Terugnemen / stoppen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Terugnemen / stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-02 09:32

Ik rij Rena voornamelijk op stem en als ze genoeg loopt gaat dat prima.
Echter het is een heethoofd , een vrolijk en vlug diertje , wat nerveuzig van aard.....

Is nu al veel beter , maar elke keer als er weer eens een probleempje speelt en ze kan weinig werken , dan komt dat vlugge loperige er weer uit.

Vanuit stap gaat een Whooo prima , staat ze direct netjes stil zonder dat ik haar in haar mond hoef te zitten.
Ik ga diep zitten , knijp m'n bovenbenen wat aan om extra duidelijk de halthulp te geven als ze wat heet is en dat werkt prima.

In draf is ze helemaal een hittepit en dan dramt ze door inhouden op stem heen , ze bedoeld het niet slecht maar loopt gewoon heel vrolijk door, ze heeft teveel zin om te lopen dan.

Omdat ze toch moet luisteren geef ik dan maar even een kort rukje aan de teugels als ze niet reageert en als ze het al te bont maakt zet ik haar op haar reet en laat haar achterwaarts gaan.

Tja je moet toch wat als je peerd doordramt.... :/

Echt vrolijk wordt ik hier toch niet van , dat geruk en gepluk op zulke momenten , vooral omdat ze met normale beweging eigenlijk erg braaf luisterd , en dondersgoed weet wat de bedoeling is.

Aan de hand of naast de fiets reageert ze wel heel goed en anders is 1 keer streng toespreken en een rukje voldoende om weer bij de les te zijn.

Erop in stap ook , maar in draf is het soms pet , zeg ik bv. een duidelijk whoooo om halt te houden , dan reageert ze als een pot lijm , heel taai en heel langzaam komt er een haltje uit en dan alleen als ik m'n teugels er flink bijpak.....

Weten jullie manieren om haar op die momenten makkelijker te laten halthouden of terugkomen , wat kan ik het beste met m'n gewicht en zit doen ??

Nu laat ze het echt puur op de Hackamore aankomen op die momenten en dat bevalt me niks.......

Hoe geven jullie met je zit halthoudende of terugnemende hulpen ?


pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-02 13:09

Normaal vraag ik ook halt enkel op m'n stem en bekken kantelen , zoals Xono zegt Lachen en dat begrijpt ze heel goed.

Als de normale hulp niet de vlotte reactie geeft die ik wil , dan knijp ik m'n bovenbenen wat aan als extra duidelijk : Reageren !!

Dat werkt prima , vraag me alleen af of het officieel een goede methode is ,
misschien weten jullie daar wat over te zeggen ? Lachen


Ik vraag al geeneens vanuit draf direct een halt , ze mag altijd door de stap heen halthouden , vlot maar relaxed.
Dat doe ik ook omdat ze anders erg heethoofdig en zenuwachtig (=nog loperiger) wordt.

Dat wordt ze dus ook van op haar reet zetten en achterwaarts , dat maakt op zich weinig indruk , ze draaft des te vlotter weer weg op die zeik-dagen , en we worden er beiden gefrustreerd van eerlijk gezegd Haha!

Ik vind het wel moeilijk of ik haar voor het volgende nou moet straffen of niet :

Ze is dus loperig , wil draven en liefst flink vlot ook.
Ik zit de hele tijd al te vechten om haar onder m'n kont te houden ,
zet haar af en toe stil op haar reet omdat ze doordramt.
Ze gaat echter weer net zo vrolijk verder .....

Dat is al een probleem op zich , dan kan ik de teugels wel "strak" blijven houden , maar dat is eigenlijk niet de bedoeling.

Of ik kan af en toe een ruk geven , waar ze op reageert , om vervolgens WEER vlot voorwaarts verder te gaan Boos!

In stap alles helemaal prima , heel licht en simpel , lekker soepeltjes.
Maar in draf Extreme duivel

Zo taai in terugkomen , je wordt er niet goed van en ze laat het steeds weer op die Hack aankomen.

Nogmaals , dit is alleen maar af en toe als ze te weinig gewerkt heeft en te loperig is , normaal gesproken hebben we goede afspraken en is m'n stem genoeg , evt. heel licht een teugeltje erbij.

Hoe kan ik haar op die zeikerige dagen/momenten nou terugnemen zonder meteen m'n teugels er flink bij te pakken ,of moet ik toch maar het beste stug volhouden in streng zijn ook al werkt het nauwelijks ?

