Vandaag dressuurles gehad.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 09:29

pmarena"]
Eerlijk gezegd schrok ik er van hoe ontzettend kort ik m'n teugels moest houden , niet normaal voor m'n gevoel !
[/quote]

Hoi,

Ik sluit me in principe aan bij bovenstaande antwoorden.. Knipoog
Maar ik denk ook dat als jij de teugels al dusdanig 'kort' moet houden, jouw instructrice niet zozeer lesgeeft op basis van "voorwaarts-neerwaarts", maar "we trekken 'm eerst in de krul, dan kijken we eens of ie wil ontspannen... Lips are sealed
Sorry als ik het verkeerd begrijp hoor....

Maar of je nu engels of western les krijgt ; je basis is toch het belangrijkste... (voorwaarts-neerwaarts, lange teugel met behoud van verzameling, soepel maken).
Ik heb ook een dressuur achtergrond Haha! en ik weet dat er veel mensen op zo'n manier lesgeven...
Ik wist ook niet beter... Frusty

[quote="pmarena"]
nee dit wil ik niet meer.
[/quote]

Als je 'tijdens' de les al zo'n gevoel krijgt.... zou je eigenlijk al moeten stoppen... en haar moeten vragen wáárom je bepaalde dingen, zoals het erg kort nemen van de teugels, terwijl je paard niet los, laat staan ontspannen is, moet doen Lips are sealed
Ik zeg altijd : als je twijfelt over iets , vráág waarom en luister naar hun theorie... als je gevoel zegt... nee... en je paard voelt ook niet "goed"... stoppen !!!!
Ik vindt dat er in een les voor je gevoel áltijd een "opbouw" moet zitten... d.w.z. natuurlijk gaat het wel eens wat minder... maar doorlopend gezien moet je toch een stijgende lijn zien... dan weer even stabiel/rechte lijn (weinig vooruitgang), maar zéker geen achteruitgang !!!

[quote="pmarena"]
Ik had nooit gedacht dat het zo erg was in teugellengte , en ik heb altijd Engels gereden.
[/quote]

Het is ook niet zo erg... oprichting komt altijd later... na járen Knipoog

[quote="pmarena"]
Voor mij ligt de uitdaging juist om op een heel licht contact zoveel mogelijk te kunnen.
[/quote]

Dat is ook de truc Haha! je gedachte is goed !!!!

[quote="pmarena"]
En zij is een hele goede dressuuramazone dus wil het wat worden moet ik het puur op haar manier doen natuurlijk.
[/quote]

Wát is de definitie van goed?
Iemand die in de Z-dressuur rijdt? Ongeacht hoé ze er is gekomen?
Of iemand zoals bijv. een Anky, die een band heeft met haar paard, luisterd naar haar paard en een goede basis belangrijk vindt...
Mijn mening is ... dat ook Z-ruiters hun paard 'verkeerd' kunnen rijden...
Heb een M2-dressuur pony gehad, die ik met geen mogelijkheid aan de teugel kreeg.... de eigenaar wel... maar ze had dan ook fikse spierballen Haha!

[quote="pmarena"]
Ik ga er dan ook niet mee door , ligt tever uit elkaar , zij kan niet leven met m'n lichte contactteugeltje en ik niet met die korte rotteugel , dus in de basis gaat het al mis.
Wel heb ik gevraagd of zij Rena eens wil rijden , ik weet bijna zeker dat ze dan GAAT als een showpaardje Lachen
Ben heel benieuwd hoe dat eruitziet....
[/quote]

Sorry... snap ik ff niet....
Je zegt ik ga er niet mee door... maar ze gaat wel je paardje rijden? Verward
Ik geloof als ik zo'n gevoel bij iemand zou hebben, die never en nooit niet op mijn paard komt....

[quote="pmarena schreef:
En als Marena ook bij haar niet lekker loopt of het staat me niet aan , ben ik alleen maar bevestigd dat het niks voor ons is.


Lees je eigen verhaal nog eens over.... Clown

Nou ja... ik hoop dat je er nog iets aan hebt Knipoog

Waarom ga je niet eens kijken hoe sommige mensen (zowel engels & dressuur) les geven en/of zelf rijden?
Je mag ook eens bij ons komen kijken hoor!? *LOL*

groetjes en veel succes
Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!



Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

western/dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 16:18

hoi,

Ik heb het niet over het beter of slechter .... of goed of kwaad (nog zwart-witter gezegd)... of over de manier v. rijden... of je nu engels of western rijdt.... Bloos

Maar wat mij betreft is er maar één manier van "voorwaarts-neerwaarts" rijden.... dit is je basis, zo niet je "beste" losmaak oefening... Mijn ervaring is hoe sneller en sterker je je paard oppakt, terwijl ze er "geestelijk/lichamelijk" nog niet aan toe zijn, je een situatie creeert voor "verzet"....
Dus al zou een paard lichamelijk gezien zich heerlijk voelen, moet hij het "geestelijk" ook nog aankunnen... of andersom...als je paard geestelijk aangeeft heel gevoelig te zijn, en je zijn neus bij wijze v. spreken op zijn borst kunt trekken, kan het zijn dat hij de volgende dag "stijf" staat, omdat hij lichamelijk gezien hier nog niet klaar voor is/was....
De kunst van dit alles is toch het "evenwicht" te vinden?

Het voorwaarts-neerwaarts, lekker losrijden, soepel maken, gebruiken we toch in beide? western & dressuur.

Tevens geef ik gewoon aan dat als je "gevoel" bij een instructrice niet lekker is... en meer "negatieve" gedachtes oproept dan positieve.... (nogmaals; of je nu western of dressuur rijdt)....
Lijkt mij dat je dan toch na gaat denken, of je paard & jij wel bij de juiste instructrice zitten....
Op één lijn zitten (en blijven) is toch een vereiste voor succes, maar vooral voor de band met je paard, toch Verward

enneh... wil niemand kwetsen hoor !!! Bloos Knipoog

Ik zal de laatste zijn die één v. beide zou afkraken... daarvoor waardeer ik beide manieren v. rijden teveel Knipoog

groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

reactie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 00:10

hoi,

Huilen Slapen ik had dus een heel lang verhaal terug geschreven.... en toen ik hem wilde plaatsen, werd de server eruit gegooid Lips are sealed

Nou ja.. helaas...

Ik denk niet dat ik dingen door elkaar haal en heel goed begrijp 'waar je naartoe wilt' Knipoog

en ik vindt ook niet dat je tussen 'western & dressuur' inhangt, hoor Haha!
m.i. ben je gewoon bezig een goede vertrouwensband op te bouwen, op een ontspannen manier en dat je je paard wilt rijden volgens de 'voorwaarts-neerwaarts' methode...
Dat is toch je beste basis?! Of je nu western of dressuur rijdt?

Nog veel succes in ieder geval en je vroeg of er iemand is die je kan helpen op deze manier.... mocht je eens een 'proefles' bij ons willen, dan kan dat.... *LOL*

groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 13:36

pmarena"]
ik zou graag eens bij jullie komen kijken , ben het meestal behoorlijk met je stukjes eens geloof ik Knipoog
Jammer alleen dat je dan weer zo ver weg woont ....
Marena komt trouwens daar uit de buurt Lachen
[/quote]

ja... westvoorne Slapen

Marena bij ons uit de buurt? leuk... weet je ook bij wie vandaan enzo?

[quote="pmarena schreef:
En misschien heb ik met een westerninstructeur ook weer dat hij naar bepaalde dingen toe wil werken die ik niet belangrijk vind , zoals bv. een slide of spin.....Knipoog


Nee... niet dus... tenzij je basis goed is... maar tegen die tijd wordt het dan vaak ook nadenken over welke 'kant' je opwilt...
het heeft niet zoveel zin te gaan oefenen op een sliding stop als je pleasure wilt gaan doen Haha!


Groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers