Tweedehandsjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Tweedehandsjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-02 21:45

Het viel me op dat er redelijk vaak tweedehands westernzadels te koop staan. Hier op Bokt en bv Marktplaats. Ik heb het dan over de zadels in de hogere prijsklasse en niet die van E 195,-. Er zijn hele mooie bij (vind ik tenminste). Ik heb mijn zadels ook tweedehands gekocht en bij beide erg veel geluk gehad. Het eerste zadel heb ik op de gok gekocht (oei), mijn paard was nog niet eens gekocht en toen ik hem kocht was hij twee. Later bleek dat hij prima lag, ook op meerdere paarden. De tweede werd echt een zoektocht en natuurlijk... de duurste paste. Ik koop wel vaker iets tweedehands, altijd zeer weinig gebruikt en van goede merken, rotzooi hoef ik echt niet. Heel veel mensen kopen nml iets wat na 1 of 2 keer gebruik toch niet het juiste is, en... blijkbaar is er geld genoeg voor weer iets nieuws.
Wie van jullie is ook zo'n shopper? En zo niet, waarom niet?

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 21:50

Als de spullen goed zijn en hte past op je paad koop ik het ook hoor!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 23:09

Ik zal mijn eerste zadel hoogstwaarschijnlijk ook tweedehands kopen. Mijn paard groeit nog, en ik neem aan dat dat meer in de breedte geld bij zadels, en dus vind ik een duur zadel een nog al grote aankoop. Ik moet hem waarschijnlijk toch weer wegdoen. Dus ik ben ook zo'n shopper wat dat soort dingen betreft Haha!

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 00:08

ik ook hoor. Haha!
ik heb ook nog een aantal jonge paardjes die dus ook nog gaan groeien. waardoor je de donder erop kunt zetten dat mijn zadel die nu op mijn paardje past over een half jaar niet meer past.
en dan vind ik 1900 euro voor een nieuw zadels toch wel wat veel.

vandaar dat ik shop naar tweedehands en hetgene wat niet past weer verkoop. oa op marktplaats.
dus diegene die wat zoekt....... oeps sorry sm Schijnheilig

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 08:03

ik ben ook een 2e handsshopfreak. Zowel met paardenspullen als met spullen voor thuis Knipoog . Ik heb mijn orthoflex ook 2e hands gekocht 2 jaar geleden. Wel wat prijzig maar z'n geld meer dan waard.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 09:30

Ik heb ook heel wat zadels tweedehands , EN nieuw gekocht .
Meeste echt buitenkansjes en voor dat geld wil ik het wel proberen.
Bevalt het toch niet dan verkoop ik het gewoon weer door.
Ik heb voor Marena..even tellen........9 zadels gehad (en een barebackpad Haha!) en nu heb ik er nog 2 die het fijnst zijn over , deze blijven !

Een Wintec 500 dressuur en een Torsion zadel.

Ik heb nu nog 2 zadels te koop , Wintec 500 VZ en een Western.
Liggen erg in de weg , dat is dan weer het nadeel van veel shoppen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 09:45

Ik heb net sinds een week een ander zadel, en ik heb er, schrik niet, bijna een jaar over gedaan om het te vinden.
Ik dacht altijd dat mijn pony een heel makkelijke rug had, en dat ik zelf ook niet zo moeilijk was... not....
Veel zadels lagen op Mileen gewoon meteen al niet helemaal lekker, dus die vielen meteen al af. En dan mijn eigen persoonlijke tic nog.... zo kan ik bijvoorbeeld helemaal niks met veel Billy Cooks, dan voel ik echt helemaal niks meer van m'n paardje, het lijkt wel of haar achterbenen er niet meer zijn. Net of je op een telefoonboek zit ipv op een zadel Haha!
Uiteindelijk heb ik een keuze gemaakt tussen een oude Simco en een nog oudere Maker en ondanks dat 'Maker' me niks zei qua merknaam, heb ik toch voor de Maker gekozen, omdat ik daarmee nog net effe wat meer voelde.
Dus 't duurt soms een tijdje, maar dan heb je ook wat....

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 09:49

Ff denken, mijn paard is nu 6 en in totaal heb ik daar 3 westernzadels, 2 veelzijdigheidszadels en 1 dressuurzadel voor gehad. Nou ja, dat dressuurzadel is een blijvertje, die ligt goed. Mijn eerste zadel heb ik gekocht onder het motto "een westernzadel past altijd" . Mooi niet dus Lachen Alhoewel dat achteraf wel een mazzeltje is gebleken, ik heb het gekocht voor 1000 piek en de waarde is volgens een kenner nu 6000 piek. Dat zadel was dus te klein dus moest er een nieuwe komen. Ook daar was mijn paard na een jaar uit gegroeid. Uit mijn 3e westernzadel (maat full) is hij ook gegroeid. (by the way, als iemand nog een zadel met boom maat extra-full heeft????, evt ruilen voor zadel maat full???? ) Voor het appaloosa caroussel team kocht ik een eenvoudig vzh zadel, uiteraard te klein. Toen een kieffer vzh van vriendin gekocht hihi, zeeeeeer klein. Mijn paard heeft maat 34 en achteraf bleek dat dat zadel maat 26 was. Mijn dressuurzadel heb ik laten verbreden (het breedtste dat in de winkel te koop is is maat 32) tot maat 34 en dat is het enige zadel dat goed past!!!! Nu dus weer op zoek naar een goed passend westernzadel. Heeft iemand nog een onbewerkt round skirt westernzadel maat extra-full??????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 09:59

Twee weken geleden had Barry van Steco er eentje liggen in extra-full. Je zou 'm eens kunnen bellen; ik neem aan dat je je andere zadel er wel op in kunt ruilen....

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 10:28

Mijn eerste Western was een middelgoedkoop Divozaatje (jawel). En het paste redelijk op de pony die ik toen reed. Ik heb toen gekozen voor een goedkoper zadel omdat ik nog niet niet wist dat Westernrijden een blijvertje zou zijn. Maar na 3 jaar begon de slijtage al en omdat ik toen al op zoek was naar een eigen paard, ben ik me ook meteen gaan verdiepen in het fenomeen westernzadels. Omdat ik om me heen konstant mensen zadels zag kopen en weer verkopen, dacht ik dat zal mij niet gebeuren. Schijnheilig Vandaar de OF.

Het probleem wat ik vaak tegen kom is dat mensen een duur westernzadels kopen en bij verkoop er dus ook veel voor terug willen hebben. Dezelfde mensen willen echter voor een 2e hands zadel niet zoveel betalen Verward
Bij voorbeeld: een vriendin van mij heeft een 2e hands Circly Y liggen en vraagt er Euro 700 voor. Veel reacties maar weinig kopers (echt Nederlands) Lips are sealed Als ik dat afzet tegen de prijzen die ik op Bokt langs zie komen, toch een koopje zou ik zeggen Haha!
Misschien moet ze de prijs wat omhoog doen.. *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 10:31

Sugarmiss schreef:
Als ik dat afzet tegen de prijzen die ik op Bokt langs zie komen, toch een koopje zou ik zeggen Haha!
Misschien moet ze de prijs wat omhoog doen.. *LOL*


Hmmmm ik zie hier anders ook een aantal zadels wel heeeeeel lang te koop staan..... Knipoog

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 11:54

veel reacties en geen kopers klopt wel. Ik heb diverse artikelen al 3 keer 'verkocht' gehad. En dan wordt er maar geen geld overgemaakt. Gevolg is dat ik het maar weer aanbied.
Ik koop ook vaaak wat tweedehands, bijvoorbeeld het Daalemanzadel voor m'n verzorgpaard (heeft eigenaar betaald, ik heb het opgezocht). Dit werd verkocht omdat een hond een zweetblad verkauwd had. Een half zweetblad was dus al vervangen, maar het was niet 'mooi'. Tuurlijk, dan wil ik het best voor 300 euro hebben. En laten anderen maar weer een neiwue kopen

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 12:06

En de zadels zijn het vaak ook nog waard. Ik had eerst een circly-Y/Outfitter zadel gekocht voor fl 3195,- Dat wilde ik verkopen dus heb ik het laten taxeren door horseman outfitter en er ook een officieel taxatierapport bij gekregen. Hij was nog fl 2100,- waard. Uiteindelijk heb ik het voor 1800 piek kunnen verkopen maar dat was het zadel dus wel waard. Maar ik geef toe, 1000 euro is natuurlijk niet niks. Je moet het wel hebben. Ik heb nu met mijn laatste westernzadel geen haast met de verkoop, het zadel ligt me ook niet in de weg oid. Ik neem dus ook rustig de tijd en inderdaad, soms heb je iets al een paar keer 'verkocht' en hoor en zie je niemand meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 12:16

cornelie schreef:
Maar ik geef toe, 1000 euro is natuurlijk niet niks.


Onder die prijs vind je bijna niks wat de moeite van het passen waard is. Alleen jammer dat sommige mensen daarin een beetje doorslaan, en zadels aanbieden die tot de onderste legionen van de A-merken behoren, maar daar ook nog absolute hoofdprijzen voor vragen. Net zoals bij de paarden, trainers etc. zit er vreselijk veel kaf tussen 't koren, en kun je een behoorlijke miskoop doen.

Het is me trouwens ook opgevallen dat sommige winkels je wel errrrreg fout voorlichten. Zo heb je op een fjord bijvoorbeeld nooit een Full nodig, dat moet met quarter of semi ook wel lukken, kreeg ik telefonisch te horen. Bovendien past bijna alles op een fjord, als je maar een roundskirt koopt Frusty Frusty Frusty

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 12:19

Heeft iemand van jullie wel eens een bekend merk zadel ingeruild bij een westernshop tegen aankoop van een nieuw zadel? En hoeveel heb je daar dan nog voor terug gekregen? Dat is voor mij natuurlijk ook een optie maar vaak wordt gezegd dat je er partikulier meer voor kunt krijgen. Nu ben ik dus wel benieuwd naar degenen die hier ervaring mee hebben.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 13:23

Cornelie: inruil in een westernzaak is vaak alleen interessant als je een heel duur nieuw zadel koopt. Vergeet niet dat de inkoper er als verkoper ook nog wat aan wil verdienen.
Vraag liever eerst hoeveel korting je op de normale nieuwprijs kan bedingen en begin dan eens over je inruiler. Knipoog

Sonja: veel mensen dat ze op hun paard een full nodig hebben, terwijl dat idd in de praktijk best meevalt. Dit komt o.a. doordat er geen standaardisatie in bars is. Je hoort de kreet 'full-quarterhorse' nog regelmatig Boos!
Vergeet niet dat de bars op de rugvorm slaat en niet op de breedte van de schouders. Je hebt semi's met brede flares en full's met smalle flares.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 16:09

SM, wil je daarmee zeggen dat betreffende verkopers door de telefoon heen die gele dikbil van mij konden zien Verward
Ik hoor ook wel eens mensen verkondigen dat zo'n beetje alle VZ-zadels op een fjord kunnen. Maar als je dan een zadelmaker laat komen, blijken er toch ook verrekte veel zadels af te vallen, en heb je ineens boommaat 33 nodig, terwijl bijna al je andere fjordenstalgenoten met 31 rijden....

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 17:08

Geen een paard is het zelfde gebouwd, zo simpel is dat.

Ik heb zelf nog een Crates liggen, al diverse mensen gemaild met alleen de vraag of ik een foto heb }> .
Maar ik heb het nog steeds niet verkocht en het is gewoon een super goed zadel, het is dat het niet meer past Huilen


Mijn eerste zadel was dus ook zo'n divoza achtig ding, hij paste wel op mijn paard maar mij eigenlijk niet zo.
En het was ook inderdaad een zadel voor 'erbij'.
Heb er nog best veel voor betaald toen 1000 gulden geloof ik. Heb er 400 terug voor gekregen door het particulier te verkopen.
Ach toen kwam er meer kijk naar en heb ik na enkele lessen een goed zadel gekocht(de Crates dus)

Maarre als iemand iets te ruilen heeft ik zoek wat anders.
Mijn zadel meet tussen de concho's 22/23 cm. dat moet dus breder.
Moet absoluut wel gepast worden.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 18:08

Sonja schreef:
SM, wil je daarmee zeggen dat betreffende verkopers door de telefoon heen die gele dikbil van mij konden zien Verward....

Nee ik betrek het niet op jouw persoonlijk, maar een hoop mensen denken dat hun paard superbreed is en als je dan zadels gaat passen valt het meestal nog alles mee.
CG: als je een zadel zoekt groter dan 22/23 cm dan kom je uit op een 9". Ik heb weleens een 8,5" gezien, maar nog nooit breder dan dat.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 19:36

cornelie schreef:
Heeft iemand van jullie wel eens een bekend merk zadel ingeruild bij een westernshop tegen aankoop van een nieuw zadel? En hoeveel heb je daar dan nog voor terug gekregen? Dat is voor mij natuurlijk ook een optie maar vaak wordt gezegd dat je er partikulier meer voor kunt krijgen. Nu ben ik dus wel benieuwd naar degenen die hier ervaring mee hebben.


Moet je mazzel mee hebben. Ik had mijn eerste zadel tweede hands bij HO gekocht voor 2000 gulden qua leer niet zo goed onderhouden, heb het leer weer in superconditie gekregen. Na een jaar wilde ik het inruilen op een nieuw zadel (HO heeft alleen maar dure zadels) en kreeg en nog maar 700 gulden voor terug. Heb later bij een bedrijf in Duitsland mijn zadel ingeruild en heb 3000 mark korting gekregen op het nieuwe zadel.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 21:10

Ik heb zelf m'n Billy Cook te koop (gehad). Omdat ik m'n merrie verkocht heb en m'n veulen een dusdanig ronde rug leek te krijgen dat ik iets had van 'die gaat ze nooit passen'. Nu ligt het zadel er nog steeds. Veel 'geïnteresseerden', maar iederéén vond het te duur. (1135 euro voor een Billy Cook die net iets meer dan 2 jaar gebruikt is, incl. pad en singel). Ik heb bij de Outfitter gevraagd of het interessant was om em straks in te ruilen op een nieuw zadel voor m'n veulen, maar die zei zelf al dat dat niet zo interessant was, omdat hij er niet zo veel voor kan geven als wat je zou kunnen beuren als je'm zelf verkoopt. (zij moeten tenslotte ook winst maken.) De prijs die ik voor m'n zadel vraag was een 'nette prijs' volgens hem.
Het zadel ligt er nog steeds en is eventueel te koop als iemand em graag wil, maar hij ligt me niet in de weg, en m'n veulen d'r rug is al iets minder rond als in het begin, dus wie weet kan ze'm in ieder geval het eerste jaar onder zadel nog op...

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 22:07

Odi schreef:
.... Heb later bij een bedrijf in Duitsland mijn zadel ingeruild en heb 3000 mark korting gekregen op het nieuwe zadel.


Ik ben wel heel benieuwd wat de verkoopprijs was van dat nieuwe zadel, als je zoveel inruil kreeg voor je 'oude' Cool

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 11:49

Sugarmiss"]
[quote="Odi schreef:
.... Heb later bij een bedrijf in Duitsland mijn zadel ingeruild en heb 3000 mark korting gekregen op het nieuwe zadel.


Ik ben wel heel benieuwd wat de verkoopprijs was van dat nieuwe zadel, als je zoveel inruil kreeg voor je 'oude' Cool
[/quote]

Het is een werkzadel die helemaal met de hand is gemaakt, de prijs kun je nu wel raden.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 17:37

Tja, inruilen zal wel geen mogelijkheid zijn. Ik heb gebeld met HO en ik zoek een onbewerkt zadel, round skirts, extra full maar wel goede kwaliteit. Hun eigen merk is dan 1095 euro voor een nieuw zadel. Uiteraard is het ook goedkoper omdat het niet ingevoerd hoeft te worden etc, en ik wil ook zonder bewerking/zilver enzo. Denk niet dat het dan aantrekkelijk is om mijn bighorntje in te ruilen. Enne, als je op ebay kijkt zijn daar de merkzadels toch wel 'spotgoedkoop' in verhouding. Zou dat nou echt aan al die belastingen/heffingen liggen? Ook voor een nieuw merkzadel daar betaal je toch stukken minder dan in nederland. Bijna nog wel aantrekkelijk om via ebay een tweedehands zadel te kopen dacht ik zo. Heeft iemand daar misschien ervaring mee?

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 19:18

oh ik denk dat ik mijn zadel nog maar eens opnieuw moet opmeten, kan me vergist hebben.