De dag erna kan het gewoon weer prima gaan , dan is het hete eraf.
Sowieso kan ik beter vantevoren even longeren als ik de bui al voel hangen denk ik Haha! .

Vooral zit ik ermee , dat als ik haar vanuit draf wil laten halthouden ,
Ik bereidt voor op de whoa , zeg HO ! en ze moet door die 3 pasjes stap idd Knipoog netjes halthouden.

Dat doet ze op die dagen absoluut niet maar ze dramt eerst even door in draf , vervolgens doordouwen in stap om heel erg taai eindelijk tot stilstand te komen.....

Tja wat moet ik dan.....boos worden of niet ?

Op zich is het al een hele verbetering met toen ik haar kocht , nu komt ze tenminste tot stilstand ! Tong uitsteken

Maar leg eens uit , hoe precies doen jullie de whoa ! , en hoe grijp je in als er taai gereageerd wordt ?

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-02 17:24

Handen laag en beetje wijd uit elkaar ?
Nooit gedaan , eens kijken hoe dat gaat Lachen

Alles wat je daarboven schrijft , dat is ook zo'n beetje wat ik doe.
Echter , een ophouding moet dan al een behoorlijke bijna-op-de-reet zetten zijn , omdat ze er wel even een seconde op terugkomt , maar daarna , als ik haar weer loslaat , bijna nog harder wil dan voor de ophouding ..... ze is niet echt rationeel bezig dan helaas.

Het dier is (bijna?) nog eigenwijzer dan ik.....

Het is dat dit gedram niet altijd is , anders *barbecue*

Ik lees wel vaker dat western- getrainde paarden meteen na een stop achterwaarts gevraagd worden , gaan ze dan op een gegeven moment niet al automatisch naar achteren , en helpt het echt voor het aanleren van vlotte stops ?

Vanuit galop halthouden dat zou op dit moment een mooi gevecht zijn ,
maar als je ziet wat ze in de wei doet dan moeten er perfecte stops inzitten.

Ook als we een galopje pakken , en er komt ineens iemand vanachter een heg vandaan ofzo , en ze schrikt , dan staat ze ook in een stuiter stil , dan kan ze het wel , de smiecht.

Heeft het zin om het woordje whoa! te gebruiken eigenlijk , als ze eerst op haar gemakje naar de stap mag vanuit draf ?

Eigenlijk wil ik heel duidelijk de afspraak hebben dat whoa! ook ook echt HO! is , zonder discussie.

Ben ik nu misschien op de verkeerde manier bezig met toewerken naar een vlotte stop aan een lang teugeltje ?

De keus die ik nu heb is OF de rust erin houden , eerst terugnemen naar een stapje (hoooooo) en vandaaruit Whooa! halt , dus wel heel erg tam , maar wel zonder spanning en toch goed reagerend op wat ik van haar vraag.

of dus HO ! en op haar reet zetten , maar dan trek ik haar naar een stop ,
ze reageert dan wel meteen , maar zo hoort het natuurlijk ook weer niet Haha!

Is er een betere manier (vast wel Lachen ) of op welke manier moet ik anders verder gaan ?

Ik wil gewoon dat ze zonder drammen net als in stap reageert , relaxed met ontspannen dragend halsje , ik ga diep zitten (op m'n stuitje zeg maar) en zeg een duidelijk niet tegen te spreken HO !
Dan staat ze netjes meteen stil , en hoef ik geen teugel te gebruiken ,
als ze erg loperig is wel een beetje teugel naar me toe , maar blijft losjes.

Hoe bereik ik dit het beste ook in draf , "het gevecht aangaan" / streng zijn of toch rustig , de ontspanning erin houden.

Ik kies gevoelsmatig voor het laatste , maar misschien dat het dan wel altijd zo taai blijft die stop ........

Na verloop van tijd zullen we er heus wel saampjes uitkomen net als bij alles hiervoor , en soms zo stiekum tussendoor heeft ze ineens een "perfecte" ontspannen stopje te pakken , dat geeft moed Lachen .

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-02 20:03

Hee Cornelie dat klinkt precies zoals ik het nu eigenlijk doe !

Om de rust erin te krijgen ipv dat rennen en vliegen , zet ik haar Ho! en laat haar gewoon met een lang teugeltje eens om zich heen kijken , relaxen. Ik zeg dan HO! en "even wachten" .
Of ik geef haar wel eens een graas-pauzetje tussendoor , dat ze leert dat ze niet altijd hoeft te haasten.

