opstapprobleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-01 13:27

Hier een probleem waar ik zelf geen last van heb, maar mijn bijrijdster. Ze heeft al een tijdje niet gereden en rijdt na 5 jaar weer, maar heeft problemen met opstappen omdat ze nog een beetje stijf is. Als ze links opstapt pakt ze met d'r linkerhand de zadelknop, rechterhand de achterkant van het zadel en hijst zich op het paard. Lois blijft gelukkig lief staan, maar het zadel glijdt gelijk naat links dus moet eerst weer goed gelegd worden. De singel zit strak genoeg. Ze stijgt nu op met een houten opstap blok, maar wil het binnenkort zelf gaan doen.
Heeft er nog iemand tips om soepel op te steigen. Ik ben zelf vrij lang en Lois is 1.65 dus ik heb er geen probleem mee. Maar kan er zelf niks op vinden.
Suggesties Verward Verward Verward Verward

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 15:03

Yoga en hupsen....of vantevoren haar beenspieren rekken en strekken beetje opwarmen.... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 17:25

Misschien is het voor haar handiger om de zadelknop met rechts vast te pakken en met links een flinke pluk manen?
Of misschien stijgt ze rechts wel veel makkelijker op!

Lijkt me vooral een kwestie van er weer handigheid in krijgen, weer een beetje lenig worden. Hupt ze wel voor ze omhoog komt?

GRtz, Sonja

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 17:56

Ik ben ook zo'n stijve hark (ben tenslotte ook geen 20 meer *LOL* ) En helemaal als ik een biertje teveel opheb met een trailride ofzo, dan gaat het helemaal fantastisch *LOL* *LOL* Ik moet ook altijd eerst effe hupsen voordat ik het zadel inklim. Dat helpt meestal wel.
groetjes, Caballo

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 18:08

wel hupsen en even een kontje geven.
Misschien is het een idee om het opstapblok steeds wat kleiner te maken. Misschien kan ze eens een paar keer op een kleinere stappen om er weer aan te wennen. Rek en strek oefeningen zijn misschien ook wel makkelijk.

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 22:11

Gewoon het opstijgblok blijven gebruiken zou ik zeggen, is nog beter voor je paard ook! Party!!

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 22:11

dat stijgblok inderdaad, of een voetje, maar voor het paard is het niet echt goed als iemand zich aan hem optrekt Scheve mond\
Veel succes!

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 08:51

Hangt er niemand aan de andere kant dan als ze opstijgt?
Dat scheeld ook een stuk.
-Alice-

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-01 09:07

bedankt voor alle reacties. we gaan volgende week aan het hupsen werken en het blok steeds lager maken want we hebben toch genoeg soorten en maten blokjes liggen Lachen

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 09:13

Zoals Alice ook al zei, iemand aan de andere kant van het zadel laten hangen om tegengewicht te creeeren (waar zit de e met de puntjes Verward ). Zo wordt je paard minder belast van een kant en je zadel zakt niet scheef.
Ik rijd dus op een Fjord met een lekker rond buikje dus hoe strak je ook aansingelt, het gaat toch schuiven als je opstapt.
Dus ik probeer inderdaad *hop* snel in een keer zo hoog mogelijk te komen, daarbij pak ik tijdens het opstijgen de beugelriem van de andere kant vast.
Zo schuift het zadel niet meer en het paard heeft het minste last van mij.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 12:45

Het is inderdaad heel slecht voor een paardenrug als iemand zich in het zadel moet hijsen. Een goede manier om je spieren 'op te rekken' is om je benen om de beurt op te tillen op een object (stoel, kruk, tafel, traptree etc.) en dan je gewicht naar het opgetilde been te verplaatsen. Als je dit regelmatig oefent (10 x p/dag) zul je merken dat je al snel een 'stapje hoger' kunt komen.
Jezelf aanwennen een opstapblok te gebruiken is op zich niks mis mee, maar als je tijdens een buitenrit eens moet afstappen kom je er nooit meer op.