ervaring met tiedown?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mate
Berichten: 188
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: haarlem

ervaring met tiedown?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-02 19:22

hallo allemaal,
ik ben mijn paardje momenteel aan het inrijden alles gaat goed. stappen,stoppen en sturen (de basis is er) draf gaat iets minder. (ze kan op de drafbaan.)deze gaat vrij hard en dat vind ik nog niet zo erg. pas als dit goed gaat gaan we pas in galop. maar omdat ze steeds met dr hoofd omhoog loopt. (ze kan wel naar beneden maar er is zoveel te zien en het is natuurlijk best moeilijk om balans te vinden) wil ik dus met een tiedown proberen. heeft iemand hier ervaring mee en weet iemand ook of deze aan het bit moet of ook aan de neusriem bevestigd kan worden??

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 19:39

Ik zou nooit een jong paard met een tie-down rijden (als je er uberhaupt al eentje moet gebruiken). Heb geduld, je paardje moet eerst leren zijn balans te vinden en een tie-down is daar nou niet echt een hulpmiddel bij.
Eerst voorwaarts en de hulpen leren, dan langzaam aan en dressuurmatig neerwaarts rijden.
Dus drijven en een beetje opvangen op het bit om een lichte verzameling te rijden.
Als je een jaartje verder bent vanaf het moment dat je er op bent gaan zitten, en hij krijgt de boodschap nog niet door, zou ik eerder kiezen voor drawreins oid. Hier zit een bepaalde "bitvrijheid" in en zet je niet iets vast.
Dat doe je met een tie-down wel.
Maar nogmaals, kies niet voor de weg van de minste weerstand want daar krijg je later spijt van. Knipoog Huilen

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 20:09

En lekker veel buiten rijden werkt ook goed voor de balans. Zeker als je eens een heuvel meepikt, mul terrein, hard terrein, boomstammetje Lachen etc etc.

Ilona-Sok

Berichten: 261
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 21:02

Ik zou ook nooit met hulpmiddelen rijden. En als je niet zeker bent over het inrijden zeker een deskundig iemand erbij halen die vanaf de grond kan kijken naar je. Daar leer je allebei van.
En ik rijd vanaf dat ik mijn paard Socks heb ingereden zeker 1 of 2 keer per week buiten. Dat is heel erg goed voor ze. En nog leuk ook!! Knipoog

Succes!!

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 21:16

Niet doen!
Je zegt zelf al dat ze dat doet voor haar balans. Gewoon blijven rijden, buitenrijden is idd een goed idee en zodra ze goed in balans kan blijven pas gaan verzamelen. Dat er veel te zien is, tja dat gaat vanzelf over. Zolang ze naar jou luisterd zou ik haar lekker laten. Eerst maar eens trainen op die balans Knipoog

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 23:04

ja hoor zeker doen Pling samen met een drawrein en voor de zekerheid een running martingale Cool
Grapjeeeeeeee
Sta je bij de easy riders??? zoja dan heb ik je zien rijden cq heb je paard gezien.
rust rust en nog eens rust,gun je paard de tijd en alles komt vanzelf(met een beetje hulp Cool )
ga geen hulpmiddelen gebruiken zonder goede begeleiding.
Zorg eerst dat je paard met opgeheven hoofd alles doet en ga dan het hoofd pas aandacht geven.eerst in stap alles goed doen,dan in draf en als die 2 gangen perfect zijn ga je over op de galop,en daar zul je zien dat alles weer een stuk slechter gaat en dat alleen tijd geduld en hard trainen met goede begeleiding je paard brengt waar je het wil hebben.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 23:15

Het feit dat ze hard gaat in draf geeft al aan dat ze moeite met balans heeft (stukje van Hempfling gelezen over evenwicht en snelheid? Als een paard niet in evenwicht is gaat het sneller om niet te vallen)
Als je het evenwicht weg haalt (door haar hoofd vast te binden) zal ze alleen maar gespannen sneller gaan.. Waarom wil je haar hoofd laag hebben?
Omdat dat het teken van ontspanning is..
Dus een draw rein of andere hulpteugel tijdens het inrijden heeft weinig zin. Wat wel handig kan zijn is tijdens het longeren een hulpteugel om doen, zodat je die spieren traint, en het paard kennis laat maken met die houding.

(kijk voor de gein even bij Fleurtje als rijpaard in ITP, zie je ook haar hoofdje hoog. Niet te veel te snel willen, je hebt nog 20 jaar voor de boeg met die spikkel van je Lachen )

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 08:45

Kijk iets lager in de lijst bij "voor het eerst op Powell" Haha!
Ik heb namelijk wel "hulpmiddelen" gebruikt en daar kan je precies lezen hoe iedereen daar over denkt.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 08:50

Hoofd omhoog en hard gaan kan ook duiden op een lichamelijk probleem. Ze vertoont duidelijk vluchtgedrag.
Check haar rug en je zadel eens, mischien zit daar het probleem.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 09:03

Sugarmiss schreef:
Hoofd omhoog en hard gaan kan ook duiden op een lichamelijk probleem. Ze vertoont duidelijk vluchtgedrag.
Check haar rug en je zadel eens, mischien zit daar het probleem.

Even uit nieuwsgierigheid: De eerste keren lijkt het me normaal dat een paard enigzins vluchtgedrag vertoont, het is per slot van rekening ook wel een beetje eng. Na hoe lang ga jij twijfelen of alles wel klopt qua rug en zadel? Of heb je inmiddels genoeg ervaring en *zie* je meteen dat er buiten de onwennigheid iets niet klopt?

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 09:48

Elk paard reageert anders wat je er ook mee doet, maar als je je een beetje verdiept in de paardentaal zie je al snel aan de reacties of het vluchtgedrag/pijn is of dat het speelsigheid/onwennigheid is.

Een jong paard heeft maar een korte tijdspanne waarin het 'bij de les' kan blijven. Het heeft absoluut geen zin om toch langer door te gaan, dit werkt alleen maar tegen je en zul je eerder achteruit dan vooruit gaan in het leerproces.

Men gooit te snel zomaar een zadel op de rug 'want een westernzadel past altijd' of 'liever een oudje want je weet maar nooit' en zeker voor een jong paard kan dit funest zijn, want hij zal als snel elk zadel gaan vergelijken met zijn eerste impressies. Gevolg een zuur paard wat niet meer open staat voor nieuw dingen.

Te snel wordt er gegrepen naar 'hulpmiddelen' om iets de baas te worden, terwijl er ook gedacht moet worden waarom een paard zoiets zou kunnen doen. In principe is elk jong paard leergierig en het zit in het karakter van een paard om de mens 'ter wille' te zijn. Reden te meer om daar voorzichtig mee om te gaan en niet te overvragen.

Sommige paarden hebben gewoon meer tijd nodig om zich aan te passen aan de nieuwe situatie (onder het zadel) en als ruiter moet je dingen niet willen forceren, meestal komt het na verloop van tijd wel goed.

mate
Berichten: 188
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-02 17:48

alles wat jullie hierzo zeggen ben ik het dus helemaal mee eens. maar de manege eigenaaresse kwam hier mee en die heeft er dus wel verstand van (denk ik) ik ben soms zo onzeker dat ik iets fout doe daarom had ik een priveles genomen en zij kwam ermeeom een tiedown te gaan gebruiken.
verder zit het zadel echt wel goed.(ze heeft er heel wat op dr ruggetje gehad want ik koop alleen een zadel dat past!)
zoals ik al schreef doet ze het voor evenwicht en dat zo zo veel ziet. met longeren heeft ze er weinig last van en loopt ze wel netjes zo train ik ook dr nek en dr rug natuurlijk.
pffffffff nieuw topic openen: ik weet het beter ofzo?? (ik heb het wel vaker dat mensen me voor"gek"verklaren en ik het ga geloven gelukkig ben ik er steeds op tijd achter gekomen dat er nog meer achter mijn mening stonden.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 18:00

mate schreef:
...maar de manege eigenaaresse kwam hier mee en die heeft er dus wel verstand van (denk ik

Denk je zeker te weten, of hoop je eigenlijk Verward

Citaat:
zoals ik al schreef doet ze het voor evenwicht en dat zo zo veel ziet. met longeren heeft ze er weinig last van en loopt ze wel netjes zo train ik ook dr nek en dr rug natuurlijk.

Hieruit blijkt al dat het waarschijnlijk een balanskwestie is. En natuurlijk is alles om je heen (voor een jong paard) ook interessant. Vingers aflikken
Houd haar aandacht erbij door veel verschillende dingen te doen, veel wendingen, balkjes en pionnen, zeiltje etc. En voor de balans niet langs de bakrand rijden, maar lekkere lange stukkenrechtuit op eigen benen laten lopen.

Citaat:
pffffffff nieuw topic openen: ik weet het beter ofzo?? (ik heb het wel vaker dat mensen me voor"gek"verklaren en ik het ga geloven gelukkig ben ik er steeds op tijd achter gekomen dat er nog meer achter mijn mening stonden.

Luister/kijk naar je paard en volg je gevoel. Dan merk je snel genoeg waar je het beste mee af bent.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 19:01

Als je haar balans wilt verbeteren moet je juist veel galopperen ipv dat uit te stellen.
Mijn ervaring is dat jonge paarden veel makkelijker galopperen als draven, en wanneer je veel galoppeert verbetert de draf ook gelijk enorm.
Ik heb geen ervaring met Quarters e.d. maar volgens mij werkt het voor deze paarden net zoals voor andere types.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 19:27

mate"]
alles wat jullie hierzo zeggen ben ik het dus helemaal mee eens. maar de manege eigenaaresse kwam hier mee en die heeft er dus wel verstand van (denk ik) ik ben soms zo onzeker dat ik iets fout doe daarom had ik een priveles genomen en zij kwam ermeeom een tiedown te gaan gebruiken.
[/quote]

Dit is mijn persoonlijke mening (zeg het maar even...) maar als een trainer vind dat je een jong paard met een tiedown moet gaan rijden zet ik toch ernistig mijn vraagtekens bij zijn/haar lesmethode Verward

[quote="mate schreef:
pffffffff nieuw topic openen: ik weet het beter ofzo?? (ik heb het wel vaker dat mensen me voor"gek"verklaren en ik het ga geloven gelukkig ben ik er steeds op tijd achter gekomen dat er nog meer achter mijn mening stonden.


Jouw persoonlijke mening moet je zeker volgen en als je er moeite mee hebt dat iedereen hier ook weer een mening over heeft dan zou ik het hier niet meer vragen......

mate
Berichten: 188
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-02 19:30

nee iedereen hier heeft me weer het gevoel gegeven dat mijn gevoel bevestigd is.daarom vraag ik het hier i.v.m veel verschilende antwoorden en meningen.