Vraagje over westernsingel en over zadel..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
R_MW
Berichten: 1821
Geregistreerd: 12-01-01

Vraagje over westernsingel en over zadel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-02 22:35

Hoi!

Ik heb vorige week een westernzadel gekocht voor mijn haffie. Ik rij niet echt western, maar vind het gewoon super lekker zitten voor buitenritten enzo (en het staat zo mooi Kwijl ) Ben dus wel een leek hier Lachen

Nou vraag ik me af wat voor singel het beste is om aan te schaffen. Ik heb nu zo'n draadjessingel, die kreeg ik bij het zadel. Maar volgens mij is zo'n neophreen westernsingel waarbij de gesp van de singel niet tegen het paard aankomt (wat bij de draadjessingel wel het geval is) veel fijner voor het paard. Dus nu is mijn vraag: wat is voor mijn paard de beste singel, die het lekkerste zit voor haar. En wat voor merk kun je dan het beste kopen (b.v. bij dovoza of van continental?)

En ik heb nog een vraagje over het zadel dat ik heb gekocht. Weten jullie misschien van welk merk het is? Er staat geen naam (ik zie nix iig) maar er staat wel een nummer op. Ik zal hieronder even een foto plaatsen. Misschien/ waarschijnlijk is hij te vaag om te zien wat voor zadel het is, maar ik probeer het maar gewoon. We hebben het zadel gekocht van een kennis met een eigen ruiterzaak en zij heeft wel verstand van zadels passen en kwaliteit, maar ze wist ook niet van welk merk dit zadel is.

Alvast bedankt!!!

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 10:38

Als je pony goed tegen die koordsingel kan, waarom zou je dan een andere nemen?
De mijne ligt geheid open als ik met koordsingel rijd, dus die heeft een neopreensingel. Vind ik ook wel erg makkelijk met schoonhouden. Even een spons erover en hij is weer zuiver. Maar een koordsingel kan daarentegen weer effe in de wasmachine, dus het is maar net wat goed gaat met je paardje.

Lekker ding trouwens, die Lente! Haal je trouwens wel je neusriem eraf als je met je nieuwe zadel gaat rijden? *LOL* Staat het NOG mooier!

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 11:07

Ik denk dat je zadel één van de vele naamloze westernzadels is. Model roper zou te zien, maar dan de simpele uitvoering die niet geschikt is om een koe mee te vangen. Maar dat zul je ook wel niet van plan zijn Lachen
Een nummer in een zadel is zo gemaakt, dat kan iedereen erin stansen.

Citaat:
We hebben het zadel gekocht van een kennis met een eigen ruiterzaak en zij heeft wel verstand van zadels passen en kwaliteit, maar ze wist ook niet van welk merk dit zadel is.
Verward Verward
Belangrijk is dat hij goed ligt op je paard.

Belangrijk bij een touwsingel is dat de gespen plat zijn en niet rond. Meestal gaan de goedkope bijgeleverde singels niet zo lang mee, de 'touwtjes' laten snel los. Ook zit er vaak veel 'rek' in, waardoor ze niet echt lekker blijven zitten.

Het is niet zo dat de ene singel beter voor het paard is dan de andere.
Je merkt snel genoeg als je paard op een bepaald materiaal slecht reageerd.
De voorkeur ligt meestal bij de ruiter.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 12:35

Mij bevalt de neopreen singel minder goed. Mijn paard zweet er erg onder en haar huid rimpelt ervan. Ik heb er zelfs een bontje overheen voor aangeschaft. Een singel met bont/fleece bevalt met beter maar dat verschilt per paard en ruiter.
Op wedstrijden staan er vaak enkele zaken bij elkaar en kun je lekker shoppen en vergelijken.

R_MW
Berichten: 1821
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-02 15:49

hoi!

bedankt voor de reacties! Lekker ding he die Lente Lovers Lachen ben zo blij met haar. Enne Sonja, ik vind het wel een goed idee om de neusriem eraf te halen met rijden. Staat iid mooier Kwijl Eigenlijk wil ik een westernhoofdstel in dezelfde kleur als haar zadel. Weet iemand nog een leuk hoofdstel te koop???

groetjes Roos

Yola
Berichten: 3
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 19:39

hallo ,

Aangezien ik al een tijdje op zoek ben naar een soortgelijk westernzadel (alleen zoek ik er een wat lichter is qua kleur leer en met een zwarte suede zitting , )wil ik je graag vragen waar je dit zadel hebt gekocht en uiteraard hoeveel het heeft gekost !
Die kennis met die ruiterzaak heeft neem ik aan meerdere westernzadels te koop , of heb je het tweedehands bij haar gekocht ?

groetjes Yola

R_MW
Berichten: 1821
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-02 21:47

Hoi Yola, ik PB je wel eventjes.

Ik heb trouwens vandaag zonder neusriem gereden, maar Nancy (Finnie op bokt) raadde mij terecht aan om zolang Lente nog niet volledig is ingereden MET neusriem te rijden. Je merkte dat ze zonder neusriem heel anders reageerde. Dus dat westernhoofdstel ga ik toch nog maar even uitstellen. Zonder neusriem stond trouwens wel heeeeeel mooi!!! Kwijl Lovers

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 22:24

Voor training wordt vaak een losse neusriem onder het hoofdstel gebruikt.
Maar ik kan me voorstellen dat het zonde is dat allemaal aan te schaffen als je nog een goed hoofdstel hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 09:23

Oh sorry, ik wist niet dat ze nog niet helemaal ingereden is. Persoonlijk vind ik het dan nog niet echt nodig om een neusriem te gebruiken (afhankelijk van het paard) maar daarover verschillen de meningen.
Ik zou me trouwens wel even afvragen WAAROM het paard zonder die neusriem zo anders reageerde.
Omschrijf "anders" eens?

R_MW
Berichten: 1821
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-02 13:23

Hoi Sonja, geeft niet hoor dat je niet wist dat ze nog niet helemaal is ingerden, dat had ik er ook niet bijgezet Lachen . Mijn fout.

Ik zal "anders" proberen uit te leggen. Het was nogal onrustig in de bak (regen, veel paarden enz.) Af en toe ging Lente dan wat harder en als ik haar niet terugkreeg met mijn zit en stem, pakte ik mijn teugels even op. Dan deed ze haar mond open omdat het bit zonder de neusriem sterker inwerkte (dubbelgebroken watertrens) Dit vertelde Nancy mij en ik vond wel dat het klopte. Ik had niet het idee dat ze er heel erg raar op reageerde hoor, dat niet, maar voor de ondersteuning is met neusriem toch misschien wat verstandiger.

Ik hoop niet dat ik nu commentaar over me heen krijg. Dit lijkt mij gewoon het beste voor Lente. Als ze is ingereden, kijken we of we een leuk westernhoofdstel kunnen kopen.

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

zadel en neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 00:06

Twee dingen...die nummers in je zadel zouden de maat kunnen zijn in inches. nee drie dingen...mooi zadel! En dat voor alleen maar erbij.!

Ander ding...neusriem. Ik heb in maart een westernbereden tinker gekocht, met westernhoofdstel. Hij deed dus prcies hetzelfde, mond open tgen het bit en hoofd omhoog. Was dus helemaal geen besturen meer aan en hij was nog niet echt been en zit gevoelig. Dus heb ik hem eerst met dubbele neusriem gereden...later de sperriem eraf gehaald...nog weer later neusriem een stuk losser... en uiteindelijk zijn westernhoofdstel weer om. Daar zat een relatief dun westernbitje aan en daar waren we nog niet helemaal tevreden over dus heb ik hem een enkelgebroken trens in gedaan. Het gaat prima nu!!! Dus kortom...stapje voor stapje en je moet jezelf wel vertrouwd voelen. Des te meer bij een buitenrit!

Het bit is wel scherper als je zonder neusriem rijdt dus een zachter bit kan geen kwaad en een kniriempje of ketting is ook geen overbodige luxe, anders trek je het bit door zijn mond..

Genoeg gelult....groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 09:34

Roos, is het anders handig om eens een enkel gebroken trensje te proberen? Dan heb je niet het klemeffect op de tong. Misschien reageert jouw paardje daar wel veel fijner op!

R_MW
Berichten: 1821
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-02 20:42

Hoi! Bedankt voor de tips!

Ik heb gister voor het eerst alleen met Lente buiten gereden. Het ging super goed! ze reageerde heel fijn op mijn zit en stem. Ik ga jullie tips zeker uitproberen!