe jullie dat zien???



dat is dus niet zo een rollback is net als een spin(rollback is een halve spin)een voorwaartse beweging gemaakt vanuit de achterhand,dus eigenlijk heel onlogisch een achterwaartse manouvre die voorwaarts wordt gereden.(klinkt heel raar,maar weet niet hoe het anders te omschrijven.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 20:47

geloof dat ik het wel snap... denk ik..... whahhaah lekker hoor.... zal het nog eens vragen aan jan jacob... zodra ik weer eens les heb..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 21:49

jilleroo schreef:
ik heb altijd geleerd dat een roll back een achterwaartse beweging is...... ik weet niet hoe jullie dat zien???


Nope, voorwaarts. Als je teveel achterwaarts denkt, zal je paard naar achteren kruipen en dan loop je dus het gevaar op tics zoals achterlangs kruisen of achterwaarts kruipen (slordig worden in het pivotbeen) in de spin.
Het achterwaarts gaan zoals je doet na je stop bij het aanleren van de rollback moet je denk ik echt alleen maar zien om de achterhand onder te brengen en de rug rond. De rollback zelf is dan een voorwaarts gereden oefening.

Ik heb echt nuttige adviezen gehad nav dit topic, met mogelijk meerdere oefeningen die ik kan gebruiken om het gewenste resultaat te bereiken. Zo loop ik minder risico om gefixeerd te raken op 1 oefening en die dan te fanatiek te gaan doen.
Ben nog een beetje huiverig voor alle varianten waarin ik eerst achterwaarts moet voor ik haar omzet, maar ik heb tegenwoordig 6 dagen per week begeleiding tot m'n beschikking, en daar maak ik heeeeeeel dankbaar gebruik van Lovers

Thnx everybody!

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 23:29

jilleroo schreef:
ik heb altijd geleerd dat een roll back een achterwaartse beweging is...... ik weet niet hoe jullie dat zien???


een rollback is geen achterwaartse beweging. het paard moet na de stop 180 graden draaien en de andere kant op galopperen. pas als de draai af is horen de voorbenen de grond weer te raken. de voorbenen horen helemaal niet te kruisen, niet voorlangs en niet achterlangs. in het ideale geval komt het paard na een rollback naar links in de linkergalop eruit en na een rollback naar rechts in de rechtergalop.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

roll back

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 00:41

Hoi,

goh... zo zie je maar weer .... Knipoog
De ene leert dat een roll-back vanuit een 'voorwaartse' beweging is... de ander leert dat het vanuit een 'achterwaartse beweging is....

Wat ik zelf dus heb geleerd is de laatste... moest áltijd onthouden dat in de spin een paard ten alle tijde de 'voorwaartse' drang moet behouden.
Zou het paard in de spin té veel willen gaan 'zitten' , loop je grote kans op een draai om de as.
Het moet zijn achterhand wel degelijk gebruiken, maar moet dus ten allen tijde de voorwaartse drang behouden.
En dat de roll-back vanuit een 'achterwaartse' gedachte is... die gevolgd wordt door 'voorwaarts'......

heb nog even wat opgezocht (van Randy Paul):

I was always taught to teach the horse to work off the direct rein before teaching it to neck rein. So when I’m making the transition from the snaffle to the bridle – even on a straight reiner – I always touch the neck with the indirect rein first, then pressure from the direct rein starts the maneuver. If I do this consistently, ultimately he’ll react to the outside rein or the inside rein.

“Once I cue the horse to start and it does, I put my hand back. I don’t want the horse to lean on the inside or outside rein, but to just float between the reins. That way there’s freedom in the turn. If you keep pressure on the rein and the leg, you lose the freedom of the turn and usually with a free turn, you get speed.”

Randy continues, “In a snaffle bit, I’ll ask for the turn with a direct rein, then when he starts the turn I relax the rein a little bit and let him follow his nose. Later, as we’re building speed away from indirect rein, I don’t bring the outside rein across his neck, I just pull back a little, keeping the direct rein stationary.”

tja... conclusie...
"let him follow his nose" ...
and put my hand back.

Wat mij betreft, hou ik me dus vast aan hetgene wat ik geleerd heb Schijnheilig
als ik een roll-back wil maken en zou 'voorwaarts' denken... ga ik denk ik de 'wand' in Haha!
eerst een 'achterwaartse' gedachte... die gevolgd wordt (in het laatste gedeelte v.d. draai, waar je been erbij komt) in de 'voorwaartse' gedachte Knipoog

En dan deze nog ; (ook v. Randy Paul) ...het antwoord Schijnheilig

He adds, “I think the most important thing about the herd turn and the rollback in reining is finishing the turn before they have any forward motion, because, when you have any forward motion anywhere in the turn before it’s finished, you’re leaking to the cow or you’re going to have those round, sloppy rollbacks

He gives an analogy. “In herd work, you’re playing defense like a basketball player. Like you stay between him and the basket is how you stay between the cow and the herd. If you’re going across the pen to the right, and then the cow goes back to the left, and you don’t finish the turn, you’ll be going back toward the cow instead of to the left.”

It’s the same in reining, he explains. “If you leave the rollback early, the last third of the rollback is a loping round stride instead of coming straight out. I call them roll-arounds when people do that. You’ve got to remember to stop, lean back, then finish the turn. If you don’t you sabotage your rollback and your herd work.”

pfew... Scheve mond en dat terwijl mijn engels niet eens zo goed is...
heb ik toch nog iets geleerd Cool Knipoog

groetjes Jolanda

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 09:57

Dat roll-around hou ik erin, is idd wat ik vaak zie Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 10:16

jackie schreef:
pas als de draai af is horen de voorbenen de grond weer te raken.


Verward Dat haal je toch nooit Verward Ik heb een Fjord, geen Pegasus Knipoog

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 10:50

ik heb hem...... denk dat ik hem door heb.. grinnik