alweer een zadelvraag (sorry, ben nogal een twijfelkont)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-01 17:31

Hebbie haar weer met d'r zadels.... Knipoog Gaaaap
Maarreh ik heb dus weer eens een vraag. Ik ben nog steeds aan het sparen voor een zadel, het gaat niet vlot maar ok, nu zou ik in principe met een hoop geschraap en creatief gedoe wel een bedrag bij elkaar kunnen krijgen waar ik een goed zadel voor kan kopen (wel 2ehands). MAAR: ik weet wel dat een paard waarmee je western gaat rijden al snel een heel andere bespiering kan krijgen, waardoor het zadel wat eerst wel paste na een tijd niet meer past. Als ik nu een zadel koop voor veel geld, heb ik over pak 'm beet een half jaar niet het geld om opnieuw een zadel te kopen. Nu twijfel ik dus, of ik niet toch een goedkoop, weliswaar kwalitatief minder goed misschien, maar in ieder geval goed passend zadel kan kopen (bij divoza bijvoorbeeld), en dan doorsparen (en hopen dat de staatsloterij een keer meewerkt, en er eindelijk es meer op m'n kraslotje valt dan een 10tje) voor een duurder zadel. Dan heb ik A: in ieder geval een westernzadel, want ik begin me steeds meer aan m'n vzh te ergeren, en B: dan loop ik niet het risico dat ik na relatief korte tijd weer een nieuw/ander zadel moet kopen. Wat is wijsheid Verward Verward ????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 17:49

Tja, ik heb de wijsheid niet in pacht, maar ik ben begonnen met het beruchte Divozaatje. Dat heb ik er nu 9 maanden opliggen en dat gaat hartstikke goed.
Nu laten we eerst onze veewagen helemaal opknappen en daarna spuiten, en dan wordt het volgende spaarproject "sonja's ECHTE westernzadel".
Bevalt mij prima zo! En ik heb nu voldoende tijd om eens op andermans zadel te rijden om te kijken wat het beste bevalt. Ik heb al met Billy Cook gereden, die van Dick, en van de week ga ik de Crates van een stalgenoot proberen!

Succes, Sonja

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 19:48

Hallo Sandra,

Ik ben ook begonnen met een 'Divozaatje' en ondertussen veel geleerd over zadels en gezien dat veel mensen in m'n omgeving problemen kregen met hun zadels als daar een ander of volgroeid paard onder moest passen. Ik dacht die fout maak ik niet. Ik heb gekozen voor een ortho-flex. Niet goedkoop, maar het heeft al op diverse paarden gelegen van fjord tot draver en op allemaal lag het goed dmv de panelen die zich aanpassen aan het paard. Tegenwoordig worden er nog al eens OF'n op Ebay aangeboden (zoek onder orthoflex of ortho-flex), die een stuk 'aangenamer' geprijst zijn. In ieder geval niet meer dan een 'normaal' merk zadel. Kijk eens op hun homepage om te zien hoe ze ontstaan zijn en waarom ze werken zoals ze doen (www.ortho-flex.com).

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 19:50

als dat divozatje goed past moet het geen probleem zijn. Lois was ook binnen een jaar uit z'n "Vorstenbosje" gegroeid en daar baalde ik stevig van. Dat zadel was goed en ook nog eens duur en binnen een jaar heb ik een ander moeten kopen. Nu kon ik gelukkig bij Cla@udia terecht waar ik voor een (voor dat type zadel) redelijke prijs terecht kon, maar ik weet wel hoe je je voelt dat je zo twijfelt. Het geld groeit je tenslotte niet op je rug en je kunt een zadel nooit meer kwijt voor het geld dat je ervoor betaald hebt!!!
Het ligt er natuurlijk ook wel aan hoe fanatiek je western gaat rijden. Als je af en toe een westernstyle bosrit maakt zal je paard niet zo snel aan alle kanten uit gaan dijen, maar als je met een nauwelijks bespierd paard een goed trainingsschema gaat volgen dan heb je inderdaad het risico dat het uit z'n zadel groeit.
De keuze is aan jou Knipoog

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-01 21:57

Sja, dat is het dus inderdaad: ik wil weliswaar recreatief (daar bedoel ik voornamelijk mee dat ik geen wedstrijden ofzo wil gaan rijden) westernrijden, maar wel serieus trainen. En inderdaad, ik kan in een jaar tijd niet zoveel sparen dat ik zomaar ff weer een ander goed zadel koop. Nu is Frans (m'n wederhelft) zo lief om aan te bieden dat ik zijn vijfjespot mag gebruiken, da's eigenlijk z'n computerpotje (zijn hobby). Maar die blijft ook niet aan de gang Lachen
Dus misschien dat ik, als m'n andere zadel eindelijk es verkocht is, toch met een divozaatje begin als dat goed past tenminste. En dan meteen doorsparen voor een "echte".

stranger

Berichten: 10
Geregistreerd: 12-06-01
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 01:32

Ik heb vorig jaar voor 3000,- een Crates gekocht, prachtzadel want al die divozaatjes pasten op mijn haf dus helemaal niet. Heb die Crates nu net moeten verkopen omdat ik wrijfplekken achter op de rug kreeg , heel gek en zeker niet goed. Wel balen. Ik heb ook via Claudia (www.slidinghorse.nl) een nieuw zadel besteld en voorlopig een leenzadel, die trouwens ook erg goed ligt op mijn paard (die staat ook op haar site, een tex tan). Ik hoop dat mijn nieuwe superdure en deluxe zadel wel wat langer meegaat want om het jaar 600,- afschrijven is niet voor me weggelegd. En reken maar dat mijn paard door training is veranderd in zijn bespiering. Ongelooflijk zelfs!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 07:33

Pfoehh...wat moet ik een mazzel hebben dan...ik heb toen ik Escala kocht meteen een goed zadel (Billy Cook) gekocht (nieuw trouwens)maar dat lig nog steeds perfect op haar...misschien had ze al de juiste bespiering toen ik het zadel kocht. Zal eigenlijk bst want ze werd toen best intensief gereden, maar ik heb ook een periode gehad dat ik een paar maanden niet heb kunnen rijden en ook toen heb ik gelukkig geen problemen gehad...maar ik kan me wel voorstellen dat dit lastig is...Ik zou denk ik toch wel een goed 2e handszadel proberen te zoeken, die kan je altijd weer door verkopen dus dan hoef je in feite alleen het bedrag te sparen dat je "verliest" zeg maar...snap je wat ik bedoel? Hmmm...maar toch lastig...succes!!!

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-01 07:56

Ja, het blijft lastig inderdaad. Het zal ook nog wel ff duren voor ik eruit ben Lachen
Ik heb trouwens wel met Jan v. Berendonk afgesproken dat hij 2 2ehands zadels (waarvan hij denkt dat ze geschikt zouden kunnen zijn) meeneemt om te passen, niet dat ik dat dan kan kopen, maar om even te kijken hoe die zadels liggen.
Jammer eigenlijk dat je geen zadels kan leasen ofzo he? Knipoog