Dat werkt erg goed om ons allebei koel in het hoofd te houden Lachen

Ook ben ik heel erg van "je doet het goed , dan zijn we klaar" , dus ik ga erop met als doel dat ze netjes om m'n binnenbeen heen buigt , door de hoeken heen , mooie ronde volte , ook op de rechte lijn wat buiging naar links of rechts ....
Dat vond ze in het begin heel erg moeilijk , vooral linksom.
Nu gaat ze al erg lekker , wordt steeds soepeler.

Doet ze dat alles netjes (in stap , in draf is het nog stress Scheve mond) dan zit ik heel enthousiast en trots tegen haar te pruttelen , draven we een paar rondjes en pakken we een galopje en een voltetje en zijn we klaar.

Is dan ook vaak maar een half uurtje dat vind ik ook lang zat in die zand-bak.

Ik vraag haar thuis op het erf altijd Whoa! en dan zijn we goed geeindigd en hop ik eraf Haha!

Pas echter , vorige week ofzo , was ze zo braaf geweest , heerlijk drafje , zelfs iets wat volgens mij een zalige jog was *trots* en heel braaf haar best doen.

Komen we thuis en ik vraag de HO , loopt ze er gewoon doorheen.

Ik werd toen zo pissed , dan verziekt ze het weer de k uttekop !!!

Ik balen , weer weg om haar dan maar stevig aan het werk te zetten als ze verdomd te luisteren Boos!

Ook een keer of 3 een stopje en weer braaf , ik weer blij en zij ook Lachen

Wij weer op het erf , ik de HO ! , verdorie nog op de plek waar we altijd stoppen ook Boos! en wandelt ze er weer dwars doorheen !! Grrrr daar kan ik zo pislink om worden Boos!

Dan ben je de hele tijd blij met je paardje en beloont haar daarvoor , en dan op het laatst flikt ze je dat nog even , grrrrr......

Dat zijn nou echt die Rena-streken , dat ik haar wel achter het behang kan plakken , de hork !!!

Vandag ging ze heel braaf overigens , zie VvdD .
Even knokken voor een rustig drafje , maar dat gaat buiten tegenwoordig heel aardig.

Hoooo meteen in stap , Whoa! meteen halt .

Ik denk toch dat ik hier maar tevreden mee moet zijn en eerst verder moet werken aan dat relaxdte drafje wat er nog veels te weinig uitkomt.

Maar God , wat zit die lekker dat drafje als ze niet zo zeikvervelend loopt te stressen Lachen

Cornelie , hoe bedoel je dat omdraaien ?

Aan komen lopen op een rechte lijn , stopje , en dan zeg maar een wending om de achterhand totdat je in tegengestelde richting staat , en dan dezelfde lijn terug en weer een stop , enz ?

Die wending om die achterhand werkt trouwens ook erg goed bij Rena om de rust erin te krijgen , daar moet ze wel geconcentreerd mee bezig zijn en is een hele goede oefening voor haar , de rust blijft erin , het is geen oefening die snelheid vraagt , mar juist concentratie.
Daar moest ik er eigenlijk meer van hebben , het buigen om je binnenbeen is ook een goede hiervoor , dat doe ik ook vaak om haar met haar koppie bij mij te houden Lachen

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-02 21:40

Mmm ja daar heb je ook weer gelijk in.....

Ik vraag trouwens wel altijd vanuit draf eerst even de stap , waarna meteen halt , om de rust erin te houden.

Dus niet de ene keer vanuit draf op haar reet zetten om halt te houden.

Misschien dat dat wel het duidelijkst is , maar om haar nu elke keer met een flinke ruk op haar reet te zetten daar wordt ze echt niet relaxedter in de omgang van...straf werkt bij haar altijd nog meer loperigheid , vluchten in de de hand.

Wel heb je absoluut gelijk dat ik er erg op moet letten om de HO ! (als stop) en de hooooooooo (zachtjes) niet door elkaar te gebruiken , daar betrap ik mezelf wel eens op.
Of dat ik ineens HALT ! zeg als ze op de HO! niet reageert.

Ik gebruik juist expres vanuit de draf naar stap "hooooo-stap" omdat de HO! toch niet in 1 keer netjes gaat lukken , en ik wel heel duidelijk wil houden dat HO ! ook echt stoppen is .....

In principe wil ik ook les gaan nemen , maar wil haar eerst zover hebben dat ze gewoon de rust heeft om netjes te reageren.


Het zijn puur die draken-dagen waarover ik hier post , daardoor lijkt het waarschijnlijk ook wel iets dramatischer dan dat het is Lachen

Ik ben echt wel consequent , maar het steeds weer op haar reet zetten met flink teugelgebruik , en ze wordt er alleen maar loperiger door op zo'n stress-dag....dat werkt dus niet.
Dan komen we beiden sjacho en pissed terug op stal , en vertrouwen & plezier is weg ......

Ik zal er idd supergoed op gaan letten dat als ik een stop vraag , ze deze ook moet doen , desnoods met op haar reet zetten als ze wenst door te zaniken.

Maar ik ga verder werken met vanuit draf toch eerst beheerst naar stap direct gevolgd door de stop , werken aan dat rustige drafje en van daruit die stop en zo steeds iets verder vanuit die ontspanning.

Ik ga de stop niet leren vanuit op haar reet zetten maar als ze niet reageert dan wel streng echt de HO ! en een backup erachteraan.

Op deze manier ga ik gewoon door , dat werkt beter dan het streng en hard zijn bij Rena.

Zo ik heb m'n manier van aanpak weer even op een rijtje gezet Lachen
en ga nu op deze manier verder , hier sta ik helemaal achter Lachen

Bedankt voor jullie aandachtspunten !!! Lachen


pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-02 17:37

Over de reactie van Adrienne :

In principe reageert Rena al super op m'n stem , ook als ik niet wat dieper zou gaan zitten.
Ze moet gewoon de WHOA! doen als ik 'm zeg , en verdomde het nu ineens 1 keertje toen we terug kwamen op stal , daar mag ik haar best flink op aanspreken vind ik , als een stopje vanuit stap op stal al niet eens kan Boos!
Ik schiet nooit ineens uit m'n slof hoor Lachen ze heeft het zelf in de hand , ik kan veel hebben , zij kan ook wel eens een foutje maken maar sommige dingen kunnen echt niet , en dit vind ik er 1 van.
Ik doe m'n benen ook niet naar voren maar hou ze gewoon normaal Lachen

Precies wat je omschrijft , daar zat ik dus even een beetje mee , als ik bv. in draf de WHOA! zou vragen , en ze stopt niet maar gaat in stap......
Nu ben ik er helemaal zeker van dat ik dat dus niet wil , de WHOA! moet absoluut meteen een stop geven. (voor mij)

Als ik weet dat dat niet zonder gepluk gaat lukken op het moment dat ze zo ontzettend heet is , dan vraag ik dat ook niet meer omdat ze er dan alleen maar achter komt dat ze er doorheen kan drammen en dat wil ik niet.

Als ik het toch vraag en ze reageert te traag dan moet ik haar straffen door op haar reet te zetten en dat werkt niet goed , worden we allebei alleen maar pislink en gestressed van...

Dus voortaan hou ik dan de rust erin , als ik wil stoppen vraag ik "Stap" en meteen daarna de WHOA waar ze op moet reageren , en in stap is het al netjes bevestigd.

Dat werkt prettiger , ze reageert beter en uiteindelijk nog sneller ook Lachen

Vandaag heb ik een wat langere rit gemaakt en een paar keer geoefend weer , in stap gaat het gewoon super.

Later een paar keer vanuit draf , Hooooo-stap en meteen WHOA! , hartstikke braaf , ik blij , pony blij dat ik blij ben Tong uitsteken enz.

Weer wat later vanuit een rustig drafje WHOA , ik moet wel iets inkomen met m'n teugels maar kreeg nette reactie , en paardje weer blij dat ze het goed doet.

Op deze manier ga ik dus verder , ik vraag de WHOA! alleen als ik 'm echt krijg .

Ik wil nog wel even een keer duidelijk zeggen dat ik haar dus echt goed beloon als ze iets goed doet , ze het meestal heel braaf en vrolijk doet en ik haar dus echt niet naar de stress toerijdt ofzo , of met rukken en plukken probeer m'n paardje te rijden.

En ik vraag niet veel van haar , en verwacht daarom des te betere reactie op dingen die ik WEL vraag en ze heel goed weet , ik pak haar dus aan als het nodig is en zie gezeik niet door de vingers.....


Dit nog even omdat die ene procent waarover ik hier op bokt vertel niet echt een duidelijk beeld geeft , het lijkt nu misschien net een drama allemaal Haha!

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-02 18:14

Dat leg ik net uit , dat het helemaal niet zo gaat als de indruk die je nu hebt , gezien de laatste reactie.....

Het gaat allemaal prima , heel netjes steeds vooruit , rust en vertrouwen , we hebben er plezier in en alles.

