Ruggebruik westernpaarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Ruggebruik westernpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-02 16:39


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 16:45

Nav een reactie op dat topic heb ik al een kleine poging gedaan om het indianenverhaal een beetje te ontkrachten, misschien kan iemand dat aanvullen?

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 20:49

We hebben speciaal een stukje laten schrijven in de krant voor diegene die het willen ken ik het wel mailen Cool Het gaat er over iets anders maar dat het western rijden erg vaak wordt bergleken met cowboytje spelen dat hebben we doormiddel van dit stukje uit de lucht verholpen Haha! *LOL*

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 00:20

Chantalleke schreef:
We hebben speciaal een stukje laten schrijven in de krant voor diegene die het willen ken ik het wel mailen Cool Het gaat er over iets anders maar dat het western rijden erg vaak wordt bergleken met cowboytje spelen dat hebben we doormiddel van dit stukje uit de lucht verholpen Haha! *LOL*


Ik denk dat we allemaal wel geïnteresseerd zijn Lachen Post het hieronder Haha!

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 21:12


Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 21:13

foutje lukte niet OP NIEUW

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 21:42

Het lukt me niet om hem zo te plaatsen dus dan maar tikken Huilen

"Western rijden heeft niets te maken met cowboytje spelen:"

SLOOTDORP- De training op het terrein van de Wieringermeerruiters trekt altijd een hoop kijkers. Want het Western Rijden, dat twee jaar geleden zijn intrede deed bij de rij vereniging, is spectaculair om te zien. Dat deze tak van paarden sport aan populairiteit wint, werd afgelopen weekend bewezen. Onder grote publieke belangstelling werd in Middenmeer een wedstrijd met meer dan honderd starts georganiseerd, "Het was fantastisch"aldus iniatiefnemer Marcel Buchter uit Slootdorp. "we willen er een jaarlijks terugkerend evenment van maken "

Zoals de naam al doet vermoeden is het Western Rijden overgewaaid uit Amerika. "Op dit moment ishet denk ik één van de snelst groeiende sporten in Nederland"aldus Marcel Buchter (43) "Het heeft nu ook een Olympische status gekregen. Je ziet overal de Westernverenigingen groter worden, steeds meer menzen gaan deze tak van paardensport beoefenen"

GEK

Zelf is de Slootdorper al veertien jaar "VERSLAAFD" "Net als mijn vrouw. We waren altijd al gek van dat wereldje, dat zit in je. OP een gedeven moment hoorden we dat ze in Starnmeer les gingen gevenn en daar zijn we naar teo gegaan. Sindsdien zijn we er langszaam ingegroeid"Inmiddels heeft het echtpaar in hun woonplaats een westernstal. Twee jaar gelden introduceerden ze het western rijden bij de Wieringermeer ruiters in Middenmeer. "We begonnen met z'n tweeen en nu zijn we met een groep van twaalf, jong en oud, alles door elkaar. Mijn vrouw geeft les. Er kwamen vaak mensen kijken en ze gingen mee naar wedstrijden. OP die manier kregen zij er ook plezier in en melden ze zich aan bij de vereniging"

SLIDING

De manege aan de Hoornseweg is volgens Buchter, hoefsmid van beroep, iedeaal voor hun hobby. "Ze hebben een goede bak, een goede bodem. Dat is heel belangrijjk voor onze sport. Er worden bijvoorbeeld zogenaamde sliding stops gemaakt, waarbij de paarden vanuit galop op hun achtervoeten tot stilstandkomen. Zo'n Sliding kan wel vijf of zes meter lang zijn dus de bodem moet solide zijn. Wat het western rijden precies in houd is niet één - twee - drie uitgelegd. "De hoofdzaak is dat er met westernzadels, zeg maar één keer voor het gemak "Cowboyzadels. Quarters zijn het meeste geschikt voor dit werk, maar ook andere rassen worden er voor gebruikt. Er zijn bijcoorbeeld alleen maar onderdelen voor Arabieren of alleen met Pait Horses.
De toegankelijkheid is volgens Buchter groot. "Als toeschouwer hoef je er geen verstand van te hebben om het mooi te vinden. De sfeer erom heen is al heel apart. "Wat opvalt is het grote aantal mannen dat voor Western rijden kiest. "Veel meer als bij het Dressuur. De drempel is lager. er zijn geen kleding voorschriften. zolang je maar een hoed op hebt, op een Western zadel gebruikt en dat je met lange mouwen rijdt. In totaal kent de sprot 22 disciplines. "In Nederland worden er meestal een stuk of zeven van gedaan. Reining is hier het populairst, dat is te verglijken met Dressur. Daarnaast heb je bijvoorbeeld Trail. Daarbij saat de behendigheid van de ruiter en paard centraal het lijkt een beetje op het Amerikaanse Ranch werk. Zo moet je vanaf je paard een hek open en weer dichtdoen.

COWBOY

Buchter die vorig jaar Europees en Nederlands Kampioen werd bij de Arabieren wil benadrukken dat het Western Rijden niets te maken heeft met cownoytje spelen. "En ook niet met Country line dancing. Dat wordt helaas vaak gedacht. Het is bloed serieuze tak van paardensport die almeer beoefend wordt"


Dit komt uit het Noordhollands Dagblad Afdeling Schager Courant 19-07-2002

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 23:22

Jammer dat er niets over in staat over rodeo en dat soort dingen, dat de westernsport daar niets mee te maken heeft...gewoon zeggen dat het er niets mee te maken heeft zet weinig zoden aan de dijk denk ik. Verder vind ik het artikel een goed initiatief...jammer dat ze teveel op het westernrijden ingaan, en minder over het verschil tussen westernrijden en rodeo (cowboytje spelen dus).

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 00:01

Toch vind ik Rodeo wel degelijk een onderdeel van western rijden!! De meeste rodeo's bestaan voornamelijk uit Heading/heeling, barrels enz.

Wie besluit nou wat wel en niet westernriding is?????????

schimmeltje

Berichten: 47
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: koog a/d zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 11:45

in Nederland wordt de westernsport op een andere manier benaderd dan in Amerkia of Canada. daar is het een onderdeel van het dagelijkse werk op de ranches waar een sport uit is ontstaan. daar zie je naast de reining veel meer rodeo's met cutting, team penning enz. Koe in Nederland ligt het accent van het westernrijden op reinig, trail en plesure. er wordt in verhouding weinig aan cutting, teampenning e.d. gedaan. alleen bij Paul Derrez misschien. als mensen aan westernrijden denken denken ze al snel aan koeien drijven en jipieajeee roepen. Maar ook bij westernrijden gaat het om het trainen van je paard op gehoorzaamheid en lenigheid net zoals bij de dressuursport. ook westernpaarden moeten verzamelen en nageeflijk zijn alleen zonder een constante aanleuning.

het gaat er niet om of je paard met een los teugeltje alles netjes doet, hij moet wel degelijk verzamelen en niet uit elkaar lopen. in de training bevorder je het gebruik van de achterhand door hem een paar passen achteruit te zetten, je vraagt nageeflijkheid door het paard meer laag te rijden met zijn hoofd en hem te stimuleren in het onderbrengen van zijn achterhand. hierdoor wordt zijn rug gebruik bevorderd waardoor het paard meer "onder je" gaat lopen. Party!!
zonder juist ruggebruik en aanleuning kun je nooit een goede stop maken. die paarden die correct stoppen houden hun neus laag en brengen hun achterhand heel ver onder, ze gaan als het ware bijna zitten. daar heb je een goed ruggebruik voor nodig. (dat was toch de orginele vraag Verward )

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-02 13:35

jeddah schreef:
Toch vind ik Rodeo wel degelijk een onderdeel van western rijden!! De meeste rodeo's bestaan voornamelijk uit Heading/heeling, barrels enz.
Wie besluit nou wat wel en niet westernriding is?????????

In Nederland o.a. de Dierenbescherming Knipoog
Dat er op een working ranch koeien gevangen moeten worden om te wormen etc vind ik OK, maar niet voor de lol een kalf aan zijn achterpoten onderuit trekken Boos!
Verder staat het niveau van barrelracen hier in Nederland technisch gezien op zo'n laag pitje dat het niet meer is dan ruig pluk en trek werk op paarden die er duidelijk niet echt geschikt voor zijn c.q. voor getraind worden .
En dan zijn we weer terug op goed ruggebruik Haha!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 17:13

Toch heb ik wel eens wat Team Penning gezien en vond dat heel leuk(was gelijk verslaafd en heb nog steeds in me dat ik dat eens wil doen)
Het zag er niet ruig uit ofzo, maar juist als een hele leuke team sport.
Jammer dat het niet zo makkelijk is om hier wat aan te gaan doen.

Offe kunnen we met schapen ook teampenning oefenen Schijnheilig

schimmeltje

Berichten: 47
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: koog a/d zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 17:25

wat dacht je van geiten Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-02 18:01

Cowgirl schreef:
Toch heb ik wel eens wat Team Penning gezien en vond dat heel leuk(was gelijk verslaafd en heb nog steeds in me dat ik dat eens wil doen)
Het zag er niet ruig uit ofzo, maar juist als een hele leuke team sport.
Jammer dat het niet zo makkelijk is om hier wat aan te gaan doen.
Offe kunnen we met schapen ook teampenning oefenen Schijnheilig

Teampenning is iets anders dan heading/heeling.
Bij het teampennen worden er 3 koeien uit een kudde geselekteerd en die moeten binnen een bepaalde tijd in een hokje worden gedreven.
Heading c.q heeling is een kalf vanuit een shute(hokje) laten wegrennen en er dan zo snel mogelijk te paard achteraan. Er wordt een lasso om de kop c.q. achterpoten (of beide) gegooid tot het beest hardhandig ten val komt en geen kant meer op kan. Snelste tijd wint.
Maar we dwalen af Lips are sealed

Roos1

Berichten: 363
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 18:27

Heading c.q heeling is een kalf vanuit een shute(hokje) laten wegrennen en er dan zo snel mogelijk te paard achteraan. Er wordt een lasso om de kop c.q. achterpoten (of beide) gegooid tot het beest hardhandig ten val komt en geen kant meer op kan. Snelste tijd wint.

hee zoiets heb ik gezien op Western Experience maar dan met een Haflinger Verward sorry off-topic.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 18:53

Roos1 schreef:
hee zoiets heb ik gezien op Western Experience maar dan met een Haflinger Verward sorry off-topic.

Klopt...heb ik ook gezien. Maar dat was inderdaad een soort van heading/heeling maar dan met een paardje. Het arme beestje sloeg over de kop toen dat debiele mexicaantje de lasso om zijn voorbenen heen had gegooid...

Maargoed, ook off-topic Schijnheilig

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 01:27

Ik heb weleens CUTTING gezien met hangbuikzwijnen

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 08:55

ik ook Haha!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 19:22

Citaat:
Teampenning is iets anders dan heading/heeling.
Bij het teampennen worden er 3 koeien uit een kudde geselekteerd en die moeten binnen een bepaalde tijd in een hokje worden gedreven.


Ik bedoelde geen healing hoor maar echt teampenning!
Ik weet wat het is.
Maar de meeste mensen denken gelijk als je het over Koe hebt dat het gelijk ruig is, vandaar mijn woorden dat het juist een leuke rustige beheersende teamsport is.