bosal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 14:04

Jonge paarden worden meestal op een gewoon bit beleerd en tijdens het wisselen van de kiezen/tanden wordt (tijdelijk)overgestapt op een bosal.

Bij sommige paarden bevalt dit 'bitloos' zo goed dat men er op blijft rijden. Jammer dat het in de wedstrijd boven de 5 jaar niet is toegestaan om met een bosal op één hand te rijden.

Denk niet dat een bosal zachter is voor het paard. De druk op de neus kan behoorlijk aankomen. De hand van de ruiter bepaalt de 'zachtheid'.

Ik rijd Sugar 's zomers ook graag op een bosal, maar 's winters gebruik ik voor de zekerheid (ook coole quarters kunnen fris zijn Knipoog ) toch liever een dubbel gebroken trensje.

Gerda: bosal ziet er kwalitatief goed uit, de mercate ook (ik heb precies dezelfde). Het hoofdstel ben ik niet weg van.
Heb je al eens een echte paardeharen mercate beetgehad? Sommige mensen vinden dat geprik van die haren maar niks en kiezen liever voor een nylon exemplaar.

Ben benieuwd hoe hoog er geboden gaat worden
Succes met bieden

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 14:30

Citaat:
). Het hoofdstel ben ik niet weg van.


Ik ook niet want ik heb zelf zo'n exemplaar thuis.
Die zilveren versiering gaat snel roesten en de kwaliteit is gewoon oliebol.
Dus ik zou als ik jou was nog ff verder kijken.




Citaat:
Sommige mensen vinden dat geprik van die haren maar niks en kiezen liever voor een nylon exemplaar.



Personlijk vind ik dat paarden haar veel mooier, en ja het prikt wel.
Heb ze wel eens vastgehouden op een beurs ofzo.
Maarre er bestaan tegenwoordig ook handschoenen hoor Schijnheilig .

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 16:34

inderdaad, zo'n poco bueno hoofdstel is niks,
de bosal zelf ziet er indisch gemaakt uit, de verf ervan is nog uitgelopen ook
de mecate is het enigste leuke aan de set, en dan is $45 een hoop geld

wat maat betreft, dat kan je altijd wel aanpassen als het een flexibele bosal is, en je paard geen extreme maat hoofd heeft(deze bosal ziet er overigens nogal hard uit)

kijk nog even verder Knipoog

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 22:41

Een leren bosal wordt als het goed is op maat gemaakt. Daarmee bedoel ik niet het vervaardigen, maar als je een bosal koopt, dan hoor je'm eigenlijk nat te maken en in de vorm van je paard's neus te buigen. Door een betere 'pasvorm' zul je je paard's neus minder snel beschadigen, en je kunt eventueel de 'knop' iets achterover buigen waardoor de hefboomwerking iets minder wordt en de bosal dus iets minder scherp. Ook de manier waarop de mecate aan de bosal geknoopt is en hoe de bosal aan het hoofdstel hangt, bepalen mede de 'scherpte'. Laat je hier dus over informeren door iemand die hier ervaring mee heeft.

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 23:41

[quote="de mecate is het enigste leuke aan de set, en dan is $45 een hoop geld
[/quote]

volgens mij is het een staarthaarmecate en ligt dus minder lekker in de hand als een manenhaarmecate. dan heb ik nog liever zo een nylonmecate

jesdepes
Berichten: 246
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 12:10

hé, zo'n hoofdstel had ik ook voor m'n pony destijds.
als je het wil kopen dan laat de teugels maar liggen want die breken, of beter gezegd, die scheuren uit elkaar. het platte deel van de teugels zit in het ronde deel gepropt en dat dit dan met 2 steekjes vast.
ik was lekker een buitenritje aan het doen met een vriendin van mij en we waren lekker aan het galopperen. op een gegeven moment willen we terug naa de draf dus ik neem de teugels weer aan en begin haar in te houden, knapt de teugel ineens, pony schikt zich rot en ik ook, gelukkig kon ik d'r op een cirkel zetten en eraf springen anders was ze mooi met me aan de haal gegaan, 't was nogal een eigenwijs beessie Haha!. toen heb ik maar een knoop in de teugel gelegd en zo zijn we naar huis gestapt.
eind goed, al goed maar voor hetzelfde geldt was het heeel anders gelopen...