Een enkele keer door te weinig beweging is ze een loperig monster en
wordt het stress / flink met teugel inkomen af en toe , maar dat is niet hoe ik met haar bezig ben door-de-weeks zeg maar.

Ik zie in je stukje dat je het heel goed bedoelt , maar je schetst nu een heel verkeerd beeld , dat zal mijn eigen schuld wel zijn hoor....

Ik ben het igg helemaal met je eens en werk ook op bovenstaande manier , maak je geen zorgen Lachen

Het gaat echt om die ene procent , dat de stress waarmee ik haar kocht er nog niet helemaal uit is .
Ik wordt pissed als ze het verdient , niet als ze iets niet snapt .

Ik heb er niks aan om met rukken en boosheid met Rena te gaan werken , daarom zal ik juist alles doen om dat te voorkomen.

Maar m'n paardje en ik zijn heel tevreden en blij met elkaar hoor ,
alleen soms vervalt ze in oude gewoontes die ik niet op prijs stel Scheve mond
(en waar we al duidelijke afspraken over gemaakt hadden samen.....)

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-02 18:34

Ja .

Ik plaats nu ook echt nooit meer een overpeinzing zoals dit op Bokt ,
het lijkt elke keer net alsof ik als Cowboy-Billy-Bob door het dorp scheur , al schoppend , slaand en trekkend Tong uitsteken

Zoals hierboven ga ik gewoon verder , ze moet eerst nog steeds rustiger leren draven , niet soms , maar gewoon altijd zonder gemiep.

Vanuit stap moet ze wel gewoon keurig vlot stoppen , en langzaamaan pak ik vanuit draf er ook bij , nu nog voornamelijk even door die 3 pasjes stap heen. Lachen

Ik ben nu m'n kleine twijfeltje kwijt en laat het dus niet op een op-de-reet zetten aankomen maar ga rustig steeds een stapje verder , dat werkt het beste.

Ik wil ook les gaan nemen hoor , maar heb weinig vertrouwen in instructeurs helaas , en Marena heeft vage bak-stress wat draven betreft (??) en zolang ik dat zelf nog niet helemaal in alle rust opgelost heb wil ik daar nog niet aan gaan beginnen.

Ik zou ook even niet weten waar ik een echt goede instructeur , waar het nog goed mee klikt ook en die hetzelfde doel voor ogen heeft als ik , vandaan moest halen..... Lachen

Als ik met een stress-Marena in de bak ineens volgens de aanwijzingen van iemand anders ga rijden , dan verpest ik misschien weer wat ik nu al opgebouwd heb , doordat het een hele foute instructeur blijkt te zijn.....
Daar ben ik een beetje bang voor ook.

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-02 20:12

Ik wil echt niet meer dressuurrijden .....

Ik heb toen pas een les genomen omdat het natuurlijk toch beter is om les te rijden....
Heeft me aardig wat tijd gekost om het weer helemaal goed te maken wat ik in dat uurtje begon te verpesten.....

Dat ontzettend korte teugeltje wil ik nooit meer , als m'n paardje het braaf doet wil ik haar loslaten , lekker simpel vragen wat ik wil.

Als je echt goed , serieus dressuur wilt rijden , dat is zo complex...
Dan hou ik het liever lekker simpel , wetende dat ze op m'n stem eigenlijk al precies snapt wat ik van haar vraag , dat is veel beter voor haar rust en vertrouwen ook.

Hoe strakker en meuteriger ik ga rijden , hoe strakker en gestresster zij wordt.....

Loslaten is het toverwoord bij Rena Lachen

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-02 11:35

Ja , easy is een duidelijker onderscheidt , da's waar Lachen
Zou eigenlijk wel beter zijn om dat ze gebruiken denk ik.

Er is wel een heel duidelijk verschil tussen de manier waarop ik het zeg hoor , zachter is een zwaar , diep , traag , :"Hooooooooo" of als ze wat druk is Hoooo-rustig of Hooooo-zachtjes , dat is meestal voldoende.

Stoppen dat is echt een kort maar krachtig , duidelijk WHOO! waar niet over te onderhandelen valt.
Ze stopt zelfs als ik haar helemaal los longeer op m'n stem.

Ik lees in een aantal reacties precies datgene waar ik even mee zat :

Als ik in draf WHOO! zeg , en ze vertraagt/gaat naar stap dan moet ik al belonen , maar de volgende keren erna moet ze halthouden op de whoa.

Ik ben er in m'n hoofd erg mee bezig geweest en vind dit voor Rena toch fout , dan leert ze dat WHOO! ook goed is als ze niet stilstaat , en dat wil ik niet.

