Constructieve aard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Simonus
Berichten: 47
Geregistreerd: 01-05-02
Woonplaats: Rotterdam

Constructieve aard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-02 09:26

Om niet teveel van het voorgaande onderwerp af te wijken heb ik maar een nieuw onderwerp aangemaakt. Om te beginnen: hebben we niet genoeg aan 1 'afzeik'site als horses.nl (western). Daar valt toch geen zinnig woord te melden. Zodra iemand een andere mening is toegedaan wordt je genadeloos neergemaaid in de meest ongenuanceerde manier van de Nederlandse taal.

Wat ik van bokt.nl wel meer had verwacht was een site met een meer western constructieve aard. Vaak gaat het meer over 'liflafjes'. We zitten nu middenin het wedstrijdseizoen maar daar zie ik maar weinig onderwerpen over, of heeft iedereen hele jonge paarden. Neem bijvoorbeeld het verslag over de wedstrijd in Middenmeer. Het begint nog redelijk met een paar uitslagen maar al snel gaat het over in verliefde paarden. Niemand die het rommelige inrijden bij de reining heeft gezien?
Een ruiter die al runs gaat maken terwijl de andere nog cirkelen. En als er runs gemaakt mogen worden, een ruiter die in exact hetzelfde spoor een ander volgt en het dan vreemd vind dat ze aan het eind zowat in elkaar ziten. Een ruiter die parallel staat aan de korte zijde en uitgebreid gaat staan kleppen met de toeschouwers terwijl aan de andere kant ruiters klaar staan om hun run te maken. Wellicht komt dit door onervarenheid in de wedstrijd maar met een beetje gezonde oplettendheid kom je een heel eind.

Dus van mij hoeft dit zeker geen 2e horses.nl te worden maar wat minder prietpraat zou ik wel prettig vinden. En ja, ik ben een hoge boom van 1.81 meter dus wat wind in de vorm van tegengas geven mag best.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

hmmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 10:03

Het is niet erg verstandig om je mening te geven over dingen die je ziet op een wedstrijd Cool ,ok het mag zolang je maar 100x meld dat je het misschien niet goed hebt gezien en waag het niet om in niet mis te verstane taal te spreken }> dat is ook niet toegestaan,doe je dit wel dan zal er gezorgt worden dat je bericht geheel uit verband wordt getrokken en uiteindelijk ben jij degene die beginnende wedstrijdruiters alleen maar wil afkraken en ga je behoren tot de beroemde categorie stuurlui die aan wal staan.
Bokt is saai Cool

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 11:03

Helaas is Bokt-Western een beetje verworden tot 'liflafjes' omdat niemand zijn mening durft te geven. Natuurlijk speelt de term 'laster' hier in mee, maar je kunt iets ook omschrijven zonder direct de naam en toenaam te schrijven.
Mensen voelen zich veel te snel aangevallen ipv dingen als opbouwende kritiek te zien. Al is de manier hóe iets geschreven wordt natuurlijk een heel belangrijke indikatie hoe iets op te vatten.

Natuurlijk kun je als (beginnende) ruiter leren van het feit dat er blijkbaar mensen zijn die tijdens het inrijden tegen dingen aanlopen die niet zo horen en daar anoniem je lering uit trekken. Je hoeft je niet zo aangevallen te voelen door meteen terug te gaan gooien met modder.

Misstanden kom je in alle takken van sport tegen, Western is daar geen uitzondering op.
Als er dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen dien je dit te melden aan de instanties die daarvoor in het leven geroepen zijn, als dit onderbouwd kan worden met bewijs (foto/film) is dit alleen maar beter. Eea houdt wel in dat je dit niet anoniem kunt doen, wat een hoop mensen afschrikt. Dit is jammer want zo zal er nooit iets verbeteren aan de bestaande situatie.

De organisatoren van wedstrijden moeten blijkbaar nog strenger zijn in het handhaven/kenbaar maken van de regels, al leidt dit waarschijnlijk wel tot een strak harnas waarin het 'vrije gevoel' wat Western met zich meebrengt sterk wordt beknot.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 11:06

Citaat:
Dus van mij hoeft dit zeker geen 2e horses.nl te worden maar wat minder prietpraat zou ik wel prettig vinden

Dat ben ik wel met je eens maar het ontaard vaak in geklets van mensen die het hebben van horen zeggen en ik persoonlijk wil niet met modden smijten. Vaak ben ik het al niet eens met de manier van inrijden zoals Blaze die ook al noemt. Mensen die geen rekening met elkaar en zeker niet met hun paard houden maar of het nou helpt ze met naam en toenaam te noemen betwijfel ik. Misschien als we gezamenlijk zouden reageren langs de bakrand met boegeroep?
Kan me nog de tijd herinneren dat men enthousiast reageerde met een mooie stop. Wat er over is gebleven is de kritiek op elkaar.

En "zelfs" hier op Bokt heb ik mensen gezien die hun profiel van "iets" tot "niets" aangepast hebben. Zal toch ook wel een reden hebben.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 11:10

Ik ben ook voor wat meer diepgang en pittige discussies moeten best wel kunnen, zo lang mensen maar een beetje genuanceerd blijven en het geen persoonlijke strijd wordt en ordinaire scheldpartijen. Mensen vinden vaak dat ze anderen "af mogen zeiken", maar als iemand dat naar hun toe terug doet, dan zijn ze beledigd. Doe een ander niet wat u niet wil dat u geschiedt. We moeten geen oog om oog, tand om tand toestanden krijgen. Veel zaken worden als feiten gebracht, terwijl het in werkelijkheid om meningen gaat, net zoveel meningen als er mensen zijn.
Iemand is onschuldig zolang het tegendeel niet bewezen is, maar dit beginsel blijkt op forums plotseling niet meer op te gaan. Als mensen sensatie willen, dan moeten ze maar de Prive of de Story gaan kopen in de winkel.
Net zo goed moet prietpraat ook gewoon kunnen, niet alle praat hoeft diepgang te hebben.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 23:59

Nou, ik ga dan toch nog maar een keer reageren...(op hoop van zegen...)

Ik ben dus zo iemand die (nagenoeg) niet meer reageert op Bokt (of welk ander Nederlands forum dan ook...) en al helemaal niet op 'serieuzere' onderwerpen.
Ik heb nog niet al te lang geleden behoorlijk wat gezeik gehad om een berichtje dat ik plaatste, en dat berichtje was dan zelfs nog niet eens bedoeld als kritiek of wat dan ook, maar puur een vraag om advies. Zo had ik het bedoeld en zo had ik het ook geschreven, zonder namen te noemen, met vingers te wijzen of mensen te beschuldigen...
Toch heeft iemand mijn text en bedoeling (bewust?) totaal verkeerd begrepen, en dat heeft mij een hoop 'gedoe' bezorgd. Hiervoor kon ik altijd met iedereen door één deur, juist omdat ik zo veel mogelijk iedereen in zijn waarde probeer te laten en me zo min mogelijk met iedereen 'bemoei', en juist ik wordt nu door een aantal mensen (waar ik dus eerder heel goed mee kon) met de nek aangekeken. En dat zit me behoorlijk dwars, want omdat ik niet weet wat er allemaal gekletst wordt, kan ik die praatjes ook niet weerleggen...
Ik zit sinds kort in het bestuur van de Dutch Paint Horse Club, en dan wordt het allemaal nog eens extra vervelend... Een echt advies of mening geef ik dus tegenwoordig niet meer, alleenmaar omdat je misschien wel eens iets zegt wat een ander verkeerd opvat of begrijpt en zo een boel geroddel in de wereld brengt. En dat is toch jammer, want juist als bestuurslid komen er nog wel eens wat vragen op me af, en 'voor de lieve vrede' ben ik dan genoodzaakt op de vlakte te blijven... Daar heeft toch niemand iets aan!
Nu staan hier dus allemaal berichtjes van mensen die het zo roerend met elkaar eens zijn over het feit dat we niet moeten roddelen. afzijken en zwartmaken, maar ondertussen gebeurt het toch...

Simonus
Berichten: 47
Geregistreerd: 01-05-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-02 07:09

Namen noemen is verre van nodig. Daar leert niemand wat van. Zoals ik in het kort het inrijden bij Middenmeer heb beschreven is niets mis mee. Het lag ook niet aan de organisatie want die had de wedstrijd over de gehele dag heel netjes ingedeeld. Dus pluim voor hun. Over het uitlopen van een wedstrijd hoef je niet eens meer te beginnen want dat is meer regel dan uitzondering. Het is de taak van de ruiter om de conditie en het kunnen van je paard dan goed te beoordelen. En natuurlijk beleeft iedereen een evenement/training op zijn eigen manier maar sluit je ogen/oren niet af voor verslagen waarin je jezelf herkent. En dan bedoel ik niet jezelf persoonlijk herkennen maar hoe je omgaat met bepaalde situaties. Als ik elke keer zou schelden, huilen, etc. als mijn trainer me op gebreken in mijn rijden wijst en me tips geeft hoe het wel te doen, zou ik toch niet hetgeen kunnen bereiken waar ik naar streef. En natuurlijk zal je commentaar krijgen als je iets meldt op bokt. De moeilijkheid zit hem erin dat je niet van iedereen die wat schrijft weet waarnaar ze streven en op welk niveau ze zitten of willen zitten. Dus als een recreatie-ruiter een verslag van zijn/haar buitenrit geeft en een wedstrijdruiter geeft hier commentaar op met de allerbeste bedoelingen, dan zal dit niet altijd gewaardeerd worden. Dit zal inderdaad gezien worden als de beste stuurlui...Helemaal niet nodig dus maar dat soort misstanden zijn heel makkelijk uit de weg te ruimen als je bv. in je bericht aangeeft waar het plezier voor jou inzit in het rijden. En prietpraat mag ook hoor maar het is juist zo leuk om ervaringen uit te wisselen met ruiters van buiten je eigen stal en je hebt niet altijd de kans om uitgebreid te kletsen op wedstrijden, zeker niet op de 1 daagse shows.

Gelukkig ben ik geen bestuurslid dus nu ik a heb gezegd zal ik in de toekomst zeker proberen b te zeggen als het onderwerp me wat lijkt. Ik merk vanzelf wel of het gewaardeerd wordt of niet. Voor alle duidelijkheid: ik ben in mijn hart een wedstrijdruiter maar nu tot groom benoemd. Mijn partner en ik zijn nl. niet getrouwd en het paard moet op 1 naam staan wil je amateur kunnen starten. Ik heb mijn jaar gehad in 2000 dus nu is mijn partner aan de beurt.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 13:31

Francis"]
ik zit sinds kort in het bestuur van de Dutch Paint Horse Club, en dan wordt het allemaal nog eens extra vervelend...
[/quote]

Francis ; ik begrijp precies wat je bedoelt Knipoog omdat wij een 'eigen' stal hebben, krijg je idd dit soort dingen...
Jij bent degene die het dan 'hoort' te weten, terwijl we ook 'gewone' mensen zijn.... Knipoog

[quote="Francis schreef:
Een echt advies of mening geef ik dus tegenwoordig niet meer, alleen maar omdat je misschien wel eens iets zegt wat een ander verkeerd opvat of begrijpt en zo een boel geroddel in de wereld brengt.


Roddels zullen er altijd zijn en blijven Haha!
En dat is ook precies met wat ik eerder al schreef : als je stil en gesloten bent, zeggen ze dit... en ben je open & spontaan, zeggen ze wat anders....
Ik denk maar zo : blijf jezelf... soms zit 't mee, soms zit 't tegen... Knipoog
Ik heb ook momenten dat ik graag er iets op wil zeggen en dan tegen mezelf zeg : 21, 22, 23... ik ben blont Knipoog , ik zeg niks...Haha! en heb ik er gewoon geen 'zin' in... hoeft ook niet...

Maar ook soms denk ik : je moet toch je 'mening' kunnen geven?
En als het dan 'verkeerd' begrepen wordt, kun je hierover een nieuwe discussie op gaan starten... maar het moet ook een keer ophouden...
so be it, maar om jezelf hiermee een 'andere' persoonlijkheid aan te meten is ook niet nodig...

Ik zou zeggen : ga door met het geven van je mening hoor Knipoog

groetjes Jolanda