jog

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-01 06:26

hoi
Ik wil mijn paardje de jog leren maar ik weet niet precies hoe dat moet, kunnne jullie me verder helpen Verward
kim

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-01 22:12

De beste tip die ik je kan geven: niet zelf aan gaan zitten klooien met het aanleren van de jog, want dan heb je kans dat het een beetje aanstiefelen wordt ipv netjes joggen. Zoek een goede instructeur, dan leer je het meteen goed!

Veel plezier!

Sonja

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-01 09:12

Mijn instructrice is op het moment niet bereikbaar inverband met MKZ vandaar dat ik hier de vraag drop.
kim

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-01 12:26

Dan denk ik dat het toch verstandiger is om te wachten tot alles weer normaal is (hopelijk eind van deze maand).
De jog is nl. op zich best moeilijk om aan te leren, hoe makkelijk het er ook uitziet. Je moet vreselijk consequent zijn, want in eerste instantie zal je paard waarschijnlijk steeds te snel willen, omdat 'ie dat gewend is en het veel makkelijker is om je evenwicht te bewaren als je wat harder loopt.
Als het paard te hard gaat, zet je m Whoa en back. Ontspannen, nageven, (kriebeltje op de hals hoort hier (volgens de Sonjatheorie) absoluut bij omdat back een heel sterk machtsmiddel is) en daarna weer voorwaarts, met het commando Jog. Ook de term Easy zal je paard al bekend moeten zijn, want dat gebruik je heeeeeeel vaak bij het aanleren van de jog.

Ik ben bang dat als je zelf aan gaat klooien, je de tact niet bewaart die er absoluut in moet blijven, en dat je gaat staffen/stiefelen/stuffen (oftewel je staat voor banketstaaf en je hebt weer iets moeilijks om af te leren)

Succes!
Sonja

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 15:45

Het leren van joggen kost gewoon wat geduld. Je begint met je paard een basis tempo bij te brengen. Dit is een draf tempo waarbij het paard makkelijk loopt en de ruiter nog goed zit. Als dit er goed in zit en je paard constant dit tempo kan lopen, begin je met het verzwaren van je zit om je paard in een lager tempo te krijgen. Zodra die daar loopt ontspan je weer en rij je weer mee. Versnelt je paard dan weer, wacht dan even af, grijp niet direkt in en begin weer van voor af aan. Dan zal je paard gaan snappen dat dat langzamere tempo de bedoeling is. Blijft je paard een tijdje in dit jog tempo lopen, dan ga je hem uitdagen, je drijft hem voorwaarts naar een hoger draftempo en haalt daarna het tempo weer terug. Zo gaat hij langzaam snappen dat hij verschillende tempo's moet lopen als er om gevraagt wordt.

Ik ben het op een punt niet met Sonja eens en dat is het achteruit zetten. Ik heb geleerd dat het straffen van een paard door het telkens achter uit te zetten niet goed is. Je ondermijnt het zelfvertrouwen van je paard enorm. Wat je op den duur veroorzaakt is dat je paard op het moment dat je
wat vraagt en hij/zij het niet meer snapt of denkt het fout te doen, achteruit gaat stuiven omdat ze denkt dat het zo hoort. Het achteruit zetten doe je in principe
alleen als oefening voor de rugspieren, als het wordt gevraagt tijdens een proef en bij het leren stoppen. En dan ook niet als straf maar om de achterhand te verzamelen, en dan ook nog maar alleen als ze uit de stop lopen. (dus niet echt stoppen maar gewoon vertragen en doorlopen). Verder heeft Sonja helemaal gelijk, wacht tot je trainer er weer is. Heb veel geduld en als het goed gaat belonen.

Groetjes Adrienne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 15:53

Hoi Adrienne,

Ik heb geleerd van mijn instructrice dat ik in geval van te hard lopen het "back" als straf moet gebruiken.
Bij de mijne werkt het nl. niet als je het over je kant laat gaan dat ze weer harder gaat, het is een enorme driftkikker.

Maar ik denk dat het in de western precies hetzelfde is als met dressuur (en springen, mennen, NH, VD etc...): er zijn zoooooo veel wegen die naar Rome leiden....

Ik kan me jouw standpunt ook goed voorstellen, want Backup is een heel sterk machtsmiddel, en dat moet je altijd verstandig gebruiken.

Verder is het precies wat Adrienne zegt: kwestie van heel veel geduld. Het enige wat je daar nog aan toe kan voegen, is Belonen op het juiste moment!

Grtz, Sonja

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 16:13

Misschien kan dat in jou geval de oplossing zijn, maar het is niet de methode die je bij elk paard moet gaan toepassen. Het is een uiterste middelen en niet de gangbare oplossing vind ik.
Natuurlijk mag je het niet over je kant laten gaan dat je paard te pas en te onpas gaat versnellen maar ook hier leiden meer wegen naar Rome. Ook ik grijp in als mijn paard niet op mijn zit terug wil komen, maar dan ben ik nog heel erg ver verwijdert van het achteruit zetten. Ik bedoel alleen te zeggen dat je niet direkt hier mee moet gaan beginnen. Probeer er nooit van uit te gaan dat het paard het direkt verkeerd gaat doen. Geef hem de kans je hulpen te begrijpen voor je op deze manier ingrijpt. Ik neem aan dat je met jou paard alles al hebt geprobeerd ( zit verzwaren teugels oppakken, teugels sterker oppakken enz) en dat ie dan nog niet echt goed wil reageren, dat is heel wat anders dan een paard wat nog moet beginnen met leren. Ik probeer altijd me aan de volgende regel te houden "een paard doet het pas fout als hij het fout doet, niet eerder"


Groetjes Adrienne

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-01 11:12

Ik ben niet bang dat hij naar voren zal lopen , nadat ik hem met mijn zit terug rij (dit kan hij trouwens al) maar hij gaat zo verschrikkelijk sloffen en doet geen bal meer met zijn achterhand als ik hem niet in een vors tempo voorwaarts laat draven.
kim