Daarom vind ik dat ik beter precies kan vragen wat ik wil , dus als zij door de stap heen mag stoppen , dan vraag ik ook eerst stap , en op de WHOO! is het ab-so-luut stilstaan.

Dan blijft de rust erin en zoals gisteren merk ik al na een paar keer dat ik vanuit draf de WHOO! kan vragen , omdat ik nu eigenlijk duidelijker ben , en ze keer op keer bevestigd krijgt dat WHOO! ook echt stoppen betekent.
Dus niet langzaamaan tot stilstand komen , of met een grof op-de-reet-zetten , maar gewoon aan een licht teugeltje.

Ik ben er nu zeker van dat dat het beste voor haar (en voor mij) werkt Lachen

Ze weet dondersgoed dat ik het meen , op sommige dagen lijkt mijn fijne Rena gewoon WEG , en een scheurbeest met verstand op nul ervoor in de plaats , waarvbij nauwelijks nog iets doordringt , heel vaag.....
Zal wel met haar verleden te maken hebben , dat ze flink over de zeik gereden werd....

Dat easy ipv Hoooooo is idd een heel goed punt !!!

Back doet ze in principe ook op een licht teugeltje , als ik m'n gewicht wat achterover kantel en in m'n teugels knijp dan weet ze precies wat ik bedoel.
Heeft wel de neiging om scheef te gaan dus ondersteun ik haar meestal links-rechts met been en teugel.

Is dat eigenlijk gebruikelijk in officieel western ? Lachen

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-02 18:14

Ehm , ja dat ook , maar meer bedoel ik op het juiste moment heel zachtjes links en rechts met been + handen de pasjes begeleiden zeg maar , meer Engelse manier.

Als Rena wat onrustig en slingerig is dan helpt het heel goed als ik zelf precies aangeef wat ik van haar verwacht , heel lichtjes maar.

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-02 20:45

Dat klinkt toch zoals ik het bedoel....? Lachen

In principe hoef ik maar back te zeggen , wat gewicht naar achteren brengen , teugel ietsjes meer spanning , evt. wat been , venveel aan beide kanten , en ze gaat braaf achterwaarts , totdat ik ho zeg.

Reageert ze niet lekker soepeltjes of gaat ze wat zoekerig , scheef lopen krabbelen , dan vraag ik heel precies met been en hand (en zitbeenknobbels eigenlijk) links-rechts achterwaarts , waarbij ik dan aan 1 kant wat meer druk kan geven om die kant extra te begrenzen omdat ze daar weg dreigt te piepen.

Als ik dit 1 keertje even heel zacht , maar duidelijk heb gedaan gaat ze meestal daarna wel weer gewoon netjes op een heel simpel "back" .

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-02 20:35

Ik ben het ook absoluut met jullie eens over het duidelijk onderscheid tussen geluidjes / stemhulpen , zodat er geen misverstanden bestaan.

Nu heb ik echter al van begin af aan hoooooooooo en WHOO! gebruikt , ze weet precies wat ik bedoel , ook aan de longe of zelfs helemaal los in de bak reageert ze super.

Een kort en krachtig WHOO!! is puur voor de stop , op dat woord moet gewoon direct een halt volgen. Dat gebruik ik dan ook nergens anders
voor natuurlijk .

Hoooooooo-rustig , hooooooooo-stap en dergelijke zijn toch echt iets heel anders en ze weet dondersgoed wat ik bedoel.
Tja had idd een beter verschil gekund , maar dit zijn we nu eenmaal gewend en begrijpen we van elkaar....

Hoooooo is gewoon zachter / rustig , net zoals klakken met je tong het tegenovergestelde betekent : een beetje meer pit erin.
Ook hiermee kun je verschillende dingen aangeven door verschillende klanken , bv. een taai , ritmisch klikken voor een uitgestrekte draf , of een diepe klak voor galop.
Als ze helemaal los om me heen loopt kan ik op deze manier heel simpel alles van haar vragen , ze begrijpt het perfect Lachen

Onder het zadel krijgt ze er nog een wat extra hulpjes bij , dus dat is nog simpeler te begrijpen.

Ik kan met zekerheid zeggen dat er wat dat betreft geen miscommunicatie is , alhoewel ik in de toekomst idd het woordje easy ofzo ipv hooooooo wel beter vind.......

Bedankt voor jullie antwoorden Lachen

Wat mij betreft is dit topic gesloten nu Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers