volte sturen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

volte sturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-02 19:43

Zoals jullie misschien al op Rijtechnisch gelezen hebben heeft Rena wat moeite met lekker soepl en rond een volte naar links lopen.

Ze valt dan vooral in de tweede helft erg naar binnen en gaat als een blok beton.

Rechtsom stuur ik haar gewoon heel licht op m'n zit en m'n binnenhand van de hals , buitenhand ertegen voor de juiste stelling ,maar het stuur zit echt in m'n zit en benen.

Linksom "werkt" dit gewoon niet en valt ze naar binnen , volg ze enkel
die binnenteugel die van de hals af gaat.

Nu doe ik dus de binnenteugel nog maar een klein stukje van de hals
en iets naar me toe halen om toch maar een stelling af te dwingen.
En buitenteugel van de hals af om haar op de goede lijn van de volte te houden. Als ik die buitenteugel niet van de hals af houdt knikkert ze domweg naar binnen hoe duidelijk ik ook met m'n gewicht en benen inwerk.Frusty

Hoe zouden jullie hieraan werken ?

Is alleen op de volte , in de hoeken of wendingen , halve cirkels niet.


pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-02 20:19

Tja dat doe ik nu ook dus , op deze manier.
Ze houdt het bit niet vast Haha! , want ik rijdt op Hackamore *grijnz Knipoog*

Stelling naar links is geen probleem , een halve cirkel gaat ook prima , maar als ik dan een hele cirkel vraag raakt ze halverwege de weg kwijt Lachen

Als ik die buitenteugel van de hals afhaal geef ik eigenlijk de verkeerde hulp ....... da's toch ook niet goed ?

Zeg Colin , ik heb over 2 weken vakantie , worden er bij jou op stal ook lessen gegeven op paarden van daar ?

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-02 20:40

Mja gaat wel redelijk als ik geen stelling vraag maar ze heeftverg de neiging om ipv voorwaarts door de cirkel een beetje pootje-over door de cirkel te gaan , over haar schouder te krabbelen ipv te buigen.

Ik wil juist wel stelling , iig dat ze goed in de richting kijkt waar ze naar toe gaat.
Zij wil graag wat naar buiten kijken linksom , is ook aan de longe te merken trouwens.

Misschien heeft het iets te maken met het stukje spierweefsel dat ze mist onder bij haar oksel/borst?
Als ze in de wei staat ofzo heeft ze altijd haar linkervoorbeen achter staan ,
dat is haar gewoonte-houding, voelt het best aan voor haar.
Je betrapt haar zelden of nooit op het voor hebben staan van het linkervoorbeen.

Maar als het is dat ze daar wat last van heeft dan zou volgens mij rechtsom juist moeilijker moeten gaan omdat zedan een grotere pas met links moet maken ?

Ik kom zeker eens kijken daar en wie weet mezelf voor gek zetten op een vreemd paard in (toch Knipoog ) voor mij vreemde rijstijl Haha! .

Zijn er ook nog interessante groepslessen aan te bevelen om te komen kijken ? Lachen

Ik dacht dat jij op een privé-paardje reed eigenlijk !

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-02 21:25

Probeer ik ook in eerste instantie , gewoon op m'n zit en binnenbeen op de juiste lijn te laten lopen..
Maar zolang als ik die binnenteugel van de hals af heb krijg ik daar geen reactie op behalve dat ze dan maar gefrustreerd sneller gaat lopen...

Doe ik echter die buitenteugel van de hals af om de weg te wijzen dan reageert ze wel weer prima op m'n gewichtshulp ?


pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-02 05:44

Ze is absoluut niet zwak op de achterhand , en loopt ook niet teveel op de voorhand , dat is het probleem niet.

Misschien wel bij de volte linksom maar bij alle andere werk is dat absoluut geen probleem.
Het is ppur die tweede helft van de volte linksom.

Zoals gezegd in bochten , wendingen , halve voltes enz. linksom gaat ze heel licht en netjes , net als bij voltes rechtsom. Gaat super ! Lachen

Bedankt Jolanda , voor de tip van binnenhand omhoog.
Ik ga dat wel proberen , maar zolang als ik die binnenteugel van de hals afheb komt ze dus in die tweede helft ineens met haar hele lijf achter die teugel aan en is er geen reactie meer op m'n naar buiten duwende zit en been.
Echt pas als ik met m'n buitenteugel de weg wijs.

Om 1 of andere reden snapt ze het ineens niet linksom....?

Ik stuur haar toch naar binnen , waarom ben ik zo aan het duwen met m'n binnenbeen dan ?

Ze snapt er geen fluit van , wat wil ik nou ?

Erg typisch vooral gezien dat allerlei andere dingen hier totaal geen probleem zijn.....

Ik ga haar iig vandaag lekker longeren met touwtjes , goed de stelling vragen linksom , dat kost haar echt moeite .

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-02 11:29

Die dikke gele billen op de cirkel houden Cool

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-02 14:35

Ik ga haar zometeen even lekker longeren en daarna er nog even op.
Ga ook zo even werken aan het vergroten en verkleinen van voltes ,
als ik zo eens over nadenk reageert ze eigenlijk altijd slecht op hulpen van links en mijn linkerkant gebruik ik zelf veel minder dan mijn rechterkant op het werk enzo.

Dus dat zal er ook veel mee te maken hebben.
Dat Rena die linkerkant moeilijker vindt is voor mij onbewust waarschijnlijk een goeie uitvlucht om dan maar meer met rechts te werken , en met zulke dingen loop je er dan tegenaan.......

Ik ga er vanaf zometeen goed aan werken dat ze leert wijken voor mijn eenzijdige kuitdruk , eerst even ernaast en aan de longe zodat ze het goed doorkrijgt.

Als ik erop ga en ik krijg toch geen reactie dan kan ik wel blijven tobben maar dan wordt ik sjacho , Rena strontnerveus en ga ik uiteindelijk toch meer weer die rechterteugel van de hals afhalen .

Weer een teken dat ik haar op die rechterteugel rij....

Ik geloof ook als ik terugdenk dat ik als ze zo stug naar binnen toe frommelt , dat ik dan juist die rechterteugel naar rechts en omhoog doe , en die linker omlaag , beetje Lee Towers . Cool

Dat is dan dus al heel fout .

Dus conclusies :

* ik moet opletten dat ik niet vooral met m'n rechterkant op haar inwerk
* ze moet leren opzij gaan voor eenzijdige kuitdruk
* meer longeren en daarbij voltes verkleinen en vergroten > wennen.
* aan de hand leren opzij gaan voor druk van de kuit
* binnenhand wat omhoog als het dreigt fout te gaan , er goed op letten dat ik dus die binnenhand van de hals af houdt en de buitenhand ertegen,
buitenbeen begrenst en binnenbeen houdt rond.
Lekker voorwaarts erdoorheen zodat ze niet op die voorhand gaat mutsen waardoor het allemaal nog moeilijker wordt.

Ik vind het toch erg tegenstrijdig (ja ik ben een zeurpiet , excuseer)
om de binnenhand van de hals af te halen , en dan mag het paard niet naar binnen lopen .
Je stuurt met je teugels naar binnen eigenlijk maar met je benen naar buiten , ik kan best begrijpen dat ze het dan niet snapt.
Je geeft met je handen dan eigenlijk totaal niet aan dat ze niet naar binnen mag vallen ?
Daarom haal ik die buitenteugel er ook bij , dan snapt ze wel wat de bedoeling is.

Pfoe..wat een gepeins allemaal zeg voor een l*ullig voltetje Haha!
Naar rechts daar denk ik geeneens bij na , daar glijen we zo doorheen , elke pas precies waar ik haar hebben wil en ontspannen gebogen...

En dan links alsof ik nog nooit een volte gereden heb.... Bloos

Ik ga maar eens met m'n knolletje aan het werk Lachen

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-02 18:24

Achteruit kan ik haar perfect sturen , slalommen desnoods.
Bochtje achteruit net als bij autorijles , hiiihaaaa !!

Heb ik wel eens geprobeerd om te testen hoe goed ze nu eigenlijk reageert en dat was dus ERG goed Lachen

Nu laat ik haar alleen nog maar recht naar achteren gaan Knipoog

On-topic :

Jolanda je bent briljant !!
Scheelt een heel eind zeg als ik die binnenhand wat omhoog haal ,
het "loopt" meteen veel beter , ze voelt een stuk meer aan zoals rechtsom als ik dat doe !!

Goh simpel eigenlijk zeg.....

We zijn er nog lang niet maar het is een goeie van je , da's zeker !!

Vandaag longeersingel erom en 2 halstertouwen als bijzettouwtjes , dressuurzweepje mee om haar te leren daarvoor opzij te gaan.

Ik ben er maar opgegaan zo , een klein half uurtje naar de bak gestapt.
Nog wat drafjes gepakt ook , ze was best rustig zo !

Door de longeersingel zat ik wat verder naar achteren als anders en
je gaat toch al wat meer achterover zitten om er niet meteen af te knikkeren als ze weer eens schrikt ofzo.

Daarbij weet ze dat ik minder stevig zit en daar lijkt ze ook wel rekening mee te houden Haha! .

Over die volte linksom :

Toch vraag ik me af WAAROM ik die nou per-sé met die binnenhand van de hals af wil kunnen rijden , met alle stress vandien als het niet lukt
en je telkens gefrustreerder raakt....

Kun je dan niet beter gewoon de rust erin houden en dan maar op je buitenteugel de juiste lijn aanhouden ?

Weet dat het rijtechnisch niet zo is Knipoog , maar waarom zou je steeds ruzie gaan zoeken ?

Zucht ja okee , ik ben lui en gemoedelijk van aard Knipoog

Buiten is ze ook zo kijkerig als de pest en als ze dan bv. aan de rechterkant van de weg moet lopen , en daar vind ze iets eng (echt danwel nep) dan wil ze dus ook naar links krabbelen.
Sterker nog , dat doet ze gewoon.

En als ik haar dan op de juiste plek/lijn wil houden zal ik dat ook op moeten lossen door m'n rechterteugel van de hals af en de linker en tegenaan te houden.

Dat is in feite hetzelfde probleem......
en dat los ik ook op door (weer) die rechterteugel....

Pure gewoonte dus , valt niet mee...

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-02 20:23

Dat doe ik ook wel eens als ik haar spuugzat ben , je wilt kijken , laat maar zien hoe ver je kan gaan dan !

Maar dan laat ik haar juist scheef lopen wat ik niet wilde , geef haar eigenlijk heel sterk haar zin en maak haar nerveus.

Af en toe wordt je het ook zo zat dat constante gemiep van dat dier ,
dan heb ik een ontzettende afranselpartij in gedachten , kan me nog maar net beheersen ...

Ik weet dat het is doordat ze te weinig kilometers maakt en dat is mijn schuld door die hoefschoentjes , dus wil haar niet nog meer over de zeik jagen terwijl ik weet datde oplossing eigenlijk simpel is : meer lopen , meer afwisseling , meer duurvermogen...

Wel fijn om te horen dat ik niet de enige ben trouwens en dat jij er met je paardje ook tegenaan zit te hikken , datzelfde probleem .

Dat scheef ergens langs krabbelen gebruik ik af en toe ook door haar precies te vragen wat ze doet.

Wil ze voor iets engs links wegkrabbelen , dan stel ik haar naar links en duw haar met m'n binnenbeen naar buiten , tja dan reageert ze wel , dombo Verdrietig

Ik heb liever dit dan zo'n slome vaatdoek , maar af en toe kan ik haar wel achter het behang plakken , dan is het gewoon TE erg...

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-02 21:04

Citaat:
haha... wat wil je nou?
Lekker rustig aan rijden... of wil je graag meer ?


Ik wilde graag meer , totdat ik Marena kreeg met al haar complexen en ik wil haar die wedstrijdstress niet aandoen...mijzelf ook niet denk ik Haha!

Ik wil dus lekker relaxed buiten fijne ritten maken , lekker sportief en inspannend maar ook zonder zadel een beetje rondtuffen en plezier maken.
Af en toe springen en af en toe een half uurtje in de bak ter controle en voor de soepelheid.

Ik wil wel verantwoord met haar gele lijfje bezig zijn Knipoog

en wil haar lekker ontspannen en los in dat lijf hebben , vind het alleen jammer dat ik dan hierin de confratie aan moet gaan , het kost haar zoveel moeite ......

Ik erger me er toch aan hoor als het niet goed zit dus we moeten er even doorheen....

Als ze nou toch weer naar binnen valt , mag ik dan echt niet corrigeren met die buitenteugel *kijkt lief* ?

De laatste tip van de buitenhand naar beneden en ietsjes naar je toe daar kan ik dan wel weer wat mee .

Vanuit een positie met inwerkende buitenhand kan ik haar de volte qua vorm mooi laten lopen.
Lanfzaamaan kan ik dan m'n handen op de goede plaats gaan zetten ,
eerst binnenhand langzaam steeds iets meer naar binnen en dan buitenhand nog iets langzamer naar binnen , met opbouwende druk naar buiten van m'n zit en been.

Dan kan ik haar langzaamaan na een paar rondjes laten lopen zoals het hoort.

Ik zal met een combinatie van wat in dit topic allemaal geschreven is aan het werk gaan met m'n bolletje Lachen

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-02 11:37

Heb ik dus ook.
Ik kan wel blijven duwen met m'n binnenbeen en maar hopen dat ze opzij gaat , maar als ze er even niet op reageert dan kan ik de oefening redeen op m'n buitenteugel.
Als ik haar eenmaal met behulp van de buitenteugels netjes op de volte heb kan ik langzaamaan de stelling gaan nemen zoals het hoort , maar je voelt de twijfel bij Rena groeien dan Haha!

Gewoon met rust en geduld oefenen dan maar en zorgen dat ze in ieder geval opzij gaat als ik een zweepje achter m'n kuit aantik.
Vanaf de grond heeft ze dat prima door , op een handgebaar gaat ze al opzij.

Bedankt allemaal voor jullie steun & tips , en zelf ook veel succes met het fenomeen volte Knipoog

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-02 14:45

1 keer maar ? Haha!

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-02 14:55

Hihi , als je dat vrouwtje uit "Allo,Allo" bedoeld , met die regenjas Haha! ,
als die onverwachts bij stevige wind uit de bosjes komt stappen zien we Marena nooit meer terug Knipoog

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-02 20:02

Hahaha , *pssssht.....Michelle , of La Résistance....* Haha!

Paardje buiten met stelling rijden gaat prima , rechtrichten is een grotere uitdaging met dat mieperige bokje Knipoog
Je voelt constant wel een ribbenkast afbuigen , vind je het gek dat ik m'n beugels soms niet gelijk krijg Lachen

Ze let echt op Alles , maar ziet de belangrijke dingen over het hoofd.

(voorbeeld : eng polletje gras rechts , eng struikje links , eng mannetje in spruitenveld op 3 uur , eng paaltje naast me , WHAAAAAA !!!!! reiger vliegt op vlak voor haar neus...veeg mij maar op...)

Ik heb vrij snel de "Let op !" - techniek ontwikkeld , echt triest wat dat dier allemaal ontgaat aan de serieus schrik-bare dingen....

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-02 11:19

Hihi , en ik maar schuiven met dat zadel , even hangen op rechts , even hangen op links Haha!

Al die dingen die je opnoemt heeft Rena dus ook ,
maar als ik haar lekker aan het werk hou is ze juist heel cool in haar koppie ,en af en toe ECHT serieus enge dingen , daar geeft ze dan weer niks om.
Het zijn echt van die dagen dat je in staat bent om in vliegende galop terug naar huis te gaan , paard op de wei te smijten en maken dat je wegkomt...bleeeh ! Knipoog

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-02 18:55

Haha , leuk toch die paarden ...Knipoog

Vandaag hebben het Reen en ik een wat flinkere ritgemaakt en het aan de hand geoefende wijken voor linker"kuit"druk in de praktijk proberen te brengen , met een juist teugelgebruik de volte verruimen.

Ik moet zeggen dat ze het heel aardig deed (ik wat minder af en toe , toch moeilijk automatismen afleren Lachen ) .
Ik kreeg al veel meer reactie op dat linkerbeen dan eerst , moest 'm soms wat verder naar achteren leggen of ereven een zachtklopje meegeven maar ze begrijpt de bedoeling.
Soms ook even die binnenschouder optillen of wat inkomen met die buitenteugel ,
maar dat was de laatste keren niet meer nodig .

Eigenlijk reageert ze in 80 % van de keren dat ik de beweging zijwaarts vraag heel goed , de overige 20 gaat ze nog als een gnoe door de bocht Haha! .

Maar het begin is er , nu de gewenning eraan nog Knipoog
Ze voelt in het algeheel al heel wat soepeler en lichter aan nu , is toch wel goed dat ik hier aan werk , bedankt dat jullie me net even over dat drempeltje heen geschopt hebben , ik weet nu dat het goed is om hiermee verder te gaan Lachen

We hebben ook een flink stuk galop gepakt voor ons doen , eigenlijk nog nooit zo'n lang stuk met haar gegaloppeerd !

Was best rustig al moet je wel constant op je hoede zijn dat ze niet opzij springt voor een kale plek in het gras , dat soort dingen.
Ik zit nog wel op een supergespannen dier , maar ze blijft netjes onder me.
Zelfde stuk nog even gegaloppeerd , en ik had haar ineens erg rustig.
Na een paar galopsprongen wilde ik haar terugnemen naar draf , werd ze erg zwaar (reageerde dus niet goed) en ineens had ik haar in een NOG rustiger galopje , was zeker de helft langzamer als die waar ik even daarvoor al heel tevreden mee was !!!

Nu heeft ze zichzelf verraden , goh wat een lekker relaxed galopje was dat zeg !

Waarschijnlijk weet ik niet anders meer dan dat vrolijke vlugge van Rena ,
ze mag gerust nog VEEL meer terugkomen in tempo.

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-02 19:25

Haha , hei....*diepe verliefde zucht...Lachen* wou dat we dat hier hadden , dat zou Marena goed doen , flinke ritten , lekker verdwalen in het bos en op de hei....

Dat knopje is heel simpel , gewoon een paardje nemen dat te heet is om rustig terug te komen in draf , en TAADAAA! je zit in een rustig galopje Haha!

Dat rustige galopje zat er overigens wel in toen ik haar kocht ,
dat is eigenlijk een beetje verloren gegaan doordat we nog maar zo weinig gegaloppeerd hebben , tja dan is het wel spectaculair als je ineens mag van het baasje natuurlijk , Sensatie !! Lachen

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-02 05:28

Hihi , wat voor wedstrijdje , buitenrijden-slalommen ? Knipoog

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-02 11:46

Haahaaaa ! Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker