wanneer rijdt je nou western?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

wanneer rijdt je nou western?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-02 20:49

Ik denk dat we het hier allemaal met elkaar eens zijn dat je met westerntuig nog geen western rijdt.
Ik vraag me echter af, wanneer rij je wel western?
Als je recreatief, maar wel op western manier rijdt, rijdt je dan western?
Of rijdt je pas western als je serieus voor een dicipline aan het trainen bent, en het steeds wilt proberen te verbeteren, met eventueel wedstrijden erbij?
Just wondering

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 21:07

Dat vraag ik me nu ook af Lachen Ik denk dat de hulpen hierbij een grote rol spelen...

Maar ik rijd dan wel op een westernzadel, krijg westernles, en probeer het zo goed mogelijk te leren en te doen...maar rijd ik nu western?

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 21:57

Tja wanneer Haha!
rijd je engels cq dressuur als je engelse optoming gebruikt of alleen als je een wedstrijden rijd???
rijd je western als je western tack gebruikt of alleen als je wedstrijden rijd??

eigenlijk heel makkelijk Cool
als ik op bv horses lees dat een of andere dressuur trut zegt dat ze om te werken engels rijd en om lekker buiten te rijden western rijd dan denk ik dat ik helemaal leip wordt. }>
zowel western als dressuur zijN op hun manier rijstijlen die menig jaar training en ervaring vereist wil je ze beheersen zoals het moet.
maar op het moment dat een engelse ruiter gewoon lekker wil rijden, zij het in de bak of buiten en er wordt een engelse optoming gebruikt dan rijd je engels.inherent hier aan is dan ook de manier van rijden.
en als een ruiter puur western optoming gebruikt om te rijden binnen of buiten rijd je western.ook hier is het de bedoeling om de hulpen te gebruiken die horen bij het western.en hier zit em het hekele punt Cool
om een paard te laten lopen op zo weinig mogelijk teugeldruk en op zit hulpen en been hulpen zal een paard eerst moeten leren lopen op *eigen* benen.en hier zit dus de overeenkomst tussen dressuur en western,en western paard leer je niet te lopen met losse teugel door je teugels meteen al zo los mogelijk te laten,nee dat leer je door aanleuning.een paard loopt niet vanzelf verzameld omdat je een westernzadel er op legt,nee dat bereik je door in principe op dressuur matige manier een paard te rijden en hem te leren zich zelf te dragen ,dat leer je niet door alles los te laten.een ervaren dressuur ruiter rijd zijn paard ook op zit en benen en die aanleuning om het hoofd mooi een een krul te krijgen laat een westernruiter later achterwege.
dus tja wanneer rij je nu engels en wanneer western?????????????????
gewoon als je vindt dat een bepaalde stijl bij je past,en je probeert samen met je paard er het beste van te maken dan rij je paard op je eigen manier,met de optoming die jij prettig vind.
Laatst bijgewerkt door Rob_H op 14-07-02 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 21:58

XoNo schreef:
Dat vraag ik me nu ook af Lachen Ik denk dat de hulpen hierbij een grote rol spelen...

Maar ik rijd dan wel op een westernzadel, krijg westernles, en probeer het zo goed mogelijk te leren en te doen...maar rijd ik nu western?




JA DUS Knipoog

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 22:02

Maakt het wat uit hoe het heet? In de VS rijden schat ik zo'n 95% recreatie ruiters op een western zadel. Hier rijden er veel (nog) op een 'engels' zadel.

Je rijdt gewoon paard, doet aan western wedstrijden of dressuur of springen, endurance of sgw enz enz.

Ik doe endurance wedstrijden met een western zadel, rij dressuur op een veelzijdigheidszadel en pleasure op een westernzadel. Allround dus?

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

western

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 00:20

Hoi,

nou... ik sluit me toch helemaal aan bij Blaze hoor !!! Haha!

Ik heb jaren dressuur gereden en toen ik overstapte dacht ik inderdaad dat ik alles 'los' moest laten Verward ja .. en de rest gaat vanzelf Koe
Na een aantal maanden lekker 'los' gereden te hebben, bedacht ik hoe ik dan bepaalde dingen moest bereiken... hoezo naief? Bloos
Het is wel goed voor je eigen 'omscholing' Knipoog

Nu... weer wat jaren verder... ben ik blij dat ik een 'dressuur'achtergrond heb...
Heb natuurlijk dingen af moeten leren, maar ik denk dat het meer een soort 'geestelijk' loslaten van je paard is, teugels langer, geen constante beendruk, niet élke pas willen controleren etc. etc.
dit zijn toch dingen waar je als 'dressuurruiter' dan moeite mee kan hebben...

Wat mij betreft : engels zadel = engels rijden, westernzadel = dan ook westernrijden...
En trouwens : Met een engels zadel op, kun je nog aardig je teugels laten vieren.... maar heb je wel eens geprobeerd een B-proefje te rijden met een westernzadel?
Valt niet mee.... zit de knop al in de weg Haha!

groetjes Jolanda

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 08:19

Ik denk dat net als wat Blaze zegt vooral de hulpen die je gebruikt de rijstijl maken, niet eens zo zeer het zadel waar je op rijdt. Westernhulpen en dressuurhulpen zijn nou eenmaal verschillend in een aantal gevallen. Logisch want ook de achtergronden van de rijstijlen zijn verschillend. Dus ook al rij je recreatief, maar je gebruikt western hulpen, dan rij je voor mij western. Gebruik je echter dressuurhulpen en je rijdt op een westernzadel, dan rij je voor mij dus echt geen western, maar dressuur op een westernzadel Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 10:15

Ik ben van nature een luie ruiter, dus western bevalt mij beter Lachen Daar komt nog bij dat ik die knop reuze handig vind, met al die rare dingen die ik meemaak Knipoog.
Colinda: ik doe alles op mijn westernzadel, ook springen (tot 60 cm) en ook lichtrijden, ik heb geen last van de knop.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 12:36

En ik dan ?

Ik rij zowel op een Dressuurzadel als een Torsionzadel (voelt aan als zachte Western Haha! ) en probeer m'n paardje op hele lichte hulpen met
weinig druk te rijden , lengte in de hals en ontspannen , soepel en werkwillig aan een heel licht contactteugeltje.

(niet dat dit altijd lukt met m'n hittepetitje)

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 13:38

Ik sluit me aan bij Colinda. Mijn Quarter was ingereden met een losse teugel en had dus geen verzameling geleerd. Probleem: sloffen, struikelen en een zere rug. Met o.a. een dressuurinstructrice ben ik dat nu aan het trainen. Gaat nu stukken beter en met de verdere westernhulpen past ze zich volledig aan.
Er werd mij altijd verteld dat je een westernpaard "gewoon" met een losse teugel kon rijden. Niet dus. Eerst oefenen en als beloning de losse teugels (wat btw nu dus nog wel even kan duren).
Evenals de discussie over bitten. In de westernstijl rijdt men met shanks. Niet voor mij dus, lekker een dubbelgebroken bitje en geen geruk en gepluk.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 13:48

Sugarmiss schreef:
Daar komt nog bij dat ik die knop reuze handig vind, met al die rare dingen die ik meemaak Knipoog.
Colinda: ik doe alles op mijn westernzadel, ook springen (tot 60 cm) en ook lichtrijden, ik heb geen last van de knop.


Haha! ha ! ja, die knop is zeker handig... maak ik ook nog wel eens 'gebruik' van...

En lichtrijden doe ik idd ook en met springen kan ik me voorstellen dat je handen náást zijn hals liggen en meebewegen naar voren en heb je geen last van de knop..
Nou ja... met springen... heb ik wel last hoor.... de knop komt dan toch wat in mijn buik (idd... met hogere sprongen).

Maar om nu echt netjes engels te zitten op een westernzadel, en met volledig 'mondcontact' en je houdt je handen waar ze horen :
naast elkaar, kijkend op je 'duimen', ter hoogte van je navel zit toch echt de knop in de weg hoor Haha!
Tenzij ik ze wat hoger zou zetten.. maar dan lijkt het of je bijv. op een B-dressuur niveau paard, je zelf aangeeft dat je in de Z rijdt met je handen zo hoog Koe Knipoog

Nee... da's niks...
Maar ja... ik kan ook niet rijden, 'hang' er ook nog altijd tussenin Haha!

groetjes Jolanda

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 15:42

Carys schreef:
Evenals de discussie over bitten. In de westernstijl rijdt men met shanks. Niet voor mij dus, lekker een dubbelgebroken bitje en geen geruk en gepluk.


Excuse me?! Verward Geruk en gepluk? Als mij iets geleerd wordt is het wel om zo min mogelijk in die mond/aan dat hoofd te zitten (inderdaad: los als beloning) Dat er inderdaad mensen zijn die zo rijden omdat hen dat zo geleerd wordt, vind ik al erg genoeg en krijg persoonlijk de neiging die mensen van het paard af te rukken, maar dat terzijde Knipoog

Één van de paardjes die ik rij, rij ik op het moment ook op een dubbelgebroken bit, maarja, zij heeft zoveel trauma's uit haar verleden Huilen Verder heb je in de western ook de keuze voor een zgn snaffle bit (de engelse gebroken trens in een iets andere uitvoering) Afhankelijk van wat je zelf wilt kun je ook rijden met side-pull of bosal en behalve met wedstrijden in bepaalde klassen is er geen verplichting om met shanks te rijden hoor! Lachen

=^.,.^=

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 17:48

Farichta, ik bedoel niet iedereen die met shanks rijd. Echter, bij de grotere wedstrijden heb ik regelmatig in de inrijbak deze methodes gezien.
Wij leren het met kleine ophoudinkjes. Met een shank komt dat veel harder aan en bij voor een ervaren ruiter die dan nog van zulke methodes is de bak gebruik maakt moet ik een beetje Misselijk
Daar hoort controle op te zijn.
Vaak wordt gezegd dat hoe verder je bent in de sport, des te minder je je handen nodig heb, de fijnere hulp zeg maar. Jammer dat het niet klopt in het eggie.
Ik ben zelf veel te bang om te grof te zijn. Vandaar mijn zoektocht naar lekkere bitjes.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 17:49

waarom rijd je met western met shanks?? Is toch niet verplicht.

Je hebt nog een lange weg te gaan voor je hier aan toe bent.
Datzelfde geld als je een dressuur ruiter bent dan rijd je ook niet standaard met stang en trens, heb je ook een lange weg te gaan voor je hier aan toe bent.


Om nog even op het topic terug te komen, sluit me deze maal aan bij Blaze.

Pmarene ik denk dat jij tussen de western en engelse style invalt, het zogenaamde freestyle?

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 17:51

Citaat:
Vaak wordt gezegd dat hoe verder je bent in de sport, des te minder je je handen nodig heb


Ik denk dat je deze zin beter kan veranderen in,


Hoe verder je komt in de africhting des te minder je je handen nodig hebt.
En dus vervolgens kunt overstappen op een ander bit (shanks)

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 18:48

Dat bedoel ik dus ook, ik snap de nuance Knipoog

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 21:12

Cowgirl schreef:
Citaat:
Vaak wordt gezegd dat hoe verder je bent in de sport, des te minder je je handen nodig heb


Ik denk dat je deze zin beter kan veranderen in,


Hoe verder je komt in de africhting des te minder je je handen nodig hebt.
En dus vervolgens kunt overstappen op een ander bit (shanks)




wat denken jullie van deze Knipoog

des te verder je bent des te beter weet je in te schatten wanneer en op welke wijze je de handen (zij het zacht of hard) moet gebruiken.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 21:14

Is een mooie toevoeging blaze Party!!