met halstertouw gereden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 16:24

Hey, dat klinkt goed gerda! Je bent goed op weg en boekt, zo te lezen, aardig wat vooruitgang met Rens Lachen

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 16:37

Misschien is een side-pull dan iets voor je? Daarmee heb je noch net iets meer controle als met een halster... Ik weet niet of je ook van plan bent om zo buiten te gaan rijden, maar dat lijkt me toch wel een beetje gevaarlijk... In side-pulls heb je ook 'scherpe' en 'zachte' zeg maar, dus laat je wel eerst voorlichten.
En weet je ook waarom je paardje angst voor het bit zou hebben? Meestal is het n.l. meer 'niet accepteren' dan 'angst'. Mijn merrie was wat dat betreft ook niet makkelijk, totdat ik door verschillende bitten uit te proberen ontdekte dat ze veel liever een 'vast' mondstuk heeft. Ze werd onrustig van een gebroken bit, pakte het aan één kant vast en liep er gewoon niet lekker op. Mijn trainer dacht dat ze óf vast zat ergens, óf last had van haar wolfskiezen... geen van beiden dus (wél na laten kijken eerst). Ze hield gewoon niet van al die beweging in/aan haar mond. Ze liep het best op een grazer...
Omdat ze in de training nog niet zover was heb ik toen een Myler stang met 'vaste' scharen gekocht (dus niet zoéén met onafhankelijke beweging links en rechts). Hier liep ze super op. Niet gezegd dat dat bij jouw paardje ook zo is, maar meer om aan te geven dat er ook andere dingen aan de hand kunnen zijn.
In ieder geval succes er mee!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 16:45

Ik weet niet of ik de oplossing van 'je paard maar laten gaan zo hard als ze wil' een goede vind. Sugar wil ook wel eens hard willen en knap eigenwijs zijn Verdrietig . Maar mijn ervaring is dat als ik haar liet galopperen zo hard als ze wilde, dat ze hiermee alleen maar meer konditie opbouwde en alleen maar eigenwijser werd. Dus hier ben ik snel mee gestopt. Nu is het gewoon konsekwent ingrijpen als madam niet 'mijn' tempo heeft.
Verder denk ik dat je moet uitkijken om het touw om de knop vast te binden. Als het te los zit kan er een been inkomen en als het te strak zit en ze struikelt dan ga je gehijt onderuit. Huilen

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 21:59

Hee Gerda , Rens klinkt erg als Rena !
Grappig...

Met haar zou ik toch niet ervoor kiezen om haar maar te laten gaan.
Het zou kunnen dat het werkt hoor , maar waarschijnlijker vind ik het dat ze er alleen maar gekker van wordt.

Ze moet niet leren dat ze ongecontroleerd mag rennen , maar ze moet braaf en relaxed zijn onder m'n zadel , dat vluchterige wil ik er juist uit !

Als ik haar de ene keer toesta dat ze mag doen wat ze wil , en hoe hard ze wil ,
dan zal ze dat de volgende keer weer willen doen en dan wordt het natuurlijk dubbel ruzie als het van mij niet mag , dan snapt ze er geen fluit meer van....

Als ik haar trouwens zou laten gaan dan zou ze helemaal over de zeik gaan en dat wil ik nou juist niet......

Wel helpt het idd goed als je ze lekker uit laat rennen , alleen doe ik dat dan los in de bak , laat ze dan maar uitscheuren en mutsen totdat ze helemaal leeg is , maar niet onder m'n zadel !

Ben je niet bang dat je Rens nu ongehoorzaamheid /eigenwijsheid aan het aanleren bent ?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 18:27

Er stond ooit eens een artikelenserie in de Quarter van Jack Brainard. Een van de artikelen was genaamd 'rust in het paard'. Ook hier liet men de paarden gewoon rennen en juist daardoor werden ze rustiger. Dan is er niks om voor weg te rennen of te vluchten etc en dat kan soms juist heel goed werken.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 19:28

cornelie schreef:
Er stond ooit eens een artikelenserie in de Quarter van Jack Brainard. Een van de artikelen was genaamd 'rust in het paard'. Ook hier liet men de paarden gewoon rennen en juist daardoor werden ze rustiger. Dan is er niks om voor weg te rennen of te vluchten etc en dat kan soms juist heel goed werken.


Jack Brainard ! Daar ben ik geweest ! Interessante man, gaat goed met de paarden om (wat ik gezien heb dan).
idd... hij laat de paarden ook 'rennen', maar... dit doet hij dan meestal wel in de (vrij grote) roundpenn, dus ook 'onder de man' en pas later gaan ze de bak in (deze is overigens ook niet zo heel groot)....

Ik denk dat het wel werkt en als 'sommige' paarden hun conditie daarmee opbouwen en eigenwijzer worden, hun daar wel weer nieuwe trucjes voor hebben...
Zoals dan gebruik te maken van het stoppen tegen de wand e.d. roll-back, vervolgens weer in galop... gaan ze weer rennen... 'pushen' hun nog iets harder... paard nog eigenwijs? weer naar de wand etc.
Op een gegeven moment wil zo'n paard dus alles behálve rennen...

groetjes Jolanda

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 19:49

Rena helemaal laten gaan onder je zadel is vragen om moeilijkheden ;
ze is zo lomp !!

Niet te geloven gewoon .

Als ze schrikt van iets onbenulligs ook , ze kan dan bijna onderuit gaan vanuit stilstand....

Heel in het begin toen pakten we een heel braaf , rustig en voorwaarts vloeiend galopje.

Niks mis mee.

Maar ze struikelde (en een paard heeft zo'n 2 a 3 galopsprongen nodig om weer volledig in evenwicht verder te gaan) de galopsprong daarna die ze dus nodig had om zich weer op te richten , struikelde ze weer en toen maakten we een heuze looping , niet leuk...

Hele koprol , is gelukkig goed afgelopen *pfieeeuww...*

Als je je paard kunt vertrouwen dat hij alleen maar hard gaat en goed oplet , verder geen rare dingen doet , dan zou het een goede methode zijn.
Heb ik ook vaak zat gebruikt hoor en werkte prima.
De lol van het rennen gaat er dan af.

Bij Rena doe ik het echter niet want die is daar veels te lomp en onvoorzichtig in , kans is groot dat dat me me m'n paard EN m'n nek gaat kosten...

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 20:07

]Met halster rijden vind ik zelf erg fijn je paard moet namelijk veel alerter zijn op wat je doet met je zit enzo. Je kan ook met halster buiten rijden Maar dan wel onder de voorwaarde dat je paard verkeers mak is en snap wat hij of zijn aan het halster moet doen. Als ik met het costaricaanse zadel rij dan rij ik altijd met halster en bosal dan gedraagt ze zich al weer heel anders dan onder het western zadel.
Ik vind het ook wel een mooie afwisseling in de training

En wat dat rennen betreft als inhouden en consequent zijn niet helpt misschien is dat dan wel een oplossing maar wat ik altijd doe is juist een galophulp geven en er een gecontroleerde beweging van maken zodat je zelf kan bepalen wanneer je stopt


Kleur aangepast ivm leesbaarheid